direct naar inhoud van 4.2 Geluidhinder
Plan: Weg Veendam - Ter Apel
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0907-on01

4.2 Geluidhinder

Toetsingskader

Op grond van de Wet geluidhinder is op wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die ''in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken'', een geluidzone van toepassing. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

Toetsingskader wegreconstructie

Bij fysieke aanpassing van een bestaande weg (wegreconstructie) moet de verandering van de geluidsbelasting in het maatgevende jaar ten opzichte van het referentiejaar worden vastgesteld. Indien de geluidsbelasting met 2 dB of meer toeneemt, is er sprake van een zogenaamd reconstructie-effect en moet de aanlegger van de weg maatregelen treffen zodat kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde of een vastgestelde hogere grenswaarde.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening kan het ook wenselijk zijn om onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting van aansluitende wegen.

Toetsing

Aansluiting Jipsingboermussel

Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de aanpassing van de N366 ter plaatse van de maatgevende rekenpunten (Jipsingboermussel 33, 34 en 42) geen sprake is van een reconstructie-effect (zie bijlage 1). De geluidbelasting neemt toe met maximaal 1,1 dB. Ook de aanpassing van de afrit (A.G. Wildervanckweg) leidt niet tot relevante toename van de geluidsbelasting. Het effect blijft hier beperkt tot maximaal 0,7 dB. Het treffen van geluidswerende voorzieningen is bij de aanpassing van deze aansluiting derhalve niet aan de orde.

Aansluiting Nulweg

Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de reconstructie van de N366 ter hoogte van de Nulweg bij de meest nabij gelegen woning (de Nulweg 17) leidt tot een afname van de geluidsbelasting van 3 dB. Het toegenomen verkeer over de Nulweg leidt ter plaatse van dezelfde woning tot een toename van 0,9 dB. Dit wordt gezien als een aanvaardbare toename.

Industrielawaai

Binnen het plangebied liggen twee geluidzones van gezoneerde industrieterreinen, namelijk voor de industrieterreinen 't Heem en AVEBE. Binnen deze zones mogen geen nieuwe geluidsgevoelige functies gerealiseerd worden. In het voorliggende bestemmingsplan is dit niet het geval. Industrielawaai vormt daarmee geen belemmering voor het voorliggend bestemmingsplan.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat het aspect geluid de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet in de weg staat.