direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Gasleiding XL Businesspark Twente Tranche 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.00076-BP31

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Aan de zuidzijde van Almelo is het XL Businesspark Twente in ontwikkeling. Hiervoor zijn in 2017 bestemmingsplannen vastgesteld. In het bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3" voor het westelijke deel van het businesspark is op verschillende plaatsen een dubbelbestemming 'Leiding - Gas' opgenomen voor hogedruk aardgasleidingen. Het doel is deze leidingen te verleggen, waarmee ze niet meer in de strook van de dubbelbestemming liggen.

De te verleggen buisleidingen vallen onder de werking van het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Hiervoor moet in het bestemmingsplan een beschermende regeling worden opgenomen. Dit betekent dat samen met het verleggen van de buisleiding, ook de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' aangepast moet worden.

Het bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3" voorziet binnenplans niet in mogelijkheden voor wijziging of afwijking. Voor de aanpassing van de dubbelbestemming is dan ook een nieuw bestemmingsplan nodig. Dit bestemmingsplan betreft een partiële herziening van het bestemmingsplan XL Businesspark Twente tranche 3 en voorziet in een juridisch-planologische regeling voor de te verleggen leidingen.

1.2 Leeswijzer

De plantoelichting geeft een toelichting op het bestemmingsplan, maar is geen juridisch onderdeel van het bestemmingsplan. De plantoelichting bevat achtereenvolgens de volgende hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 1 Inleiding
  • Hoofdstuk 2 Huidige situatie en voornemen
  • Hoofdstuk 3 Beleidskader
  • Hoofdstuk 4 Milieu-aspecten
  • Hoofdstuk 5 Waterparagraaf
  • Hoofdstuk 6 Juridisch bestuurlijke aspecten
  • Hoofdstuk 7 Economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid
  • Hoofdstuk 8 Procedure

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de onderdelen waaruit dit bestemmingsplan bestaat, de ligging en begrenzing van het plangebied en het geldende bestemmingsplan. Hieruit blijkt het kader waarbinnen dit bestemmingsplan is opgesteld.

In hoofdstuk 2 wordt de huidige situatie van het plangebied beschreven. Dit wordt aangevuld met het beleid dat, voor zover van toepassing geldt voor de ontwikkelingen in het plangebied (hoofdstuk 3). In hoofdstuk 4 wordt de milieusituatie behandeld. Hoofdstuk 5 bevat de waterparagraaf. In hoofdstuk 6 staat hoe deze uitgangspunten zijn vertaald in de juridisch bindende plantekst en verbeelding. In hoofdstuk 7 staat de financiële verantwoording van het plan en in hoofdstuk 8 de manier van en resultaten voor de procedure.

1.3 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Gasleiding XL Businesspark Twente Tranche 3' bestaat uit de volgende stukken:

  • regels;
  • verbeelding;
  • bijlagen bij de regels.

Op de verbeelding zijn de bestemmingen behorend bij de gronden van het plangebied aangegeven. De regels geven aan hoe de ontwikkeling gerealiseerd en hoe het gebied daarna beheerd moet worden. De toelichting vergezelt het plan. Hierin zijn de aan het plan ten grondslag liggende uitgangspunten en onderzoeken weergegeven.

1.4 Ligging van het plangebied

Het plangebied maakt deel uit van het westelijk deel van het XL Businesspark Twente. De leidingen die verlegt gaan worden liggen in het noordwestelijk deel daarvan. Het plangebied betreft de locatie van de huidige leidingen en de nieuwe locatie van de leidingen. In de volgende afbeelding staat het plangebied begrensd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0141.00076-BP31_0001.jpeg"

Het plangebied

1.5 Huidige planologische situatie

Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3", dat is vastgesteld op 31 januari 2018. In dat bestemmingsplan heeft het plangebied de bestemmingen 'Bedrijventerrein', 'Groen', 'Verkeer', 'Water' en - ter plaatse van de bestaande leidingen - de dubbelbestemming 'Leiding - Gas'. Langs het kanaal is westelijk in het plangebied de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie' nog van toepassing. Daarnaast zijn in het plangebied enkele aanduidingen aangegeven, waaronder voor een maximum bouwhoogte. De regelingen van deze bestemmingen maken het te ontwikkelen businesspark en daarbij horende voorzieningen mogelijk en bieden een bescherming voor de bestaande leidingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0141.00076-BP31_0002.jpg"

Fragment geldende bestemmingsplan  

Hoofdstuk 2 Huidige situatie en voornemen

Dit hoofdstuk geeft een beschrijving van de huidige situatie en geeft inzicht in de gewenste ontwikkeling. Daarbij wordt gericht op de gewenste aanpassing van de leidingtracés. Voor een uitgebreide beschrijving van de huidige en gewenste situatie van het XL Businesspark Twente wordt verwezen naar het bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3".

2.1 Huidige situatie

Aan de zuidzijde van Almelo wordt het XL Businesspark Twente ontwikkeld. Het plangebied ligt in tranche 3 van dit park. Het terrein is in gebruik geweest als agrarisch gebied, zoals te zien is op de luchtfoto, maar inmiddels is er vergunning verleend voor de vestiging van diverse bedrijven. Door het terrein lopen ondergrondse hogedruk gasleidingen.

In het geldende bestemmingsplan is al rekening gehouden met het verleggen van de gasleidingen. Door een wijziging van het nieuwe tracé van de gastransportleiding ligt deze echter niet volledig binnen de opgenomen beschermende dubbelbestemming. Aanpassing van het bestemmingsplan is noodzakelijk om de dubbelbestemming overeen te laten komen met het nieuwe tracé.

De leidingen hebben een diameter van 45 mm en een ontwerpdruk van 66,6 bar, ofwel 6.620 kPA. Door deze druk vallen de leidingen onder werking van het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Aan weerszijden van dergelijke leidingen is een beschermingszone van 5 meter van toepassing die niet bebouwd mag worden. Op basis van het Bevb dient deze bebouwingsvrije zone in het bestemmingsplan te worden opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0141.00076-BP31_0003.png"

Tracé buisleidingen

2.2 Gewenste situatie

Uit het geldende bestemmingsplan (zie ook paragraaf 1.5) blijkt dat de leidingen nu door uitgeefbaar bedrijventerrein lopen. Dit betekent dat een strook van 10 meter breed (2x5 meter rondom de leidingen) niet bebouwd mag worden. In relatie tot de uitgeefbaarheid van het terrein is het dan ook wenselijk om de leidingen te verleggen. In de nieuwe situatie komen twee nieuwe leidingen langs het water ten noorden van het bedrijventerrein te liggen, dit zijn de leidingen Lemele - M&R Bornerbroek (A-528-KR-039-A19) en Ommen - Hengelo (A-508-KR-050-A19), zie onderstaande afbeelding. Door het verleggen van de leidingen wordt het bedrijventerrein bebouwbaar en daarmee beter uitgeefbaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0141.00076-BP31_0004.jpeg"

Nieuw tracé buisleidingen

Voor de verlegging van de leidingen vinden verschillende werkzaamheden plaats. De nieuwe leidingen worden ondergronds aangelegd in een groenstrook direct grenzend aan de A35. Voor het nieuwe tracé moeten kleine delen van de aangrenzende sloot worden gedempt, om zo een veilige ligging van de leiding in de bodem te garanderen.

De bestaande leidingen worden verwijderd en/of de bestaande leidingen worden gevuld met schuimbeton. In Bijlage 1 is te zien voor welke leidingen dit geldt en in hoeverre de nieuwe positie van de leidingen afwijkt van de huidige beschermende dubbelbestemming.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Dit hoofdstuk geeft een beschrijving van het geldende beleid. Daarbij wordt alleen ingegaan op het gemeentelijke beleid dat een directe relatie heeft met de gewenste ontwikkeling. Voor een uitgebreide beleidsbeschrijving wordt verwezen naar het bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3".

3.1 Extern veiligheidsbeleid gemeente Almelo 2015-2018

Het landelijk beleid op het gebied van de externe veiligheid laat beleidsruimte open die ingevuld kan worden door gemeenten. De gemeente Almelo heeft invulling gegeven aan deze ruimte. De gemeente heeft haar beleid met betrekking tot externe veiligheid weergegeven in het beleidsdocument: 'Extern veiligheidsbeleid gemeente Almelo 2015-2018 (vastgesteld: 11 maart 2014). Deze beleidsnota Externe Veiligheid geeft daarbij de kaders aan waarbinnen de gemeentelijke afweging op het gebied van externe veiligheid dient plaats te vinden. Dit beleidsdocument vormt het gemeentelijk kader voor het invullen voor de verantwoordingsplicht.

In het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Almelo (2015-2018) is verklaard dat in gevallen waarbij er een (beperkte) wijziging in de ruimtelijke ontwikkeling plaatsvindt in aantallen personen, volstaan kan worden met een beperkte verantwoording van het groepsrisico.

Dit bestemmingsplan voorziet in de verplaatsing van gasleidingen, waarmee nieuwe situaties ontstaan. Voor de verplaatste leidingen zijn daarom de nodige onderzoeken uitgevoerd, waaronder een QRA (zie ook bijlage 2). In paragraaf 4.2 wordt nader ingegaan op de resultaten van de QRA en de gevolgen voor het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 4 Milieuaspecten

Dit hoofdstuk toetst de gewenste situatie aan de milieuaspecten. Een uitgebreide toetsing van de realisatie van het XL Businesspark Twente is opgenomen in het bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3". Deze beschrijving voldoet ook voor de verlegging van de leidingen. Wel zijn de aspecten ecologie en externe veiligheid nog van belang. Deze aspecten worden dan ook in dit hoofdstuk beschreven. Het volgende hoofdstuk (5) beschrijft het aspect water.

4.1 Ecologie

De leidingen die door het plangebied lopen worden verplaatst naar het noorden van het plangebied. Hiervoor moeten werkzaamheden plaatsvinden in een bestaande groenstructuur en langs een watergang. Hierin kunnen beschermde diersoorten aanwezig zijn. In het kader van de uitwerking van de tweede en derde tranche van het XL Businesspark Twente is actualisering van eerdere ecologische onderzoeken uitgevoerd (zie bijlage 3). Dit onderzoek heeft ook de locatie beschouwd waar de leidingen moeten komen. Het is van 2016 en daarmee nog voldoende actueel om ook te gebruiken voor dit bestemmingsplan.

Het onderzoek is gebaseerd op diverse veldbezoeken en een inventarisatie van bekende verspreidingsgegevens. Uit het onderzoek blijkt dat ter plaatse van het plangebied van dit bestemmingsplan geen beschermde soorten aanwezig zijn. Nabij de strook waarin de nieuwe leidingen gaan komen zijn geen verblijfplaatsen en indicaties voor foerageergebieden van beschermde soorten aangetroffen. Hiervoor is gekeken naar zoogdieren, (broed)vogels, vissen, reptielen, insecten, weekdieren en amfibieën.

Werkzaamheden die broedbiotopen van alle aanwezige vogels verstoren of beschadigen moeten altijd voorkomen worden. Dit is voor de meeste soorten mogelijk door gefaseerd te werken en de uit-voering in elk geval op te starten in de periode voor half maart en na eind juli of het onderzoeksgebied te controleren op broedende vogels en nesten binnen de invloedsfeer van de plannen.

4.2 Externe veiligheid

Bij de verlegging van de leiding gaat het om een nieuwe situatie met betrekking tot het aspect externe veiligheid. Zoals ook in paragraaf 3.1 aangegeven is het daarbij van belang om een Kwantitatieve Risicoanalyse (QRA) uit te voeren. Voor het plangebied is deze QRA in 2018 uitgevoerd (zie bijlage 2).

De QRA gaat over de leidingen A-508-deel-1 en A-528-deel-1 van Gasunie Transport Services B.V. die voor de verlegging aangelegd worden. Voor beide leidingen zijn in het onderzoek het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR) berekend.

Plaatsgebonden risico

Bij de leiding A-508-deel-1 is in de bestaande en de toekomstige situatie sprake van een PR 10-6 die over beperkt kwetsbare objecten ligt. Het gaat daarbij om de verspreid liggende woningen aan de Breesegge 1, 3 en 7 te Bornerbroek. De situatie voor het bedrijventerrein wijzigt wel. Na de verlegging van de leiding wordt de PR 10-6 contour gereduceerd, zodat het industrieterrein erbuiten ligt.

Bij de leiding A-528-deel-1 is in de bestaande en in de toekomstige situatie geen sprake van een PR 10-6 contour die over kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten raakt.

Voor beide leidingen geldt dat wel rekening gehouden moet worden met de belemmeringenstrook rondom de leiding. Vanuit het Bevb is deze strook 5 meter breed aan weerszijden van de leiding, gerekend vanaf het hart van de leiding. Deze belemmeringenstrook wordt opgenomen als de dubbelbestemming "Leiding - Gas", zoals deze nu ook al geldt voor de bestaande leidingen.

Groepsrisico

Voor beide leidingen blijkt uit het onderzoek dat de maximale overschrijdingsfactor voor het groepsrisico in de bestaande en de toekomstige situatie kleiner is dan 1. Ook wordt de oriëntatiewaarde bij beide leidingen in de bestaande en de toekomstige situatie niet overschreden. Het groepsrisico neemt bij beide leidingen af als gevolg van de verlegging. Dit heeft dan ook geen negatieve effecten voor de omgeving en gevolgen voor de mogelijkheden voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein.

Hoofdstuk 5 Waterparagraaf

Bij een bestemmingsplan is water een bepalende factor. Ook bij de verlegging van de leidingen is het aspect water van belang. Een klein deel van de bestaande watergang moet immers gedempt worden voor de verlegde leidingen.

Waterhuishoudkundig plan XL Businesspark Twente

In het kader van het geldende bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3" is een waterhuishoudkundig plan voor dit gebied opgesteld. Daarvoor hebben de gemeente Almelo, het waterschap Vechtstromen en Rijkswaterstaat uitgebreid overlegd. De gewenste verlegging van de leidingen is in het kader van dat plan een kleinschalige wijziging. Een aanvullende watertoets is voor de leidingverlegging dan ook niet noodzakelijk. Voor een uitgebreide beschrijving van het aspect water wordt verwezen naar de waterparagraaf van het bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3".

Wateradvies

Het waterschap Vechtstromen wordt in het kader van het overleg 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening benaderd voor het geven van een reactie op het bestemmingsplan. Deze reactie wordt gezien als een specifiek advies van het waterschap en wordt als dusdanig verwerkt in dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 6 Juridisch bestuurlijke aspecten

In dit hoofdstuk wordt aangegeven hoe het beleid en de planuitgangspunten zijn verwoord in de planregels. Zo wordt een toelichting gegeven op het juridische systeem en op alle afzonderlijke bestemmingen.

6.1 Inleiding

Het bestemmingsplan 'Gasleiding XL Businesspark Twente Tranche 3' bestaat uit een verbeelding (plankaart), planregels en deze plantoelichting. De verbeelding en planregels vormen tezamen het juridische deel van het bestemmingsplan. Deze vormen het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van gronden en bebouwing. In de regels worden de mogelijkheden in artikelen vastgelegd. Op de verbeelding worden de bestemmingen, bouw- en gebruiksmogelijkheden per locatie aangeduid.

In dit hoofdstuk zal de juridische systematiek van het bestemmingsplan worden toegelicht. Ook wordt een beschrijving per artikel en een toelichting op de algemene bepalingen en de overgangs- en slotbepalingen gegeven.

6.2 Juridische systematiek

Dit bestemmingsplan maakt de verlegging van de gasleidingen binnen het westelijk deel van het XL Businesspark Twente mogelijk. Hierbij is bewust gekozen voor het overnemen van de geldende regelingen van het bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3". Uitzondering daarop is de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' waarvoor de meest recente beschermende regeling is opgenomen.

De regels bestaan uit vier hoofdstukken waarop in de volgende paragrafen wordt ingegaan:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

6.3 Verantwoording van de planregels

6.3.1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

In het eerste artikel zijn de noodzakelijke begripsbepalingen opgenomen die worden gebruikt in de regels. het bevat definities om misverstanden te voorkomen.

Artikel 2 Wijze van meten

Het tweede artikel regelt hoe er gemeten moet worden.

6.3.2 Bestemmingsregels

Artikel 3 Bedrijventerrein

Bedrijventerrein is de meest omvangrijke bestemming binnen het plan. De gronden zijn bestemd voor doeleinden van handel en bedrijf, waarbij de maximaal toegestane bedrijfscategorie is aangeduid op de verbeelding door middel van de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie ….’. Wel is het mogelijk om door middel van een omgevingsvergunning bedrijven mogelijk te maken in één categorie hoger dan ter plaatse is toegestaan mits het beoogde bedrijf qua hinder en overlast voor de omgeving gelijkgesteld kan worden met een bedrijf in de toegestane categorie (na onafhankelijk onderzoek).

Bij het inwaarts zoneren tot individuele woningen en woongebieden is gebruik gemaakt van de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering (editie 2009)', waarin richtafstanden zijn opgenomen welke tot woongebieden aangehouden dienen te worden.

Wanneer op een bedrijfsperceel meerdere categorieën van bedrijvigheid gelden, moet in principe worden uitgegaan van de laagst toegestane categorie als maximaal toelaatbaar.

Detailhandel als ondergeschikte nevenactiviteit is mogelijk. Hierbij is aansluiting gezocht bij de detailhandelsstructuurvisie 2013-2018 (zie bestemmingsplan "XL Businesspark Twente tranche 3")

Gebouwen mogen uitsluitend binnen het bouwvlak worden gebouwd en de bouwhoogte mag niet meer bedragen dan aangegeven. Het bebouwingspercentage van een bouwperceel mag niet meer bedragen dan aangegeven ter plaatse van de aanduiding 'maximum bebouwingspercentage'. Bij de berekening van het maximum bebouwingspercentage wordt alleen bebouwing binnen het bouwvlak meegerekend.

Daarnaast zijn enkele afwijkingsmogelijkheden van de bouwregels opgenomen. Het gebruik van gebouwen als zelfstandige kantoren is binnen deze bestemming niet toegestaan.

Artikel 4 Groen

Aan de structurele groenvoorzieningen is de bestemming 'Groen' toegekend. Groenvoorzieningen, tuinen, fiets- en voetpaden, sport- en speelvoorzieningen en nutsvoorzieningen zijn binnen deze bestemming toegestaan. Bebouwing is enkel toegestaan ten behoeve van nutsvoorzieningen. Daarnaast zijn regels opgenomen voor overige bouwwerken.

Artikel 5 Verkeer

Binnen de bestemmingen 'Verkeer' zijn toegestaan wegen en paden, fiets- en voetpaden, groenvoorzieningen, geluidswerende voorzieningen, parkeervoorzieningen, viaducten en geleiderails en straatmeubilair. Deze bestemming geldt voor de gronden van/langs de snelweg A35.

Bebouwing is enkel toegestaan ten behoeve van nutsvoorzieningen. Daarnaast zijn regels opgenomen voor overige bouwwerken. .

Artikel 6 Water

De gronden binnen de bestemming 'Water' zijn bestemd voor waterhuishoudkundige doeleinden, waterberging en waterlopen, fiets- en voetpaden, oever- en onderhoudsstroken, verkeersvoorzieningen ten behoeve van het bestemmingsverkeer, recreatief medegebruik en groenvoorzieningen. Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en bijbehorende bouwwerken worden gebouwd. De bouwhoogte van overige bouwwerken bedraagt maximaal 3 meter.

Artikel 7 Leiding - Gas

De dubbelbestemming 'Leiding - Gas' is gericht op de bescherming van de (te verleggen) gasleiding. De dubbelbestemming schort de werking van de onderliggende (basis)bestemming in eerste instantie op. Een afwijkingsregeling maakt het echter mogelijk om toch binnen deze dubbelbestemming te bouwen ten behoeve van de onderliggende enkelbestemming. De omgevingsvergunning om af te wijken kan alleen worden verleend, mits het functioneren van de leiding of verbinding niet in het geding komt en vooraf advies is ingewonnen bij de leidingbeheerder. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden.

Artikel 8 Waterstaat - Waterstaatkundige functie

De dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie' is, behalve voor de andere daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de bescherming en het beheer van de watergang, met bijbehorende bouwwerken geen gebouwen zijnde en met inachtneming van de keur van het waterschap.

Bij recht mag binnen deze bestemming niet worden gebouwd ten behoeve van de onderliggende (basis)bestemmingen. Ten behoeve van deze bestemming mogen geen gebouwen worden gebouwd. Enkel bouwwerken, geen gebouwen zijnde mogen worden gebouwd tot een maximale bouwhoogte van 3 meter.

Middels een afwijking is het mogelijk om toch binnen ten behoeve van de onderliggende (basis)bestemmingen te bouwen. De omgevingsvergunning om af te wijken kan alleen worden verleend, mits advies is verkregen van de beheerder van de watergang.

6.3.3 Algemene regels

Artikel 9 Anti-dubbeltelregel

Door middel van dit artikel wordt voorkomen dat grond, die betrokken is geweest bij het toestaan van ene bouwplan, bij de beoordeling van een later bouwplan wederom betrokken is.

Artikel 10 Algemene bouwregels

In deze algemene bouwregels zijn regels opgenomen voor afwijkende maten en ondergeschikte bouwdelen.

Artikel 11 Algemene gebruiksregels

Hierin is specifiek vermeld welk gebruik als strijdig wordt gezien.

Artikel 12 Algemene aanduidingsregels

De algemene aanduiding 'geluidzone - industrie' is opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding op de verbeelding zijn geen nieuwe geluidsgevoelige functies toegestaan. In de begripsbepaling is opgenomen wat onder een geluidsgevoelige functie verstaan moet worden.

Artikel 13 Algemene afwijkingsregels

In dit artikel is een aantal regels opgenomen om het mogelijk te maken dat het plan op ondergeschikte punten wordt aangepast. Kleine afwijkingen van de in de regels opgenomen, dan wel op de verbeelding aangegeven maten kunnen volgens dit artikel mogelijk worden gemaakt met een binnenplanse omgevingsvergunning.

Artikel 14 Overige regels

Hierin is een algemene parkeerregeling opgenomen, die borgt dat altijd voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. Voldaan moet worden aan de richtlijnen van het CROW.

6.3.4 Overgangs- en slotregels

Artikel 15 Overgangsrecht

Het overgangsrecht bevat een regeling voor bebouwing en gebruik dat al bestond bij het inwerking treden van het plan, maar dat strijdig is met de regels van dit bestemmingsplan. onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd. De redactie van het artikel is wettelijk vastgelegd en overeenkomstig opgenomen.

Artikel 16 Slotregel

In de slotregel wordt aangegeven hoe het bestemmingsplan aangehaald kan worden (titel van het bestemmingsplan). De redactie van het artikel is wettelijk vastgelegd en overeenkomstig opgenomen.

Hoofdstuk 7 Economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid

Dit hoofdstuk geeft een beschrijving van de economische en de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan. Daarbij wordt gericht op de gewenste aanpassing van de leidingtracés. Voor een uitgebreide beschrijving hiervan wordt verwezen naar het bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3".

7.1 Economische uitvoerbaarheid

De grondexploitatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening verplicht de gemeente tot kostenverhaal bij ruimtelijke plannen, zoals dit bestemmingsplan. Het kostenverhaal kan plaatsvinden op basis van een bij het bestemmingsplan vastgesteld exploitatieplan. Voor dit bestemmingsplan is de vaststelling van een exploitatieplan echter niet nodig. De grondexploitatieregeling is voor de verlegging van de gasleiding niet van toepassing, omdat het niet gaat om een bouwplan zoals opgenomen in het Besluit ruimtelijke ordening.

De verlegging van de leidingen wordt volledig gefinancierd door de eigenaar van het businesspark. Deze heeft hiervoor voldoende middelen beschikbaar. Het plan is dan ook financieel haalbaar.

7.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het plan voor de realisatie van een bedrijventerrein is al planologisch onderbouwd in het kader van het geldend bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3". Hiermee staat de locatie van het bedrijventerrein, alsmede de omvang niet meer ter discussie. In dit bestemmingsplan zijn de regels ten opzichte van het geldende bestemmingsplan aangehouden, slechts de verbeelding is aangepast voor het verleggen van de gasleidingen. De te doorlopen procedure is beschreven in hoofdstuk 8.

Hoofdstuk 8 Procedure

De gemeente heeft voor dit bestemmingsplan besloten de inspraakperiode over te slaan. Het betreft immers een partiële herziening van het bestemmingsplan "XL businesspark Twente tranche 3", waarvoor al uitgebreid de mogelijkheid van inspraak gegeven.

Het concept-ontwerpbestemmingsplan is in het kader van het wettelijk vooroverleg voorgelegd aan de overlegpartners. De volgende reacties zijn ontvangen:

  • Vanuit de Gasunie is het verzoek gekomen om de regeling ten aanzien van de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' aan te passen conform het nieuwste beschermingsregime zoals opgesteld door de Gasunie. De dubbelbestemming is naar aanleiding daarvan aangepast.
  • Brandweer Twente heeft geadviseerd ten aanzien van de verantwoording van het groepsrisico en de rampenbestrijding. Door het verleggen van de transportleidingen neemt de hoogte van het groepsrisico af, waardoor het veiliger wordt. Omdat een incident bij de leidingen niet kan worden uitgesloten, adviseert de brandweer om maatregelen te treffen die de kans op een incident verkleind (o.a. zichtbaarheid van de leiding en toezicht bij graafwerkzaamheden) en om mogelijkheden te creeëren voor het wegvluchten van de risicobron. In Bijlage 4 is de bij het advies behorende detailinformatie opgenomen.

Het ontwerpbestemmingsplan is gedurende zes weken ter inzage gelegd. Tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan kan door een ieder een zienswijze worden ingediend. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Het ongewijzigde bestemmingsplan wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Tegen het vaststellingsbesluit staat vervolgens gedurende 6 weken beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.