direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Zuidoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01

3.1 Ruimtelijke structuur

3.1.1 Ontstaansgeschiedenis

Het plangebied is gelegen ten zuidoosten van de stad. Het midden en het oosten van het plangebied stonden onder invloed van de oude rivier de Hunze, die het water vanuit het achterland richting de zee afvoerde. De Hunze heeft haar bedding in de loop van de tijden een aantal keer verlegd, zodat de oude oeverwallen in de ondergrond achterbleven. Deze oeverwallen zijn aantrekkelijk voor bewoning geweest. In het gebied lagen drie belangrijkere wegen. Het betreft ten eerste de nog bestaande Oude Roodehaansterweg, die vanaf het Winschoterdiep in noordelijke richting loopt richting Euvelgunne. Verder is er het westelijke deel van de Olgerweg, dat de verbinding vormt met de oostelijker gelegen lintdorpen Engelbert en Middelbert. Even ten westen van de kruising van het Oude en Nieuwe Winschoterdiep kronkelde bovendien een (verhoogde) landweg (of dijk) verder noordwaarts om vervolgens met een paar haakse bochten aan te sluiten op de Oude Roodehaansterweg en de Euvelgunnerweg. Deze weg ontsloot een paar omgrachte boerenplaatsen die midden in het land en ook aan de weg lagen. Bij het begin van dit pad of deze weg stond een tolhek.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0002.jpg"

Een fragment van de Hottinger-kaart (1773-1794) met hierop aangegeven de loop van de Hunze, Oude Roodehaan, het tolhek (zie boven), het Schuitendiep en buitenplaats Zandvoort

Het (Oude) Winschoterdiep

Om de afwatering van de stad te verbeteren werd in de 14de eeuw een kanaal gegraven tussen de oostelijke stadsgracht en het riviertje de Hunze bij Waterhuizen, het Schuitendiep, later het Oude Winschoterdiep genoemd. Vanaf 1618 werd dit kanaal verder in zuidoostelijke richting verlengd. Het betekende een grote impuls voor de handelscontacten tussen de stad Groningen en de oostelijke Ommelanden. Langs het diep vestigde zich vanaf de 18de eeuw een aantal wind/houtzaagmolens. Het gebied was rond 1830 slechts spaarzaam bewoond. Her en der verspreid lag een aantal al dan niet omgrachte boerenplaatsen, vooral langs de Oude Roodehaansterweg. Ten noorden van het Oude Winschoterdiep richting de stad lag een oude, omgrachte buitenplaats Zandvoort, die al op de Atlas van Hottinger (1773-1794) staat aangetekend. Even ten zuidoosten hiervan aan het Oude Winschoterdiep vestigde zich een houtzaagmolen, de Gideon. In de loop der tijd ontstonden in het gebied kleine buurtschappen als Euvelgunne, Gideon, Oude Roodehaan en Roodehaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0003.jpg"

Bonneblad (1908) met hierop de buurtschappen Euvelgunne, Oude Roodehaan en Roodehaan

Euvelgunne  

Euvelgunne is ontstaan langs de Hunze. Nadat de Hunze vanaf Roodehaan door de aanleg van het Winschoterdiep met de stad Groningen was verbonden is dit deel van de Hunze grotendeels drooggevallen. De loop is echter nog goed te volgen door de kronkelige vorm van de Euvelgunnerweg. Deze vormt nu een natuurlijke onderbreking van het rechthoekige stratenpatroon van het bedrijventerrein.

Gideon

De buurtschap Gideon maakte tot 1 december 1914 deel uit van de gemeente Haren en lag in de buurt van het Oude Winschoterdiep, ter plaatse van de huidige Gideonweg en de Duinkerkenstraat. Na een grenscorrectie viel zij voortaan onder de gemeente Groningen. Oorspronkelijk hield de gemeentegrens van Groningen op bij het punt waar het Helperdiepje in het Oude Winschoterdiep uitmondde. Aan de andere kant lagen noordoostelijk de gemeente Noorddijk en oostelijk de gemeente Haren. Van de gemeente Haren liep de oostgrens door tot en met Waterhuizen en de noordgrens lag zelfs nog een eind ten noorden van het Winschoterdiep. In 1908 ontstonden de eerste officiële plannen om de grens tussen de gemeente Groningen en de gemeente Haren te wijzigen. Na aanvankelijke tegenzin van Haren, gingen de beide gemeenteraden toch akkoord met de grenswijziging.

De naam van het buurtschap is afgeleid van de voormalige houtzaagmolen Gideon, die aan de westzijde van het Winschoterdiep lag (gebouwd in 1763 en afgebroken in 1870). Later werd de naam Gideon gebruikt voor de eerste ophaalbrug in de snelweg N7/A7 vanaf de stad Groningen, de Gideonbrug en de weg langs het Winschoterdiep oostzijde kreeg de naam Gideonweg. In 1918 vestigde J. Koster Hzn. aan de westzijde van het Winschoterdiep de scheepswerf Gideon en aan weerszijden van het kanaal ontstond industrie en bewoning die eveneens in de volksmond Gideon werd genoemd.

Oude Roodehaan

De buurtschap Oude Roodehaan ligt ten noorden van het Winschoterdiep, rond de Olgerweg, de Euvelgunnerweg en de Oude Roodehaansterweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0004.png"

Gezicht op het oude Winschoterdiep met links de oude boerenplaats Zandvoort
kort voor de sloop. foto: circa 1965-1970

Het westelijke deel is tegenwoordig onderdeel van bedrijventerrein Euvelgunne (Eemspoort). Ter plaatse van het oostelijke deel ligt de afvalverwerkingsbult de Stainkoeln. De buurtschap wordt doorsneden door de Europaweg. Ten zuidoosten van Oude Roodehaan ligt de buurtschap Roodehaan. Het oostelijke en oudste deel van Oude Roodehaan bestond oorspronkelijk uit vijf boerderijen, waaronder enkele oude boerenplaatsen. De meeste boerderijen zijn in de afgelopen jaren gesloopt.

Sinds de gemeenteraad in 1996 akkoord ging met de sloop van Oude Roodehaan voor de aanleg van bedrijventerrein Eemspoort, zijn in de loop der jaren de meeste panden daadwerkelijk gesloopt. De bebouwing in het oostelijke deel is op een loods en een boerderij na, geheel verdwenen. Ook het gebogen tracé van de voormalige spoorlijn Woldjerspoorweg en een bij deze lijn behorende brugwachterswoning aan het Winschoterdiep moesten wijken voor de uitbreiding van de Stainkoeln.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0005.jpg"

De gesloopte brugwachterswoning aan het Winschoterdiep

(Bron: Beeldbank Groningen, Catalogusnummer NL-GnGRA_818_12882)

Woldjerspoorlijn

In 1929 vond de aanleg van de Woldjerspoorlijn plaats (1929-1942). De lijn verbond Groningen met Delfzijl via de Wolddorpen Engelbert, Harkstede-Scharmer, Kolham, Slochteren, Schildwolde-Hellum, Siddeburen, Tjuchem-Meedhuizen en Weiwerd. Binnen het plangebied is het tracé van de spoorlijn vrijwel niet meer in het landschap herkenbaar.

Opkomst van de industrie

Vanaf de jaren '60 van de vorige eeuw werd het dan nog grotendeels landelijk gebied in oostelijke richting stukje voor beetje ontwikkeld en ingericht tot industrieterrein. Ook nu vindt nog steeds uitbreiding plaats. Zo werden achtereenvolgens de zelfstandige industrieterreinen Eemskanaal, Winschoterdiep, Euvelgunne, Stainkoeln, Eemspoort en Roodehaan ontwikkeld. Ook werd de afvalverwerking van de stad de Stainkoeln hier gevestigd. Aan de Bornholmstraat werden in de jaren 1969-1971 het Groothandelscentrum, een modern complex handelsgebouwen met centrale voetgangersstraat, en het Vervoerscentrum gerealiseerd. Dit laatste diende ter vervanging van het voormalige Bodenterrein ten noorden van de Antonius Deusinghlaan waar nieuwe onderzoeksinstituten van de RUG werden gebouwd. In de jaren '50 werd het in de jaren '30 aangelegde Van Starkenborghkanaal verbonden met het Winschoterdiep via een nieuwe brede zijtak, het Nieuwe Winschoterdiep, waarmee het oude diep haar scheepvaartfunctie verloor.

Cultuurhistorische waarden

Op de 'CultuurWaardenKaart' (zie bijlage 1) worden de belangrijkste cultuurhistorische structuren en panden weergegeven.

Veel historische structuren zijn door de komst van industrieterreinen vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw volledig verdwenen: een dijk, opritten, waterlopen.

Wel nog aanwezig en van cultuurhistorische waarden zijn:

  • de Oude Roodehaansterweg;
  • de Winschoterweg;
  • de Euvelgunnerweg (valt net buiten het plangebied).

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0006.jpg"

De kaart van Huguenin (1819-1829) waarop de loop van Euvelgunnerweg en (in het verlengde hiervan) de Oude Roodehaansterweg al zichtbaar is

Beeldbepalende panden:
De boerderij aan de Oude Roodehaansterweg 17 is een beeldbepalend pand. De hoofdvorm van deze boerderij komt gedeeltelijk overeen met die van de boerenplaats die op de kadastrale kaart van 1830 al is opgetekend. Daarnaast is het Groothandelscentrum aan de Bornholmstraat beeldbepalend als voorbeeld van een modern en functioneel opgezet naoorlogs bedrijvenverzamelgebouw. De architecten van dit pand zijn Van Linge & Kleinjan en de bouw vond plaats tussen 1969 en1971.

3.1.2 De huidige ruimtelijk - functionele structuur

Algemeen

Het plangebied omvat de bedrijventerreinen aan de zuidoostkant van de stad Groningen. Het plangebied ligt globaal gelegen tussen de spoorlijn Groningen – Bad Nieuweschans en de snelweg N7/A7 die vanuit de stad afbuigt richting Hoogezand. Door het plangebied lopen het water van het Oude Winschoterdiep en het Winschoterdiep. Het Hunzedal, een groenzone waarin de vroegere loop van de Hunze nog is te herkennen, slingert door het plangebied. Voor dit gebied geldt een apart bestemmingsplan (Herziening Eemspoort-Hunzezone 2009). In het noorden grenst het gebied aan de bedrijventerreinen Sontweggebied en Driebond en aan het Europapark. Voor deze drie gebieden zijn ook aparte bestemmingsplannen gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0007.jpg"

Plangebied bedrijventerrein Zuidoost in zijn omgeving

De belangrijkste uitvalswegen van het gebied zijn naast de N7/A7, de Europaweg, de Bornholmstraat en de Gotenburgweg naar het noorden en de Winschoterweg naar het zuiden. In het verleden werden bedrijven aan de Bornholmstraat en het Winschoterdiep ontsloten per spoor en liep er zelfs een lijntje via Engelbert naar Delfzijl (Woldjerspoorweg). Deze zijn allemaal opgeruimd, maar in een enkel geval is het tracé nog herkenbaar in het landschap.

De volgende deelgebieden zijn te onderscheiden in chronologische volgorde van ontstaan (zie onderstaande figuur): Eemskanaal, Winschoterdiep, Euvelgunne, Eemspoort, Stainkoeln en Roodehaan. De deelgebieden worden hieronder toegelicht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01_0008.png"

Deelgebieden industriegebied Zuidoost

Eemskanaal

Het Eemskanaal is het oudste gebied in de ontwikkeling van de bedrijventerreinen aan de zuidoostkant van Groningen. Dit is onder andere af te lezen aan de bebouwing en de inrichting. De Bornholmstraat is de centrale ontsluitingsas door het gebied die loopt van noord naar zuid. De Europaweg wordt aan het zicht onttrokken door een stevige groenstrook. Het gebied kent een gevarieerde inrichting met grote en kleine bedrijfsbebouwing. Opvallend zijn het Groothandelscentrum vanwege zijn omvang. Aan de zuidkant van het gebied is recent nieuwbouw gepleegd. Aan de Bornholmstraat is een horecagelegenheid gerealiseerd.

Het gebied grenst aan het water van het Winschoterdiep. Echter geen van de bedrijven heeft een relatie met dit water. De oever is deels begroeid en deels bij aangrenzende bedrijven getrokken. In de toekomst is het de bedoeling dat de Gideonweg wordt doorgetrokken vanuit het zuiden langs het Winschoterdiep. Hierdoor worden de hier gesitueerde bedrijfskavels beter ontsloten (zie verder bij Ontwikkelingen).

Winschoterdiep

Aan de zuidkant van de Europaweg ligt het terrein van het Winschoterdiep. Van oorsprong zijn hier veel watergebonden bedrijven gevestigd. In het verleden werden bedrijven ook per spoor ontsloten. Als gezegd is het spoor door het gebied heen opgeruimd. Dwars door dit deel loopt het Oude Winschoterdiep dat in de punt aan de Gideonweg weer samen komt met het omgelegde deel. Het gebied kent diverse soorten bedrijven. Aan de zuidwestkant, het meest dichtbij de woningen van Coendersborg, bevindt zich de lichtere bedrijvigheid (bouwbedrijven, schildersbedrijven, etc.). Aan de Gideonweg zijn zware bedrijven zoals autosloperijen gevestigd. Aan de zuidkant loopt het gebied over in de Milieuboulevard. Hier zitten grote afvalverwerkingsbedrijven. Ook de Milieudienst van de gemeente is hier gevestigd. Aan het eind van de Gideonweg, in de punt waar het Winschoterdiep en het Oude Winschoterdiep zich splitsen, is een groot terrein ingericht als hondensportterrein. Op het uiteinde van deze splitsing staat een hoge zendmast voor digitale tv-ontvangst.

De bebouwing is divers. De meeste percelen hebben grote bedrijfspanden met een industrieel karakter. Ook is er in het gebied veel buitenopslag, variërend van materialen tot autostalling en grondstoffenopslag. Een aantal bedrijven gebruikt de kade langs het Oude Winschoterdiep voor op- en overslag.

De Duinkerkenstraat is de centrale ontsluitingsas waaraan de meeste bedrijven zijn gevestigd. De Rouaanstraat is een tweede straat parallel aan de Duinkerkenstraat. Het gebied wordt ontsloten via de Antwerpenstraat. Een fietsverbinding in het groen gaat onder het spoor door richting de woonwijk Coendersborg. De Duinkerkenstraat wordt doorgetrokken in noordelijke richting. Hierdoor ontstaat een rechtstreekse verbinding met het Europapark.

Euvelgunne

Euvelgunne is gelegen tussen het Winschoterdiep en de Hunzezone met als centrale as de Gotenburgweg. Deze geldt als belangrijkste noord-zuidverbinding. Op dit bedrijventerrein bevindt zich gemengde bedrijvigheid. Dat resulteert in een zeer gemengd bebouwingsbeeld. Bedrijfspanden van verschillende grootte wisselen elkaar af. Aan weerszijden van de Gotenburgweg ligt een groenzone van één tot een paar meter breed. In het zuidelijk deel van deze weg is deze zone nog gaaf. Meer naar het noorden zijn delen van het groen in gebruik genomen als inrit of parkeerplaats.

Aan de Gdanskweg is een terrein ingericht voor zogenaamde kermisexploitanten. Deze hebben naast een loods een bedrijfswoning in de vorm van een bedrijfswoonwagen. Het aantal toegestane bedrijfswoonwagens bedraagt 12.

Verder is op de kruising Winschoterweg-Bornholmstraat, langs de snelweg naar Hoogezand, een hotel gevestigd.

Het gebied grenst aan het Winschoterdiep. Echter, maar enkele van de aangrenzende kavels hebben een relatie met het water. Het water is vanaf de openbare ruimte vrijwel onbereikbaar. Alleen langs de Gdanskweg is het water bereikbaar, al is hier een keerwand opgericht. Aan de oostkant grenst Euvelgunne aan de Hunzezone. Bedrijfskavels grenzen aan het groen, maar zoeken geen relatie met het groen. Dit maakt de zone tot een duidelijk herkenbare groenzone. Aan de noordelijke punt van de Gotenburgweg is de groenzone beleefbaar vanwege de hier gesitueerde driehoekige bedrijfskavel aan de oostzijde van de weg die nog onbebouwd is. Door de Hunzezone loopt een fiets- en wandelpad. Ter hoogte van de Rigaweg is een wandelpad met een brug aangelegd zodat een verbinding is ontstaan tussen het bedrijventerrein Euvelgunne en het groen van de Hunzezone.

Eemspoort

Eemspoort ligt tussen de N7/A7 en de Hunzezone in. Tegen beide zones aan heeft het terrein een representatief front. Dat wil zeggen dat bebouwing is georiënteerd op de doorgaande wegen (Kielerbocht, Skagerrak en Kattegat) die grenzen aan beide zones. Hierin verschilt Eemspoort van het oudere Euvelgunne en Eemskanaal waar achterkanten van kavels grenzen aan het groen. Deze doorgaande wegen gelden tevens als ontsluitingsroutes. Hiertussen ligt een groot aantal dwarsstraten waaraan bedrijven zijn gevestigd. Aan de zuidkant is de Ribeweg / Olgerweg een doorgaande route door het bedrijventerrein. Deze historische route loopt aan de oostkant naar Engelbert.

De bebouwing is zeer divers. Grote en kleine bedrijfspercelen wisselen elkaar af. Aan de Jeverweg is een grote handelsonderneming gevestigd die bepalend is voor het gehele bouwblok. Voor de representatieve fronten geldt een strenger beeldregime dan voor het middengebied. Voor het representatieve front aan de kant van de Hunzezone is een lagere bouwhoogte vastgelegd dan op de rest van het terrein. Dit is overgenomen uit het vorige bestemmingsplan en zorgt ervoor dat de bebouwing qua maatvoering aansluit bij de Hunzezone.

Stainkoeln

Aan de zuidkant van het plangebied ligt 'de Milieuboulevard'. Onderdeel hiervan is de Stainkoeln, het afvalverwerkingsbedrijf van de regio. De Milieuboulevard is bedoeld voor milieugerelateerde bedrijvigheid. Het gebied kenmerkt zich door grote ruimtevragende bedrijven met behoorlijke milieucirkels. De bebouwingsdichtheid is laag. Voor het grootste gedeelte is het terrein in gebruik genomen voor de op- en overslag van afval en grondstoffen.

De Stainkoeln is een opgehoogd terrein van circa 20 meter hoog en is daarmee een landschapsbepalend element. Voor het grootste deel is de afvalberg met een laag grond bedekt en oogt als een steile groene heuvel. Hierdoor hecht deze zich in het groene landschap. Ten oosten van de Stainkoeln ligt het groen van de Hunzezone. Hiermee wordt de Stainkoeln gescheiden van Roodehaan. Aan de westkant ligt het Winschoterdiep met aan de zuidzijde het afvalbrengstation van de gemeente. De Winschoterweg is de enige weg van betekenis dwars door het gebied. Deze wordt zo veel mogelijk omgeven door groene beplanting waardoor het zicht op de zware bedrijvigheid deels wordt onttrokken.

Ook het gedeelte ten westen van het Winschoterdiep behoort tot de Milieuboulevard. Ook hier is de grond bedoeld voor op- en overslag van grondstoffen, zoals zand en grind. De bedrijfsactiviteiten worden deels aan het zicht onttrokken door een groene beplanting en een groene helling. Het spoor met daarachter een open agrarisch landschap zorgt voor een harde duidelijke begrenzing van het bedrijventerrein.

Aan de Winschoterweg, nabij de kruising met de Europaweg, ligt een groot sloopverwerkingsbedrijf. Vanwege de zware milieucontouren is dit bedrijf gelegen in de uithoek van het bedrijventerrein. Ten zuiden hiervan ligt, eveneens vanwege milieutechnische redenen, een modelautosportterrein als recreatieve functie.

Roodehaan (Eemspoort-Zuid)

Ten oosten van de Stainkoeln en ten zuiden van Eemspoort wordt een nieuw bedrijventerrein ontwikkeld. Het hiervoor opgestelde bestemmingsplan Eemspoort-Zuid maakt de aanleg van dit terrein al mogelijk. In 2012 is begonnen met de aanleg. De naam van het gebied is veranderd in Roodehaan.

Het gebied wordt omsloten door de N7/A7, de Stainkoeln en het kerkpad Engelbert. Het terrein wordt gescheiden van de Stainkoeln door de groenzone van de Hunzezone. Aan de noordkant is een ontsluiting op de Europaweg.

Voor het gebied is een beeldkwaliteitsplan opgesteld waarin initiatieven worden getoetst (via welstand). In het bestemmingsplan zijn de randvoorwaarden uit het vorige bestemmingsplan overgenomen aangevuld met enkele eisen uit het beeldkwaliteitsplan. Dit komt neer op het volgende:

• maximaal bebouwingspercentage: 60% per kavel;

• bouwhoogte: maximaal 15 meter;

• afstand gebouw tot voorerfgrens: minimaal 4 meter;

• afstand gebouw tot zijdelingse erfgrens: minimaal 4 meter;

• afstand gebouw tot achtererfgrens: minimaal 5 meter;

• kantooraandeel: maximaal 50 %;

• geen bedrijfs- of dienstwoningen toegestaan.

In het representatieve front aan de N7/A7 is de minimale bouwhoogte 6 meter en mag het kantooraandeel maximaal 70% zijn. In het representatieve front aan de Hunzezone is de minimale bouwhoogte 6 meter en maximaal 8 meter. Ook hier is het maximale aandeel voor kantoren 70% .

Het bedrijvenpark krijgt een (verplichte) parkmanagementconstructie waar ondernemers in participeren. Deze vereniging draagt zorgt voor het onderhoud van de openbare ruimte. Tussen de uit te geven kavels en de openbare ruimte komt een groenstrook met hierin opgenomen een haag. Op de achtergrenzen van de kavels legt de gemeente groene singels aan. De singel wordt eigendom van de koper van de kavel. De singels zorgen voor een groen coulissenbeeld. Achterkanten worden zo aan het oog onttrokken en het terrein krijgt een groenere uitstraling. De singels hebben dezelfde richting als het oorspronkelijke slagenlandschap en sluiten aan op de groene Hunzezone. De groensingels dienen om deze reden te worden gehandhaafd. Indien een bedrijf een kavel wil ontwikkelen van straat tot straat, kan de groene singel vervallen.

Welstand – beeldkwaliteit

In de welstandsnota valt het plangebied onder “bedrijfsterreinen en gebieden voor infrastructuur”. De Hunzezone valt onder de “historische fragmenten in stedelijk gebied”.

Bedrijfs- en industrieterreinen kennen een veelal rationele inrichting en zijn sterk monofunctioneel van aard. Ze zijn primair gericht op de huisvesting van bedrijven. Oudere terreinen hebben vaak een duidelijke relatie met water- en/of spoorweginfrastructuur, terwijl de meer recente terreinen sterk gericht zijn op het wegverkeer.

Het gemeentelijke beleid zet zich meer en meer in op het verhogen van de visuele kwaliteit en de representativiteit van bedrijventerreinen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen locaties met een belangrijke publieke uitstraling, zoals zichtlocaties, en bedrijven die minder in het zicht liggen. Ook voor deze laatste categorie is een visuele basiskwaliteit vereist. Welstandsvrije gebieden passen daar niet bij, alhoewel het regime natuurlijk minder strak is dan elders in de stad.

Aanbevelingen

  • bouwinitiatieven respecteren de rationele stedenbouwkundige structuren van hoofdas en secundaire wegen;
  • bebouwing op terreinen die zijn ontwikkeld als werklandschap (omgeving Hunzezone) haken aan op de daar aanwezige landschappelijke structuur;
  • de bebouwing houdt rekening met zichtlijnen die van belang zijn voor de oriëntatie en leesbaarheid van het terrein;
  • de gevels grenzend aan de openbare ruimte dienen representatief te zijn.

Ontwikkelingen

Zuidoosthoek Driebond

Met het gereedkomen van de nieuwe kruising N7/A7 / N46 (Euvelgunnetracé) is in de noordoosthoek van het plangebied een stuk grond vrijgekomen aansluitend op het bedrijventerrein Driebond. Op grond van het geldende bestemmingsplan heeft dit terrein deels de bestemming Bedrijven en deels de bestemming Verkeer. Voor de toekomstige ontwikkeling van dit gebied is in dit bestemmingsplan onder de bestemming Verkeer een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het bedrijventerrein Driebond in deze punt een nieuw gezicht te kunnen geven door toevoeging van enkele bedrijfskavels. Daarbij zijn de bestemmingsplanregels van de bestemming Bedrijventerrein van toepassing.

Ontsluiting Westzijde Winschoterdiep/Eemskanaal

Het is de bedoeling om in het kader van de revitalisering Winschoterdiep-Eemskanaal aan de westzijde langs het Winschoterdiep een extra ontsluitingsweg aan te leggen. Deze weg moet de kavels op het bedrijfsterrein Eemskanaal beter bereikbaar maken. Het tracé loopt deels over particuliere gronden. Het bestemmingsplan laat deze functie binnen de bestemming Bedrijventerrein toe, zodat de aanleg mogelijk is zonder een planprocedure te doorlopen.

Doorsteek (Verlengde)Bremenweg

Op basis van de Structuurvisie Groningen Zuidoost (eind jaren negentig) was het de bedoeling een auto-aansluiting aan te leggen tussen de bedrijventerreinen Euvelgunne/Eemspoort richting de Meerdorpen en later naar het toekomstige nieuwe woongebied Meerstad. Voor deze verbinding zou de Flensburgweg op Euvelgunne moeten worden doorgetrokken naar de (Verlengde) Bremenweg op Eemspoort.

Voor een brede autoverbinding zou bestaande bedrijfsbebouwing van een aangrenzende onderneming aangekocht en gesloopt moeten worden. In verband met de economische recessie en de stagnatie van de woningbouw in Meerstad ziet het er niet naar uit dat deze auto-verbinding in de komende tien jaar gerealiseerd wordt. Deze auto-ontsluiting is daarom niet in dit bestemmingsplan opgenomen.

Wel is het mogelijk een fietsverbinding aan te leggen. Dit is op basis van de planregels mogelijk met direct recht. Er hoeft hiervoor dus geen aparte planologische procedure meer te worden gevolgd.