direct naar inhoud van 3.3 Milieuhygiënische aspecten
Plan: Stadsbroek, Hotel De Bonte Wever
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001

3.3 Milieuhygiënische aspecten

In 2003 is in het kader van de ontwikkeling van Het Stadsbroek tot een sport- en recreatiegebied met een (boven)regionale uitstraling, een Milieueffectrapport (MER) opgesteld. Een nieuw hotel bij kunstijsbaan De Smelt maakte hiervan een belangrijk onderdeel uit. In 2005 zijn de ontwikkelingen in Het Stadsbroek vastgelegd in (vigerend) bestemmingsplan Het Stadsbroek II. Milieukundig zijn daarmee destijds de ontwikkeling van het hotel met bijbehorende horecavoorzieningen onderbouwd.

De onderhavige uitbreiding van Hotel De Bonte Wever kan nagenoeg geheel gerealiseerd worden binnen de kaders van het vigerende bestemmingsplan. Door aanpassingen aan het bouwplan wordt het hotel echter hoger dan in het bestemmingsplan toegestaan. Daarnaast ligt het hotel ter plaatse van de zuidwestelijke gevel niet geheel binnen het geldende bouwvlak.

Alleen in verband met de overschrijding van het bouwvlak en de gewijzigde hoogte is het onderhavige bestemmingsplan opgesteld. De vanaf hier omschreven onderzoeken beogen enkel deze planologische wijzigingen te onderbouwen.

3.3.1 Luchtkwaliteit

In het kader van de MER in 2003 is de luchtkwaliteit na realisatie van het Hotel De Bonte Wever beschouwd. Dit betrof een berekening met het rekenmodel CAR II, waarbij uitgegaan is van een worst-case benadering. De norm bedroeg voor zowel PM10 als NO2 40 µg/m³.

De bijdrage aan de luchtkwaliteit als gevolg van de verkeersemissie na realisatie van de uitbreiding van het hotel was volgens deze berekeningen vrijwel gelijk aan de autonome ontwikkeling. De berekende emissie na realisatie van de uitbreiding bleef daarmee ruim binnen de gestelde normen.

Grotendeels past de voorziene uitbreiding van het hotel binnen het vigerende bestemmingsplan. De onderhavige planologische wijziging betreft alleen een aanpassing van de hoogte en een kleine verplaatsing van het bouwvlak. Het maximum aantal kamers is niet langer bepaald. Binnen deze extra bouwmassa is naar verwachting fysiek een toename van het aantal kamers mogelijk van ten hoogste 30. Dit draagt niet in betekenende mate bij aan de luchtkwaliteit, zodat dit ruim binnen de gestelde normen blijft. Dit betekent dat vanuit het aspect luchtkwaliteit geen belemmeringen aan het onderhavige bestemmingsplan worden opgelegd.

3.3.2 Externe veiligheid

In de huidige situatie behoort de ammoniakkoelinstallatie van kunstijsbaan DeSmelt nog tot type 2. De risicocontour voor het persoonlijk risico (grenswaarde 10-6) ligt dan op een afstand van 65 m uit het hart van de machinekamer en op 60 m uit het hart van in de openlucht opgestelde leidingen.

Het voornemen bestaat zodanige technische voorzieningen aan te brengen dat de installatie tot type 1 gaat behoren. De daarvoor te treffen voorzieningen zijn relatief eenvoudig aan te brengen en zullen worden aangebracht voordat onderhavig bestemmingsplan in werking treedt. Vanuit het oogpunt van externe veiligheid gelden in dit geval geen minimaal in acht te nemen afstanden.

3.3.3 Geluid

Geluid wegverkeer

Een hotelaccommodatie behoort niet tot geluidsgevoelige bebouwing in de zin van de Wet geluidhinder. Evenwel heeft de gemeente in dit opzicht een eigen verantwoordelijkheid om uit het oogpunt van behoorlijk bestuur geen situaties mogelijk te maken die uit het oogpunt van geluidhinder niet gewenst zijn. Maatgevend voor geluidbelasting vanwege wegverkeer in deze situatie is de Europaweg-Zuid. De gevel van het hotel is geprojecteerd op een afstand van 46 m uit de as van de Europaweg. In 2003/2005 is berekend dat de gevelbelasting dan 58 dB(A) na wettelijke aftrek zal bedragen, uitgaande van toepassing van gewoon asfalt. In deze situatie is het mogelijk om middels een goede gevelisolatie een aanvaardbaar binnenniveau te bereiken.

In het kader van het MER is reeds aandacht besteed aan de verkeersaantrekkende werking van Het Stadsbroek en aan de gevolgen voor de geluidhinder. Destijds is gebleken dat de geluidhinder door wegverkeer vanaf de Europaweg en Hoofdlaan vrijwel niet zal toenemen in vergelijking met de autonome ontwikkeling.

Aangezien de gevel van het hotel, die is gericht op de Europaweg-Zuid, op 45 m afstand uit de as van de weg is geprojecteerd, geldt dat deze conclusies in stand blijven. Daarbij is een hotel formeel geen geluidgevoelig object in het kader van de Wet geluidhinder.

Geluid vanuit inrichting

De realisatie van het hotel heeft invloed op het geluid van de kunstijsbaan DeSmelt op haar omgeving.

Voor de feitelijke exploitatie en het gebruik van de kunstijsbaan en de daaraan verbonden milieuaspecten vormt de Wet milieubeheer het juridische kader. Activiteiten van DeSmelt moeten passen binnen de huidige geluidsvoorschriften van de verleende milieuvergunning. De hierin opgenomen toetsingswaarden ten aanzien van omliggende woningen voldoen aan wettelijke grenswaarden.

Het onderhavige hotel wordt gebouwd tussen de kunstijsbaan DeSmelt en geluidgevoelige objecten (woningen) in de omgeving van het plan. Voor wat betreft de geluidsuitstraling vanuit de ijsbaan heeft het hotel een positieve uitwerking voor omliggende woonwijken.

Geluid vanuit TT-circuit

Het gehele plangebied ligt binnen de geluidzone van 50 dB(A) die geldt rondom het Circuit van Drenthe. Aangezien een hotel in de Wet geluidhinder niet wordt beschouwd als een geluidgevoelig object, vormt de ligging in de geluidzone geen belemmering voor dit bestemmingsplan.