direct naar inhoud van 2.3 Verkeer
Plan: Stadscentrum, wijzigingsplan De Kaap 2011
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BPW20118017001-VG02

2.3 Verkeer

2.3.1 Bestaande situatie

Zowel Het Haagje als de Notaris Mulderstraat maken onderdeel uit van de Centrumruit. Voor beide wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. De Ruit rond het centrum is niet overal in twee richtingen berijdbaar voor autoverkeer. Het gedeelte Notaris Mulderstraat tussen Het Haagje en de Jonkheer de Jongestraat is eenrichtingverkeer.

Het gehele gebied binnen de Centrumruit heeft een verblijfsfunctie, in de straten mag maximaal 30 km/uur worden gereden. De Hoofdstraat is voetgangersgebied, waar fietsers op een aantal rustige dagen in de week worden toegestaan.

Op twee plaatsen kruist het autoverkeer nu nog het voetgangersgebied, via de Jonkheer de Jongestraat en de Grote Kerkstraat. Het overgrote deel van dit verkeer is doorgaand ten opzichte van het centrum.

Het parkeerterrein De Kaap heeft een capaciteit van 194 parkeerplaatsen.

2.3.2 Toekomstige situatie

De Notaris Mulderstraat wordt verbreed naar een tweerichtingsweg. Daarmee is de gehele Centrumruit in twee richtingen te berijden, zoals dat ook in de door de Gemeenteraad vastgestelde Mobiliteitsvisie (2008) staat aangegeven. De twee doorsteken van het centrum, de Jonkheer de Jongestraat en de Grote Kerkstraat, komen te vervallen voor het autoverkeer en worden fysiek afgesloten. De Jonkheer de Jongestraat wordt een fietspad, dat dezelfde uitstraling krijgt als de Hoofdstraat.

De parkeergarage heeft de in- en uitgang aan de Notaris Mulderstraat. Het Kaaplaantje wordt de toegang tot de achterkanten van de winkels en wordt doodlopend. Bevoorradende vrachtwagens dienen aan het uiteinde van de straat te keren. Het Stoekeplein is voor auto's alleen nog maar bereikbaar via de Bentinckslaan. De bewoners van de Jonkheer de Jongestraat mogen met een ontheffing over het fietspad rijden om met de auto bij de woning te komen. Dat is mogelijk via zowel het Kaaplaantje als het Stoekeplein.

Langs Het Haagje en de Notaris Mulderstraat worden vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg aangelegd. Ter hoogte van de Jonkheer de Jongestraat kunnen fietsers in twee fasen (middengeleider) de Centrumruit veilig oversteken.

Vanuit de parkeergarage worden twee ruime, aantrekkelijke routes voor voetgangers naar de Hoofdstraat aangelegd.

De parkeergarage krijgt in totaal 483 parkeerplaatsen en 103 daarvan zijn gereserveerd voor de woningen die op het huidige plein worden gebouwd. De 380 openbare parkeerplaatsen zijn als volgt bepaald:

  • Volledige compensatie parkeerterrein De Kaap: 194 plaatsen;
  • Volledige compensatie van de inkrimping Stoekeplein: 80 plaatsen;
  • Gedeeltelijke compensatie inkrimping Beukemaplein (i.v.m. de geringe bezetting): 106 p.p.

Naast de parkeergarage zijn in het plan 14 parkeervoorzieningen opgenomen langs de Notaris Mulderstraat en minimaal 8 ten behoeve van de eengezinswoningen. Door met de aanleg van de parkeergarage veel meer parkeerplaatsen in de directe nabijheid van de Hoofdstraat te situeren, wordt tegemoet gekomen aan de toenemende parkeerdruk op de locaties nabij het centrum. In verband met de geringe bezetting van het Beukemaplein is gedeeltelijke opheffing van deze plaatsen gerechtvaardigd.

Met de afronding van de centrumruit en het realiseren van meer dan 500 parkeerplaatsen wordt voldaan aan de stedenbouwkundige uitgangspunten zoals die zijn weergegeven in de toelichting van het moederplan Stadscentrum 2008.