direct naar inhoud van 5.2 Wonen, werken en voorzieningen
Plan: Regenboogbuurt en Eilandenbuurt
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01

5.2 Wonen, werken en voorzieningen

De Rederij

Functiemenging is belangrijk en gewenst (zie paragraaf 4.3.3). Een deel van de functiemenging in de bestaande stad kan met name plaats vinden op de binnenstedelijke werklocaties. Dit zijn functioneel gezien al grotendeels gemengde bedrijventerreinen. Menging betekent in het geval van een bedrijventerrein meer andersoortige werkfuncties toevoegen. Deze terreinen worden, voor zover niet al in gang gezet, opengezet voor voorzieningen, met uitzondering van detailhandel. Een uitzondering wordt gemaakt voor de verhuur aan particulieren (bv. autoverhuur).

Binnen de Beleidsregel locatiebeleid Stedelijk Gebied (zie 4.2) valt De Rederij onder het gemengde woon-werkmilieu; deze categorie wordt gevormd door aaneengesloten stedelijke woonbebouwing. De woonfunctie (in de omgeving) is hier dominant, maar individuele of clusters bedrijven, kantoren en voorzieningen zijn ook mogelijk. Deze milieus zijn geschikt voor kleinschalige werkfuncties met lokale betekenis, zodat milieuhinder en mobiliteit voor de directe omgeving zoveel mogelijk worden beperkt. Bovenlokale voorzieningen dienen naar andere locaties uit te wijken (bijvoorbeeld naar de zgn. voorzieningenmilieus uit de eerder genoemde Beleidsregel).

De Rederij past goed in het profiel en voldoet aan de gestelde eisen (zie 4.2). Dit betekent dat aan bovengenoemde ontwikkeling ruimte wordt gegeven in de regels. Voor wat betreft de Bedrijvenlijst wordt gebruik gemaakt van een nieuwe lijst, de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging. Hierin worden niet alleen bedrijven, maar ook (maatschappelijke) voorzieningen en kantoren genoemd, die zijn toegestaan op de Rederij. Categorie A en B zoals bedoeld in de lijst zijn toegestaan.

De ROC-vestiging wordt hiermee derhalve functioneel mogelijk, zoals reeds aangegeven in 3.2, echter hiervoor geldt wel het aandachtspunt 'geluid'. Zie paragraaf 5.5.

Werken in de wijk en voorzieningen

Beroepen of bedrijven aan huis

In beide woonwijken zijn relatief veel bedrijfjes aan huis gevestigd. De gemeente wil die levendigheid stimuleren en meer flexibiliteit ten aanzien van bedrijvigheid aan huis. Het percentage bedrijfsruimte van aan huis gebonden beroepen mag daarom tot 50% van het oppervlak van een woning zijn, onder de voorwaarde dat degene die de woning bewoont er ook werkt (zie Werken in de wijk, paragraaf 4.3.3).

Woonwerkeenheden en zelfstandige bedrijfsruimten

Naast de bedrijfjes in woningen bevinden zich in het plangebied een aantal woonwerkeenheden en zelfstandige bedrijfsruimten. Deze ruimten bevinden zich meestal op de hoeken van straten, waar zij goed zichtbaar zijn. De woonwerkeenheden worden in dit bestemmingsplan niet meer expliciet als woonwerkeenheid opgenomen in de regels. Het is nu immers binnen de bestemming wonen toegestaan dat elke woning tot 50% van het oppervlak gebruikt mag worden voor een beroep of bedrijf aan huis.

De bestaande en legale zelfstandige bedrijfsruimten krijgen in dit bestemmingsplan een funtieaanduiding conform het gebruik. Woonwerkeenheden zijn ook toegestaan op de Rederij, zij het onder iets andere voorwaarden.

100% omkleuren van woningen

De gemeente heeft de wens om kleinschalige bedrijvigheid mogelijkheid te bieden om zich te vestigen en zich uit te breiden in de bestaande stad (zie ook 4.3.3). Dit moet een opvolgmilieu voor bedrijfjes aan huis bieden en meer levendigheid in de wijken creëren. In dit bestemmingsplan is daarom bij de bestemmingen Wonen - 1 en Wonen -2 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen met de mogelijkheid om een woning onder voorwaarden 100% om te kleuren tot bedrijvigheid.

Het omkleuren van woningen, naar bedrijvigheid (met een functie aanduiding), is alleen toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • Het is toegestaan dat maximaal 1 op de 150 woningen in het gehele plangebied omkleurt. Dit komt neer op ongeveer 28 woningen in het plangebied. De woonfunctie blijft de voornaamste functie.
  • Het omkleuren vindt bij voorkeur plaats aan de verkeershoofdroutes van de wijken. Deze zijn het meest geschikt voor omkleuring en levendigheid. De rustige woonmilieus blijven behouden (zie figuur 5.1 met betrekking gewenste omkleuringszones).
  • Drie of meer omkleuringen in 1 straat - naast elkaar - is niet gewenst. Straten dienen hun primaire woonfunctie te behouden.
  • De functie dient geen verkeers- of parkeeroverlast te bezorgen voor de omgeving.
  • De functie dient tevens geen andere overlast te veroorzaken voor de omgeving.
  • Bedrijvigheid is toegestaan tot en met categorie A van de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging
  • Detailhandel en horeca zijn uitgesloten, tenzij het om ondergeschikte detailhandel gaat en voor wat betreft de horeca om een bed-and-breakfast.

Hoewel de wijzigingsbevoegheid is opgenomen in algemene zin, geeft figuur 5.1 aan, aan welke omkleuringszones wordt gedacht. De gedachte hierachter is dat de paarse delen aan de ontsluitingsroutes liggen en zich daarom goed lenen voor (meer) bedrijvigheid. Op de andere locaties is de ontsluiting en parkeersituatie voor dergelijke functies aanzienlijk minder en daarom minder gewenst.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01_0018.png"

figuur 5.1: geschikte omkleuringszones voor bedrijfsruimten

Als gevolg van het toepassen van de wijzigingsbevoegheid zal het betreffende pand de functie aanduiding "specifieke vorm van bedrijf -1" krijgen. Deze aanduiding maakt bedrijven mogelijk uit de categorie A van de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging. Maar het blijft voor een eventuele nieuwe eigenaar mogelijk om het gebouw - weer - als woning te gebruiken.