direct naar inhoud van 3.1 Tracé HOV-as
Plan: Bestemmingsplan HOV West fase 3
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01

3.1 Tracé HOV-as

In de huidige situatie is het gehele noordelijke gedeelte van het plangebied bestemd voor het treinverkeer. Ten zuiden hiervan is het huidige terrein op te delen in drie gebieden. Het middelste gedeelte is het Noord-Willemskanaal, bestemd voor scheepvaart. Westelijk hiervan ligt op dit moment een ongebruikt terrein met in het bestemmingsplan Oud Zuid de bestemming Bedrijfsdoeleinden. Ten oosten van het Noord-Willemskanaal bevindt zich een terrein behorende tot het spoorwegverkeer. Het plangebied grenst aan de zuidzijde aan de Grunobuurt met een woonbestemming. Verder bevindt zich ten westen van het plangebied de reeds gerealiseerde busbaan aan de Koeriersterweg. Het bestemmingsplan wordt in de noord-zuidrichting gekruisd door het Noord-Willemskanaal. Het plan eindigt aan de oostzijde op de belangrijke stadsweg: het Emmaviaduct.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0002.jpg"
Overzicht van HOV West fase 3

Ten noorden van de wijk Laanhuizen is aan de Koeriersterweg, tegen het spoortrace aan, een busbaan gerealiseerd ten behoeve van een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Deze busbaan krijgt in dit plangebied zijn vervolg. De busbaan in het plangebied is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel leidt het busverkeer van de Paterswoldseweg naar de brug over het Noord-Willemskanaal. Het tracé ligt strak tegen het spoorwegtracé aan. Dit deel zal een hoogte moeten overbruggen om van het maaiveldniveau op de hoogte van de brug uit te komen. Dit wordt uitgevoerd middels een groen talud aan de zuidzijde om zo een vriendelijk mogelijke en zachte uitstraling te geven richting de woonbuurt, de Grunobuurt. De bebouwingsgrenzen staan nog niet vast, maar de busbaan mag het woonklimaat niet negatief beïnvloeden. Er dient dus rekening gehouden te worden met een woonvriendelijke uitstraling. Dat wil zeggen een natuurlijke en veilige overgang van busbaan naar woongebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0003.jpg"

Doorsnede deel 1 van HOV West fase 3


Het tweede deel van de busbaan vormt de brug over het Noord-Willemskanaal. Deze brug moet te openen zijn om het doorvaartverkeer, klasse II, mogelijk te maken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0004.jpg"

De tafelbrug over het Noord-Willemskanaal


Het derde deel van de busbaan is de verbinding tussen de hiervoor genoemde brug en het Emmaviaduct. Ook hier zal een hoogte overbrugd moeten worden. Daarnaast zal de busbaan om het bestaande gebouw van ProRail heen moeten gaan. Dit gebeurt middels een wegviaduct dat zich om de bebouwing heen vouwt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0005.jpg"

De hellingbaan richting Emmaviaduct

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01_0006.png"

Overzicht van de tafelbrug en de hellingbaan met op de achtergrond het gebouw van ProRail