direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Partiële herziening bestemmingsplan Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.03027BP00-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 24 juni 2013 heeft de gemeente Leeuwarden het bestemmingsplan 'Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.' vastgesteld. Het bestemmingsplan voorziet in de bestemming van de bedrijventerreinen ter plaatse. In dit bestemmingsplan is echter sprake van een omissie.

In de toelichting van het bestemmingsplan is aangegeven dat er geen geluidszoneringsplichtige bedrijven zijn toegestaan in het bestemmingsplan. Dit is echter niet opgenomen in de regels van de bedrijfsbestemmingen. Een geluidszoneringsplichtige inrichting is volgens de regels “een inrichting bij welke ingevolge de Wet geluidhinder rondom het terrein van vestiging in een bestemmingsplan een zone moet worden vastgesteld”. Er vanuit gaande dat deze bedrijven niet werden toegestaan in dit bestemmingsplan, is er ook geen geluidszone vastgesteld voor dit plan.

Op grond van het bestemmingsplan worden bedrijven tot en met categorie 5.2 toegestaan. Op basis hiervan is het mogelijk dat dit geluidszoneringsplichtige inrichtingen kunnen zijn. De gemeente wil niet dat geluidszoneringsplichtige inrichtingen zich hier kunnen vestigen, omdat er geen geluidszone is vastgesteld waaraan de bedrijven getoetst kunnen worden.

Om de omissie in de regels te herstellen is deze partiële herziening van het bestemmingsplan Leeuwarden – Newtonpark 1-2-3 e.o. opgesteld. In deze partiële herziening is in de bestemming Bedrijventerrein en de bestemming Bedrijventerrein - Uit te werken een regeling opgenomen waarmee geluidszoneringsplichtige inrichtingen zijn uitgesloten.

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied ligt aan de westkant van Leeuwarden en wordt aan de noord- en oostzijde begrensd door het Van Harinxmakanaal, aan de zuidzijde door de Boksumer Soal en aan de oostzijde is de gemeentelijke westgrens de begrenzing. In figuur 1.1 is de ligging van het plangebied globaal weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0080.03027BP00-VG01_0001.png"

Figuur 1.1 Globale ligging van het plangebied

1.3 Geldend bestemmingsplan

Bestemmingsplan Leeuwarden Newtonpark 1-2-3 e.o.

Het plangebied is geregeld in het bestemmingsplan Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o. dat op 24 juni 2013 is vastgesteld. Dit bestemmingsplan bevat de volgende bestemmingen: 'Agrarisch', 'Bedrijventerrein', 'Bedrijventerrein - Uit te werken', 'Bedrijf - Opslag - Voorlopige bestemming 1', 'Bedrijf - Opslag - Voorlopige bestemming 2' en 'Verkeer'. Over het zuidwestelijke deel van het plangebied ligt een hoogspanningsleiding en de bijbehorende dubbelbestemming 'Leiding-Hoogspanningsverbinding'. Over de oostkant van het plangebied ligt een gebiedsaanduiding 'geluidzone- industrie'.

De voorlopige bedrijfsbestemmingen 1 en 2 (donkerpaars) zijn 5 jaar na inwerkingtreding van het plan (dus in 2018) vervallen en vervangen door de bestemmingen 'Bedrijventerrein - Uit te werken' en 'Agrarisch'. In figuur 1.2 is een fragment van het geldende bestemmingsplan opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0080.03027BP00-VG01_0002.png"

Figuur 1.2 Fragment geldend bestemmingsplan Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.

Op grond van het geldende bestemmingsplan zijn bedrijven tot en met categorie 5.2 toegestaan. Op basis hiervan kunnen geluidszoneringsplichtige inrichtingen zich hier vestigen. Omdat er geen geluidszone is vastgesteld om bedrijven aan te toetsen, wil de gemeente niet dat zich op dit bedrijventerrein geluidszoneringsplichtige inrichtingen kunnen vestigen. Deze partiële herziening bevat de regeling om dat te voorkomen.

Bestemmingsplan Leeuwarden - De Zwette VI

Het noordoostelijk deel van het plangebied valt onder het bestemmingsplan Leeuwarden- De Zwette VI dat op 8 juli 2019 is vastgesteld. Dat deel van het plangebied heeft de bestemming Maatschappelijk - Provinciale Waterstaat. Deze gronden zijn bedoeld voor een werkhaven met bijbehorend onderhoud, beheer en stalling van vaartuigen ten behoeve van Provinciale Waterstaat en voor het centraal provinciaal brugbedieningscentrum. In figuur 1.3 is een fragment van dit bestemmingsplan opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0080.03027BP00-VG01_0003.png"

Figuur 1.3. Fragment geldend bestemmingsplan Leeuwarden - De Zwette VI

Deze partiële herziening heeft geen invloed op het bestemmingsplan Leeuwarden - De Zwette VI omdat de herziening een aanvulling op de bedrijfsbestemming betreft en niet van invloed is op de maatschappelijke bestemming.

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 bevat de motivering voor de herziening van het vastgestelde bestemmingsplan. In hoofdstuk 3 zijn de relevante beleidsstukken samengevat en is beoordeeld in hoeverre de uitgangspunten van dit plan binnen het geldende beleid passen. Hoofdstuk 4 bevat een toelichting op de juridische regeling van deze partiële herziening en hoofdstuk 5 bevat een korte beschrijving van de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid.

Hoofdstuk 2 Motivering herziening

Het vastgestelde bestemmingsplan ‘Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.' heeft drie bedrijfsbestemmingen; Het deel ten zuiden van het spoor heeft de bestemming 'Bedrijventerrein' en ten noorden van het spoor liggen de bestemmingen 'Bedrijventerrein - Uit te werken' en 'Bedrijf - Opslag - Voorlopige bestemming 1' en 'Bedrijf - Opslag - Voorlopige bestemming 2'. De voorlopige bedrijfsbestemmingen zijn 5 jaar na inwerkingtreding van het plan (dus in 2018) op grond van artikel 5.6 vervallen en vervangen door 'Bedrijventerrein - Uit te werken' /'Agrarisch'.

Huidige bedrijven

Onder de werking van het bestemmingsplan Newtonpark 1-2-3 e.o. vallen de bedrijven in het zuidelijke deel van het plangebied (Morseweg, Newtonweg en Snelliusweg). Het gaat hier om bedrijven in categorie 2, 3.1, 3.2, 4.1 en 4.2. Op dit moment zijn er geen geluidszoneringsplichtige inrichtingen gevestigd binnen het plangebied.

Mogelijkheden huidige bestemmingsplan

In de toelichting van het bestemmingsplan is aangegeven dat er geen geluidszoneringsplichtige bedrijven zijn toegestaan binnen de uit te werken bestemmingen. Dat is echter niet opgenomen in de regels van deze bedrijfsbestemmingen. Een geluidszoneringsplichtige inrichting is volgens de regels 'een inrichting bij welke ingevolge de Wet geluidhinder rondom het terrein van vestiging in een bestemmingsplan een zone moet worden vastgesteld'. Er vanuit gaande dat deze bedrijven niet werden toegestaan in dit bestemmingsplan, is er ook geen geluidszone vastgesteld voor dit plan.

Op grond van het bestemmingsplan worden bedrijven tot en met categorie 5.2 toegestaan (binnen de bestemming 'Bedrijventerrein' waarnaar ook de uit te werken bedrijfsbestemming gewijzigd kan worden). Op basis hiervan is het mogelijk dat hier geluidszoneringsplichtige inrichtingen worden gevestigd.

Gewenste situatie

Omdat er geen geluidzone is vastgesteld waaraan bedrijven getoetst kunnen worden, wil de gemeente voorkomen dat geluidszoneringsplichtige inrichtingen zich hier kunnen vestigen. Daarom wordt in deze partiële herziening in de bedrijfsbestemming een regeling toegevoegd waarmee geluidszoneringsplichtige inrichtingen worden uitgesloten. De regeling zal gelden voor de bestemming 'Bedrijventerrein' en de bestemming 'Bedrijventerrein - Uit te werken'. In figuur 2.1 is de begrenzing van deze partiële herziening opgenomen. Deze begrenzing komt overeen met het plangebied van het moederplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0080.03027BP00-VG01_0004.png"

Figuur 2.1 Begrenzing partiële herziening bestemmingsplan Leeuwarden Newtonpark 1-2-3 e.o.

Om ervoor te zorgen dat er geen geluidszoneringsplichtige bedrijven worden gevestigd binnen het plangebied van Newtonpark 1-2-3 e.o. heeft de gemeenteraad op 1 december 2021 een voorbereidingsbesluit genomen. Deze is als Bijlage 1 Voorbereidingsbesluit bij de toelichting toegevoegd. Op basis hiervan moet binnen 1 jaar na dat voorbereidingsbesluit een partiële herziening ter inzage zijn gelegd. Voorliggend bestemmingsplan voorziet in deze partiële herziening.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

De reikwijdte van deze planherziening is beperkt. Rijks- en provinciaal beleid behoeven in het kader van deze planherziening niet aan de orde te komen. Voor een onderbouwing van dit beleid wordt verwezen naar het onderliggende geldende moederplan ‘Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.’.

Omdat dit plan wordt opgesteld om een omissie in de regels in het huidige bestemmingsplan te herstellen, hoeft de inperking van de bedrijven die hier gevestigd kunnen worden niet beleidsmatig te worden onderbouwd. In de toelichting van het geldende bestemmingsplan is de mogelijke invulling van het bedrijventerrein verantwoord.

Hoofdstuk 4 Milieu- en omgevingsaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieu- en omgevingsaspecten. Dit betreft de milieu- en omgevingsaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

Met deze partiële herziening wordt beoogd om de mogelijkheden voor de te vestigen bedrijven in te perken, zoals was beoogd in het moederplan. In het geldende bestemmingsplan is voor de omgevingsaspecten toegelicht hoe wordt voorkomen dat er belemmeringen ontstaan voor een goede ruimtelijke ordening. Een nadere toetsing aan de milieu- en omgevingsaspecten is dan ook niet noodzakelijk binnen dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

Dit bestemmingsplan bevat een partiële herziening van de bestaande regeling waardoor geluidszoneringsplichtige inrichtingen zich niet meer kunnen vestigen op het bedrijventerrein.

In de regels van het huidige bestemmingsplan zijn bij de bestemming 'Bedrijventerrein' de specifieke gebruiksregels (artikel 7 lid 5) aangevuld met het strijdig gebruik van de gronden en bouwwerken voor geluidszoneringsplichtige inrichtingen. Daarnaast zijn aan de regels van het huidige bestemmingsplan bij de bestemming 'Bedrijventerrein - Uit te werken' bij de uitwerkingsregels (artikel 8 lid 3) aan sublid 7 van deze regels geluidszoneringsplichtige inrichtingen toegevoegd waardoor deze uitgesloten worden van de uitwerkingsbevoegdheid. Verder blijven de geldende regels van kracht.

In deze herziening van het bestemmingsplan wordt volstaan met een wijziging van de betreffende regels. Deze wijziging heeft dus geen gevolgen voor de opbouw en uitgangspunten van het bestemmingsplan.

De andere artikelen in deze partiële herziening (overgangs- en slotregels) zijn opgenomen omdat dit op basis van het Besluit ruimtelijke ordening verplicht is. Het betreft de volgende artikelen. In artikel 1 (begrippen) is aangegeven wat het identificatienummer van het plan is en uit welke onderdelen het juridische deel van het plan bestaat. Verder zijn de begrippen uit het geldende bestemmingsplan van toepassing. Ook wat betreft de wijze van meten zijn de bepalingen uit het vigerende bestemmingsplan van toepassing.

Tenslotte is er nog een standaardbepaling voor het overgangsrecht opgenomen (artikel 5) en een slotregel (artikel 6).

De verbeelding bevat de plancontour waarvoor deze partiële herziening is opgesteld.

 

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De gemeenteraad van Leeuwarden heeft op 1 december 2021 een voorbereidingsbesluit vastgesteld voor de aanpassing van het bestemmingsplan ten aanzien van geluidszoneringsplichtige inrichtingen. Hierin is bepaald dat geluidszoneringsplichtige inrichtingen binnen het plangebied niet zijn toegestaan. Op grond van het voorbereidingsbesluit kunnen ingediende aanvragen niet worden afgewezen, maar wordt wel voorkomen dat eventueel nieuwe aanvragen van geluidszoneringsplichtige bedrijven op grond van het geldende bestemmingsplan moeten worden vergund. Het voorbereidingsbesluit zorgt ervoor dat geluidszoneringsplichtige inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Alle overige bedrijven kunnen op gebruikelijke wijze vergund worden. Het voorbereidingsbesluit geeft de gemeente een jaar de tijd om een ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen voor aanpassingen van het bestemmingsplan 'Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.'.

Het bestemmingsplan is niet in het kader van overleg verzonden naar de overleginstanties, omdat alleen sprake is van herstel van een fout in het bestemmingsplan. Daarom is ook geen voorontwerpbestemmingsplan voor inspraak ter inzage gelegd.

De wettelijke procedure op grond van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt doorlopen. Hierbij wordt eenieder gedurende zes weken in de gelegenheid gesteld een zienswijze naar voren te brengen over het ontwerpbestemmingsplan. Tijdens deze periode zijn er geen zienswijzen ontvangen.

Het plan is vervolgens op 25 mei 2022 ongewijzigd vastgesteld. Het besluit tot vaststelling wordt samen met het bestemmingsplan ter inzage gelegd, waarbij voor belanghebbenden beroep mogelijk is bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

6.2 Economische uitvoerbaarheid

Ten behoeve van de uitvoerbaarheid is het van belang om te weten of het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is. De economische uitvoerbaarheid wordt enerzijds bepaald door de exploitatie van het plan (financiële haalbaarheid) en anderzijds door de manier van kostenverhaal van de gemeente (grondexploitatie).

Financiële haalbaarheid

Door deze partiële herziening worden geen extra bouwmogelijkheden geboden. De kosten voor de uitvoering van dit plan worden gedragen door de gemeente.

Grondexploitatie

Deze partiële herziening biedt ten opzichte van het geldende bestemmingsplan geen extra bouwmogelijkheden. Gelet hierop is een exploitatieplan niet nodig.