direct naar inhoud van 4.1 Bedrijven en andere activiteiten
Plan: Eiveko
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.BP00028-0402

4.1 Bedrijven en andere activiteiten

Om een leefbare woonomgeving te waarborgen worden de ruimtelijk relevante milieu-invloeden van bedrijfsmatige activiteiten, in relatie tot de omgeving, beschreven. Vanuit deze doelstelling ligt in de woongebieden het accent op wonen en worden bedrijfsmatige activiteiten geweerd of ontmoedigd. Andersom ligt het accent in gebieden waar bedrijvigheid is toegestaan op activiteiten en wordt wonen niet direct toegestaan. Functiemenging van detailhandel en wonen, kan gewenst zijn voor zover deze niet leidt tot een onleefbare situatie en deze bedrijvigheid direct is gerelateerd aan de woonomgeving (bv. buurtsuper, schoolgebouw).

4.1.1 Wijze van beoordelen

De invloed van de aanwezige bedrijven en de mogelijke potentiële milieubelasting van toegestane bedrijven op het plangebied zijn beoordeeld. Hierbij zijn de milieuvergunningen en daaruit voortkomende rechten, de normstellingen uit AMvB's en de VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering" (versie 2009) als leidraad gehanteerd. Daar waar wordt afgeweken van de in de VNG-lijst bedrijven en milieuzoneringen gehanteerde afstanden zal doormiddel van maatwerkonderzoek aangetoond worden dat de afwijking van deze standaard brochure miileuhygienisch verantwoord is en niet zal leiden tot een onaanvaardbare aantasting van de toekomstige woonkwaliteit.

4.1.2 Externe zonering

De publicatie "Bedrijven en milieuzonering" van de VNG is gebruikt bij de zonering rond bedrijven. De publicatie deelt bedrijven onder in categorieën op basis van de ingeschatte milieubelasting. Per milieucategorie gelden richtafstanden tot de woonwijken.

Milieucategorie   Aan te houden afstand tot woonwijken (zone)  
1   0 tot 10 meter  
2   30 meter  
3.1   50 meter  
3.2   100 meter  
4.1   200 meter  
4.2   300 meter  
5.1   500 meter  
5.2   700meter  
5.3   1000 meter  
6   1500 meter  
4.1.3 Aanwezige bedrijven in de directe omgeving

De aanwezige bedrijfsactiviteiten in en rond het plangebied zijn geïnventariseerd op basis van de bedrijvenlijst van de gemeente Almelo. De bedrijvenlijst geeft aan welke bedrijven in bedrijf zijn en zich hebben gemeld of een vergunning hebben gekregen op basis van de Wet milieubeheer. Zowel een melding als een vergunning geeft rechten aan een bedrijf.

Kleinschalige activiteiten, zoals detailhandel en kantoor of bedrijven aan huis, leveren geen problemen op en zijn buiten beschouwing gelaten.

Op basis van het vigerende bestemmingsplan zijn de gronden van het bedrijventerrein ten zuiden van het plangebied bestemd tot maximaal categorie 2. Het aanwezige auto(schade)bedrijf welke aanwezig is op basis van het overgangsrecht heeft echter de milieucategorie 3.2. Op basis van het overgangsrecht dienen de rechten van dit bedrijf te worden gerespecteerd. De afstand tussen dit bedrijf en de geplande woningen bedraagt minder dan de richtafstand zoals gesteld in de VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering" (versie 2009).

Nader gedetailleerd onderzoek naar de ruimtelijke kwaliteit in het woongebied als gevolg van de aanwezigheid van dit auto(schade)bedrijf en mogelijke beperkingen voor dit auto(schade)bedrijf als gevolg van deze planontwikkeling is noodzakelijk. Conform de VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering" (versie 2009) is bij auto(schade)bedrijven de akoestische geluiduitstraling bepalend voor de hinder naar de omgeving. Nader onderzoek naar de akoestische uitstraling richting de omgeving is noodzakelijk.

De gemeente Almelo heeft eigen gebiedsgericht geluidbeleid vastgesteld. De richt- en grenswaarden in hoofdstuk 4 van de Handreiking industrielawaai en vergunningverlening zijn niet meer van toepassing. Het gebiedsgericht geluidbeleid fungeert als toetsingskader voor de beoordeling van het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau vanwege inrichtingen bij vergunningverlening in het kader van artikel 2.1, eerste lid onder e. van de Wabo. Het gemeentelijk geluidbeleid heeft geen invulling gegeven aan de beoordeling van maximale geluidsniveaus (piekgeluiden). Hiervoor dient de Handreiking (nog) als toetsingskader.

In het gemeentelijk geluidbeleid is het grondgebied van Almelo verdeeld in verschillende gebieden met kenmerkende gebiedstyperingen. Bijv. wonen, wonen en werken, werken, groen/water en landelijk gebied. De afzonderlijke gebieden zijn nog verder uitgesplitst. Aan een gebied met een bepaalde gebiedstypering is een ambitiewaarde en een bovengrens gekoppeld. De ambitiewaarde en bovengrens zijn uitgedrukt in geluidsklassen. Deze kunnen variëren van zeer rustig tot zeer lawaaiig. Aan de geluidsklassen is tevens een waarde in dB(A) gekoppeld. Deze koppeling geeft een ieder enig gevoel voor en inzicht in de relatie tussen de getalswaarden in dB(A), de gebiedstypering, de ambitiewaarde en bovengrens. Voor de akoestische beoordeling van deze ruimtelijke inpassing is de ambitietabel voor bedrijven op de woonomgeving relevant. De ambitiewaarde (45 dB(A)) is de basiskwaliteit waar naar wordt gestreefd. De bovengrens (50dB(A)) is de waarde die voor een gebied niet mag worden overschreden. Deze waarden gelden in principe bij woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen in een woongebied. Het geluidbeleid heeft tot doel om voor het merendeel van de gevallen een passend afwegingskader te zijn. Gemotiveerd afwijken blijft mogelijk.

Door het akoestisch adviesbureau Munsterhuis Geluidadviesis in augustus 2014 de geluidsuitstraling vanwege de bedrijven op het bestaande industrieterrein in beeld gebracht. Door de Regionale Uitvoerings Dienst Twente(RUD) is in het adviesrapport d.d. 9 september 2014, gebruik makende van het door Munsterhuis uitgevoerde onderzoek voor dit auto(schade)bedrijf een advies opgesteld. In dit advies is uitgegaan van het gemeentelijk geluidbeleid van Almelo.

Rekenresultaten.

Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau vanwege de representatieve bedrijfssituatie en tevens de vergunde activiteiten (vergund recht), welke beschouwd kan worden als een worse case situatie, bedraagt maximaal 46 dB(A) bij de geplande woning op het adres Keerriet 15 in het gebied met bestemming "wonen". Bij de berekening van de geluidsniveaus bij de woningen is geen rekening gehouden met de afschermende werking van de nog te bouwen bedrijfshallen en bedrijfswoningen. Het invallend geluidsniveau bij een te bouwen bedrijfswoning in de strook bestemd voor bedrijfshallen en bedrijfswoningen zou maximaal 53 dB(A) bedragen in de representatieve bedrijfssituatie. Piekgeluidsniveaus bedragen maximaal 70 dB(A) in de dagperiode bij de gevel van de woning op het adres Keerriet 15 in het gebied met bestemming "wonen".

Ruimtelijke beoordeling aspect geluid.

Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau vanwege de representatieve bedrijfssituatie, overeenkomend met het vergund recht, bedraagt bij de woningen maximaal 46 dB(A). Alleen bij de woning op het adres Keerriet 15 wordt de ambitiewaarde slechts met 1 dB(A) overschreden. Met deze geringe overschrijding van de ambitiewaarde wordt voldaan aan het principe "goed ruimtelijke ordening". Er wordt namelijk nog ruim voldaan aan grenswaarde van 50 dB(A). Voor de overige woningen zijn de geluidsniveaus lager. Een langtijdgemiddeld beoordelingsniveau van 50 dB(A) bij de gevels van de eerstelijns woningen grenzend aan de bedrijvenstrook is ruimtelijk ook zeker acceptabel. Deze waarde komt overeen met de standaardnorm in het Activiteitenbesluit.

Ook voor het piekgeluidsniveau (LAmax) vanwege het laden- en lossen en het rijden van vrachtwagens wordt voldaan de ruimtelijk acceptabele grenswaarde van maximaal 70 dB(A) bij de woning op het adres Keerriet 15. In het Activiteitenbesluit worden deze pieken uitgesloten van toetsing.

Het invallend geluidsniveau bij de te bouwen bedrijfswoningen in de strook bestemd voor bedrijfshallen en bedrijfswoningen bedraagt maximaal 53 dB(A). Deze waarde is voor bedrijfswoningen ruimtelijk aanvaardbaar en past binnen de in gemeentelijk geluidbeleid gestelde geluidswaarden.

De geluidsuitstraling vanwege de representatieve bedrijfssituatie van garage Holtkamp is geen belemmering voor het realiseren van woningen op het Eivecoterrein.

Het akoestisch onderzoek en de memo van RUD zijn als Bijlage 1 Akoestisch onderzoek industrie en Bijlage 2 Memo RUD toegevoegd bij dit plan.