direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Leeuwarden - Partiële herziening woningsplitsing en woonzorgfuncties
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.00008BP00-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 25 februari 2021 is het voorbereidingsbesluit 'Voorbereidingsbesluit Leeuwarden - Woningsplitsing en woonzorgfuncties' in werking getreden. Hiermee is verboden "het bestaande gebruik van gebouwen, gelegen binnen de aangegeven gronden, te wijzigen naar één of meer woningen, wooneenheden of naar een woonzorgfunctie".
Dit voorbereidingsbesluit heeft tot doel te bewerkstelligen dat de gemeente meer grip krijgt op de splitsing van bestaande (zorg)woningen in kleinere (zorg)wooneenheden.

De reguliere woonbestemmingen in de gemeente Leeuwarden voorkomen dat panden worden gesplitst door het gebruik van de begripsbepaling 'woonhuis' of door een maximum aantal woningen te stellen. Binnen enkele oudere bestemmingsplannen en binnen sommige 'ruime' (bijvoorbeeld 'gemengd' of 'centrum') en 'enge' (bijvoorbeeld 'Wonen - woongebouw' of 'wonen - wooncentrum') bestemmingen is deze mogelijkheid van woningsplitsing niet uitgesloten. Hierdoor mogen gebouwen gesplitst worden in steeds kleinere woningen en zorgwoningen. Dit is niet in overeenstemming met het gemeentelijk beleid.

Van belang is hierbij te vermelden dat het voorliggende plan uitsluitend in een regeling voorziet die omzetting naar c.q. splitsing naar nieuwe zelfstandige woningen / appartementen reguleert. Het reguleren van verhuur en verkoop van kamers (in een zelfstandige woning) is al geregeld in het bestemmingsplan Leeuwarden - Kamerverhuur, vastgesteld op 25 oktober 2016. Met de vaststelling van het bestemmingsplan Leeuwarden - Kamerverhuur is een verbod gekomen op het omzetten van reguliere woningen naar kamerverhuurpanden. Een kamerverhuurpand is gedefinieerd als een pand met drie of meer wooneenheden (voor kamergewijze verhuur). Uitzonderingen op deze regel vormen de hospitaregeling en de bestaande kamerverhuurpanden. Ook de verhuur van 1 of 2 kamers c.q. wooneenheden is toegestaan.


Met de vaststelling van het bestemmingsplan 'Leeuwarden - Partiële herziening Woningsplitsing en woonzorgfuncties' blijft de verhuur van 1 of 2 kamers of de hospitaregeling, conform het bestemmingsplan 'Leeuwarden - Kamerverhuur', toegestaan. Het toevoegen van nieuwe kamerverhuurpanden blijft, conform het bestemmingsplan 'Leeuwarden - Kamerverhuur', niet toegestaan.


Dit facetbestemmingsplan is een uitwerking van het voorbereidingsbesluit en brengt verandering in de huidige situatie door binnen bestaande gebouwen het aantal woningen te maximaliseren op het huidige aantal. Om ruimte te kunnen blijven bieden aan bouwplannen die in overeenstemming zijn met het gemeentelijk woonbeleid en niet in strijd zijn met een goede ruimtelijke ordening is een afwijkingsgrondslag in deze herziening opgenomen. Deze dient als toetsingskader voor aanvragen voor een omgevingsvergunning waarmee (zorg)woningsplitsing onder voorwaarden mogelijk is.

1.2 Planvorm

Het onderhavige bestemmingsplan heeft de vorm van een 'facetbestemmingsplan'. Dit is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen, in dit gevallen alle binnen de gemeente Leeuwarden geldende bestemmingsplannen waarin woonfuncties voorkomen. Op één of meer aspecten worden deze bestemmingsplannen met een facetbestemmingsplan aangepast of aangevuld, voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht. Voorliggend facetbestemmingsplan is hiermee een aanvullende en deels vervangende regeling over het specifieke onderwerp (zorg)woningsplitsing en woningomzetting en herziet de bestaande bestemmingsplannen partieel. Dit bestemmingsplan verbiedt woningsplitsing en woningomzetting voor alle bestemmingen waarbinnen de woon(zorg)functie mogelijk is.

1.3 Plangebied

Het bestemmingsplangebied wordt gevormd door de bestemmingsplannen die vallen binnen het grondgebied van de gemeente Leeuwarden waar woon(zorg)functies mogelijk zijn. Een aantal gebieden is geregeld in een beheersverordening. Voor die gebieden is de onderhavige regeling niet van toepassing.

In het bestemmingsplangebied zijn de volgende bestemmingsplannen van kracht (de plannen zijn allemaal onherroepelijk):

2019-03-13   De Zwette V – Kavel 13A   vastgesteld  
2017-09-11   Bestemmingsplan Leeuwarden - Partiële herziening Parkeren   vastgesteld  
2019-07-08   Bestemmingsplan Leeuwarden - Gebiedsontwikkeling WTC/Cambuur   vastgesteld  
2018-10-02   Stiens - Harnsterdyk 7   vastgesteld  
2011-07-04   Bestemmingsplan Easterlittens - Boalserter Feart   vastgesteld  
2019-03-13   Leeuwarden - De Zuidlanden, plandeel oost en Techum   vastgesteld  
2011-10-31   Bestemmingsplan Bilgaard, Leeuwarder Bos en omgeving   vastgesteld  
2011-06-27   Bestemmingsplan Camminghaburen   vastgesteld  
2015-04-01   Bûtengebiet en doarpen   vastgesteld  
2020-11-11   Partiële herziening Archeologie   vastgesteld  
2004-05-26   Tusken Moark en Ie   onherroepelijk  
2009-06-02   Bedrijventerrein-Newtonpark IV   onherroepelijk  
2007-11-26   Hempens Teerns- Zuiderburen-Froskepolle   onherroepelijk  
2019-04-24   Leeuwarden - Partiële herziening Aanpassing woonpercelen Wiarda   vastgesteld  
2010-11-29   De Zuidlanden, plandeel Wiarda   vastgesteld  
2010-12-01   Bestemmingsplan Garde Jagerswei te Grou   onherroepelijk  
2020-06-17   Bestemmingsplan Leeuwarden - De Zuidlanden, plandeel Unia   vastgesteld  
2020-03-18   Leeuwarden - woningbouw Brandemeer en de Kei   vastgesteld  
2017-12-18   Bestemmingsplan Grou - Yn `e Lijte   vastgesteld  
2020-10-07   Leeuwarden - Aldlânstate   vastgesteld  
2019-09-24   Leeuwarden - Mariahof 10   vastgesteld  
2021-04-26   Leeuwarden - James Wattstraat naast 24 e.o.   vastgesteld  
2019-07-08   Leeuwarden - De Zwette VI Provinciale Waterstaat   vastgesteld  
2017-09-18   Leeuwarden - Energiecampus   vastgesteld  
2020-12-02   Leeuwarden Buitengebied - Realisatie Nijkleaster It Westerhus 1 Hilaard   vastgesteld  
2019-12-18   Leeuwarden - Aansluiting Overijsselselaan Zuid   vastgesteld  
2018-11-07   Bestemmingsplan Leeuwarden - Partiële herziening Plan voor de zon   vastgesteld  
2016-12-20   Wijzigingsplan Leeuwarden - Lân fan Taal   vastgesteld  
2017-07-10   Bestemmingsplan Leeuwarden - De Zuidlanden, De Klamp   vastgesteld  
2016-02-01   Leeuwarden Buitengebied - Twee woningen Brédyk 28a+b te Wirdum   vastgesteld  
2017-05-03   Reparatieplan Bûtengebiet en doarpen   onherroepelijk  
2014-08-26   Beslingadyk 5, Friens   vastgesteld  
2014-09-22   Leeuwarden Buitengebied - Baggerdepot Trijehûs   vastgesteld  
2013-11-26   Bestemmingsplan Warten, baggerdepot De Bakkerij, Stukenwal   vastgesteld  
2013-06-28   Leeuwarden - MCL en omgeving   vastgesteld  
2019-12-18   Leeuwarden - Dairy Campus en omgeving   vastgesteld  
2011-04-27   Bestemmingsplan woningbouwlocatie Warten   onherroepelijk  
2020-01-22   Leeuwarden Middelsee fase 1   vastgesteld  
2011-07-12   Bestemmingsplan Jirnsum - Wjitteringswei 6   vastgesteld  
2011-11-08   Bestemmingsplan Frisia   onherroepelijk  
2013-01-23   Bestemmingsplan Reduzum tankstation   onherroepelijk  
2019-04-03   Wergea   vastgesteld  
2013-07-17   Bestemmingsplan Grou - Haans Krite   onherroepelijk  
2013-09-20   Exploratieboring Hempens   onherroepelijk  
2014-03-31   Bestemmingsplan Leeuwarden - Goutum, bij de Haven   vastgesteld  
2013-09-30   Bestemmingsplan Leeuwarden - De Zuidlanden, restgebied en omgeving   vastgesteld  
2015-03-31   Jelsum - H. de Jongstrjitte   vastgesteld  
2016-03-31   Alde Leie - Leijester Hegedyk 27B (Kultuurfabriek Kooi-Aap)   vastgesteld  
2021-03-15   Leeuwarden - woningbouw Swingmastate - Friesmastate   vastgesteld  
2010-09-07   Wijzigingsplan Leeuwarden-van Loonstraat-Middelzeelaan   vastgesteld  
2010-12-22   bestemmingsplan Buitengebied 2008   onherroepelijk  
2010-10-20   Bestemmingsplan Leeuwarden - Tolhuis   vastgesteld  
2018-01-31   Bestemmingsplan Leeuwarden - Gedeeltelijke omlegging gasleiding   vastgesteld  
2009-06-29   Bestemmingsplan Leeuwarden - Vrijheidswijk Zuidwest   vastgesteld  
2009-11-25   Bestemmingsplan Wytgaard   vastgesteld  
2011-03-28   De Zuidlanden, plandeel Overijsselselaan   vastgesteld  
2009-09-28   Bestemmingsplan Leeuwarden - Vrijheidswijk Noordwest   vastgesteld  
2013-04-22   Bestemmingsplan Businesspark en WTC e.o.   vastgesteld  
2012-03-26   Bestemmingsplan Stationskwartier   vastgesteld  
2012-10-29   Leeuwarden - Recreatiegebied Groene Ster   vastgesteld  
2016-11-29   Wijzigingsplan Wirdum - Kempenaersreed 2   vastgesteld  
2012-03-26   Bestemmingsplan Leeuwarden - Sint Bonifatiuspark e.o.   vastgesteld  
2012-10-03   bestemmingsplan Jirnsum   onherroepelijk  
2011-11-28   Bestemmingsplan Leeuwarden - Parkeergarage Nieuwe Oosterstraat   vastgesteld  
2018-10-09   Leeuwarden - Tussen Van Harinxmakanaal, Wâldwei en Drachtsterweg   vastgesteld  
2013-11-05   bestemmingsplan Woonschepen   vastgesteld  
2013-05-29   Bestemmingsplan Leeuwarden - Watercampus   vastgesteld  
2012-05-30   bestemmingsplan Wielenpôlle, Schepenbuurt, de Plantage en omgeving   vastgesteld  
2012-03-26   bestemmingsplan Lekkum   vastgesteld  
2012-04-23   Bestemmingsplan De Zuidlanden, plandeel Akoestisch Landschap   vastgesteld  
2012-12-17   Bestemmingsplan Leeuwarden - Station Werpsterhoek   vastgesteld  
2014-04-23   Bestemmingsplan Leeuwarden - Buitengebied   vastgesteld  
2012-09-24   Bestemmingsplan Techumerdyk 10 te Leeuwarden   vastgesteld  
2011-10-31   Bestemmingsplan Leeuwarden - Industrieterrein West   vastgesteld  
2011-10-31   Bestemmingsplan Indische Buurt   vastgesteld  
2012-07-16   Bestemmingsplan Leeuwarden - Drachtsterweg e.o. (incl. nieuw Aquaduct)   vastgesteld  
2011-07-18   Bestemmingsplan Leeuwarden - Vrijheidswijk   vastgesteld  
2013-09-30   Bestemmingsplan Leeuwarden - Industrieterrein Leeuwarden Oost en de Hemrik   vastgesteld  
2011-12-19   Bestemmingsplan Leeuwarden - Vosseparkwijk   vastgesteld  
2016-03-07   Leeuwarden Buitengebied - Omzetten intensieve naar reguliere veehouderij Brédyk 185 Wirdum   vastgesteld  
2013-06-11   bestemmingsplan Grou   onherroepelijk  
2012-12-17   Bestemmingsplan Binnenstad   vastgesteld  
2012-12-18   Bestemmingsplan Overijsselsestraatweg 6a in Reduzum   onherroepelijk  
2011-11-30   Bestemmingsplan Molehiem te Jirnsum   onherroepelijk  
2011-09-14   Herziening Schoolgebouw Grou   onherroepelijk  
2012-06-25   Bestemmingsplan perceel ten noordwesten van Tearnserdyk 44 te Leeuwarden   vastgesteld  
2014-11-24   Bestemmingsplan Jirnsum - Sylsbrege   vastgesteld  
2013-10-15   bestemmingsplan Midsbuorren 36 te Warten   vastgesteld  
2013-05-21   Bestemmingsplan Buitengebied 2008 Eerste partiële herziening   vastgesteld  
2010-09-27   Bestemmingsplan Leeuwarden - Van Swietenstraat 8-10   vastgesteld  
2013-04-22   Leeuwarden - Kalverdijkje   vastgesteld  
2011-04-26   Leeuwarden-Drachtsterweg (tussen Drachtsterplein en Tijnjedijk)   vastgesteld  
2011-11-28   Bestemmingsplan Goutum   vastgesteld  
2011-03-02   Bestemmingsplan Holstmeerweg 1 (De Veilige Veste)   vastgesteld  
1986-09-01   Bestemmingsplan Spoordok   onherroepelijk  
2012-04-03   bestemmingsplan Lytse Doarpen   onherroepelijk  
2004-03-26   De Drie Ducatons   onherroepelijk  
2009-06-29   De Zuidlanden, plandeel Techum, 1e herziening   vastgesteld  
2007-06-18   De Zuidlanden, Plandeel oost   onherroepelijk  
2015-11-02   Bestemmingsplan Snakkerburen - De Dorpstuin   vastgesteld  
2013-11-26   Wijzigings- en uitwerkingsplan Leeuwarden - Binnenstad-Harmoniekwartier   vastgesteld  
2013-06-24   Leeuwarden - De Centrale en omgeving   vastgesteld  
2011-01-04   Wijzigingsplan Leeuwarden-fietspad Oostergoplein   vastgesteld  
2013-06-24   Leeuwarden - Newtonpark 1-2-3 e.o.   vastgesteld  
2012-07-10   bestemmingsplan Lytse Doarpen, herzieningsplan overgangsrecht   vastgesteld  
2013-05-21   Bestemmingsplan Buitengebied 2008 Tweede partiële herziening   vastgesteld  
2008-05-26   Jabikswoude   onherroepelijk  
2004-12-23   Huizum-Dorp De Plantage   onherroepelijk  
2011-09-13   Wijzigingsplan Wirdum - Hof 1   vastgesteld  
2008-06-24   Bestemmingsplan Snakkerburen   onherroepelijk  
2013-09-03   Wijzigingsplan Leeuwarden - De Zuidlanden, plandeel Jabikswoude   vastgesteld  
2011-06-15   bestemmingsplan Grou Kom - Beschermd dorpsgezicht   onherroepelijk  
2009-12-10   Wirdum   onherroepelijk  
2011-02-03   Bestemmingsplan Jabikswoude   onherroepelijk  
2016-06-27   Leeuwarden - Oranjewijk, Tulpenburg en 't Vliet   vastgesteld  
2013-11-25   Leeuwarden - Aldlân / Pieter Christiaanpark   vastgesteld  
2013-03-25   Bestemmingsplan Achter de Hoven   vastgesteld  
2014-01-29   Leeuwarden - Sint Bonifatiuspark tussen Bonnehosstraat en Valkstraat   vastgesteld  
2014-05-26   Goutum-Sud (voormalig kassencomplex)   vastgesteld  
2013-09-17   Bestemmingsplan Midsbuorren 36a te Warten   vastgesteld  
2015-05-11   Leeuwarden - Tussen Ee en Vliet   vastgesteld  
2014-10-06   Leeuwarden - Sint Bonifatiuspark e.o., Deelplan Zuidoost   vastgesteld  
2015-04-13   Leeuwarden - Tussen Harlingerstraatweg en Meester P.J. Troelstraweg   vastgesteld  
2015-11-30   Leeuwarden - Rengerspark en omgeving   vastgesteld  
2015-03-31   Wytgaard - Weiwiskedyk 8   vastgesteld  
2015-09-14   Leeuwarden - Europaplein   vastgesteld  
2015-04-13   Bestemmingsplan Greate Mar 2 te Wergea   vastgesteld  
2016-03-21   Bestemmingsplan Wergea - Grut Palma   vastgesteld  
2017-03-02   Leeuwarden - Tiny Houses Techum   vastgesteld  
2017-05-03   Hijum - Mieddyk 5   vastgesteld  
2017-09-25   Mantgum - Skillaerderdyk 15   vastgesteld  
2018-06-05   Leeuwarden - De Stove en De Hove   vastgesteld  
2018-06-12   Wijzigingsplan Leeuwarden Buitengebied - Gronden voormalige rijksweg N31   vastgesteld  
2014-05-26   Bestemmingsplan Easterlittens - Camping It Kruswetter   vastgesteld  
2015-09-29   Bûtengebiet   vastgesteld  
2015-12-14   Dorpen Archeologie   vastgesteld  
2021-03-16   Wijzigingsplan Leeuwarden Buitengebied - Wijzigen bedrijfskavel Langedyk 31 Alde Leie   vastgesteld  
2018-07-18   Leeuwarden – Nijlân   vastgesteld  
2017-09-18   Leeuwarden - Parkeergarage Revius   vastgesteld  
2012-07-05   bestemmingsplan Stiens   vastgesteld  
2014-10-23   Stiens - Bedrijventerrein Middelsee   vastgesteld  
2012-12-13   Bestemmingsplan Uitbreiding parkeervoorziening supermarkt aan de Wythusterwei te Stiens   vastgesteld  
2015-03-12   Stiens - Bregeleane (twee woningen)   vastgesteld  
2014-10-28   Stiens - Stienser Feart   vastgesteld  
2014-11-18   Stiens - Felixwei naast 17   vastgesteld  
2014-11-18   Stiens - Hazzelnutstrjitte   vastgesteld  
2014-11-18   Stiens - Felixwei tussen 69 en 71   vastgesteld  
2015-05-26   Stiens - Pyter Jurjensstrjitte 8-10   vastgesteld  
2015-03-31   Wijzigingsplan twee woningen Britsum   vastgesteld  
2016-04-21   Stiens - De Wisseling   vastgesteld  
2016-09-08   Stiens Oost   vastgesteld  
2017-09-07   Stiens - Vergroten parkeerterrein Lidl   vastgesteld  
2013-12-16   Bestemmingsplan Mantgum   vastgesteld  
2017-05-29   Jorwert - Fûns 6 en 8   vastgesteld  
2013-03-25   Bestemmingsplan Buitengebied-Oost, Herziening Jorwert, Arsumerdyk 3   vastgesteld  
2011-12-19   Bestemmingsplan Buitengebied-Oost Herziening Jorwert De Him 2   vastgesteld  
2016-05-09   Leeuwarden - Bioscoop Harmonieplein   vastgesteld  
2016-07-11   Leeuwarden - Huizum   vastgesteld  
2017-01-30   Bestemmingsplan Leeuwarden - Balistraten en omgeving   vastgesteld  

1.4 Leeswijzer

De toelichting bij dit facetbestemmingsplan is als volgt opgebouwd:

  • in hoofdstuk 2 is een toelichting gegeven op de noodzaak voor een planologische regeling;
  • in hoofdstuk 3 zijn de relevante beleidsstukken samengevat en is beoordeeld in hoeverre de uitgangspunten van dit plan binnen het geldende beleid passen;
  • in hoofdstuk 4 is een toelichting gegeven op de juridische regeling van het facetbestemmingsplan;
  • in hoofdstuk 5 is tot slot een korte beschrijving van de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid opgenomen.

Hoofdstuk 2 Probleemstelling

2.1 Woningen

In de gemeente Leeuwarden is een kwantitatief overschot aan appartementen waar te nemen maar tegelijkertijd een tekort aan kwalitatief goede appartementen. Een groot deel van de bestaande woningvoorraad bestaat uit kleine woningen. Er is geen behoefte dit aantal verder uit te breiden. Dit heeft ermee te maken dat 60% van de appartementen een woonoppervlak van onder de 65 m2 heeft waarmee voldoende voorzien is in de vraag naar deze prijsklasse in de huur en koop.

Leeuwarden heeft tegelijkertijd een tekort aan goede appartementen. Er is een duidelijke kwalitatieve vraag naar extra appartementen, terwijl tegelijkertijd een kwantitatieve vraag wordt geprognosticeerd. Dit heeft te maken met de sterk groeiende groep van één- en tweepersoonshuishoudens. Wat de gemeente Leeuwarden daarbij nodig heeft, zijn toevoegingen die bijdragen aan de kwaliteit van de woningvoorraad en het woon- en leefklimaat van de wijk.

Het gemeentelijk beleid is er daarom op gericht niet mee te werken aan de ontwikkeling van nieuwe wooneenheden kleiner dan 65 m2. De mogelijkheid gebouwen te splitsen is hiermee niet in lijn en werkt de disbalans in het woningaanbod in de hand. Het opnemen van criteria waaraan een bouwplan moet voldoen om woningsplitsing mogelijk te maken zorgt er aan de andere kant voor dat er kan worden afgeweken van deze oppervlaktemaat wanneer deze tot onwenselijke situaties zou leiden. In sommige monumentale en bijzondere gebouwen is het bijvoorbeeld fysiek of economisch niet haalbaar dergelijke grote appartementen te realiseren, dit speelt vooral in de binnenstad.

Het splitsen en omzetten van een groot aantal woningen zou kunnen leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat op wijkniveau en een (eenzijdig) woningaanbod met een matige kwaliteit. Op sommige plekken kan de openbare ruimte bijvoorbeeld onder druk komen te staan door een toename van geparkeerde fietsen en scooters, een toename van verkeersbewegingen, parkeeroverlast en verwaarlozing van buitenruimte. Verschillende leefstijlen kunnen met elkaar botsen en bewoners kunnen het gevoel krijgen dat de buurt verpauperd. We zien vaak dat de bewoning in deze woonvormen 'vluchtig' kan zijn waardoor de bewoners weinig binding met de buurt hebben. Bij de soms (zeer) kleine woningen die gecreëerd worden ontbreekt vaak een berging en een buitenruimte. Het ontbreken hiervan draagt niet bij aan een goede woonkwaliteit.


De gemeente heeft op dit moment echter geen juridisch-planologisch instrument voorhanden om de ontwikkelingen ten aanzien van woningsplitsing en woningomzetting te reguleren. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet daarin.

2.2 Zorgwoningen

Binnen de gemeente Leeuwarden is er geen directe kwantitatieve behoefte om voor zorgbehoeftigen en ouderen nieuw te gaan bouwen. De gemeente werkt dan ook slechts zeer beperkt mee aan het realiseren van nieuwe zorgwoningen. Volgens het gemeentelijk beleid moeten toevoegingen in het aanbod plaatsvinden nabij bestaande voorzieningen. Daar waar nieuwbouw plaatsvindt moet dit levensloopbestendig gebeuren. De grootste uitdaging ligt in het levensloopbestendig maken van de bestaande woningvoorraad. Dit strookt niet met het splitsen van bestaande woningen. Levensloopbestendig maken kan het beste gebeuren in relatief nieuwe woningen en behoeft een bepaalde minimale vloeroppervlakte.

Hoofdstuk 3 Beleid

3.1 Relevant beleid

Op verschillende niveaus gelden beleidsnota's die betrekking hebben op het plangebied. Op rijks- en provinciaal niveau zijn dit onder andere de "Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte", de structuurvisie "Omgevingsvisie Provincie Fryslân - de romte diele" en de "Omgevingsverordening Fryslân 2021", die op dit moment ter inzage ligt. Deze beleidsnota's geven geen specifieke uitgangspunten voor het bestemmingsplangebied.

Verder geldt de provinciale verordening "Romte Fryslân" zoals laatst gewijzigd in 2020 en de "Omgevingsverordening Frysân 2021" zoals deze op dit moment ter inzage ligt.

Op regionaal en gemeentelijk niveau zijn de volgende beleidsdocumenten van belang:

  • Afwegingskader Woningbouw Gemeente Leeuwarden
  • Parkeerverordening Leeuwarden 2018
  • Nieuw Leeuwarden Bestek 2016 - 2020
  • Nota wonen 2012
  • Wijkenaanpak
  • Groen werkt 2.0
  • Actieplan wonen met zorg
  • Parkeerbeleidsplan 2015
  • Structuurvisie de Zuidlanden
  • Volkshuisvestingsvisie 2021 - Gemeente Leeuwarden

Omdat dit bestemmingsplan een specifiek onderwerp regelt is het meeste beleid niet relevant. Alleen de beleidsstukken die zien op (zorg)woningsplitsing en omzetting op gemeentelijk en regionaal niveau vormen het kader. Met name het afwegingskader woningbouw gemeente Leeuwarden is in deze context van belang.

De basis voor het woonbeleid in de gemeente Leeuwarden is de vraag naar woonruimte. In de komende decennia wordt een bevolkingsgroei verwacht. Deze groei is niet gelijk verdeeld over de hele gemeente en geldt niet voor alle typen woningen. De groei wordt met name verwacht in het stedelijke gebied en bij de uitleglocaties bij Leeuwarden (De Blitsaerd en de Zuidlanden) en met name in het aantal en aandeel éénpersoonshuishoudens.

Zoals hierboven al benoemd is er op dit moment in de gemeente een overaanbod aan kleine, reguliere woningen en is er vraag naar kwaliteit. De gemeente werkt dan ook niet mee aan woningbouwplannen voor woningen onder de 65 m2. Waar nu nog woningsplitsing mogelijk is kan het overaanbod aan kleine, reguliere woningen groeien en waar een grotere, betere woning gesplitst wordt zal het aanbod aan kwalitatieve woningen dalen. Dit is niet wenselijk.

De toename van het aantal éénpersoonshuishoudens brengt ook specifieke woonvragen met zich mee. De huidige bewoners moeten prettig blijven wonen en de bestaande woningen moeten aantrekkelijk blijven voor toekomstige inwoners. Oudere wijken hebben daarbij extra aandacht nodig.

De kwaliteit van de woonomgeving draagt bij aan het woongenot. De leefomgeving moet daarom schoon, leefbaar en veilig zijn. Een goed ingerichte en verzorgde openbare ruimte vergroot in algemene zin de aantrekkelijkheid van de stad.

Ook in de volkshuisvestingsbeleid (hoofdstuk 3) wordt benadrukt dat corporatiewoningen kwalitatief goed zijn. Een goede woonkwaliteit betekent dat (nieuwe) woningen, in overeenstemming met het gemeentelijk woonbeleid (afwegingskader woningbouw), minimaal 65 m2 zijn, goed (geluids)geïsoleerd zijn, beschikken over een private- of gemeenschappelijke buitenruimte in de vorm van een tuin of balkon en dat privacy (van derden) is gewaarborgd.

In de regeling is rekening gehouden met de doelstellingen uit de beleidsstukken. Dit betekent dat niet gekozen is voor alleen een verbod op woningsplitsing en woningomzetting, maar ook om onder voorwaarden woningsplitsing en woningomzetting mogelijk te maken. Een behoefte aan kleine en goedkope woonvormen is immers ook waarneembaar. Op deze manier kan bij elke aanvraag bekeken worden of door het splitsen of omzetten van woningen de ruimtelijke kwaliteit of de leefbaarheid van de buurt wordt aangetast of niet. Met dit bestemmingsplan wordt een evenwichtige samenstelling van de woningvoorraad beoogd dat voorkomt dat een toename van de (bevolkings)dichtheid leidt tot aantasting van het woon- en leefklimaat. De gemeente wil borgen dat de diversiteit en de ruimtelijke kwaliteit in wijken behouden blijft en dat de dichtheid van bewoning niet te groot wordt. Hiervoor zijn criteria opgenomen waaraan een verzoek zal worden getoetst. Bij een concreet verzoek om woningsplitsing of -omzetting moet sprake zijn van een goed woon- en leefklimaat in en rond de woning. Hierbij moet gedacht worden aan mogelijke overlast van geparkeerde auto's, verkeer, geluid, privacy (ook van derden), het stallen van fietsen in het openbaar gebied of het stallen van afvalcontainers.

Hoofdstuk 4 Juridische toelichting

Het paraplubestemmingsplan bevat de volgende artikelen:

Artikel 1 Begrippen

Dit hoofdstuk bestaat uit de inhoudelijke begripsbepalingen die van belang zijn voor de toepassing van dit facetbestemmingsplan. Deze regeling heeft zijn eigen begrippen. Deze begrippen worden daarom toegevoegd aan of vervangen de bestaande begrippen uit de geldende plannen. Daar waar bijvoorbeeld het begrip woning niet, of anders is gedefinieerd in de geldende bestemmingsplannen wordt deze vervangen door, of aangevuld met, het begrip woning zoals bepaald in dit facetbestemmingsplan

Artikel 2 Van toepassing verklaring

Dit artikel bepaalt hoe dit bestemmingsplan zich verhoudt tot de geldende bestemmingsplannen binnen het grondgebied van de gemeente. Deze behouden voor wat betreft alles dat niet vervangend of aanvullend in deze regeling is opgenomen hun geldigheid. Dit betekent dat de algemene bouw- en gebruiksregels uit dit bestemmingsplan zullen worden toegevoegd aan de vigerende bestemmingsplannen maar niet dat álle algemene bouw- en gebruiksregels uit deze plannen komen te vervallen. Dat is enkel zo waar zij hetzelfde onderwerp (facet) regelen en niet in overeenstemming zijn met de regels uit dit plan.

Artikel 4 en 5: Bouw- en gebruiksregels woningsplitsing en woningomzetting

In deze artikelen is het verbod op woningsplitsing en/of woningomzetting opgenomen. Tevens is daarbij opgenomen dat onder voorwaarden met een omgevingsvergunning mag worden afgeweken van deze verbodsbepalingen. Dit geldt zowel voor bouwen als voor gebruik.

Bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarmee (zorg)woningsplitsing mogelijk kan worden gemaakt worden de volgende aspecten in acht genomen:

    • 1. het straat- en bebouwingsbeeld;
    • 2. een goede woonsituatie;
    • 3. de verkeersveiligheid;
    • 4. de parkeersituatie;
    • 5. de sociale veiligheid;
    • 6. de cultuurhistorische waarden;
    • 7. de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en;
    • 8. het gemeentelijk huisvestingsbeleid.

Straat- en bebouwingsbeeld:

Het instandhouden c.q. tot-stand-brengen van een, in stedenbouwkundig opzicht, samenhangend bebouwingsbeeld, waarbij gestreefd wordt naar:

  • een goede verhouding tussen bouwmassa en open ruimte;
  • een goede bouwhoogte-/breedte-verhouding tussen de bebouwing onderling;
  • een samenhang in bouwvorm/architectonisch beeld tussen bebouwing die ruimtelijk op elkaar georiënteerd is.

Een goede woonsituatie

Een kwalitatief goede woonsituatie vertaalt zich naar ruime woningen, conform het gemeentelijk woonbeleid. Indien mogelijk beschikken woningen over een private of gemeenschappelijke buitenruimte in de vorm van een balkon of tuin met voldoende privacy. In het kader van een goede woonsituatie is het verder van belang dat woningen beschikken over een goede interne geluidwering (conform nieuwbouw-eisen). Om fietsen en afvalcontainers te kunnen stallen beschikken woningen over een interne (gezamenlijke) bergruimte op de begane grond.

Parkeersituatie: 

Er moet sprake zijn van voldoende parkeergelegenheid.

Verkeersveiligheid:

Een verkeersveilige situatie, door het garanderen van vrije uitzichthoeken bij kruisingen van wegen en bij uitritten.

Sociale veiligheid:

Een ruimtelijke situatie die sociaal controleerbaar, overzichtelijk en herkenbaar is.

Cultuurhistorische waarden:

Bij omzetting moet rekening worden gehouden met het in standhouden en het beschermen van de cultuurhistorische waarden van de bebouwing en de omgeving.

Gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden:

Er dient rekening te worden gehouden met de gebruiksmogelijkheden binnen andere bestemmingen, in die zin dat deze niet onevenredig negatief kunnen worden beïnvloed.

Het gemeentelijk woonbeleid

De aanvraag moet in lijn zijn met het op dat moment geldende gemeentelijke huisvestingsbeleid. Daarbij is onder meer van belang een aanbod aan woningen dat tegemoet komt aan de lokale en regionale marktvraag en een evenwichtige samenstelling van de woningvoorraad.

In artikel 3 is de anti-dubbeltelregeling opgenomen. Deze standaardbepaling is bedoeld om te voorkomen dat van ruimte die in een bestemmingsplan voor de realisering van een bepaald gebruik of functie mogelijk is gemaakt, na realisering daarvan, ten gevolge van feitelijke functie- of gebruiksverandering van het gerealiseerde, opnieuw zou kunnen worden gebruik gemaakt.

Verder is er een (verplichte) standaardbepaling voor het overgangsrecht opgenomen (artikel 6).

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Omgevingsaspecten

Dit bestemmingsplan bestaat uit enkele aanvullingen en aanpassingen van de bestaande regels die geen toetsing aan de diverse omgevingsaspecten zoals water, milieu en natuur vragen.

5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Inspraak en overleg

De veranderingen waarop het facetbestemmingsplan betrekking heeft, zijn gericht op het reguleren van (zorg)woningsplitsing en (zorg)woningomzetting. Dit plan voorziet niet in ingrijpende veranderingen waarbij particuliere belangen geschaad zouden kunnen worden. In het facetbestemmingsplan zijn geen nieuwe beleidsvoornemens vertaald of uitgewerkt, waardoor geen inspraak ingevolge de gemeentelijke inspraak wordt gevoerd. Ook is overleg op grond van het Bro daardoor niet nodig. De maatschappelijke uitvoerbaarheid is hiermee gewaarborgd.

Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft in het kader van de planologische procedure vanaf 2 december 2021 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Binnen de ter visie termijn er één zienswijze door de provincie ingediend. De beantwoording van de zienswijze is afgestemd met de provincie. De zienswijzennota is als bijlage 1 toegevoegd.


De zienswijze is in de zienswijzennota samengevat weergegeven en voorzien van een reactie door het college.

Vaststelling

De zienswijzen geven aanleiding om het bestemmingsplan gewijzigd ter besluitvorming voor te leggen aan de raad. Er zijn zes ambtshalve wijzigingsvoorstellen voorgesteld (zie bijlage 2). Het bestemmingsplan is vervolgens op 15 juni 2022 gewijzigd vastgesteld. Het besluit tot vaststelling wordt gepubliceerd en ligt samen met het bestemmingsplan 6 weken ter visie. Tijdens die periode bestaat de mogelijkheid tot beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in te dienen tegen het besluit en het plan.

5.3 Grondexploitatie en economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. De economische uitvoerbaarheid van een ruimtelijke regeling wordt bepaald door de financiële haalbaarheid van daarin mogelijk gemaakte ontwikkelingen en de grondexploitatie.

Door middel van de grondexploitatieregeling in de Wro en het Bro beschikken gemeenten over mogelijkheden voor het verhalen van kosten. Als er sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, moeten deze kosten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Het bestemmingsplan maakt geen grootschalige bouwplannen mogelijk, waarbij kostenverhaal aan de orde is. Hierdoor is geen sprake van gemeentelijke kosten voor het opstellen van een exploitatieplan.

Door (zorg)woningsplitsing niet langer bij rechte toe te staan ontstaat een risico op planschade. Door het opnemen van een binnenplanse afwijkingsgrondslag wordt dit risico op planschade gekanaliseerd en teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau.