direct naar inhoud van 5.5 Leefbaarheid
Plan: Regenboogbuurt en Eilandenbuurt
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01

5.5 Leefbaarheid

Milieubeoordeling

Omdat dit plan conserverend van aard is het niet nodig om een milieu - effecten rapport te maken.

Lucht

Er wordt op de Rederij functiemenging mogelijk gemaakt (zie 5.2), maar omdat deze functiemenging zich beperkt tot functies met een redelijk beperkte verkeersaantrekkende werking (de categorieën A en B), zal dit geen negatieve gevolgen hebben voor luchtaspecten.

Geluid

  • Wegverkeerslawaai

Het perceel waar nu een tijdelijke school (ROC) is gehuisvest (Filipijnenstraat 10), zal door de gemengde bestemming in beginsel gelegaliseerd worden en wel dusdanig dat in het pand geluidsgevoelige functies kunnen worden ondergebracht. Aangezien blijkt dat de voorkeurgrenswaarde van 48 dB Lden op deze plek wordt overschreden, is het situeren van een geluidsgevoelig object slechts realiseerbaar indien er voor wordt gezorgd dat voldaan wordt aan de normstelling uit de Wet geluidhinder met toepassing van een hogere waarde.

Aangezien de 48 dB Lden contour op gemiddeld 80-90 meter ligt ten opzichte van de wegas van de Spectrumdreef (met geluidsreducerend asfalt) geldt voor een deel van de Rederij dat de voorkeursgrenswaarde nu wordt overschreden (zie figuur 5.2). Het groene gebied voldoet aan de voorkeurgrenswaarde.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01_0019.png"

figuur 5.2: Situatie geluid 2010 (bij een bouwhoogte van 10 meter)

Binnen de planperiode zal deze contour dieper het gebied inkomen (de verwachting is dat deze zo'n 10 meter het gebied zal inschuiven).

In algemene zin is de gemeente terughoudend met het mogelijk maken van nieuwe geluidgevoelige functies op plaatsen met een relatief hoge geluidsbelasting. Daarom zal dit alleen mogelijk zijn onder strikte voorwaarden. Hiervoor is een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai:“School aan de Filipijnenstraat 10 te Almere”, R0425118ab.00001.rsa, 14 dec. 2011, LBP-Sight uitgevoerd. Hierin wordt geconcludeerd dat een hogere waarde benodigd is en de daarvoor benodigde procedure moet worden gevolgd. Derhalve is tevens een bouwkundig akoestisch onderzoek opgesteld:“School aan de Filipijnenstraat 10 te Almere”,-Geluidwerende voorzieningen, R0425118ab.00002.rsa, 14 dec. 2011, LBP-Sight (bijlagen niet bijgevoegd bij dit plan). In dit onderzoek is nagegaan of de binnenwaarde voldoet aan het gestelde in het Bouwbesluit. Beide onderzoeken zijn vervolgens gebruikt om de hogere waardeprocedure gelijktijdig met de bestemmingsplanprocedure uit te voeren. Dit betekent dat het ontwerp besluit hogere waarde tegelijk met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage is gelegd. Omdat er geen zienswijzen op binnen zijn gekomen, kon de ontheffing op 11 oktober 2012 worden verleend.

De in het gebied verleende (ontwerp) hogere waarden zijn in Bijlage 3 van de toelichting bijgevoegd.

Ontwikkelingen A6

De A6 zal in de komende jaren flink worden gewijzigd. Op 21 maart 2011 is het Tracébesluit Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (TB SAA) getekend door de minister. Dit besluit is in werking getreden. Volgens het Tracébesluit zullen diverse woningen, die binnen de 600 meter geluidszone van de A6 vallen, een hogere waarde geluid krijgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01_0020.png"

figuur 5.3: Geluidszone A6 (volgens Tracebesluit)

In figuur 5.3 is aangegeven waar de geluidszone zich bevindt in het gebied. De appartementcomplexen Puerto Ricostraat en Guadeloupestraat bevinden zich binnen de geluidszone van de A6. De voor deze appartementen vastgestelde hogere waarden geluid zijn te vinden in het Tracébesluit.

Dit Tracebesluit is een apart besluit en heeft voor dit bestemmingsplan geen gevolgen. Er kan in het kader van dit bestemmingsplan ook niet in rechte tegen worden opgetreden.

Railverkeerslawaai: Ontwikkelingen Flevolijn

Op 15 december 2011 heeft de minister van Infrastructuur & Milieu het Tracébesluit Spooruitbreiding SAAL, maatregelen korte termijn, traject Weesp-Lelystad, vastgesteld. In het tracébesluit is het plangebied ondergebracht in cluster 39&40 (dit zijn de delen van het traject waarbinnen het plangebied valt).

Voor zover is na te gaan, zijn er geen woningen in het gebied die een hogere geluidsbelasting ondervinden vanwege de veranderingen. In het plangebied komen dan ook geen hogere waarden geluid als gevolg van het Tracébesluit voor. Er kan in het kader van dit bestemmingsplan ook niet in rechte tegen worden opgetreden.

Zie voor verdere achtergronden paragraaf 3.5