direct naar inhoud van 3.4 Verkeersstructuur
Plan: Markerkant 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP2T05-vg02

3.4 Verkeersstructuur

Externe verkeersstructuur

De Markerdreef vormt de centrale as van het bedrijventerrein en de noordelijke entree van Almere Stad. De weg sluit aan op de Hogering. Via de ring rijdt men naar de autosnelweg A6 of naar Almere Buiten. Ter hoogte van Markerkant 14, 15 en16 splitst de Markerdreef zich in de Spoordreef en Randstaddreef richting het stadscentrum. Het bedrijventerrein heeft daardoor een goede bereikbaarheid voor zowel de leveranciers en klanten van buiten Almere als voor bezoekers uit het stadscentrum.

Interne verkeersstructuur

De interne verkeersstructuur bestaat uit de erftoegangswegen IJsselmeerweg, Mosweg en Markerkant 10, 11, 12, 13, 14 en 15. De wegen sluiten aan op de Markerdreef en Spoordreef.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP2T05-vg02_0004.jpg"

Interne verkeersstructuur (hoofdassen, buurtontsluiting en fietsroutes)

De wegen op Markerkant 12, 13, en 14 zijn doodlopend, waardoor zich aan het einde van de wegen geregeld problemen voordoen. Naast het keren op de weg, nodigt de verkeerssituatie uit tot het parkeren langs de kant van de weg.

De weg over Markerkant 10 sluit aan de noordzijde aan op de IJsselmeerweg en aan de zuidzijde splitst de weg zich in Markerkant 11 en het wegvak dat aansluit op de Markerdreef. Via Markerkant 11 komt men op het parkeerterrein van de Praxis (veld 16). Het parkeerterrein van de Praxis heeft een rechtstreekse toegang vanaf de Markerdreef ter hoogte van de kruising met de Spoordreef. Het Parkeerterrein is alleen te verlaten via Markerkant 11 en 10.

Parkeren

Het parkeren vindt op maaiveld plaats waarbij hoofdzakelijk op eigen terrein wordt geparkeerd. Alleen op Markerkant 12 en 15 is relatief veel parkeerruimte in het openbaar gebied.

In de tabel in Bijlage 1 is het veldoppervlak en het huidig bebouwd oppervlak weergegeven. Vervolgens is in de tabel aangegeven de gehanteerde parkeernorm en het normatief te realiseren aantal parkeerplaatsen. Ter vergelijking is het huidig aantal parkeerplaatsen per veld aangegeven. Hieruit blijkt dat er op markerkant 10, 11 en 16 op termijn een tekort aan parkeren zal ontstaan als alle bestaande panden omgezet worden naar de perifere detailhandel. Een deel van het onbebouwde gebied zal dan ingericht moeten worden voor parkeren. Bij toekomstige nieuwbouw zullen nieuwe parkeerplaatsen aan het gebied toegevoegd moeten worden.

Op Markerkant 14 is een groot overschot aan parkeren ten opzichte van de norm. Dit is te verklaren door de aanwezigheid van de vele autohandelbedrijven hier. Deze hebben hun erf geheel ingericht voor het stallen van hun handelswaar. Ondanks dit overschot aan parkeerruimte blijkt er in praktijk toch nog regelmatig parkeeroverlast in de openbare ruimte te zijn in dit gebied, juist vanwege de uitgestalde handelswaar van de autobedrijven.

Langzaam verkeer en openbaar vervoer

Bij de stedenbouwkundige indeling van het terrein is veel aandacht besteed aan goede fietsbereikbaarheid. Het terrein wordt ontsloten via vier fietsroutes, waardoor vanuit de omliggende gebieden het gebied zeer goed met de fiets bereikbaar is.

Met het openbaar vervoer is het terrein redelijk goed bereikbaar. Het station Almere Centraal ligt tussen 500 en 1900 m loopafstand. Op het terrein zelf bevinden zich geen bushaltes echter langs de rand van het bedrijventerrein liggen de bushalten Waterwijk–zuid en Staatsliedenwijk. Langs de halte Waterwijk-zuid rijden de stadsbuslijnen 1en 3. Langs de halte Staatsliedenwijk rijden daarnaast ook nog de lijnen 5 en 6. Al deze stadslijnen rijden gedurende de gehele dagperiode een 8 keer per uur en hebben een rechtstreekse verbinding met NS-station Almere-Centrum. In combinatie met de vrije busbanen is er sprake van een hoogwaardig OV-systeem.