direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke analyse Kolham-Froombosch
Plan: Bestemmingsplan Kolham-Froombosch
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00026-41vg

2.3 Ruimtelijke analyse Kolham-Froombosch

2.3.1 Demografie

In de onderstaande tabel is het inwoneraantal per kern weergegeven. Er is sprake van een geleidelijke daling van het inwoneraantal.

Kern   1980   1990   2000   2010   2012  
Kolham   1590   1484   1492   1368   1359  
Froombosch   888   837   856   899   865  

Inwonersaantal per kern (Bron: CBS, cijfers per 1 januari van het betreffende jaar). Opgemerkt moet worden dat de aantallen overeenkomen met de administratieve eenheden die het Centraal Bureau voor de Statistiek hanteert. Deze grenzen komen niet geheel overeen met de begrenzing van het plangebied.

  0-15 jaar   15-25 jaar   25-45 jaar   45-65 jaar   65+  
Kolham   14%   12%   23%   39%   13%  
Froombosch   18%   12%   25%   34%   11%  
Gemeente   19%   10%   26%   31%   14%  
Nederland   18%   18%   21%   28%   15%  

Bevolkingsopbouw per kern vergeleken met opbouw gemeente en Nederland (Bron: CBS cijfers per 1 januari 2010)

2.3.2 Analyse Kolham

Ruimtelijke en functionele analyse

Het dorp Kolham is een typisch voorbeeld van concentratie van lintbebouwing op de zandrug. Dwars op de linten zijn een aantal kleinere bebouwingslinten te vinden. Deze dwarslinten zijn binnen de begrenzing van het bestemmingsplan meegenomen. In het hoofdlint is een mix van verschillende functies te vinden. Het gaat om woonbebouwing, agrarische bedrijven, aannemersbedrijven, detailhandel en enkele maatschappelijke functies zoals de kerk en het dorpshuis.

In het Woonplan 2010-2020 is Kolham aangemerkt als één van de kleine kernen. Het woonplan is een uitwerking van de toekomstvisie van de gemeente. In paragraaf Toekomstvisie het Land van Slochteren wordt verder ingegaan op de toekomstvisie. In Kolham zal in principe geen nieuwbouw van woningen plaatsvinden, nu de bestaande nieuwbouwruimte geheel is gereserveerd voor bestaande nieuwbouwprojecten in grote kernen. Uit de cijfers van het centraal bureau van de statistiek (CBS) blijkt dat de woningvooraad in Kolham (in 2010) bestond uit 875 woningen.

De Hoofdweg vormt de ruggengraat van het dorp. De belangrijkste dwarslinten, die verbonden zijn met de Hoofdweg, zijn de Knijpslaan en de Rengerslaan. De Knijpslaan vormde vroeger de belangrijkste verbinding naar Hoogezand. De Rengerslaan vormt de historische verbinding naar Foxham.

Met de aanleg van de snelweg A7 en de provinciale weg N387 kregen de lokale wegen een minder regionale functie. Hierdoor verminderde de verkeersdruk in de dorpen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0001.jpg"

Kolham in 1853 (Militaire kaart: bron watwaswaar.nl)

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0002.jpg"

Kolham omtreeks 1934 (Bron: Kadaster)

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0003.jpg"

Kolham 2011 (Bron: gemeente Slochteren)

2.3.3 Analyse Froombosch

Ruimtelijke en functionele analyse

Froombosch is net als Kolham een voorbeeld van concentratie van lintbebouwing op de zandrug. Dwars op de Hoofdweg zijn een enkele kleinere bebouwingslinten te vinden. In het hoofdlint is een mix van verschillende functies te vinden. Het gaat met name om woonbebouwing, agrarische bedrijven en aannemersbedrijven.

In het Woonplan 2010-2020 is Froombosch aangemerkt als één van de kleine kernen. Het woonplan is een uitwerking van de toekomstvisie van de gemeente. In paragraaf 3.5.3 Toekomstvisie het Land van Slochteren wordt verder ingegaan op de toekomstvisie. In Froombosch zal in principe geen nieuwbouw van woningen plaatsvinden, nu de bestaande nieuwbouwruimte geheel is gereserveerd voor bestaande nieuwbouwprojecten in grote kernen. Uit de cijfers van het centraal bureau van de statistiek (CBS) blijkt dat de woningvooraad in Froombosch (in 2010) bestond uit 785 woningen.

De Hoofdweg is de belangrijkste weg in Froombosch. Er zijn enkele lange dwarslinten met de Hoofdweg verbonden. Dit zijn de Langewijk, Slochterdijk, de Ruitenweg en de 1e en 2e muggenbeeklaan. Op grond van oude kaarten blijkt dat deze wegen reeds in 1853 aanwezig waren. In de loop der tijd is de bebouwing langs de Hoofdweg en langs de dwarslinten enigszins verdicht. Als voorbeeld wordt hieronder de ontwikkeling van het dwarslint Langewijk/ Slochterdijk toegelicht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0004.jpg"

Froombosch in 1853 (Militaire kaart: bron watwaswaar.nl)

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0005.jpg"

Froombosch in 1934 (bron: kadaster)

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0006.jpg"

Froombosch in 1970 (bron: watwaswaar.nl)

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00026-41vg_0007.png"

Froombosch in 1990 (bron: watwaswaar.nl)

De structuur van dit lint zoals die vanaf het begin van de 20ste eeuw op de kaarten zichtbaar wordt, bestaat uit een opeenvolging van woningen aan een weg. De woningen zijn allemaal op de weg gericht en staan overwegend op korte afstand van elkaar (lintvormige bebouwingsstructuur). Met de landinrichting in de jaren 70 en 80 is de ruimtelijke situatie ingrijpend veranderd. De impact hiervan is goed te zien door een vergelijking tussen de kaartbeelden uit 1970 en 1990. De bebouwing van het achterste deel van de Slochterdijk ligt niet langer aan een onverhard pad in een open landschap maar aan een doorgaande weg met een bossingel achter de percelen. Daardoor is het lint van de Slochterdijk meer een eenheid gaan vormen. De Slochterdijk wordt vanaf de Hoofdweg tot aan de laatste bebouwing als één samenhangend geheel beschouwd.