direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Buitengebied Zuid, deelplan Verl Hoogeveensevaart 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128000007-OH01

5.5 Geluid

Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.

Buijvoets Bouw- en geluidsadvisering heeft ten behoeve van dit plan een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in de notitie Berekening geluidbelasting wegverkeerslawaai Standaard methode I (RMG-2006), die als bijlage is toegevoegd (Bijlage 3 Akoestisch onderzoek).

Wegverkeer

De belangrijkste wegen rondom het plangebied zijn de Hoogeveensche Vaart en de Jan Knegtweg. De geplande woningbouw ligt in 'buitenstedelijk' gebied binnen de wettelijk vastgestelde geluidszones van deze wegen. De voorkeursgrenswaarde voor de geluidbelasting afkomstig van wegverkeer bedraagt 48 dB op de gevels van woningen.

De geluidbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai afkomstig van de Hoogeveensche Vaart en de Jan Knegtweg op de gevels van de nieuwbouw is bepaald met de Standaard Rekenmethode I (SRM I). Bij het berekenen van de geluidbelasting is rekening gehouden met een prognose van de verkeersgegevens in de toekomstige situatie over 10 jaar (2020).

Uit de berekening is gebleken dat de geluidcontour van 48 dB op 10 meter uit de as van de weg Hoogeveensche Vaart ligt. Vanwege de lage verkeersintensiteit op de Jan Knegtweg is de geluidbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai op deze weg ca. 1 dB lager dan die van de Hoogeveensche Vaart. De woningen worden op een grotere afstand dan 10 meter van deze wegen geprojecteerd. De geluidbelasting op de gevels van de nieuwbouw is dus lager dan 48 dB.

Overige geluidsbronnen

Industrielawaai, railverkeer en de geluidscontour van het vliegveld Hoogeveen spelen geen rol bij deze ruimtelijke ontwikkeling.