direct naar inhoud van 6.3 Inspraak en overleg
Plan: De Laren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP1ELMN01-vg02

6.3 Inspraak en overleg

Inspraak

In de inspraakverordening van de gemeente Almere wordt inspraak gedefinieerd als zijnde “het betrekken van ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid”. Op 24 mei 2007 heeft de gemeenteraad besloten de inspraak voor het ontwikkelingsplan De Laren (toenmalige werknaam 'het nieuwe Sportpark de Wierden') op een bijzondere wijze vorm te geven. Er is gekozen voor een zeer intensief participatieproces.

Doel van de participatie was draagvlak te creëren voor de beoogde veranderingen zodat deze door de huidige bewoners ervaren worden als 'van en door' Haven. Daartoe werden in 2008 achtereenvolgens vier uitgangspunten voor het plan geformuleerd door het College van B&W, vier uitgangspunten door

de bewoners van Haven en twee uitgangspunten door de gemeenteraad. De uitgangspunten namens de bewoners zijn gebaseerd op de uitkomsten van een stadsdeelbrede bewonerspeiling en twee grote bijeenkomsten ('Havengesprekken'). Ook kregen alle belangstellenden in het najaar van 2008 de gelegenheid zich aan te melden voor een zogenaamd 'Havenpanel'. Met dit Havenpanel en een door het Havenpanel geselecteerd stedenbouwkundig bureau is in 2009 het ontwikkelingsplan De Laren gemaakt.

Het ontwikkelingsplan is vergezeld van een reactienota voorgelegd ter besluitvorming aan de gemeenteraad. Op 18 februari 2010 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het ontwikkelingsplan De Laren en ingestemd met de hoofdkeuzen die in dit ontwikkelingsplan zijn gemaakt.

Omdat inspraak “reeds in de meest vergaande vorm heeft plaatsgevonden” door middel van een uitgebreid participatieproces heeft het college 21 februari 2012 besloten om in dit geval af te zien van separate inspraak op het (voorontwerp) bestemmingsplan.

Op grond van de 3.8 Wro en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht heeft een ieder de mogelijkheid om zienswijzen bij de raad naar voren te brengen omtrent het ontwerp bestemmingsplan.

Vooroverleg

Het concept-ontwerp bestemmingsplan is voor vooroverleg toegezonden aan de wettelijk verplichte (artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening) overlegpartners Provincie Flevoland, Waterschap Zuiderzeeland, het Ministerie van Defensie en IenM en diverse overige overlegpartners, zoals Rijkswaterstaat de Vogelwacht Flevoland, Stichting Natuur&Milieu Flevoland en KPN.

De reacties

Er zijn reacties ontvangen van:

  • 1. de Provincie Flevoland;
  • 2. het Waterschap;
  • 3. de Brandweer Flevoland;
  • 4. de Gasunie.

  • 1. de Provincie Flevoland

de opmerking

De Provincie Flevoland onderschrijft de conclusie in de toelichting dat onderhavige ontwikkeling geen nadelige invloed heeft op de nabijgelegen Ecologische Hoofdstructuur Beginbos/Het Vroege Vogelbos, omdat er geen wijziging zal optreden in de padenstructuur van dit EHS-gebied. Daarnaast is het struweel van dit gebied zodanig hecht dat, ondanks de toename van het gebruik van dit gebied, er geen verstoring van de wezenlijke kenmerken en waarden zal optreden.

reactie gemeente

Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.

aanpassing bestemmingsplan

Geen aanpassing nodig

de opmerking

De provincie verzoekt, in het kader van de van toepassing zijnde Boswet, om aan te geven waar het deel van de 1,4 ha her te planten oppervlakte bos in het plangebied wordt voorzien. Verder verzoekt de provincie om de besluitvorming aangaande Oostvaarderswold te betrekken bij de afspraken met Staatsbosbeheer over her te planten bos. Ook vraagt de provincie om meer informatie in kwalitatief opzicht over de soorten bomen die hergeplant zouden moeten worden.

reactie gemeente

De opmerking van de provincie bestaat uit 3 deelvragen:

Ten eersteverzoekt de provincie om aan te geven waar het deel van de 1,4 ha her te planten oppervlakte bos in het plangebied wordt voorzien.Hierbij wordt opgemerkt dat in paragraaf 5.5 Ecologie van de toelichting van het bestemmingsplan De Laren is vermeld dat nog nader bepaald moet worden welke houtopstanden die onder de Boswet vallen, zullen moeten worden geveld.

Inmiddels is meer bekend van het stedenbouwkundig plan en daardoor is gebleken dat een oppervlakte van circa 1.4 ha houtopstand moet worden geveld en niet slechts een deel daarvan zoals in de tekst van paragraaf 5.5 Ecologie is vermeld.

Uitgangspunt van het stedenbouwkundige plan voor het gebied is dat de bestaande groenstructuur zoveel mogelijk blijft gehandhaafd en dat de bestaande bomenrijen zoveel mogelijk worden ingepast in het ontwerp.

Met name in de noordelijke vlekken met de bestemming woongebied bevinden zich in gebieden die omzoomd zijn door houtwallen. Deze houtwallen zijn opgenomen in de bestemming “Groen” en blijven in ieder geval gehandhaafd maar zullen hier en daar worden doorsneden voor de ontsluiting van de woongebieden. Vanwege het belang van het handhaven van de houtwallen die in de bestemming “Woongebied” vallen is in de regels van het bestemmingsplan opgenomen dat in deze twee woonvlekken in ieder geval een minimum oppervlakte aan houtwallen gehandhaafd moet blijven.

Voor de zuidelijke woonvlekken, de kavel waar de supermarkt en school zijn geprojecteerd, de herstructurering van de sportvelden en de aanleg van het eiland waar Jeugdland naar toe gaat is het noodzakelijk dat houtopstanden worden geveld.

Een gedeelte van de herplant zal binnen het plangebied plaatsvinden in de nieuwe groene omzoming van het centrale terrein waar de sportvelden zullen worden geconcentreerd. Aangezien hier geen boomsoorten zoals wilg en populier zijn gepland, wordt met deze groene omzoming een gedeelte van te verdwijnen houtopstanden gecompenseerd.

Ten tweedeverzoekt de provincie om de besluitvorming aangaande Oostvaardersworld te betrekken bij de afspraken met Staatsbosbeheer over her te planten bos.

Hierbij wordt opgemerkt dat de besluitvorming hierover in feite niet van invloed is op de compensatie mogelijkheden van te verdwijnen bos in De Laren. Dit te compenseren bos ter grootte van 1,4 ha kan in ieder geval worden opgenomen in de afspraken die in het verleden met Staatsbosbeheer zijn gemaakt, de zogenaamde “Almeredeal”. Uitvoering van deze afspraken is niet afhankelijk van besluitvorming over Oostvaardersworld en kan dan ook geen belemmering zijn voor de boscompensatie die benodigd is voor het bestemmingsplan De Laren.

Ten derde verzoekt de provincie om meer informatie in kwalitatief opzicht over de soorten bomen die hergeplant zouden moeten worden.

Hierbij wordt opgemerkt dat er bij de gemeente intern een inventarisatie is gemaakt van de bomen en struikgewassen die zouden moeten verdwijnen, daarbij is ook aangegeven welke bomen behouden zouden moeten worden. Voor de werking van de Boswet is in deze wet expliciet aangegeven wanneer en welke oppervlakten houtopstanden binnen de werking van de wet vallen, zonder daarbij de kwaliteit te benoemen. Het is daarom niet gebruikelijk om in een bestemmingsplan in te gaan op de kwaliteit en soorten bomen die gecompenseerd moeten worden, aangezien de oppervlakten slechts van belang zijn.

De kwaliteit van het groen is wel van belang voor het stedenbouwkundig plan. Hiervan is eerder al aangegeven dat uitgangspunt van het stedenbouwkundig plan is om de bestaande groenstructuur zoveel mogelijk te handhaven. Deze bestaande groenstructuur is ook duidelijk te herkennen in het bestemmingsplan De Laren.

aanpassing bestemmingsplan

Ja, aanscherping van de tekst van paragraaf 5.5 Ecologie voor het onderdeel Boswet, op basis van de laatste inzichten over de te verdwijnen houtopstanden en de compensatie daarvan.

opmerking

Tenslotte vraagt de provincie het plan aan te vullen met het advies van de brandweer inzake Externe Veiligheid.

reactie gemeente

Dit advies is inmiddels binnen en is in het ontwerp bestemmingsplan opgenomen.

aanpassing bestemmingsplan

Ja, de toelichting aanvullen met het advies van de brandweer.

  • 2. Waterschap Zuiderzeeland

opmerking

Voor de waterberging gaat het Waterschap Zuiderzeeland uit van het principe 'waterneutraal bouwen'. Dit wil zeggen dat als het verharde oppervlak toeneemt, compenserende maatregelen dienen te worden genomen om piekafvoeren te verwerken en om infiltratie van water (binnen de drooglegging) mogelijk te maken. In het plan voor De Laren neemt het verharde oppervlak toe en dienen compenserende maatregelen getroffen te worden. Tussen de gemeenten van provincie Flevoland en het waterschap is nog overleg gaande over de omschakeling van de 'afvoernorm' naar de 'bergingsnorm'. Omdat de bergingsnorm op dit moment echter nog niet vastgesteld is, is het noodzakelijk dat de huidige plannen voldoen aan de vigerende norm; de afvoernorm. Volgens de berekeningen van het Waterschap voldoet het systeem in De Laren aan deze afvoernorm.

In de waterparagraaf staat beschreven dat de wijze van aanleg van de waterpartijen wordt besproken met het waterschap. Wij willen hieraan toevoegen dat indien bij bespreking met ons naar voren komt dat afdichting van de watergangen noodzakelijk is vanwege de aanwezigheid van kwel, wij u verzoeken de kosten hiervan op te nemen in het exploitatieplan van het bestemmingsplan.

reactie gemeente

De opmerkingen van het waterschap worden voor kennisgeving aangenomen.

Over de aanleg van de waterpartijen volgt nader overleg met het waterschap.

Met de kosten van kwelwerende maatregelen is rekening gehouden in de grondexploitatie De Laren/De Wierden.

aanpassing bestemmingsplan

Nee, geen aanpassing nodig.

  • 3. Brandweer

opmerking

Het team Kenniscentrum van Brandweer Flevoland heeft het concept ontwerp bestemmingsplan beoordeeld conform Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI), artikel 12, lid 3, en stemt in met de gegeven inventarisatie en beoordeling van de externe veiligheidsrisico's.

reactie gemeente

Dit advies zal worden opgenomen in paragraaf 5.6 Externe Veiligheid van de toelichting van het bestemmingsplan.

aanpassing bestemmingsplan

Ja, aanvulling paragraaf 5.6 Externe Veiligheid.

opmerking

In het kader van bereikbaarheid voor de hulpdiensten vraag ik u per verblijfsgebied ten minste twee ontsluitingsmogelijkheden te realiseren. Dat kan of door voldoende ontsluitingswegen of alternatieven zoals fietspaden zodanig aan te duiden in het bestemmingsplan. Uitwerking kan geschieden conform uw beleidskader "Veiligheid gebouwde omgeving".

reactie gemeente

Alle bouwvelden hebben meerdere ontsluitingsmogelijkheden met uitzondering van één bouwveld. Aangezien het hier om een kleiner bouwveld gaat bedoeld voor maximaal 35 woningen en omdat een extra ontsluiting ten koste zou gaan van de kwaliteit van de bestaande groenstructuur, is er voor gekozen om bij dit bouwveld maar één ontsluiting te hebben.

aanpassing bestemmingsplan

Nee, er is geen aanpassing nodig.

opmerking

Tevens vraag ik u de reservering voor de busbaan alsnog op de plankaart in te tekenen om plan problemen in de toekomst te voorkomen. De hulpdiensten zijn in grote mate afhankelijk van de vrije busbaan voor hun opkomsttijd, te meer omdat bereikbaarheid in de groeiende stad steeds gecompliceerder wordt. De voorgenomen busbaan is niet aangeduid in het bestemmingsplan en dat maakt het voornemen niet robuust genoeg.

reactie gemeente

Zoals in de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen is er niet voor gekozen om de busbaan op de bestemmingsplankaart op te nemen omdat niet duidelijk is of de besluitvorming hierover binnen de planhorizon van het bestemmingsplan (10 jr) te verwachten valt. In het plan is wel in ruimtelijke zin rekening gehouden met de aanleg van een eventuele busbaan.

In het aangrenzende bestemmingsplan voor De Wierden, via welke wijk deze busbaan zal aantakken op het bestaande busbanennet, is de reservering ook niet op de bestemmingsplankaart opgenomen, maar is er wel ruimte voor gereserveerd.

Indien de aanleg van de busbaan aan de orde is zal daar een passende planologische procedure voor moeten worden doorlopen, waarbinnen ruimte is voor de brandweer om te adviseren over de bruikbaarheid van de busbaan voor hulpdiensten.

aanpassing bestemmingsplan

Nee, geen aanpassingen.

  • 4. Gasunie

De Gasunie heeft geen opmerkingen.