direct naar inhoud van 2.5 Het ontwerp voor de aansluiting Beijum Zuid - De Hunze
Plan: Bestemmingsplan Oostelijke Ringweg, Beijum-zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP500ORingwBeijumZ-oh01

2.5 Het ontwerp voor de aansluiting Beijum Zuid - De Hunze

Bij Beijum Zuid/De Hunze wordt de aansluiting vormgegeven als half klaverblad. Het bestaande fietsviaduct in de route Heerdenpad ligt namelijk dusdanig dicht op deze aansluiting, dat een

Haarlemmermeeraansluiting niet inpasbaar is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP500ORingwBeijumZ-oh01_0005.jpg"

De op- en afritten zouden de fietsstructuur doorkruisen en dat is, gezien de omvang van de fietsstroom van circa 13.000 fietsers per dag op deze route, niet acceptabel. Het half klaverblad wordt daarom aan de zuidzijde van het fietsviaduct gerealiseerd. De op- en afritten van het half klaverblad aan de oostzijde komen uit op de busbaan vanuit Kardinge. Busbaan en afrit gaan vanaf hier gecombineerd verder naar de Emingaheerd.

De verkeersveiligheid is op de kruising van op- en afritten met de busbaan een belangrijk aandachtspunt. Het ontwerp voorziet in een haakse aansluiting van de afrit op de busbaan zodat oprijdend verkeer goed zicht heeft. De kruising is voorzien van middengeleiders om de kruising te benadrukken. Busverkeer vanuit de richting Kardinge dat de ringweg op wil moet omrijden via de rotonde en kan niet linksaf slaan Dit is gedaan om de kruising met de op- en afritten zo eenvoudig en daarmee overzichtelijk mogelijk te houden. Verkeer dat van de afrit komt moet linksaf afslaan en voorrang verlenen. Dit past in het algemene verwachtingspatroon en verkleint de kans dat mensen zonder te kijken doorrijden.

De as van de ringweg verschuift circa 8 meter naar het zuidwesten om ruimte te maken voor de op- en afritten aan de oostzijde. Doordat de nieuwe ringweg smaller is dan de huidige (smallere middenberm en het ontbreken van opstelvakken voor de verkeerslichten) verschuift de kant van het asfalt aan de Hunzezijde niet verder naar het westen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP500ORingwBeijumZ-oh01_0006.jpg"

het ontwerp voor de nieuwe aansluiting

De kruisingen van de op- en afritten met de Emingaheerd en Berlageweg worden uitgevoerd als rotondes. Rotondes zijn verkeersveiliger dan voorrangskruisingen en met verkeerslichten geregelde kruisingen. De kruising met de Emingaheerd is bovendien te druk voor een voorrangskruising, waardoor het verkeer niet verwerkt kan worden. Verkeerslichten hebben als nadeel dat er ruimte nodig is voor opstelstroken waardoor de Emingeheerd breder wordt en dichter naar de woningen toe komt. Ook hebben de verkeerslichten als nadeel dat de bussen van Kardinge naar Lauwersoog de oprit richting het noorden niet kunnen bereiken. Dit weegt in dit geval zwaarder dan het grotere ruimtegebruik van rotondes op de kruising zelf.

Ten aanzien van geluidoverlast en uitstoot is het beeld minder eenduidig. Bij rotondes rijdt het verkeer ter plaatse van de kruising dichter bij de woningen langs wat negatief werkt. De gemiddelde snelheid gaat echter als gevolg van de rotonde omlaag wat weer positief is voor lucht en geluid. Daarmee is het geen doorslaggevend element in de keuze voor het type kruising.

De Berlageweg wordt iets verlegd in zuidelijke richting. Hiermee wordt een rechtstand gecreƫerd voor de fietsoversteek over de Berlageweg waardoor automobilisten beter zicht hebben op het fietsverkeer.

Het bestaande fietsviaduct over de ringweg wordt afgebroken. De middenpeiler staat in de weg, het viaduct voldoet niet meer aan de huidige richtlijnen voor aanrijdbeveiliging en de viaducten passen niet in de nieuwe beeldtaal voor de ringweg. Het nieuwe fietsviaduct wordt gecombineerd met het autoviaduct. Deze koppeling is tevens gewenst vanuit sociale veiligheid en zicht op het fietspad.

Aan weerszijden van de ringweg worden de geluidswallen verhoogd van ca. 2 meter nu naar minimaal 4 meter boven de ringweg. Langs de busbaan wordt de geluidswal verlengd en verhoogd van ca. 2 meter tot 3 meter boven de busbaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP500ORingwBeijumZ-oh01_0007.jpg"

de nieuwe situatie gezien in zuidoostelijke richting

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP500ORingwBeijumZ-oh01_0008.jpg"

de nieuwe situatie gezien vanuit Beijum