direct naar inhoud van Artikel 18 Algemene wijzigingsregels
Plan: Trekkersveld en Horsterparc
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.BPTveldenHparc-VS01

Artikel 18 Algemene wijzigingsregels

18.1 Wro-zone - wijzigingsgebied - 1

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 1 wijzigen in de bestemming Water met de aanduiding 'laad- en losplaats' ten behoeve van de aanleg van een insteekhaven of aanleggelegenheid voor schepen.

18.2 Wro-zone - wijzigingsgebied - 2

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 2 wijzigen in de bestemming Verkeer - 2 met de aanduiding 'laad- en losplaats' ten behoeve van de aanleg van een laad- en loswal, met dien verstande dat:

  • a. ter plaatse van de aanduiding 'laad- en losplaats', gebouwen voor laad- en losvoorzieningen zijn toegestaan;
  • b. de oppervlakte van een gebouw voor laad- en losvoorzieningen niet meer mag bedragen dan 40 m²;
  • c. de bouwhoogte van gebouwen voor laad- en losvoorzieningen niet meer mag bedragen dan 6 meter;
  • d. de bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, voor laad- en losvoorzieningen niet meer mag bedragen dan 6 meter.
18.3 Wro-zone - wijzigingsgebied - 3

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 3 wijzigen in de bestemming Verkeer - 2 ten behoeve van de aanleg van een nadere interne ontsluiting van het bedrijventerrein, mits voldaan wordt aan de eisen van de Wet geluidhinder.

18.4 Wro-zone - wijzigingsgebied - 4

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 4 wijzigen in de bestemming Bedrijventerrein - 1 met een bouwvlak en de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 4.2' ten behoeve van de vergroting van de bedrijfspercelen van bedrijven die zijn gesitueerd aan de Landbouwweg, mits:

  • a. de ligging van het bouwvlak wordt afgestemd op de omgeving en vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar is;
  • b. een maximale bouwhoogte van niet meer dan 15 meter wordt toegestaan;
  • c. een maximum bebouwingspercentage van niet meer dan 70% wordt toegestaan;
  • d. de vergroting van de bedrijfspercelen vanuit milieuhygiënisch oogpunt inpasbaar is, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
    • 1. uit luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat door de vergroting de grenswaarden niet worden overschreden;
    • 2. de vergroting uit waterhuishoudkundig oogpunt aanvaardbaar is en het waterschap daarover heeft geadviseerd;
    • 3. uit onderzoek is gebleken dat de vergroting aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van externe veiligheid;
    • 4. de vestiging/uitbreiding van bedrijven die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken slechts wordt toegestaan, mits is aangetoond dat zulks niet zal leiden tot een geluidbelasting op de bestaande geluidzone die de grenswaarden bij of krachtens het bepaalde in de Wet geluidhinder overschrijdt.
  • e. de vergroting passend is binnen de Gemeentelijke Vestigingsvisie (GVV).
18.5 Wro-zone - wijzigingsgebied - 5

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 5 wijzigen in de bestemming Bedrijventerrein - 1 met een bouwvlak en de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 3.2' ten behoeve van de realisatie van nieuwe bedrijfspercelen, mits:

  • a. de ligging van het bouwvlak wordt afgestemd op de omgeving en vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar is;
  • b. een maximale bouwhoogte van niet meer dan 15 meter wordt toegestaan;
  • c. een maximum bebouwingspercentage van niet meer dan 70% wordt toegestaan;
  • d. de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen vanuit milieuhygiënisch oogpunt inpasbaar is, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
    • 1. uit luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat bij de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen kan worden voldaan aan de eisen van de Wet luchtkwaliteit;
    • 2. de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen uit waterhuishoudkundig oogpunt aanvaardbaar is en het waterschap daarover heeft geadviseerd;
    • 3. uit onderzoek is gebleken dat de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van externe veiligheid;
    • 4. de vestiging van bedrijven die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken slechts wordt toegestaan, mits is aangetoond dat zulks niet zal leiden tot een geluidbelasting op de bestaande geluidzone die de grenswaarden bij of krachtens het bepaalde in de Wet geluidhinder overschrijdt.
  • e. de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen passend is binnen de Gemeentelijke Vestigingsvisie (GVV).
18.6 Wro-zone - wijzigingsgebied - 6

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 6 wijzigen ten behoeve van de vestiging van zelfstandige kantoren, mits:

  • a. de extra behoefte aan zelfstandige kantoren wordt aangetoond via de Gemeentelijke Vestigingsvisie (GVV);
  • b. het beschikbare oppervlak voor zelfstandige kantoren binnen de bestemming Bedrijventerrein - 3 nagenoeg is uitgegeven;
  • c. de extra ruimte voor zelfstandige kantoren past binnen het Omgevingsplan;
  • d. op de verbeelding de aanduiding 'kantoor' wordt opgenomen en de aanduiding 'maximum kantoorhoudendheid' wordt verwijderd.
18.7 Wro-zone - wijzigingsgebied - 7

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 7 wijzigen in de bestemming Groen en Bedrijventerrein - 1 met een bouwvlak en de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 4.2' ten behoeve van het verbinden van twee in elkaars verlengde liggende bedrijfsterreinen met de bestemming Bedrijventerrein - 1, mits:

  • a. de ligging van het bestemmingsvlak Bedrijventerrein - 1 en het bouwvlak wordt afgestemd op de omgeving en vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar is;
  • b. een maximale bouwhoogte van niet meer dan 15 meter wordt toegestaan;
  • c. een maximum bebouwingspercentage van niet meer dan 70% wordt toegestaan;
  • d. het verbinden van de bedrijfspercelen vanuit milieuhygiënisch oogpunt inpasbaar is, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
    • 1. uit luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat bij het verbinden kan worden voldaan aan de eisen van de Wet luchtkwaliteit;
    • 2. het verbinden uit waterhuishoudkundig oogpunt aanvaardbaar is en het waterschap daarover heeft geadviseerd;
    • 3. uit onderzoek is gebleken dat het verbinden aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van externe veiligheid;
    • 4. de vestiging/uitbreiding van bedrijven die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken slechts wordt toegestaan, mits is aangetoond dat zulks niet zal leiden tot een geluidbelasting op de bestaande geluidzone die de grenswaarden bij of krachtens het bepaalde in de Wet geluidhinder overschrijdt.
  • e. het verbinden passend is binnen de Gemeentelijke Vestigingsvisie (GVV).
18.8 Wro-zone - wijzigingsgebied - 8
  • a. Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 8 wijzigen in de bestemming Bedrijventerrein - 1 met een bouwvlak en de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 3.2' ten behoeve van de realisatie van nieuwe bedrijfspercelen, mits:
    • 1. de ligging van het bouwvlak wordt afgestemd op de omgeving en vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar is;
    • 2. een maximale bouwhoogte van niet meer dan 15 meter wordt toegestaan;
    • 3. een maximum bebouwingspercentage van niet meer dan 70% wordt toegestaan;
    • 4. de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen vanuit milieuhygiënisch oogpunt inpasbaar is, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
      • uit luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat bij de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen kan worden voldaan aan de eisen van de Wet luchtkwaliteit;
      • de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen uit waterhuishoudkundig oogpunt aanvaardbaar is en het waterschap daarover heeft geadviseerd;
      • uit onderzoek is gebleken dat de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van externe veiligheid;
      • de vestiging van bedrijven die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken slechts wordt toegestaan, mits is aangetoond dat zulks niet zal leiden tot een geluidbelasting op de bestaande geluidzone die de grenswaarden bij of krachtens het bepaalde in de Wet geluidhinder overschrijdt.
    • 5. de realisatie van de nieuwe bedrijfspercelen passend is binnen de Gemeentelijke Vestigingsvisie (GVV).
  • b. Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 8 wijzigen in de bestemming Horeca met een bouwvlak ten behoeve van de realisatie van nieuwe horecavestigingen en/of uitbreiding van bestaande horecavestigingen, mits:
    • 1. de ligging van het bouwvlak wordt afgestemd op de omgeving en vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar is;
    • 2. een maximale bouwhoogte van niet meer dan 15 meter wordt toegestaan;
    • 3. een maximum bebouwingspercentage van niet meer dan 70% wordt toegestaan;
    • 4. de realisatie van horeca vanuit milieuhygiënisch oogpunt inpasbaar is, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
      • uit luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat bij de realisatie van horeca kan worden voldaan aan de eisen van de Wet luchtkwaliteit;
      • de realisatie van horeca uit waterhuishoudkundig oogpunt aanvaardbaar is en het waterschap daarover heeft geadviseerd;
      • uit onderzoek is gebleken dat de realisatie van horeca aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van externe veiligheid.
    • 5. er geen sprake is van een belemmering voor de ontwikkeling van omliggende bedrijven.
18.9 Wro-zone - wijzigingsgebied - 9

Burgemeester en wethouders kunnen het plan ter plaatse van de aanduiding Wro-zone - wijzigingsgebied - 9 wijzigen ten behoeve van de vestiging van ten hoogste één seksinrichting, mits:

  • a. na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente Zeewolde maximaal 1 seksinrichting is toegestaan;
  • b. de vestiging geen onevenredige parkeerdruk of verkeersoverlast in de directe omgeving van de seksinrichting tot gevolg heeft;
  • c. de omvang van de seksinrichting niet meer dan 500 m² bruto vloeroppervlak bedraagt;
  • d. er geen sprake is van een raamprostitutiebedrijf of tippelzone;
  • e. de belangen van derden niet onevenredig worden geschaad, in die zin dat:
    • 1. de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken niet onevenredig worden aangetast;
    • 2. er geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het woon-, werk- en leefklimaat, waaronder begrepen het uiterlijk aanzien van de voor Bedrijventerrein - 3 aangewezen gronden.
  • f. op de verbeelding de aanduiding 'seksinrichting' wordt opgenomen en ter plaatse van die aanduiding de bepalingen in artikel 15.1 onder c en d niet van toepassing zijn.
18.10 Verwijderen aanduiding 'detailhandel perifeer'

Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de aanduiding 'detailhandel perifeer' van de verbeelding wordt geschrapt en het gebruik voor perifere detailhandel niet langer is toegestaan, indien de desbetreffende gronden langer dan 2 jaar achtereen niet voor perifere detailhandel zijn gebruikt.