direct naar inhoud van 6.2 Bestemmingsregeling
Plan: Grote Markt, Almere Stad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP2A06-vg01

6.2 Bestemmingsregeling

Regels

Artikel 3 Bedrijfsdoeleinden

Nutsvoorzieningen, waaronder bebouwing voor elektrische voorzieningen, zijn doorgaans bouwvergunningsvrij. Het gaat dan om schakelkasten of andere bouwwerken die niet hoger zijn dan 2 meter met een oppervlakte van 4 m². Aan de Kassierstraat staat een gebouw van de Nuon. Hiervoor is een aparte bestemming opgenomen met bouwregels.

Artikel 4 Centrum

De diversiteit van het centrum wordt benadrukt. Horeca krijgt de boventoon. In verband met bestaande belangen is gekozen voor een mix van functies. Op een aantal plekken is specifiek gekozen om alleen horeca categorie 1 toe te staan, vanwege de bestaande woningen erboven of ernaast. Het gebied moet leefbaar blijven voor bewoners. Met het hooguit toestaan van horeca 1 wordt voor de bewoners de overlast zoveel mogelijk beperkt. Rekening wordt daarbij ook gehouden met belendende panden waar ook geluidsoverlast van kan ontstaan. Op die manier is een grens getrokken tussen lichte en zware horeca.

In de praktijk blijkt dat er nog sporadisch boven de winkels wordt gewoond. De meeste ruimten boven de winkels dienen als kantoor of opslag.

Specifiek voor de horeca is een zone aangegeven voor het plaatsen van winterterassen, die een permanent karakter hebben.

Artikel 4.1.1. Bro jo. 3.23 Wro kent de mogelijkheid tot het verlenen van een buitenplanse ontheffing voor evenementen, met een beperking tot 5 keer per jaar. Vanwege een aantal jaarlijks terugkerende aantal evenementen is aan de Grote Markt een aanduiding (ev) gegeven. Hierdoor wordt het houden van meer evenementen met bij behorende bouwwerken mogelijk zonder ontheffingen.

De Grote Markt heeft een multifunctioneel karakter. Dit wordt mogelijk gemaakt door onder andere het direct toelaatbaar achten van zomerterassen en evenementen (ev). Bebouwing is niet toegestaan, afgezien van kunstobjecten waaronder een fontein.

Het openbaar gebied bestaat uit voetgangersgebied, wijkwegen en fietspaden. Binnen de bouwvlakken wordt een fietsstalling gefaciliteerd.

Artikel 5 Tuin

De tuinen van de bewoning aan de Bankierbaan zijn een groene oase in de overwegend stenen omgeving. Aangezien deze tuinen deels publieke toegankelijk zijn, is voor een aparte bestemming gekozen zonder bouwtitel.

Artikel 6 Verkeer-Verblijfsgebied

Het openbaar gebied heeft voornamelijk een verkeersfunctie voor zowel snel- als langzaam verkeer. Daarnaast biedt deze bestemming de mogelijkheid tot het oprichten van bouwwerken en bouwwerken geen gebouwen zijnde aan de bestemming gerelateerde zoals lichtmasten etc.

Artikel 8 Waarde-Archeologie-1

De voor Waarde – Archeologie – 1 aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor de bescherming en veiligstelling van de ter plaatse te verwachten archeologische waarden. Het is in principe niet toegestaan om bouwwerken en bouwwerken geen gebouwen zijnde op te richten, tenzij de ontwikkeling niet groter is dan 100 m². In het andere geval heeft het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheid vrijstelling te verlenen als voldoende is aangetoond dat de archeologische waarden gewaarborgd zijn.

Ten aanzien van bouwwerken geen gebouw zijnde en werkzaamheden die geen bouwwerken als gevolg hebben, kan dit alleen nadat een aanlegvergunning hiervoor is afgegeven.

Handhaving

In dit gebied zal handhavend worden opgetreden.

Belangrijke redenen voor handhaving zijn:

  • de regels zijn door de gemeente vastgesteld en de inwoners mogen verwachten dat de gemeente die regels handhaaft; inwoners van de gemeente hebben als het ware recht op handhaving;
  • handhaving gaat oneigenlijk gebruik van en daarmee de achteruitgang van de kwaliteit van het gemeentelijk grondgebied tegen; een actueel bestemmingsplan beoogt de ruimtelijke kwaliteit van een gebied in stand te houden en te verbeteren;
  • niet daadkrachtig optreden tegen overtredingen van wettelijke regels werkt een toename van het aantal overtredingen in de hand en tast de geloofwaardigheid van daadkrachtig optreden aan; het in het bestemmingsplan vastgelegde beleid wordt ondermijnd en het bestuur verliest de greep op de gebouwde omgeving.

Specifiek door de combinatie van een woonfunctie met horeca zal vooral op het gebied van de Wet milieubeheer handhavend worden opgetreden, ten einde een fysiek aantrekkelijke woonomgeving te waarborgen.

Onderscheid wordt gemaakt tussen preventieve en repressieve handhavingsinstrumenten.

Onder preventieve instrumenten wordt verstaan: voorlichting, verlenen van ontheffingen en bouw-, aanleg- en sloopvergunningen worden begrepen. Repressieve instrumenten zijn ondermeer controle en toezicht, opsporing, en het hanteren van sancties als bestuursdwang en dwangsom.

Bij de handhaafbaarheid van een bestemmingsplan spelen aspecten als communicatie, planvorm, normstelling, daadwerkelijk kunnen handhaven en controleerbaarheid van normen eveneens een belangrijke rol.

Randvoorwaarde voor handhaving is dat er voldoende basis/grondslag is om te kunnen handhaven. Deze basis wordt gevormd door:

  • de regeling in het bestemmingsplan zelf: de handhaafbaarheid van de planregels;
  • het ontheffingenbeleid.

Evenals de provincie Flevoland acht ook de gemeente Almere handhaving van haar beleid van belang om de gewenste ruimtelijke kwaliteiten binnen het plangebied te garanderen.

De gemeente streeft naar heldere, eenduidige planregels met zo min mogelijk interpretatie mogelijkheden. Ook worden er aan de in het plan opgenomen ontheffingsbevoegdheden duidelijke voorwaarden verbonden, die voldoende objectief bepaalbaar zijn.