direct naar inhoud van 6.3 Overleg
Plan: Bestemmingsplan HOV West fase 3
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01

6.3 Overleg

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerp-bestemmingsplan toegezonden aan een aantal (overheids)instanties. De volgende instanties hebben gereageerd:

  • Waterschap Noorderzijlvest (16 februari 2011);
  • Brandweer Regio Groningen (23 februari 2011);
  • Provincie Groningen (23 februari 2011);
  • Ministerie van VROM, regio Noord (10 maart 2011);
  • Waterschap Hunze en Aa's (16 maart 2011).

De brieven, zijn in het navolgende samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien.

Ad 1. Waterschap Noorderzijlvest d.d. 16 februari 2011

Het waterschap Noorderzijlvest geeft aan dat de locatie deels binnen het beheersgebied van hun waterschap valt. Dit spoort niet met paragraaf 2.1.2 waarin wordt gesteld dat de locatie in het beheersgebied van het waterschap Hunze en Aa's valt. Het waterschap Noorderzijlvest ziet dit graag gecorrigeerd in het ontwerp-bestemmingsplan.

In het plan gaat het om een toevoeging van 250m2 aan verhard oppervlak. Aangezien deze toename onder de grens van 750 m2 blijft is geen watercompensatie nodig. Het waterschap Noorderzijlvest gaat akkoord met het bestemmingsplan.

Reactie gemeente:

Het verzoek van het waterschap Noorderzijlvest wordt overgenomen. In paragraaf 2.1.2 wordt toegevoegd dat de locatie deels in het beheersgebied van het waterschap Noorderzijlvest valt (deelgebied 1). Ook is in paragraaf 4.4. opgenomen dat compensatie van extra verhard oppervlak niet nodig is omdat het toe te voegen oppervlak met 250m2 onder de grens van 750m2 blijft.

Mei 2011: In latere instantie is gebleken dat sprake is geweest van een rekenfout. Het gaat om 2500m2 extra verhard oppervlak. Er is daarmee dus wel watercompensatie nodig. Een en ander is, na overleg met het waterschap Noorderzijlvest, aangepast in de waterparagraaf.

Ad 2. Brandweer, regio Groningen d.d. 23 februari 2011

Het bestemmingsplan HOV West fase 3 is beoordeeld in het kader van externe veiligheid, specifiek het groepsrisico. Het plangebied ligt in het invloedsgebied van het spoortracé Onnen-Groningen-Sauwerd. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over dit tracé veroorzaakt een overschrijding van het groepsrisico. Door de realisatie van de HOV-as neemt het groepsrisico echter niet of nauwelijks toe. Daarnaast heeft het bestemmingsplan HOV West fase 3 geen negatieve gevolgen voor de aspecten bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid, zoals bedoeld in het kader van externe veiligheid. Daarom volgt over deze aspecten geen nader advies vanuit de regionale brandweer. De Milieudienst van de gemeente Groningen heeft dit reeds verwerkt in de externe veiligheidsparagraaf en in de bijbehorende veiligheidsstudie.

Reactie gemeente:

De reactie van de brandweer is voor kennisgeving aangenomen. De genoemde veiligheidsstudie is als bijlage bij het ontwerp-bestemmingsplan gevoegd en de externe veiligheidsparagraaf is in dit ontwerp aangevuld met de resultaten van die studie.


Ad 3. Provincie Groningen d.d. 23 februari 2011

Het bestemmingsplan HOV West fase 3 geeft de provincie Groningen aanleiding tot het maken van een opmerking over de aanleg van een nieuwe brug over het Noord-Willemskanaal. Ten noorden van de geplande brug bevindt zich een spoorbrug en een fietsbrug. Het Noord-Willemskanaal is een scheepvaartroute. Op dit moment wordt onderzocht wat de doorvaartbreedte van de nieuwe brug moet zijn. In dit verband vindt eveneens overleg met de gemeentelijke ambtelijke dienst RO/EZ plaats. De nieuwe brug moet een zodanige doorvaartbreedte krijgen, dat een veilige en vlotte doorvaart van schepen door de huidige spoor- en fietsbrug wordt gegarandeerd.

Reactie gemeente:

De reactie van de provincie Groningen is voor kennisgeving aangenomen. Er vindt regelmatig overleg plaats met de heer Eit Bakker van de provincie Groningen over de doorvaartbreedte van de nieuwe brug.

Ad 4. VROM-Inspectie d.d. 10 maart 2011

De VROM-Inspectie refereert aan de brief van 26 mei 2009 aan alle colleges van burgemeester en wethouders waarin de minister van VROM heeft aangegeven over welke nationale belangen uit de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB, TK 2007-2008, 31500 nr.1) gemeenten altijd overleg moeten voeren met het Rijk. Gemeenten verzoeken zelf de afzonderlijke rijksdiensten om advies. De VROM-Inspectie coordineert de rijksreactie over onder meer voorontwerp-bestemmingsplannen. Het bestemmingsplan HOV West fase 3 geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen zoals verwoord in de RNRB.

Reactie gemeente:

De opmerking van de VROM-Inspectie wordt voor kennisgeving aangenomen.

Ad 5. Waterschap Hunze en Aa's d.d. 16 maart 2011

Het waterschap Hunze en Aa's geeft aan dat het plangebied tot en met de westelijke insteek van het Noord-Willemskanaal binnen het beheersgebied van het waterschap Noorderzijlvest valt.

Binnen de bestemming Verkeersdoeleinden ligt direct langs het Noord-Willemskanaal (boezemwater) een strook met de functie boezemkade van het waterschap Hunze en Aa's. Aan deze kade is in het plan niet de bestemmingsomschrijving 'kade' in de planvoorschriften en plantoelichting gegeven.

Langs dijken en boezemkaden gelden verder beschermingszones (5 meter) in het kader van de waterschapskeur (in dit geval met een keurhoogte van 2 meter NAP). Vanuit de keur rusten hier ruimtelijke beperkingen op. Vanwege het belang van de kade voor de bescherming van het achterliggende gebied tegen overstroming dient deze medebestemming in de bestemmingsomschrijving opgenomen te worden. Als er in de kade of de beschermingszone werkzaamheden worden uitgevoerd dan is daarvoor een watervergunning nodig. Het waterschap Hunze en Aa's verzoekt voor een strook met een breedte van 5 meter in het bestemmingsplan op te nemen.

Reactie gemeente:

Het verzoek van het waterschap Hunze en Aa's wordt overgenomen. In paragraaf 2.1.2 is toegevoegd dat de locatie deels in het beheersgebied van het waterschap Noorderzijlvest valt. Aan de bestemming Verkeersdoeleinden is de functie 'kade' toegevoegd.

Naar aanleiding van de overlegreacties op het voorontwerp-bestemmingsplan is het verzoek van het waterschap Noorderzijlvest overgenomen door in paragraaf 2.1.2 toe te voegen dat de locatie deels in het beheersgebied van het waterschap Noorderzijlvest valt (deelgebied 1). Ook is in paragraaf 4.4. opgenomen dat compensatie van extra verhard oppervlak niet nodig is omdat het toe te voegen oppervlak met 250m2 onder de grens van 750m2 blijft. Verder is de door de brandweer genoemde veiligheidsstudie als bijlage bij het ontwerp-bestemmingsplan gevoegd en is de

externe veiligheidsparagraaf in dit ontwerp-bestemmingsplan aangevuld met de resultaten van die studie. Ook is in de plantoelichting toegevoegd dat het Noord-Willemskanaal onderdeel is van het boezemsysteem van het waterschap Hunze en Aa's en dat direct langs dit boezemwater een strook met de functie boezemwater ligt. Aangegeven is dat langs deze boezemkade een beschermingszone in het kader van de waterschapskeur met ruimtelijke beperkingen geldt en dat vanwege het belang van deze kade voor de bescherming van het achterliggende gebied tegen overstroming de medebestemming kaden binnen de bestemming Verkeer expliciet is opgenomen in de bestemmingsomschrijving. Bij werkzaamheden in de kade of in de beschermingszone van 5 meter zal de keur uiteraard in acht worden genomen.