direct naar inhoud van 3.2 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan HOV West fase 3
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01

3.2 Verkeer

Achtergrond

Op stedelijk en regionaal niveau wordt momenteel gewerkt aan een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk. Een onderdeel daarvan is de realisatie van transferium Hoogkerk. Een snelle en betrouwbare verbinding vanaf dit transferium richting het Hoofdstation is van belang om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Op dit moment is de HOV-as gerealiseerd vanaf transferium Hoogkerk tot aan de Paterswoldseweg. De derde en daarmee laatste fase van de HOV-as betreft het deel vanaf de Paterswoldseweg tot aan het Hoofdstation.


Voor de laatste fase zal een nieuwe verbinding worden gerealiseerd tussen de Paterswoldseweg en het Emmaviaduct. Een onderdeel van dit traject is een hellingbaan tussen de nieuw te realiseren brug en het Emmaviaduct. Vanaf het Emmaviaduct maakt de bus van het bestaande wegennet gebruik om bij het Hoofdstation te komen.


Verkeersstructuren

Realisatie van de HOV-as 3e fase heeft invloed op de bestaande verkeersstructuren. De afbeelding hieronder geeft de locatie van de HOV-as weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0007.jpg"


Autoverkeer

De belangrijkste verkeersaders in deze omgeving zijn de Paterswoldseweg en het Emmaviaduct. Beide zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen en hebben een belangrijke functie voor de ontsluiting van onder andere de binnenstad. Het doortrekken van de busbaan betekent dat de kruispunten met de Paterswoldseweg en het Emmaviaduct voorzien gaan worden van verkeerslichten. Door het busverkeer op deze kruispunten prioriteit te geven, wordt een vlotte doorstroming op de HOV-as gewaarborgd.


Langzaam verkeer

Voor fietsers en voetgangers blijven de bestaande structuren gehandhaafd. Zowel op het kruispunt met de Paterswoldseweg als het Emmaviaduct zullen deze verkeersdeelnemers in de cyclus van de VerkeersRegelInstallatie (VRI) worden opgenomen.


Spoorverkeer

Op dit moment liggen er ten noorden van de toekomstige busbaan twee sporen. Deze worden gebruikt voor de treinverbindingen Groningen-Delfzijl, Groningen-Roodeschool en Groningen-Leeuwarden. De ruimte tussen de busbaan en de huidige sporen is gereserveerd voor een spooruitbreiding. Dit betekent dat het tracé van de busbaan tussen de ontwikkeling van Grunobuurt-Noord en de spooruitbreiding vastligt.


Waterverkeer

Het Noord-Willemskanaal is een klasse II vaarweg. Dit betekent dat schepen met een omvang van 7,5 x 65 meter moeten kunnen passeren. Momenteel wordt enkele malen per week door een schip met vergelijkbare afmetingen gebruik gemaakt van deze route. Daarnaast bevindt zich relatief veel recreatieverkeer op het Noord-Willemskanaal. In verband met het waterverkeer is het van belang dat de brug een minimale onderdoorvaart van 5,4 meter heeft. Dit betekent dat er een beweegbare brug dient te komen.


Grunobuurt-Noord

Ten zuiden van de HOV-as wordt de komende jaren Grunobuurt-Noord ontwikkeld. Plannen voor deze omgeving zijn nog niet rond. Doortrekken van de HOV-as heeft enkele gevolgen voor deze ontwikkeling. Zo is het niet mogelijk een ontsluiting te realiseren aan de noordzijde van de wijk. Ten eerste blijft er fysiek (te) weinig ruimte over en daarnaast heeft een aansluiting op dit kruispunt grote invloed op de doorstroming van de Paterswoldseweg. Daarnaast komt er ten zuiden van de HOV-as een talud om het hoogteverschil tot aan de brug op te vangen. Dit talud neemt enige ruimte in beslag waarmee bij de ontwikkeling van Grunobuurt-Noord rekening moet worden gehouden.


Het ontwerp betreft een vrijliggend busbaantracé met een totale lengte van circa 300 meter met een rechtstreekse hoge aansluiting op het vaste grondlichaam van het Emmaviaduct. Boven op het Emmaviaduct zal vervolgens een verkeersregeling geplaatst worden. Om er zeker van te zijn dat het invoegend busverkeer op het Emmaviaduct niet tot verkeersproblemen (file) zal leiden is de busaansluiting op het Emmaviaduct door Bureau DHV getest aan de hand van een simulatie. In de simulatie is gekeken naar de effecten van een extra aansluiting in combinatie met de overige regelingen op de Stationsweg/Emmasingel en Julianaplein. Daarbij is met name gekeken naar de doorstroming (autoverkeer) en de verkeersveiligheid (fiets). De resultaten van de simulatie zijn positief. In de toekomst zijn geen doorstromingsproblemen te verwachten door de invoegende bussen en de verkeersveiligheid van de overstekende fietsers kan gewaarborgd blijven. Aandachtspunten ten aanzien van een goede doorstroming en een verkeersveilige oversteek zijn: een aparte opstelstrook voor de bus/taxi en het vaststellen van een prioritering voor de bus en langzaam verkeer. Ook een aantal regeltechnische aspecten ten aanzien van de veiligheid zal meegenomen moeten worden.

Voor de oversteek waarbij de busbaan de Paterswoldseweg oversteekt is de gedachte een verkeersregeling aan te leggen, deze is dan gecombineerd met de overweg. Dit is te vergelijken met de verkeerssituatie bij de Esperantokruising. Van belang achten wij ook te melden dat indien de frequentieverhoging zal doorgaan en de hiermee gepaard gaande spoorverbreding wordt uitgevoerd de kruisingen tussen het spoor, de busbaan en de Paterswoldseweg en tussen het spoor en de Peizerweg volgens ProRail op grond van spoorveiligheidsregels ongelijkvloers uitgevoerd zullen moeten gaan worden. Verkeerskundig ligt hier op termijn een uitdaging om verkeersveilige kruisingen te ontwerpen waarbij eveneens rekening dient te worden gehouden met de bereikbaarheid van Laanhuizen en de Nelf-locatie.