direct naar inhoud van 3.7 Luchtkwaliteit
Plan: Stadscentrum, wijzigingsplan De Kaap 2011
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BPW20118017001-VG02

3.7 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden (hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer). Deze wet vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005, dat daarmee is komen te vervallen. De kern van de Wet luchtkwaliteit bestaat nog steeds uit de (Europese) luchtkwaliteitseisen. De luchtkwaliteitsnormen gelden voor de stoffen zwaveldioxide (SO2), stikstofdioxide (NO2) en stikstofoxiden (NOx), fijn stof (PM10), lood (Pb), koolmonoxide (CO) en benzeen.

In Nederland zijn de maatgevende luchtverontreinigende stoffen stikstofdioxide en fijn stof. De concentraties van deze stoffen liggen in Nederland in het algemeen dichtbij of boven de grenswaarden in de Wet luchtkwaliteit. Overschrijdingen van de overige stoffen komen in Nederland slechts in uitzonderlijke gevallen voor. In de gemeente Hoogeveen worden de grenswaarde van de Wet luchtkwaliteit niet overschreden en is geen sprake van knelpunten.

De grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof in de Wet luchtkwaliteit zijn weergegeven in onderstaande tabel:

Stof   Type norm   Grenswaarden
(mg/m3)  
Fijn stof (PM10)   Jaargemiddelde concentratie   40  
  24-uurgemiddelde dat 35 keer per jaar mag worden overschreden   50  
Stikstofdioxide (NO2)   Jaargemiddelde concentratie   40  
  Uurgemiddelde dat 18 keer per jaar overschreden mag worden   200  

Het bestemmingsplan biedt ruimte aan een relatief kleinschalige woningbouwproject. Ten behoeve van de projecten in het stadscentrum, waaronder het plangebied De Kaap, is een luchtkwaliteitonderzoek uitgevoerd (rapportnr. V.2008.0491.01.R001) van 17 februari 2009 (zie Bijlage 7 Geluid en luchtkwaliteit). De belangrijkste bron die een bijdrage levert aan de luchtverontreiniging binnen het plangebied is het wegverkeer.

De luchtkwaliteit is berekend met behulp van het rekenprogramma GeoAir, versie 1.7. De berekeningen zijn uitgevoerd conform CARII (Calculation of Air pollution from Road traffic). Als basis voor het luchtkwaliteitonderzoek zijn de intensiteiten uit het akoestisch rekenmodel gebruikt, waar reeds de juiste intensiteiten zijn opgenomen, aangevuld met gegevens over wegkenmerken. De luchtkwaliteit is in het moederplan inzichtelijk gemaakt voor de peiljaren 2009 en 2020.

Voor 2009 bedraagt de maximale achtergrondconcentratie stikstofdioxide in het plangebied ca. 19 mg/m3 en de maximale achtergrondconcentratie fijn stof ca. 20 mg/m3. Voor 2020 bedraagt de maximale achtergrondconcentratie stikstofdioxide in het plangebied ca. 12 mg/m3 en de maximale achtergrondconcentratie fijn stof ca. 18 mg/m3.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2009 de maximaal optredende jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide 25 mg/m3 bedraagt en in 2020 komt deze concentratie overeen met 16 mg/m3. Deze concentraties treden op ter hoogte van de Schutstraat. Er vindt geen overschrijding plaats van de uurgemiddelde concentratie.

In 2009 bedraagt de maximale jaargemiddelde concentratie fijn stof 21 mg/m3 en in 2020 komt deze overeen met 18 mg/m3. Deze concentraties treden ook hier op ter hoogte van de Schutstraat. De 24-uurgemiddelde concentratie fijn stof wordt op jaarbasis 10 dagen overschreden.

Dit betekent dat gedurende de planperiode nergens de grenswaarden uit de Wet luchtkwaliteit worden overschreden binnen het plangebied. De luchtkwaliteit vormt dan ook geen belemmering voor het plan.