direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Regenboogbuurt en Eilandenbuurt
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3JO01-vg01

5.3 Verkeer

Ten opzichte van de huidige situatie worden de volgende veranderingen verwacht.

Autoverkeer

Ontsluiting

In verband met de groei van het verkeer, onder andere als gevolg van de schaalsprong, moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat de snelwegen (A6 en A27) - ook ter hoogte van het plangebied - in de toekomst meer capaciteit moeten bieden dan nu het geval is. Rekening moet worden gehouden met een reservering van 50 meter langs de snelweg voor het accommoderen van eventuele capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dit raakt echter het plangebied (nog) niet.

Door de autonome groei van het autoverkeer en de verdere ontwikkeling van Almere zal op de Spectrumdreef capaciteitsuitbreiding (verbreding) plaatsvinden. De verwachting is dat deze verbreding de eerstkomende 10 jaar niet zal plaatsvinden. In het bestemmingsplan wordt de ruimte vrij gelaten van bebouwing door middel van het handhaven van de Groen-bestemming. Onderzoeken hoeven dan nu nog niet plaats te vinden.

Parkeren

Vanwege de hoge parkeerdruk in bepaalde delen van het plangebied worden, waar dit fysiek mogelijk en wenselijk is, stroken restgroen langs de straten omgezet in parkeerplaatsen. Dit zal gebeuren door middel van half-verharding, waardoor de aanblik van de straten zo groen mogelijk blijft. Ook is een lijst met parkeernormen opgenomen in de bijlage bij de regels (Bijlage 4); dit is nodig in verband met een verwachte aanpassing van de Bouwverordening - waarin deze vooralsnog zijn opgenomen - maar ook vanwege de betere handhaafbaarheid van deze normen.

Openbaar vervoer

Rekening moet worden gehouden met het verbinden van de busbaan naar Almere Oost/Almere Hout. Verkeerstechnisch is deze het beste in te passen in de Groene Wig, aansluitend op de bestaande busbaan. De verwachting is dat realisatie van deze busbaan de eerstkomende 10 jaar nog niet zal plaatsvinden. Om deze reden krijgen de reserveringen geen verkeersbestemming, maar behouden zij de huidige groenbestemming. Onderzoeken hoeven dan nu nog niet plaats te vinden.

Langzaam verkeer

Fietser

Het Gerrit Schultepad is aangewezen als doorstroom-as. Daar hoort een breedte van 3,50 meter bij. Momenteel is de breedte van dit fietspad 3 meter. In het bestemmingsplan wordt eventuele verbreding met 0,5 meter mogelijk gemaakt.

Zie voor achtergronden "verkeer" paragraaf 3.3.