direct naar inhoud van 4.9 Verkeer en parkeren
Plan: Grou-Meinga 2, Herziening schoolgebouw Grou
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0055.BPGrouSchool-OH01

4.9 Verkeer en parkeren

4.9.1 Verkeer

Om met het voorgenomen plan, de realisatie van de school/kinderopvang goed in te kunnen spelen op de verkeerssituatie in de omgeving van het plangebied, is op de nabij gelegen Tjallinga door adviesbureau Goudappel Coffeng een verkeerstelling uitgevoerd (zie Bijlage 14). De verwachting is dat door het voorgenomen het aantal verkeersbewegingen in de omgeving van het plangebied zal toenemen. Het is derhalve van belang om hier extra aandacht aan te besteden. Door Adviseurs Verkeer en Vervoer Goudappel Coffeng is daarom een verkeersadvies (zie Bijlage 15) opgesteld aangaande de realisatie van de nieuwe school. Op basis van dit verkeersadvies heeft het college een besluit genomen ten aanzien van de verkeerssituatie.

Om het zo veilig en prettig mogelijk te maken voor de bezoekers van de school/kinderopvang en de kinderen, waarvan sommigen op de fiets zullen komen, wordt de verkeerssituatie aangepast. De aanpassingen rondom het plangebied bestaan uit de volgende maatregelen:

  • Het kruispunt van de Tjallinga/Burstumerdyk wordt anders vormgegeven om stagnatie te voorkomen. De doorgaande route gaat in de nieuwe situatie over de Burstumerdyk. De Tjallinga wordt onaantrekkelijk gemaakt als doorgaande route.
  • Er komt een nieuwe aansluiting van de Burstumerdyk op de Allingawier en het zuidelijke deel van de Tjallinga.
  • Op de Tjallinga komen meerdere verkeersdrempels te liggen, ten behoeve van de veiligheid van de fietsers en voetgangers. Ter hoogte van de Hoxma wordt een fietsplateau aangelegd.
  • Aan de zuidkant van het schoolgebouw wordt een plein gecreĆ«erd waar verschillende functies samenkomen (autoverkeer, langzaam verkeer, kiss&ride en parkeren). Door de menging van het verkeer wordt het verkeer gestimuleerd om met gepast snelheid de schoollocatie te passeren. Op het plein zijn de auto's te gast bij de voetgangers, dit komt de veiligheid van de verkeersdeelnemers ten goede.
  • Vanaf de Tjallinga naar het plein wordt een langzaam verkeersaansluiting aangelegd.

De Burstumerdyk wordt een belangrijke doorgaande route in Grou, de Tjallinga wordt hiermee ontlast en is enkel bedoeld voor bestemmingsverkeer. Daarnaast is het doel om het auto- en fietsverkeer optimaal van elkaar te scheiden. Autoverkeer wordt afgewikkeld aan de westzijde van de school en fietsers bevinden zich hoofdzakelijk aan de oostzijde.

Gelet op de voorgenomen plannen met betrekking tot de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid heeft de ontwikkeling van het schoolgebouw geen negatieve gevolgen voor de verkeerssituatie in de omgeving van het plangebied. In overleg met de belanghebbende, waaronder ook de omwonenden, zal de verkeerssituatie nader worden uitgewerkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0055.BPGrouSchool-OH01_0005.jpg"

afbeelding - inrichting plangebied met betrekking tot verkeer en parkeren

4.9.2 Parkeren

De realisatie van het nieuwe schoolgebouw dient gepaard te gaan met de toevoeging van voldoende parkeervoorzieningen. Voor de docenten en bezoekers van de school en de kinderopvang die zich in het schoolgebouw gaan vestigen worden op het plein nieuwe parkeerplaatsen aangelegd.

In totaal gaat het hier om 24 parkeerplaatsen voor het personeel van de school en de kinderdagopvang en 156 voor het halen en brengen van kinderen. Beseft moet worden dat de auto's voor het halen en brengen van de kinderen niet allemaal tegelijk bij de school aanwezig zullen zijn. Verder staan deze auto's gedurende een relatief kort tijdsbestek bij de school. Voor minimaal 30% van het totale aanbod dient voorzien te worden in parkeerplaatsen. Het gaat in dat geval om 46 parkeerplaatsen. De norm van 30% is van toepassing op de situatie omdat een groot deel van de ouders er bewust voor kiest om hun kind niet met de auto weg te brengen. Blijken de ouders vooral hun kinderen met de auto naar school te brengen dan moet uitgegaan worden van een norm van ruim 50%. In Grou worden in totaal 71 parkeerplaatsen gerealiseerd zodat voldaan wordt aan de norm. Daarnaast wordt het halen en brengen van kinderen met name gefaciliteerd via de Kiss&Ride zone op het plein.

Na sluitingstijd van de school en de kinderopvang kunnen de parkeerplaatsen eventueel gebruikt worden voor andere doeleinden.