direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Industrieterrein de Wieken, waboprojectbesluit Voltastraat 25
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.PB20128012001-OH01

5.5 Geluid

Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.

Aveco de Bondt heeft een akoestisch ondrzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport Akoestische onderzoek, 32 plaatsen ZIB-Ambiq te Hoogeveen' (projectnummer 11.1605) van 19 december 2011. Bijlage 5 Akoestisch onderzoek(Bijlage Akoestisch onderzoek)


Wegverkeer
De nieuwbouw ligt binnen de geluidszone van de Voltastraat en de Stuifzandseweg. Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidbelasting afkomstig van deze wegen kan voldoen aan de voorkerusgrenswaarde van 48 dB.

Spoorweglawaai
Het plagebied ligt ook in de nabijheid van het spoor (traject Zwolle-Groningen). Om een prognose te bepalen voor de toekomstige situatie zijn de geluidbelastingen vermeerderd met 1,5 dB. Met deze vermeerdering wordt geanticipeerd op de introductie van de geluidproductieplafonds.
Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidbelasting veroorzaakt door het railverkeer maximaal 53 dB bedraagt. De te toetsen geluidbelasting wordt dan 53 + 1,5 = 53,5 dB. Deze waarde is lager dan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB uit de Wgh.

Industrielawaai
Het plangebied ligt binnen de geluidcontour van 50 dB(A) rondom het industrieterrein De Wieken. De geluidbelasting veroorzaakt door industrielawaai bedraagt ten hoogste 52 dB(A). Dit is een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A), maar lager dan de maximale ontheffingswaarde van 55 dB(A). In het verleden is reeds van rechtswege, op basis van artikel 57 van de Wet geluidhinder, voor de locatie Voltastraat 25 een hogere grenswaarde van 55 dB(A) vastgesteld. De berekende geluidbelasting voor industrielawaai kan hier aan voldoen.

Kortom wegverkeerslawaai, railverkeer en industrielawaai vormen geen belemmering voor de ruimtelijke ontwikkeling.

Luchtvaartgeluid
Voor het vliegveld van Hoogeveen is een geluidszone vastgesteld. Het vliegveld van Hoogeveen viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart (BGKL). In 1996 is de 47 en 57 Bkl geluidcontour rond het vliegveld vastgesteld.

In 2010 is de Wet Luchtvaart van kracht geworden. Met de nieuwe regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) heeft de provincie de bevoegdheid gekregen te besluiten over de milieuruimte van de luchthaven en de ruimtelijke implicaties. Met de Omzettingsregeling luchthaven Hoogeveen van 15 december 2010 is de bevoegdheid formeel overgegaan van het Rijk naar de provincie.

Op 21 december 2011 heeft de Provinciale Staten het Luchthavenbesluit (LHB) Luchtsportcentrum Hoogeveen vastgesteld. Hiermee zijn de oude geluidcontouren van 47 en 57 Bkl definitief komen te vervallen. In het LHB zijn nieuwe geluidcontouren (56 dB en 48 dB LDEN) en een aanvullende beperkingengebied voor geluid opgenomen, waarbinnen beperkingen gelden voor onder andere woningbouw. Op basis van het LHB blijkt dat het plangebied niet binnen de geluidcontouren en het aanvullende beperkingengebied valt. Geluid veroorzaakt door het luchtvaartverkeer vormt dan ook geen belemmering voor deze ruimtelijke ontwikkeling.