direct naar inhoud van 3.5 Geluid
Plan: Stadscentrum, wijzigingsplan De Kaap 2011
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BPW20118017001-VG02

3.5 Geluid

Bij het moederplan bestemmingsplan Stadscentrum 2008 is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna: Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, weg- of railverkeer en industrielawaai. Ook is onderzocht of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen. Het plangebied De Kaap maakt onderdeel uit van het Stadscentrum.

Wegverkeerslawaai

Het adviesbureau DGMR heeft een onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van het wegverkeerslawaai in het stadscentrum. Hierin is ook de ontwikkellocatie De Kaap in opgenomen. De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in het rapport 'Ontwerp bestemmingsplan Stadscentrum Hoogeveen' (rapportnr. V.2008.0491.01.R001) van 17 februari 2009 (zie Bijlage 7 Geluid en luchtkwaliteit).

Bij de beoordeling van de gevolgen van het wegverkeerslawaai is rekening gehouden met de nieuwbouw aan de Kaap. DGMR heeft berekend met welke geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai rekening moet worden gehouden. Hierbij is de huidige situatie (2009) onderzocht en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode (2020).

Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de ontsluitingswegen die ook in de toekomst een maximale snelheid van 50 km/uur blijven houden met een zone van 200 meter aan weerszijden van de wegen. Binnen het plangebied liggen geen wegen met een hogere maximumsnelheid.

De geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai op het plangebied met het jaar 2009 als referentiejaar en het jaar 2020 als prognosejaar is vastgesteld langs de volgende wegen:

  • Notaris Mulderstraat;
  • Het Haagje;
  • Jonkheer de Jongestraat.

De Jonkheer de Jongestraat zal in de toekomst worden afgesloten voor auto's tussen het Kaapplein en het Dwingelderpark. In het akoestisch onderzoek is hier nog geen rekening mee gehouden. De geluidsbelasting als gevolg van de Jonkheer de Jongestraat zal in de praktijk gedurende de planperiode dus lager zijn, dan is berekend in het akoestisch onderzoek.

In onderstaande tabel is de geluidsbelasting opgenomen als gevolg van het wegverkeerslawaai op de akoestisch relevante wegen.

Kavel/gevel   Zoneplichtige weg   Maatgevende geluidbelasting
(Lden, na aftrek conform art. 110g)  
Kaapplein - noordgevel
Kaapplein - oostgevel
Kaapplein – Zuidgevel  
Jonkheer de Jongestraat
Notaris Mulderstraat
Het Haagje  
53
57
60  

De geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Daarom zijn ook geluidreducerende maatregelen in beeld gebracht. De geluidreducerende maatregel die wordt toegepast bestaat uit het aanbrengen van stil asfalt op Het Haagje en de Notaris-Mulderstraat. Als gevolg hiervan heeft het college bij het moederplan 'bestemmingsplan Stadscentrum' de volgende hogere grenswaarden voor geluid vastgesteld voor de nieuwbouw in het plangebied (H 09.00433 van 13 april 2010, zie Bijlage 7 Geluid en luchtkwaliteit).

Kavel/gevel   Zoneplichtige weg   Maatgevende geluidbelasting
(Lden, na aftrek conform art. 110g)  
Kaapplein – noordgevel
Kaapplein - oostgevel
Kaapplein – Zuidgevel  
Jonkheer de Jongestraat
Notaris Mulderstraat
Het Haagje  
53
53
56  

Het gedeelte van de woningbouw aan Het Haagje tegenover de Beukemastraat krijgt een zorgfunctie. De maximale ontheffingswaarde voor dergelijke geluidgevoelige objecten bedraagt 53 dB. De geluidsbelasting op de zuidgevel van deze woningen bedraagt na het toepassen van het geluidreducerende asfalt nog 56 dB. Voor dit gedeelte is dan ook geen hogere waarde vastgesteld. De gevel van het gedeelte aan Het Haagje dat een zorgfunctie krijgt, dient als een dove gevel te worden uitgevoerd. Dit betekent dat in dit gedeelte van de gevel geen te openen delen in de gevel mogen worden aangebracht.

Industrielawaai

Het plangebied ligt niet binnen de geluidszone van gezoneerde industrieterreinen. Dit vormt geen belemmering voor de ontwikkeling.

Vliegtuiglawaai

Ook voor het vliegveld van Hoogeveen is een geluidszone vastgesteld. Het vliegveld Hoogeveen valt onder het Besluit kleine luchtvaart(bkl). In 1996 is de geluidszone rond het vliegveld vastgesteld met een 47 en 57 bkl-contour. De planlocatie ligt niet binnen deze geluidcontouren en vormt dan ook geen belemmering. Ook met de aankomende aanpassing van de zonering worden, omdat de zone in omvang afneemt, geen belemmeringen verwacht.