direct naar inhoud van 5.8 Externe veiligheid
Plan: Stationsgebied, deelplan bedrijvenpark Toldijk 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026002-VG01

5.8 Externe veiligheid

Het aspect Externe Veiligheid heeft te maken met de gevolgen van ongevallen met gevaarlijke stoffen en de bescherming hiertegen. De veiligheidsrisico's worden uitgedrukt in het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Verder kunnen de veiligheidsrisico's worden verdeeld in risico's veroorzaakt door bedrijvigheid (inrichtingen) en in risico's veroorzaakt vanwege het transport (weg, spoor, water, buisleidingen) van gevaarlijke stoffen. Conform het nationale veiligheidsbeleid en de Visie Externe Veiligheid van de gemeente Hoogeveen is onderzoek verricht naar de veiligheidssituatie rondom het plangebied. Dit onderzoek bestaat uit het in beeld brengen van alle relevante risicofactoren met de bijbehorende risico's alsmede het vaststellen van de invloed hiervan op het plangebied (Bijlage 5 Externe Veiligheid).

Stationaire bronnen
In of in de nabijheid van het plangebied zijn geen risicovolle bedrijven aanwezig, waarbij rekening gehouden moet worden met veiligheidsafstanden. In het plan worden bij recht geen bedrijven toegestaan die onder de regelgeving van het Besluit externe veiligheid milieubeheer (Bevi) vallen.

Nieuwe risicovolle inrichtingen, die vallen onder de werking van het Bevi, worden alleen toegestaan middels een wijziging van het bestemmingsplan, waarbij de plaatsgebonden risicocontour (PR10-6) binnen de erfgrens moet liggen, en bijbehorende verantwoording van het groepsrisico moet plaatsvinden.

Transportroutes voor gevaarlijke stoffen
Ten westen van het plangebied ligt de autosnelweg A28, een transportroute voor gevaarlijke stoffen. Het invloedsgebied langs deze transportroute bedraagt 200 meter en ligt gedeeltelijk in het plangebied.

Conform het Basisnet Weg is gebleken dat voor de autosnelweg A28 geen plaatsgebonden risico (PR10-6)-contour aanwezig is. Voor de snelweg moet in de toekomst mogelijk wel rekening worden gehouden met een plasbrandaandachtsgebied (PAG) van 30 meter, gemeten vanaf de rand van de weg. Binnen een PAG mogen geen kwetsbare objecten worden gerealiseerd. Op dit moment wordt in de vernieuwde Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen nog niet gesproken over een PAG. Op grond van de plankaart kan geconcludeerd worden dat binnen het invloedsgebied van 30 meter geen kwetsbare objecten aanwezig, dan wel geprojecteerd zijn.

De Middenveldsweg is ook een transportroute voor gevaarlijke stoffen, die lokaal binnen het gebied moeten worden afgeleverd. Het aantal transportbewegingen van gevaarlijke stoffen, met name LPG, zal niet leiden tot een overschrijding van het plaatsgebonden risico. Ook levert het aantal transporten van gevaarlijke stoffen geen knelpunt op voor het groepsrisico. Binnen het plangebied zijn namelijk geen objecten aanwezig waar zich grote hoeveelheden personen bevinden of gaan bevinden.

Spoorlijn Groningen - Meppel

Het invloedsgebied langs het spoor, waar externe veiligheid in beschouwing moet worden genomen, bedraagt 200 meter vanaf de spoorlijn. Binnen dit invloedsgebied is grotendeels sprake van agrarisch gebruik van de gronden.

Begin juli 2010 is het Basisnet Spoor vastgesteld. Conform het Basisnet Spoor is gebleken dat voor het spoor geen plaatsgebonden risico (PR10-6)-contour aanwezig is. Ook bij het spoor dient rekening gehouden te worden met een PAG van 30 meter. Dit gebied is namelijk extra kwetsbaar voor ongelukken waarbij wagons omvallen. De inhoud kan weglekken en in brand raken. Op grond van de plankaart kan geconcludeerd worden dat binnen deze afstand geen kwetsbare objecten zijn geprojecteerd. Het groepsrisico levert eveneens geen belemmeringen op. Binnen 200 meter vanaf de spoorlijn zijn nagenoeg geen kwetsbare dan wel beperkt kwetsbare objecten aanwezig. Aangezien het een conserverend plan is zal het groepsrisico niet toenemen.

In onderstaande afbeelding zijn de invloedsgebieden langs transportroutes voor gevaarlijke stoffen weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20128026002-VG01_0006.jpg" Afbeelding 5.2: Invloedsgebieden transportroutes gevaarlijke stoffen

De verschillende transportroutes voor gevaarlijke stoffen vormen geen belemmeringen voor dit plan.

Advies Hulpverleningsdienst Drenthe
De Hulpverleningsdienst Drenthe heeft op 15 november 2010 advies (kenmerk: HVD10/414/EvdD) uitgebracht in het kader van externe veiligheid. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk en is conserverend van aard. Met name de aspecten zelfredzaamheid, bereikbaarheid en bestrijdbaarheid zijn beschouwd.

Ten aanzien van zelfredzaamheid kan worden opgemerkt dat het plangebied buiten de dekking valt van het waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS). Voor deze dekking zijn door het ministerie van Binnenlandse Zaken landelijke plaatsingscriteria opgesteld. Dit betekent dat niet alle gebieden een volledige dekking hoeven te hebben, omdat ze niet voldoen aan de plaatsingscriteria. Het plangebied is in voldoende mate bereikbaar door de hulpverleningsdiensten bij een calamiteit. Ook zijn er geen problemen te verwachten met de bestrijdbaarheid van een calamiteit. Er is beschikking over voldoende bluswater in het plangebied. De aspecten zelfredzaamheid, bereikbaarheid en bestrijdbaarheid zijn tevens afgestemd met de brandweer ZuidWest Drenthe.

Buisleidingen
Er liggen geen hoge druk aardgasleidingen in of in de nabijheid van het plangebied. Een verdere toetsing aan het plaatsgebonden risico en het groepsrisico op grond van het Besluit externe veiligheid buisleidingen is dan ook niet noodzakelijk.

Hoogspanningslijnen
Er lopen 2 hoogspanningslijnen door het plangebied. Het betreft de lijn Zeyerveen - Hoogeveen van 220 kV (zie afbeelding 5.3; groene lijn) en de hoogspanningslijn van 110 kV ( dubbele zwarte lijn). Het deel Hoogeveen - Zwinderen Bieltjensveld (110 kV) loopt vanuit het oosten van het plangebied naar het transformatorstation aan Toldijk. Het deel Hoogeveen - Dedemsvaart Sluis (110 kV) loopt van het transformatorstation naar het zuidwesten van het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20128026002-VG01_0007.jpg"

Afbeelding 5.3: Hoogspanningslijnen in plangebied Bedrijventerrein Toldijk (Bron: www.TenneT.org)

De 110 kV hoogspanningslijn heeft een indicatieve zone van 50 meter aan beide zijden van de hoogspanningslijn, waarbij aangenomen wordt dat de magneetveldsterkte in deze zone groter is dan 0,4 microTesla (µT).
Bij ruimtelijke ontwikkelingen die nieuwe gevoelige bestemmingen mogelijk maken, dient hiermee rekening gehouden te worden. In dit verband wordt met gevoelige bestemmingen bedoeld woningen waarbij kinderen langer dan 14-18 uur verblijven en scholen, crèches en kinderdagverblijven waarbij de verblijfstijd minder is dan 14-18 uur, maar waar veel kinderen aanwezig zijn, die dagelijks relatief veel uren op deze plaats verblijven. Nieuwe gevoelige bestemmingen moeten buiten deze indicatieve zone geprojecteerd worden. Het plan is conserverend van aard en er worden geen nieuwe gevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt binnen de indicatieve zone van de 110 kV hoogspanningslijn.

De indicatieve zone voor de 220 kV-hoogspanningslijn bedraagt 60 meter aan weerszijden van de hoogspanningslijn. De indicatieve zone is gebaseerd op een globale berekening van de zone waarin de magneetveldsterkte hoger is dan 0,4 µT. In de periode 1994-2008 was sprake van het amoveren van deze hoogspanningslijn. Echter, in 2007 heeft de minister van Economische Zaken, besloten deze hoogspanningslijn te handhaven en op te waarderen. Aanleiding was dat in het noorden van het land in verband met de uitbreiding van de Eemshaven een capaciteitsprobleem zou ontstaan. Ook de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie hebben er aan bijgedragen dat de productie van elektriciteit de vraag naar capaciteit in de regionale netten overstijgt en dat dit overschot moet worden getransporteerd. TenneT is op grond van de Elektriciteitswet 1998 verplicht om het transport van elektriciteit uit te voeren.

Het adviesbureau MottlMovares heeft de specifieke magneetveldzones rondom de
220 kV-hoogspanningslijn berekend. De resultaten zijn vastgelegd in het rapport 'Opwaardering 220 kV-lijn Hessenweg - Vierverlaten' (kenmerk: EN-MJ-090041372, versie 3.0) van 29 juni 2010. De berekening is uitgevoerd conform de Handreiking voor het berekenen van de breedte van de specifieke magneetveldzone bij bovengrondse hoogspanningslijnen (versie 3.0) van 25 juni 2009.

Voor gevoelige bestemmingen in het plangebied die in de nabijheid van deze hoogspanningslijn liggen, blijkt dat zowel in de oude situatie (voor opwaardering) als in de nieuwe situatie (na opwaardering) de specifieke magneetveldzone gelijk blijft, namelijk 35 meter.

De woning aan Toldijk 14 ligt ruimschoots binnen de specifieke zone. Deze woning ligt op ca. 13 meter vanuit het hart van de hoogspanningslijn. De woning aan Toldijk 27 ligt op ca. 34 meter vanuit het hart van de hoogspanningslijn en ligt dus net binnen de magneetveldzone. De woning aan Toldijk 29 ligt op ca. 35 meter vanuit het hart van de hoogspanningslijn.

Aangezien er in de oude situatie woningen reeds binnen de magneetveldzone lagen, was het niet wenselijk dat de magneetveldzone breder zou worden na opwaardering. De magneetveldzone in de nieuwe situatie is gelijk aan de oude situatie door de toepassing van V-kettingen.

Volgens het advies van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM (2005)) moet zo veel als redelijkerwijs mogelijk worden vermeden dat nieuwe situaties ontstaan waarbij kinderen langdurig verblijven in het gebied rond bovengrondse hoogspanningslijnen waarbinnen het jaargemiddelde magneetveld hoger is dan 0,4 µT(de magneetveldzone).

Dit bestemmingsplan is conserverend van aard en er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt in het plangebied waarbij sprake zou zijn van een langdurig verblijf van kinderen in de magneetveldzone.

In het plangebied ligt ook een ondergrondse hoogspanningskabel van 110 kV (Wijster Oosterscheveld - Hoogeveen). Het advies van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is niet van toepassing op ondergrondse hoogspanningskabels. Wel dient rekening gehouden te worden met een zakelijk recht strook en een veiligheidszone. In overleg met TenneT wordt een veiligheidszone van 10 meter in acht genomen, hier valt ook de zakelijk recht strook binnen. De veiligheidszone is opgenomen op de verbeelding en in de planregels zijn de voorwaarden opgenomen die in acht moeten worden genomen in deze veiligheidszone. Binnen deze zone liggen geen kwetsbare objecten of bestemmingen die langdurig verblijf van personen mogelijk maakt binnen de veiligheidszone.