direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Poldervlak 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3E02-vg01

3.3 Verkeer

Autoverkeer

De Buitenring is de stadsautoweg die Almere Buiten verbindt met de rest van Almere en de Rijksweg A6. Hierdoor vervult deze weg een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Poldervlak. Via de Polderdreef staat het bedrijventerrein in directe verbinding met de Buitenring, het centrum van Almere-Buiten en bedrijventerrein De Vaart ten noorden van de Buitenring. De Splijtbakweg, de Molenweg en de Papiermolenweg vormen de toegangswegen vanaf de Polderdreef het bedrijventerrein op. De Polderdreef vormt de scheiding tussen het bedrijventerrein Poldervlak en de Bouwmeesterbuurt.

De Splijtbakweg is de centrale ontsluitingsweg van het noordelijk deel van het bedrijventerrein. De weg ontsluit vier lusvormige wegen die de rest van dit deelgebied ontsluiten. Dwars over Poldervlak loopt een vrije busbaan die het terrein in tweeën deelt. Evenwijdig aan de busbaan ligt de Poortmolenstraat, die het bedrijventerrein verbindt met de woonwijk Molenbuurt.

De kleinschalige bedrijvigheid van Poldervlak ligt vooal tussen de Polderdreef en de Verfmolenweg als overgang naar de woonwijk Molenbuurt. De Molenweg (die overgaat in de Poldermolenweg) is de hoofdontsluiting voor de woonwijk Molenbuurt. De Verfmolenstraat loopt evenwijdig aan de Polderdreef, vormt de grens met de woonwijk Molenbuurt en verschaft tevens toegang tot Brandersmolenstraat. De Papiermolenweg is de zuidelijke ontsluitingsweg vanaf de Polderdreef, en gaat in de woonwijk Molenbuurt over in de Wipmolenweg.

Het hele gebied is net als de rest van Almere aangeduid als 30 km/u gebied. Vanwege het feit dat het een bedrijventerrein is, is de inrichting als 30 km/u gebied echter sober doch doelmatig uitgevoerd. Dit houdt in dat alleen bij potentiële conflictpunten snelheidsbeperkende maatregelen zijn toegepast

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3E02-vg01_0009.jpg"


Parkeren

Zoals gebruikelijk bij alle bedrijventerreinen in Almere dient het parkeren van de bedrijven op eigen terrein plaats te vinden. Er zijn in het plangebied langs de openbare weg hierdoor geen parkeervakken aangelegd met uitzondering langs de Splijtbakweg, Walmolenstraat en de Verfmolenstraat. Bij de laatste twee zijn dit vooral parkeerplaatsen ten bate van de bewoners van de Molenbuurt. Door de komst van een aantal op consumenten gerichte bedrijven en voorzieningen langs de Splijtbakweg is het aandeel bezoekersverkeer hier toegenomen waardoor het parkeren op de openbare weg is toegenomen. Uit oogpunt van veiligheid en doorstroming zijn daarom langsparkeervakken aangelegd. Langs de Verfmolenstraat zijn in meerdere panden kinderdagverblijven gevestigd. Tijdens de haal en breng momenten leverde dit regelmatig parkeerdruk op in deze straat. Tijdens het groot onderhoud in 2005 / 2006 is daarom het parkeren hier uitgebreid. Andere straten met verhoogde parkeerdruk zijn de Hopperzuigerstraat en Bakkenzuigerstraat. Bij deze laatstgenoemde straten is door vestiging van autoschadeherstelbedrijfjes en taxibedrijfjes de verkeersaantrekkende werking hoger dan dat op eigen terrein opgevangen kan worden.

In de notitie parkeerexcessen van 6 mei 2003 van Burgemeester en wethouders is volgens paragraaf E5 Poldervlak een aangewezen gebied waar grote voertuigen op de openbare weg mogen parkeren. Inmiddels is het mogelijk gemaakt om in deelgebied 2 langs de Grindzuigerstraat vrachtwagens te parkeren.

Openbaar vervoer

In Almere is de Flevospoorlijn de hoofddrager voor de stedelijke ontwikkeling. Voorts gelden de vrijliggende busbanen in Almere als hoofddragers voor de ontwikkeling van de wijken. De haltes aan de busbanen liggen op een onderlinge afstand van gemiddeld 600 meter en hebben een invloedsgebied van circa 400 m (acceptabele loopafstand). De buslijnen lopen midden door de wijken. Zeker 90% van de woningen en 75% van de arbeidsplaatsen liggen binnen 400 m afstand van een bushalte.

De busbaan die door het plangebied heenloopt maakt onderdeel uit van de verbinding Almere-Buiten- Bedrijventerrein De Vaart. Op de grens van Poldervlak en Molenbuurt ligt de bushalte Molenbuurt noord waarlangs stadslijnen 1 en 3 hoogfrequent rijden. Heel Poldervlak valt hierdoor binnen de 400 meter cirkel.


Langzaam verkeer

Fietser

Almere kent voor de fietser een uitgebreid netwerk van fietspaden die globaal in een grid van 300x300 meter over de stad is uitgelegd. Deze routes liggen veelal los van drukke autoroutes en kruisen deze dreven vaak ongelijkvloers. Hierdoor beschikt de fietser over een comfortabel netwerk en is de verkeersveiligheid op deze routes hoog.

Het uitgebreide fietspadennetwerk van de gemeente Almere strekt zich middels een viertal fietsroutes uit over bedrijventerrein Poldervlak. Er zijn twee fietsroutes die in noord-zuid richting over het terrein lopen. Direct ten oosten van de busbaan loopt het Matieu Cordangpad. De 2e fietsroute in Noord-Zuid richting ligt aan de oostrand van het bedrijventerrein (Jaap Edenpad).

De twee andere fietsroutes lopen over het bedrijventerrein in oost-west richting. Het Pirellipad is gelegen aan de zuidzijde van deelgebieden 1 en 2, in de groenstrook, evenwijdig aan het water en grenzend aan de woonwijk Molenbuurt. Het Poldervlakpad is in de groenstrook aan de noordzijde van het bedrijventerrein gelegen en haakt op twee punten aan op de bestaande weginfrastructuur van de Zandzuigerstraat. Het fietsverkeer mengt zich op het bedrijventerrein met het overige verkeer. In afbeelding 5 is een overzicht van de fietsverbindingen weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3E02-vg01_0010.png"

Figuur 5; overzicht fietsverbindingen

Voetgangers

Ten behoeve van de voetgangers zijn langs alle straten aan tenminste een zijde een voetpad aangelegd.