direct naar inhoud van 2.5 Openbare ruimte
Plan: Leeuwarden - Industrieterrein Leeuwarden Oost en De Hemrik
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.05009BP00-VG01

2.5 Openbare ruimte

Deze paragraaf beschrijft de infra-, de groen- en de waterstructuur. Deze aspecten bepalen mede de openbare ruimte en worden in het bestemmingsplan, wanneer dit nodig is, specifiek geregeld.

2.5.1 Infrastructuur

De ontsluiting van het terrein Oost vindt vooral plaats vanaf de westzijde, via de Pieter Stuyvesantweg en Julianastraat (50 km/uur). Daarnaast is het terrein vanaf de Aldlânsdyk, via de Langdeelstraat (50 km/uur) bereikbaar. Op het terrein is geen duidelijke hoofdontsluitingsweg aanwezig, de wegen zijn vooral bedoeld als erfontsluitingswegen (50 km/uur).

De ruimtelijke hoofdstructuur (gridstructuur) van De Hemrik wordt versterkt door de infrastructuur van het terrein. Door het gebied loopt in eerste instantie de Anne Vondelingweg (70 km/uur), een belangrijke hoofdontsluitingsroute voor Leeuwarden en in die zin ook voor het industrieterrein. Daarnaast zijn de Planetenlaan en Saturnusweg (50 km/uur) belangrijke ontsluitingsroutes voor zowel De Hemrik als de noordelijk daarvan gelegen woonwijk Cammingaburen. De overige wegen in het plangebied zijn erfontsluitingswegen (50 km/uur).

Een andere belangrijke vorm van infrastructuur in het plangebied is de spoorlijn Leeuwarden - Groningen. Deze spoorlijn loopt door het terrein Oost en vormt de noordgrens van het terrein De Hemrik. Tussen De Hemrik en de woonwijk Cammingaburen is het station Cammingaburen aanwezig. Dit is vanaf De Hemrik bereikbaar vanaf de Orionweg, door middel van een fiets-/voetgangerstunnel.

2.5.2 Groenstructuur

Het FVC terrein was een sportveldcomplex en daarom op De Hemrik een belangrijke groenstructuur in het gebied. De belangrijkste onderdelen van dit terrein, bijvoorbeeld boomsingels, blijven waar mogelijk behouden. Deze kunnen van ecologisch belang kan zijn. Dit wordt nader omschreven in paragraaf 4.7. Het sportcomplex in Oost is opgekocht door Friesland Campina. Deze groenstructuur verdwijnt uit het gebied en wordt daarom niet meer geregeld in dit bestemmingsplan.

Langs de oostelijke grens van De Hemrik is een groenstructuur aanwezig die bedoeld is als bufferzone naar het daarachter liggende buitengebied. Bovendien zijn in deze groenstructuur voet- en fietspaden aanwezig.

Langs de doorgaande routes is sprake van geleidend groen. Daarbij gaat het om groenstroken (gras) met daarin een laanbeplanting. Deze groenstructuren, bijvoorbeeld langs de Anne Vondelingweg, Planetenlaan en Saturnusweg, maken deel uit van het wegprofiel van de genoemde wegen.

2.5.3 Waterstructuur

Leeuwarden is van oudsher rijk aan waterlopen. Door en langs het plangebied van dit bestemmingsplan lopen enkele (historische) waterlopen die functioneel en/of ruimtelijk van belang zijn voor het plangebied. Zo wordt het terrein De Hemrik aan de oost-, zuid- en westzijde begrensd door Het Ouddeel, Woudmansdiep, De Greuns en De Tijnje. Deze laatste vormt samen met Het Nieuwe Kanaal de oost- en noordelijke grens van het terrein Oost. De Potmarge is een zijtak van De Tijnje en een historische waterloop in de richting van het centrum van Leeuwarden.

De waterlopen De Greuns, De Tijnje en Het Nieuwe Kanaal worden gebruikt voor de beroepsvaart en zijn van belang voor de aan- en afvoer van goederen van bedrijven in dit plangebied. Op verschillende plaatsen langs deze kanalen zijn laad- en loskaden aanwezig.

Alle genoemde watergangen in het plangebied worden gebruikt door recreatievaart. De aanwezige jachthavens spelen daarbij een belangrijke rol. De Potmarge en Het Ouddeel zijn daarbij slechts deels bevaarbaar, dit zijn geen doorlopende routes.

Tot slot zijn in het plangebied watergangen aanwezig die een rol hebben voor de afwatering van het bedrijventerrein en de (spoor)wegen. Een voorbeeld van dergelijke watergangen zijn die langs de spoorweg Leeuwarden - Groningen, de Anne Vondelingweg, de Planetenlaan en de Saturnusweg. Deze watergangen maken deel uit van het wegprofiel.