direct naar inhoud van 4.3 Bestemmingsplan Hoogezand-West 2010
Plan: Bedrijventerreinen Hoogezand-West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0018.BP092HzWest-30va

4.3 Bestemmingsplan Hoogezand-West 2010

4.3.1 Algemeen

Het bestemmingsplan is een gehele vernieuwing van het bestemmingsplan zoals dat werd vastgesteld in 2008. Er zijn, zoals in paragraaf 1.3 beschreven, vier aanleidingen: de wens tot uitbreiding van scheepswerf Ferus Smit, de vernieuwde uitgave van de VNG brochure Bedrijven en milieuzonering, de provinciale regel dat geen reclamemasten hoger dan 6 meter opgericht mogen worden en nieuwe wet- en regelgeving.

Doordat sinds de ontwikkeling van het vorige plan de wet- en regelgeving van Rijk en Provincie zijn veranderd en het gemeentelijk beleid op een aantal onderdelen is vernieuwd, is ervoor gekozen om de vernieuwing van het plan niet alleen voor die delen te laten gelden, maar meteen het hele plan te laten voldoen aan die wet- en regelgeving.

Inhoudelijk is er weinig veranderd als het nieuwe plan naast het vorige gelegd wordt. De veranderingen zijn hoofdzakelijk van cosmetische aard. De plankaart moet bijvoorbeeld volgens landelijke standaarden (SVBP2008) vormgegeven worden. Kleuren, aanduidingen, benamingen zijn voorgeschreven. De opbouw, volgorde en benaming van de planregels is ook voorgeschreven door de landelijke standaarden.

Net als met het voorgaande plan wil de gemeente de westelijke bedrijventerreinen interessant houden voor de ontwikkeling van bestaande bedrijvigheid en voor de vestiging van nieuwe bedrijven. Om daarvoor ruimte te bieden, kent het plan ruime bebouwingsmogelijkheden en de nodige flexibiliteit. Deze ruimte moet ook leiden tot een meer optimaal gebruik van de terreinen. Er is en blijft ruimte voor zware industrie. Zaken die de ruime mogelijkheden kunnen belemmeren worden daarom zo veel mogelijk uitgesloten. Zo zijn nieuwe bedrijfswoningen niet toegestaan. Woningen beperken de komst of groei van bedrijven, zeker van de zwaardere categorieën bedrijvigheid.

4.3.2 Verschillen plankaart

  • De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2008) geeft wettelijk voorgeschreven vormen waaraan de plankaart (verbeelding) moet voldoen. De kleuren kunnen daardoor afwijken van die uit het oude plan.
  • Aanduidingen op de oude plankaart als milieuzoneringen, plaatsgebonden risicocontouren en lpg vulpuntzones krijgen volgens de nieuwe landelijke standaarden een andere naam en arcering. Deze zijn nu terug te vinden als gebiedsaanduiding; milieuzone en/of veiligheidszone-bevi.
  • Eén contourlijn op het terrein van PPG, waarmee de veiligheidszone-bevi is aangeduid, is naar aanleding van het geactualiseerde onderzoek Externe veiligheid verkleind. Een andere contourlijn, op het terrein van Avebe, is hierdoor komen te vervallen.
  • De benamingen van bestemmingen, dubbelbestemmingen en functieaanduidingen zijn aangepast aan de voorgeschreven vorm.
  • Ter plaatse van scheepswerf Ferus Smit, op de hoek van het Winschoterdiep en het Verbindingskanaal, is een klein gedeelte wat in het oude plan de bestemming 'Water' had, nu bestemd als 'Bedrijf'.

4.3.3 Verschillen planregels

  • De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2008) schrijft voor hoe bestemmingsplannen in Nederland eruit moeten zien. Zo spreken we nu van planregels en ontheffingen in plaats van voorschriften en vrijstellingen. Ook is de indeling in hoofdstukken en de opbouw van de planregels aangepast aan de landelijk voorgeschreven standaard.
  • De begripsbepalingen uit artikel 1 van het oude plan zijn voor een groot deel ongewijzigd overgenomen in artikel 1. Opvallend verschil is de volgorde waarin de begrippen volgens de landelijke standaard moeten staan: alfabetisch. Een aantal begrippen wordt ook door die standaard voorgeschreven. Een aantal geluidbegrippen is aangepast aan de wijziging van de Wet geluidhinder.
  • De begrippen van het oude plan uit artikel 2 onder lid A 'wijze van meten' zijn voor een deel ongewijzigd overgenomen in artikel 2 van het nieuwe bestemmingsplan. Opvallend verschil is de volgorde waarin de begrippen volgens de landelijke standaard moeten staan: alfabetisch. De meeste begrippen wordt ook door die standaard voorgeschreven.
    De bepaling van het oude plan uit artikel 2 onder lid B die het overschrijden van bouwgrenzen door ondergeschikte bouwonderdelen toelaat is een algemene regel die terugkomt in de bouwregels van de bestemmingen die een bouwvlak kennen en gebouwen toelaten.
  • Artikel 3 van het oude plan krijgt, zoals de landelijke standaarden dicteren, een nieuwe naam en indeling. Ook de formulering van de regels, een aantal begrippen en aanduidingen (arceringen) is veranderd, deels door de standaarden, deels om het plan voor iedereen zo leesbaar mogelijk te maken.
    De indeling van de bestemming in milieuzones komt terug door de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie ...', waarbij telkens de betreffende categorie wordt ingevuld. Voor een lijst met toegelaten bedrijfsactiviteiten blijft verwezen worden naar een bijlage bij de planregels: de bedrijvenlijst in Bijlage 1:. Deze lijst is bijgewerkt, de eerdere lijst was gebaseerd op een oudere versie van de VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering", de lijst is bijgewerkt met de uitgave van de brochure van 2009.
    De indeling in hoofd- en ondergeschikte functies blijft bestaan. De functies zijn echter, zoals voorgeschreven, in alfabetische volgorde geplaatst. De voorwaarden die aan de functies gesteld worden komen terug op een logischer plaats. Sommigen zijn namelijk bouwregels en horen onder die noemer benoemd.
    Inhoudelijk zijn er geen veranderingen in de bestemmingsregels. De functies en maten uit het oude plan zijn op één na overgenomen. In dit plan is nu uitgesloten dat reclamemasten hoger dan 6 meter zijn toegelaten. Deze provinciale regel geldt al door de provinciale omgevingsverordening.
    Bij de regels voor het stellen van nadere eisen, verlenen van ontheffing, en het wijzigen van het plan is toegevoegd welke procedure gevolgd moet worden. De mogelijkheden en voorwaarden zijn inhoudelijk ongeveer gelijk gebleven.
    De strafbepaling is vervallen, daartoe zijn namelijk regels opgenomen in de Wet ruimtelijke ordeningen Wet op de economische delicten.
  • De bestemming 'Water' uit artikel 4 van het oude plan is samengevoegd met artikel 5 'Vaarwater' van het oude plan tot de bestemming 'Water' in artikel 5. Door de geringe verschillen is er geen noodzaak om het kunstmatige verschil van wateren te behouden. Inhoudelijk zijn er geen veranderingen in de bestemmingsregels. De functies en maten uit het oude plan zijn overgenomen. De bestemming heeft door de landelijke standaarden een andere indeling gekregen. Ook de formulering van de regels, een aantal begrippen en aanduidingen (arceringen) is veranderd, deels door de standaarden, deels om het plan voor iedereen zo leesbaar mogelijk te maken.
  • De bestemming 'Vaarwater' uit artikel 5 van het oude plan is samengevoegd met artikel 4 'Water' van het oude plan tot de bestemming 'Water' in artikel 5.
  • De bestemming 'Verkeersdoeleinden' uit artikel 6 van het oude plan is samengevoegd met artikel 7 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden' van het oude plan tot de bestemming 'Verkeer' in artikel 4. Door de geringe verschillen is er geen noodzaak om het kunstmatige verschil van wegen en verkeersruimten te behouden. Inhoudelijk zijn er geen veranderingen in de bestemmingsregels. De functies en maten uit het oude plan zijn overgenomen. De bestemming heeft door de landelijke standaarden een andere indeling gekregen. Ook de formulering van de regels, een aantal begrippen en aanduidingen (arceringen) is veranderd, deels door de standaarden, deels om het plan voor iedereen zo leesbaar mogelijk te maken.
  • De bestemming 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden' uit artikel 7 van het oude plan is samengevoegd met artikel 6 'Verkeersdoeleinden' van het oude plan tot de bestemming 'Verkeer' in artikel 4. Inhoudelijk zijn er geen veranderingen in de bestemmingsregels. De functies en maten uit het oude plan zijn overgenomen. De bestemming heeft door de landelijke standaarden een andere indeling gekregen. Ook de formulering van de regels, een aantal begrippen en aanduidingen (arceringen) is veranderd, deels door de standaarden, deels om het plan voor iedereen zo leesbaar mogelijk te maken.
  • De dubbelbestemming 'Leidingen' uit artikel 8 van het oude plan is ook in het nieuwe plan opgenomen als dubbelbestemming. Het is de bestemming 'Leiding - Gas' in artikel 6. Inhoudelijk zijn er geen veranderingen in de bestemmingsregels. De functies en maten uit het oude plan zijn overgenomen. De bestemming heeft door de landelijke standaarden een andere indeling gekregen. Ook de formulering van de regels, een aantal begrippen en aanduidingen (arceringen) is veranderd, deels door de standaarden, deels om het plan voor iedereen zo leesbaar mogelijk te maken.
  • De dubbelbestemming 'Waterstaatsdoeleinden' uit artikel 9 van het oude plan is ook in het nieuwe plan opgenomen als dubbelbestemming. Het is de bestemming 'Waterstaat' in artikel 7.
  • In het bestemmingsplan is er voor gekozen om algemene regels (tot het minimaal nodige te beperken. Voor de leesbaarheid zijn de relevante algemene regels in elke bestemming opgenomen. Dit voorkomt dat iemand die de regels voor een stuk grond zoekt meerdere bestemmingsplanartikelen moet combineren om te kunnen begrijpen wat is toegelaten.
  • De anti-dubbeltelbepaling van het oude plan uit artikel 10 is nu door de landelijke standaarden voorgeschreven en als anti-dubbeltelregel opgenomen in artikel 8;
  • In het oude plan is in artikel 11 opgenomen dat in een aantal gevallen een aantal regels uit de gemeentelijke bouwverordening van toepassing blijven. De nieuwe Wet ruimtelijke ordening bedoeld dat stedenbouwkundige regels in structuurvisies (globaal) en bestemmingsplannen (gedetailleerder) thuishoren. De verwijzing naar de bouwverordening moet daarom verdwijnen. De relevante stedenbouwkundige regels uit de bouwverordening zijn in de bestemmingen opgenomen;
  • In het oude plan is in artikel 12 een aantal algemene vrijstellingsmogelijkheden opgenomen. In de nieuwe wet is de term vrijstelling vervangen door ontheffing. De relevante algemene ontheffingsmogelijken zijn in de bestemmingen opgenomen;
  • In het oude plan is in artikel 13 opgenomen via welke procedure een bestemmingsplanwijziging (dit is iets anders dan een bestemmingsplanherziening) tot stand komt. De procedure voor een nadere eis, een ontheffing, en een wijziging is nu in de bestemmingen opgenomen.
  • De overgangsbepalingen van het oude plan uit artikel 14 zijn nu door de Wet ruimtelijke ordening voorgeschreven en als overgangsregels opgenomen in artikel 9.
  • De slotbepaling van het oude plan uit artikel 15 is nu door de landelijke standaarden voorgeschreven en als slotregel opgenomen in artikel 10.