direct naar inhoud van 4.14 Distributieplanologisch onderzoek (DPO)
Plan: Meppel - Nieuwveense Landen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1

4.14 Distributieplanologisch onderzoek (DPO)

In 2009 is de programmatische invulling van het centrumgebied van Nieuwveense Landen verkend. Het centrumgebied van Nieuwveense Landen zal hoofdzakelijk voor de eigen wijk functioneren en nauwelijks consumenten van buiten de wijk aantrekken. Dit geldt met name voor de dagelijkse boodschappen. Vooral de toekomstige bewoners van Nieuwveense Landen zullen voor het doen van dagelijkse boodschappen gericht zijn op het eigen aanbod in hun wijk. De koopkrachtbinding (het aandeel van de bestedingen van de inwoners van Nieuwveense Landen dat bij de 'eigen' voorzieningen terechtkomt) zal voor wat betreft het dagelijks aanbod dan ook erg hoog zijn. Voor de aanschaf van niet-dagelijkse goederen zijn de bewoners vooral gericht op het centrum van Meppel.

De totale distributieve ruimte voor detailhandel op termijn (2030 tot oplevering van de wijk) is geraamd op maximaal 2.910 m² bvo. Hiervan komt 2.520 m² bvo voor rekening van de dagelijkse sector (supermarkten, versspeciaalzaken en persoonlijke verzorging). Het overgrote deel van deze meters wordt gereserveerd voor de supermarkt (1500 - 1.700 m² bvo) in het fullservice segment. Naast de winkels in dagelijkse goederen is nog circa 540 m² bvo marktruimte ten behoeve van winkelaanbod in het niet-dagelijkse segment (textiel, huishoudelijke artikelen, media, bloemen en dergelijke).

Naast detailhandel is er in een winkelcentrum ook altijd ruimte voor invulling met horeca (snackbar, café) en diensten (kapper, makelaar, reisbureau en dergelijke). Hoewel de feitelijke omvang van de gebruiksfuncties horeca en diensten nog al eens uiteenloopt, kan voor horeca gerekend worden op circa 320 m² en voor diensten circa 240 m². Voor commerciële voorzieningen, inclusief detailhandel, is in totaal maximaal 3.470 m² bvo gereserveerd. In tabel 4.3 is het optimale commerciële programma uitgewerkt naar branches en oppervlaktes.

Tabel 4.3: Optimaal commercieel programma centrum Nieuwveense Landen naar branche en oppervlakte

sector   branche   programma    m² bvo  
dagelijkse goederen   supermarkt   service supermarkt   1.500 - 1.700  
  versspeciaalzaken   bakker   120  
    slijter   100  
    slager, noten/kaas, overig   120  
  persoonlijke verzorging   apotheek   180  
    drogist   300  
niet-dagelijkse goederen   plant & dier   bloemen   120  
  vrije tijd (media)   tijdschriften/lectuur/gemakswinkel   120  
  kleding en mode, huishoudelijk en luxe,
juwelier en optiek
in en om huis  
textiel, lingerie, optiek, kado, vrijetijdskleding, interieur, fietsenwinkel   150  
totaal winkels   exclusief supermarkt   1.210  
diensten   diensten en horeca   kapper   120  
    dienstverlener   100  
    geldautomaat   20  
    cafetaria   120  
    chinees/afhaal   200  
totaal diensten   540  
totaal commercieel   3.270 – 3.470