direct naar inhoud van 3.4 Geluid
Plan: GEMEENTE ASSEN Oostergoo Baggelhuizen
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.05WP20103000B-C001

3.4 Geluid

In de Wet geluidhinder (Wgh) is sprake van een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen. Bij de vaststelling van een wijzigingsplan dienen ter zake van de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige gebouwen (woningen, onderwijs- en gezondheidsgebouwen) en van geluidsgevoelige terreinen binnen bovengenoemde zones de hoogst toelaatbare waarden in acht te worden genomen.

Inzake in een wijzigingsplan aangegeven plannen tot nieuwbouw van geluidsgevoelige objecten dient, bij situering in één van bovengenoemde zones, een akoestisch onderzoek verricht te worden naar de geluidsbelasting op de gevels. Na uitvoering van akoestisch onderzoek kunnen, indien nodig, geluidsbeperkende maatregelen worden genomen en/of hogere waarden bij het bevoegd gezag worden aangevraagd.

De verplichting tot onderzoek naar de geluidsbelasting geldt niet met betrekking tot op het tijdstip van de vaststelling van het wijzigingsplan aanwezig zijnde woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen.

In het kader van het bestemmingsplan Assen Zuid, dat op 15 juni 2006 is vastgesteld door de Raad en op 12 december 2006 door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd, is door Stroop Raadgevende Ingenieurs BV een akoestisch onderzoek verricht (Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai herziening bestemmingsplan “Assen Zuid”; rapportnummer: 042018-00.R01, 15 oktober 2004). Tevens is op dit akoestisch onderzoek een aanvulling door Stroop geleverd (Aanvulling akoestisch onderzoek Bestemmingsplan “Assen Zuid”; kenmerk: 042018-00/WSP/002, 17 december 2004).

Uit dit laatste onderzoek bleek dat het plangebied binnen de zonering van de A28 en Witterhoofdweg ligt, maar buiten de zonering van Europaweg Zuid. De wegen in de woonwijk zelf betreffen 30 km-wegen en zijn daarmee niet gezoneerd. De maximale geluidsbelasting op de grens van het plangebied als gevolg van de A28 bedroeg, zonder gebruik te maken van de afschermende werking van de omringende bebouwing, 50 dB(A) en als gevolg van de Witterhoofdweg 41 dB(A). Aangezien de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) in beide gevallen niet overschreden werd, was er geen reden om een hogere waarde aan te vragen. In dit zelfde rapport bleek uit gegevens van de provincie Drenthe dat de maximale geluidsbelasting als gevolg van het TT-circuit 53 dB(A) zou bedragen (op beoordelingshoogte van 15 meter).

Op basis van bovenstaande is op 3 maart 2006 door de gemeente Assen een verzoek om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde van industrielawaai bij Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe ingediend. Voor het TT-circuit is een hogere waarde van 53 dB(A) aangevraagd. Op 11 april 2006 zijn door GS de hogere waarden verleend. Per abuis heeft GS echter niet de aangevraagde hogere waarden verleend voor de in het bestemmingsplan genoemde wijzigingsgebieden. Zo is voor industrielawaai voor het huidige plangebied geen hogere waarde verleend. Uitgaande van “GS zien geen redenen om het verzoek, om vaststelling van een hogere grenswaarde af te wijzen” heeft de gemeente vervolgens verzuimd de toegekende waarden te controleren.

Thans is er sprake van woningen in het plangebied “OBS Baggelhuizen”.

Aangezien sinds 1 januari 2007 de nieuwe Wet Geluidhinder is ingegaan, is voor de zorgvuldigheid Stroop op 17-10-2007 gevraagd of de geluidsbelasting van de A28 en Witterhoofdweg op de grens van het plangebied ook nu nog onder de voorkeursgrenswaarde (thans 48 dB) ligt. Uit verrichte berekeningen (zie mail Stroop van 17-10-2007) blijkt dat de geluidsbelasting in het te toetsen jaar (2017) vanwege de A28 maximaal 45 dB en vanwege de Witterhoofdweg 40 dB betreft (op hoogte van 7,5 meter). Aangezien de voorkeursgrenswaarde van 48 dB in beide gevallen niet overschreden wordt, is er geen reden om alsnog een hogere waarde aan te vragen.

Tevens blijkt uit een onderzoek van Stroop (bijlage 2: rapportnummer: 073009-00, 11 september 2007), ten behoeve van de realisering van de MFA aan de Witterhoofdweg, dat het huidige plangebied grotendeels buiten de door de provincie aan Stroop aangeleverde 50 dB(A) geluidscontour van het Circuit van Drenthe ligt.