direct naar inhoud van 3.2 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Zuidoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01

3.2 Verkeer

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Het plangebied wordt in het noorden en oosten begrensd door respectievelijk de Beneluxweg en het Euvelgunnetracé (N7/A7). Beide wegen zijn gecategoriseerd als stroomweg waarbij op de Beneluxweg een maximumsnelheid geldt van 70 km/uur en op de N7/A7 een maximumsnelheid van 120 km/uur. In het westen wordt de begrenzing gevormd door de spoorlijn Groningen – Hoogezand van waar de begrenzing via de Gideonweg, het Oude Stamspoor onder de Europaweg doorgaat en via de oostzijde van P3 Europapark (P+R-parkeerplaats) en de Bornholmstraat naar de Zuidelijke Ringweg Groningen loopt.

Ook de Europaweg, de voormalige rijksweg, is gecategoriseerd als stroomweg binnen de bebouwde kom, met een maximumsnelheid van 70 km/u. De Winschoterweg is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur weg buiten de bebouwde kom.

Alle overige wegen binnen het plangebied zijn gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/u. Dat geldt ook voor de nog aan te leggen wegenstructuur op het bedrijventerrein Roodehaan. De keuze om op bedrijventerreinen geen erftoegangswegen (30 km/u) te realiseren is gemaakt om de ontsluiting van de bedrijven optimaal te faciliteren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0009.jpg"

Autostructuur in het plangebied bedrijventerrein Zuidoost

Fietsstructuur

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. Binnen het plangebied behoren de Bornholmstraat, Hooghoudtstraat, Ribeweg, Olgerweg, Euvelgunnerweg, Antwerpenweg, Duinkerkenstraat en Winschoterweg tot de hoofdfietsstructuur. De recent aangelegde fietspaden langs de Bornholmstraat en de Duinkerkenstraat vormen hierin een belangrijk onderdeel.

De Gotenburgweg en het zuidelijk deel van de Euvelgunnerweg (ten zuiden van Hooghoudtstraat) behoren tot de secundaire fietsstructuur. Daarnaast heeft de gemeente nog de wens de Bremenweg/Verlengde Bremenweg, Oude Stamspoor en Gideonweg (tussen Oude Stamspoor en Antwerpenweg) toe te voegen aan de secundaire fietsstructuur (zie onderstaand kaartje fietsstructuur).

Dit bestemmingsplan voorziet in de aanleg van een deel van deze oost-west fietsroute via de Bremenweg, tussen de bedrijventerreinen Euvelgunne en Eemspoort. Het ligt in de bedoeling de Flensburgweg als fietsverbinding via de Hunzezone naar de Bremenweg door te trekken. Omdat de aanleg van een doorgaande autoroute via de Bremenweg de komende jaren om financiële redenen niet haalbaar en ook niet noodzakelijk is, is deze route als doorgaande autoverbinding niet in het bestemmingsplan Bedrijventerrein Zuidoost opgenomen.

Verder wordt het realiseren van een fietsverbinding van de Bremenweg naar het Oude Stamspoor nog onderzocht.

Met uitzondering van de Antwerpenweg en een deel van de Duinkerkenweg beschikken alle wegen die onderdeel uitmaken van de hoofdfietsstructuur over een vrijliggende fietsstructuur.

Van de secundaire fietsstructuur beschikt de Gotenburgweg over fietssuggestiestroken aan beide zijden van de weg. Op de Verlengde Bremenweg hebben fietsers de beschikking over een vrijliggende fietsstructuur. De andere wensstructuren voor de secundaire fietsstructuur hebben evenals de overige wegen in het gebied geen aparte voorziening voor fietsverkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0010.png"

Fietsstructuur in het plangebied bedrijventerrein Zuidoost

Parkeren

De bedrijven beschikken allemaal over parkeren op eigen terrein. Alleen op enkele specifieke locaties wordt op de weg geparkeerd als gevolg van te weinig parkeerplaatsen op het eigen terrein. Parkeren op de openbare weg is niet verboden.

Eventuele bedrijfsuitbreidingen dienen gepaard te gaan met het realiseren van voldoende parkeerruimte op de juiste plaats voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende, gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar en de parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar vervoer

Diverse openbaar vervoerlijnen maken gebruik van de wegen binnen het plangebied. Het betreft hier zowel stads- als streeklijnen.