direct naar inhoud van 2.3 Provinciaal beleid Fryslân
Plan: Brug Stroomkanaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0082.002300-VG01

2.3 Provinciaal beleid Fryslân

2.3.1 Streekplan Fryslân

Het beleid over de ruimtelijke inrichting van Friesland is in grote lijnen neergelegd in het "Streekplan Fryslân 2007, Om de kwaliteit fan de romte". Het streekplan is de schakel tussen het abstracte rijksbeleid en het concrete gemeentelijke beleid. In het beleid wordt veel gewicht toegekend aan het stimuleren van werkgelegenheid, de bevordering van de leefbaarheid op het platteland en de versterking van het draagvlak voor voorzieningen. Het bovenlokaal belang wordt benadrukt bij het instandhouden en verder ontwikkelen van de gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van de ruimte. Stad en platteland hebben elkaar nodig en ondersteunen elkaar. Het doel is een economisch sterk en tegelijkertijd mooi Friesland.

In het streekplan is Lemmer aangemerkt als "regionaal centrum". Een regionaal centrum is, naast de toeristische betekenis, een belangrijk regionaal concentratiepunt voor voorzieningen, bedrijvigheid en wonen in de regio.

Het plangebied maakt onderdeel uit van het Nationaal Landschap Zuidwest-Fryslân. Binnen dit Nationaal Landschap wordt ingezet op versterking en ontwikkeling van de bijzondere landschappelijke, cultuurhistorische en natuurlijke kwaliteiten. Recreatieve ontwikkelingen kunnen worden gekoppeld aan investeringen in landschap en natuur, waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht van natuurgebieden voor recreatief medegebruik. Dit geldt met name voor de recreatieve vaardruk in relatie tot het aantal en de ligging van ligplaatsen. Door (beheer)maatregelen, verruiming van vaarwater en realisering van de robuuste natte verbinding die door het gebied loopt, is verlichting van vaardruk mogelijk. Tevens is aandacht voor de lage delen van het gebied waar wateroverlast kan optreden. Het is gewenst om hiervoor lokale maatregelen te treffen.

2.3.2 Verordening romte

Op 15 juni 2011 hebben Provinciale Staten de Verordening Romte Fryslân vastgesteld.De verordening stelt regels die ervoor moeten zorgen dat de provinciale ruimtelijke belangen doorwerken in de gemeentelijke ruimtelijke plannen. De verordening voorziet niet in nieuw beleid. Uitsluitend geldend provinciaal ruimtelijk beleid is omgezet in algemeen geldende regels.

2.3.3 Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan

Het hoofddoel van het Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan (PVVP, 2006 herzien) is het realiseren van een duurzaam verkeer- en vervoerssysteem in Friesland.

Om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van regio’s als geheel te verbeteren, is het van belang dat er stroomwegen zijn die voor elke regio een bundelende werking op het verkeer hebben. Een weg die nu al een dergelijke functie vervult, is de N359 tussen de A31/Leeuwarden en Workum en tussen A6/Lemmer en Koudum. Lemmer vormt in de N359 de poort naar de Zuidwesthoek. Op de Rondweg (N359) in Lemmer ondervindt het wegverkeer in toenemende mate problemen met de doorstroming. Deze problemen worden enerzijds veroorzaakt door de aanwezigheid van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan en overstekend (langzaam) verkeer vanaf de zijwegen. Daarnaast ontstaan problemen in de zomermaanden door druk vaarverkeer, waardoor de Zijlroedebrug vaak wordt bediend. Voor de traverse Lemmer ontwikkelt de provincie Fryslân oplossingen in overleg met de gemeente Lemsterland. Het gaat daarbij niet alleen om een structurele oplossing voor de langere termijn, maar ook om maatregelen die op kortere termijn een oplossing kunnen bieden.

De beweegbare brug over het Streamkanaal in de N359 in Lemmer verkeert in een zeer matige staat. Daarbij voldoet de brug niet meer aan zijn huidige functie en is de rijbaan te smal voor het type weg. De hameitoren en hangstang staan te dicht op de rijbaan met als gevolg een verhoogd risico op aanrijding met mogelijk ernstige gevolgen. De handbediende grote ophaalbrug in de N359 gaat nog maar 4 tot 6 keer per jaar open voor de scheepvaart.

Voor de veiligheid, vaarweg- en verkeersfunctie van de brug is het niet zinvol om een renovatie uit te voeren. Daarom is gekozen om de huidige brug te vervangen.

De vervanging van de brug is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma vanhet PVVP. Het uitvoeringsprogramma verschijnt jaarlijks en is het sturingsmiddel voor het provinciale verkeer- en vervoerbeleid. Daarnaast heeft het programma een belangrijke rol in de afstemming met de andere overheden. Met het uitvoeringsprogramma wordt richting gegeven aan de doelen in het Provinciale Verkeer- en Vervoersplan (PVVP, meerjarenvisie 2006-2015). Hoofddoel is het realiseren van een duurzaam verkeer- en vervoersysteem in Fryslân.

Voorliggend bestemmingsplan geeft verdere invulling aan een goede doorstroming op de rondweg en maakt het ontwikkelen van een nieuwe brug over het Streamkanaal mogelijk, het past hiermee binnen het kader van het provinciaal beleid.