direct naar inhoud van 5.2 Overleg
Plan: Kanaalmond 2011
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0082.001200-0003

5.2 Overleg

Conform artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening is het bestemmingsplan voorgelegd aan het Wetterskip Fryslân en is overleg gepleegd met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Bij de gemeente Lemsterland zijn overlegreacties ingediend door Gedeputeerde Staten van Fryslân, de VROM-Inspectie, Wetterskip Fryslân en de Brandweer Fryslân. De overlegreacties zijn opgenomen als Bijlage 2 Overlegreacties bij deze toelichting.

In deze paragraaf wordt ingegaan op de ingediende overlegreacties. De overlegreacties zijn per instantie samengevat en beantwoord (onder het kopje "overwegingen gemeente"). Wanneer de overlegreactie leidt tot aanpassing van het voorontwerpbestemmingsplan, dan is dit in vet weergegeven. Wanneer de overlegreactie bestaat uit meerdere onderdelen, dan is de overlegreactie per onderdeel samengevat en beantwoord.

Gedeputeerde Staten van Fryslân

Samenvatting overlegreactie (a)

Een deel van het plangebied ligt in de reserveringszone voor de versterking van de waterkering. Conform de uitgangspunten van het Streekplan Fryslân 2007 en de ontwerp Verordening Romte dient in een ruimtelijk plan, dat betrekking heeft op een reserveringszone voor versterking van een primaire waterkering buiten aaneengesloten bebouwd gebied, de grens van de reserveringszone te worden vastgelegd. De provincie acht het noodzakelijk dat dit alsnog wordt geregeld.

Overwegingen gemeente

De reserveringszones van de primaire waterkering worden alsnog op de verbeelding (plankaart) opgenomen. Aan de zones wordt de gebiedsaanduiding "vrijwaringszone - dijk" toegekend. De inhoud van de regels wordt afgestemd op artikel 9.1.1 van de Verordening Romte van de provincie.

Samenvatting overlegreactie (b)

De provincie wil de optie van een verdubbeling van de PM-sluis aan de oostzijde niet op voorhand uitsluiten. De provincie stelt daarom voor in het plan vooralsnog rekening te houden met een ruimtelijke reservering ten behoeve van een verdubbeling van de PM-sluis. Wanneer voor de vaststelling van het bestemmingsplan meer duidelijkheid ontstaat over de plannen voor een nieuw kanaal voor de recreatievaart kan in nader overleg met de provinciale dienst de reservering alsnog worden geschrapt.

Overwegingen gemeente

Het feit dat de gemeente in het bestemmingsplan geen rekening houdt met een verdubbeling van de PM-sluis betekent niet dat de gemeente er op voorhand rekening mee houdt dat deze ontwikkeling niet doorgaat. De gemeente vindt alleen de plannen voor de verdubbeling van de PM-sluis nog onvoldoende concreet. Bovendien is het zo dat wanneer de gemeente de verdubbeling via een wijzigingsbevoegdheid mee zou nemen in het bestemmingsplan, het bestemmingsplan dan mer-plichtig wordt. De gemeente loopt daarom met het bestemmingsplan niet vooruit op het plan voor de verdubbeling van de PM-sluis.

In de toelichting wordt uitgelegd waarom de gemeente in het bestemmingsplan geen rekening houdt met een verdubbeling van de PM-sluis.

Samenvatting overlegreactie (c)

De provincie meent dat het opnemen van een ruimte-voor-ruimte regeling hier niet aan de orde is. Er is slechts één voormalig agrarisch bedrijf met te slopen bebouwing in het plangebied aanwezig. De aanwezige bedrijfsbebouwing heeft een oppervlakte van ongeveer 1.000 m2. Dit maakt de regeling voor een extra woning buiten een bestaand bebouwingslint niet toepasbaar, omdat er geen 1.500 m2 aan te slopen gebouwen aanwezig is. De provincie gaat er vanuit dat de betreffende wijzigingsbevoegdheid wordt geschrapt.

Overwegingen gemeente

De provincie heeft op dit onderdeel gelijk. De wijzigingsbevoegdheid onder 10.6.1 van de planregels wordt daarom geschrapt.

Samenvatting overlegreactie (d)

Het plangebied is landschappelijk en cultuurhistorisch waardevol. Van belang is de bestaande zichtlijnen open te houden en het karakteristieke groen te behouden. De provincie stelt voor in alle relevante bestemmingen ("Bedrijf - Nutsbedrijf", "Groen", "Water - Waterkering" en "Verkeer") het planten en rooien van opgaande beplanting aan een omgevingsvergunning te koppelen.

Overwegingen gemeente

Een dergelijk omgevingsvergunningenstelsel voor het planten en rooien van opgaande beplanting is in het voorontwerpbestemmingsplan reeds opgenomen binnen de bestemming "Agrarisch". Binnen de bestemming "Water - Waterkering" is het ook verboden zonder omgevingsvergunning het planten en rooien van bomen en struiken uit te voeren, dit gelet op de mogelijk te verwachten gevolgen voor de waterkerende functie van de gronden. De provincie pleit ervoor het planten en rooien van opgaande beplanting in alle relevante bestemmingen ("Bedrijf - Nutsbedrijf", "Groen", "Water - Waterkering" en "Verkeer") aan een omgevingsvergunning te koppelen gelet op het openhouden van zichtlijnen en het karakteristieke groen. De gemeente kan hierin meegaan. Een dergelijk omgevingsvergunningenstelsel wordt alsnog opgenomen binnen alle relevante bestemmingen.

Samenvatting overlegreactie (e)

Uit cultuurhistorisch oogpunt vindt de provincie het ook noodzakelijk dat de bedrijfswoningen bij het Woudagemaal op de plankaart worden gefixeerd en van een maximale oppervlakte worden voorzien.

Overwegingen gemeente

Hier kan de gemeente zich iets bij voorstellen. De plaats en oppervlakte van de bedrijfswoningen zullen door middel van een aanduiding worden vastgelegd.

Samenvatting overlegreactie (f)

De provincie heeft waardering voor de aandacht voor de natuurwaarden van het IJsselmeer in het bestemmingsplan. Uit de toelichting en planregels wordt echter niet duidelijk naar voren gebracht dat voor werken en werkzaamheden mogelijk tevens een Natuurbeschermingswetvergunning is vereist. De provincie adviseert dit in ieder geval in de toelichting duidelijk te melden.

Overwegingen gemeente

In de toelichting wordt alsnog gemeld dat voor werken en werkzaamheden die het bestemmingsplan mogelijk maakt mogelijk een Natuurbeschermingswetvergunning is vereist.

VROM-Inspectie

Samenvatting overlegreactie

De vaarweg Amsterdam-Lemmer-Delfzijl staat duidelijk in de toelichting omschreven. De regels zijn in de ogen van de VROM-Inspectie niet compleet. Verzocht wordt in artikel 8 van de regels op te nemen dat reguliere handelingen van waterbeheerders, zoals werkzaamheden aan keringen/objecten en onderhoudsbaggerwerk, vrijgesteld zijn van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Met deze aanvullling worden de artikelen 8 en 9 vergelijkbaar en wordt het belang van de beheerders van water en waterkeringen consequent vastgelegd.

Overwegingen gemeente

De bestemming "Water" (artikel 8) kent geen omgevingsvergunningenstelsel zoals opgenomen in artikel 9. Dit betekent dat voor werken en werkzaamheden, zoals in de overlegreactie genoemd, op basis van het bestemmingsplan geen enkele beperking geldt, mits de werken en werkzaamheden passen binnen de bestemmingsomschrijving. Binnen de bestemming "Water - Waterkering" is een omgevingsvergunningenstelsel opgenomen gelet op de waterkerende functie van deze gronden. Overigens kan het natuurlijk zijn dat voor de bepaalde werken en werkzaamheden wel een Natuurbeschermingswetvergunning is vereist.

De gemeente acht het niet nodig de planregels op dit onderdeel aan te passen. Wel zal hieraan aandacht worden besteed in de toelichting op de planregels.

Wetterskip Fryslân

Samenvatting overlegreactie

De reserveringszone, zoals beschreven in het Streekplan Fryslân 2007 en de ontwerp Verordening Romte, is naar de mening van het Wetterskip niet goed weergegeven op de plankaart. Wetterskip Fryslân verzoekt daarom de plankaart hierop aan te passen.

Overwegingen gemeente

De reserveringszones van de primaire waterkering worden alsnog op de verbeelding (plankaart) opgenomen. Aan de zones wordt de gebiedsaanduiding "vrijwaringszone - dijk" toegekend. De inhoud van de regels wordt afgestemd op artikel 9.1.1 van de Verordening Romte van de provincie.

Brandweer Fryslân

Samenvatting overlegreactie

Brandweer Fryslân ziet geen noodzaak bij het voorontwerpbestemmingsplan "Kanaalmond 2011" opmerkingen te plaatsen. De brandweer wijst erop dat dit soort plannen, plannen die geen externe veiligheidsrisico's met zich meebrengen, door het bevoegd gezag afgehandeld kunnen worden met gebruikmaking van de digitale veiligheidstoets (www.veiligheidstoets.nl).

Overwegingen gemeente

De gemeente neemt de overlegreactie ter kennisneming aan.