direct naar inhoud van 2.2 Bedrijvigheid
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Driebond
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01

2.2 Bedrijvigheid

Bedrijventerrein Driebond heeft zich ontwikkeld vanaf medio jaren tachtig tot een modern gemengd bedrijventerrein. Het is circa 80 hectare groot, is in zijn geheel uitgegeven en nagenoeg volledig bebouwd. Op Driebond zitten ca. 140 bedrijven met een kleine 2500 werknemers. Driebond wordt gekenmerkt door de autoboulevard: bijna 1/3 deel van de bedrijven bevindt zich in de autobranche of is daar nauw aan gerelateerd. Daarnaast zijn verschillende sectoren op het terrein vertegenwoordigd als de metaalbranche, groothandel, dienstverlening, installatiebedrijven etc.

Driebond is goed bereikbaar vanaf de Beneluxweg. De ontsluiting is sterk aan verandering onderhevig door de ingebruikname van het Euvelgunnetracé, nieuwe op- en afritten en de plannen voor het doortrekken van de Sontweg over het Winschoterdiep richting Meerstad. Ontwikkeling van Meerstad en de ontwikkeling van de Eemskanaalzone zal van Driebond een bedrijventerrein maken dat meer onderdeel van de stad uitmaakt.

Driebond maakt onderdeel uit van bedrijvengebied Zuidoost met ruim 800 bedrijven en ca. 20.000 werknemers. Zuidoost is het belangrijkste bedrijventerreinencluster van Noord Nederland. Dat betekent dat zowel op lokaal als op regionaal niveau aandacht is voor de ontwikkeling van Zuidoost. In zowel de Regiovisie Groningen-Assen als het Provinciaal Omgevingsplan (POP) Groningen wordt Zuidoost de ruimte gegeven zich te ontwikkelen. Ook in de Stadsvisie van de gemeente Groningen speelt Zuidoost een belangrijke rol vanwege de positie als banenmotor en als scharnierpunt voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Daarnaast heeft ook op nationaal niveau, zowel in de nota Ruimte als in het Actieplan bedrijventerreinen, Zuidoost de aandacht. Met de plaatsing van Zuidoost op de toplijst van bedrijventerreinen door het ministerie van Economische Zaken wordt het belang van dit bedrijvengebied onderstreept.

De vestigingspraktijk van de afgelopen 10 jaar heeft uitgewezen dat zich op Driebond vrijwel uitsluitend bedrijven tot en met categorie 3 van de VNG-bedrijvenlijst hebben gevestigd. Slechts 4 bedrijven vallen in categorie 4. In dit bestemmingsplan zullen dan ook geen bedrijven hoger dan categorie 3 meer worden toegestaan (en met ontheffing eventueel categorie 4). Ook is er geen noodzaak meer om geluidszoneringplichtige bedrijven toe te laten. Deze komen nl. in het geheel niet voor en ze worden ook niet meer verwacht. De ervaring met het later aangelegde bedrijventerrein Eemspoort, ten zuiden van Driebond, bevestigt deze verwachting. Door teruglegging van de industrielawaaicontour worden nieuwe kansen gecreëerd voor gevoelige functies zoals wonen in de directe omgeving van Driebond (zoals in de Woonschepenhaven). Op het bedrijventerrein bevindt zich één risicovolle inrichting. Nieuwe risicovolle inrichtingen worden eveneens niet meer verwacht en worden daarom ook niet meer toegestaan. De bestaande risicovolle inrichting (zie voor meer informatie hierover paragraaf 3.4.6) kan onder het overgangsrecht blijven bestaan.

In de strook langs de Euvelgunnerweg is op twee plaatsen de mogelijkheid voor bedrijfsvestiging met bedrijfswoning. Het volume ervan (oppervlakte en hoogte) is beperkt gehouden vanwege het kleinschalige, ecologische en cultuurhistorische belang van deze strook.

Nota Terrein in Bedrijf

In de nota Terrein in Bedrijf (2007) is het bedrijventerreinenbeleid geactualiseerd. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de nota Ruimte voor Bedrijvigheid zijn de bijstelling van de uitgifteplanning, het meer loslaten van de thematisering en toename van de inzet op herstructurering en parkmanagement. Zowel vanuit de (Rijks)overheid als vanuit het bedrijfsleven wordt steeds meer belang gehecht en aandacht geschonken aan een kwalitatief goede bedrijfsomgeving. Door een

kwalitatief goede terreinvoorraad kan de bestaande werkgelegenheid beter behouden

worden en worden (nieuwe) investeringen op de terreinen gestimuleerd. De voorgestelde beleidswijzigingen zijn, voor zover van invloed, meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan voor Driebond. Het betreft hier met name het toestaan van relatief kleine, zelfstandige kantoren (tot 500 m2).

Werk aan de winkel (2007)

In de Nota Werk aan de Winkel wordt een aantal bedrijventerreinen als specifieke themagerichte pdv-(perifere detailhandels)locatie aangewezen. Het beleid van ruimtelijke concentratie gebaseerd op een thema is erop gericht de ontwikkelingskansen voor deze locaties te optimaliseren. In het geval van Driebond geldt hierbij het thema auto's. Keuze voor dit thema houdt in dat er (gedeeltelijke) beperkingen worden opgelegd aan gebruikelijke pdv-branches. Deze branches vinden voldoende vestigingsmogelijkheden op andere bedrijventerreinen in Groningen.

In afwijking daarvan bestaat er geen bezwaar tegen om op Driebond een tweetal bouwmarkten toe te staan, die ruimtelijk naast elkaar zijn gesitueerd en qua aanbod elkaar versterken. In de afweging hierbij is meegenomen dat dit initiatief geen afbreuk doen aan het thema auto's op bedrijventerrein Driebond. Daarnaast is het niet structuurverstorend en draagt het bij aan de ruimtelijke spreiding van bouwmarkten in Groningen. Om het thema auto's op Driebond echter in de komende jaren voldoende ontwikkelingsruimte te geven, zullen wij geen verdere ontwikkeling op het gebied van bouwmarkten op Driebond toestaan.

Benzinestations

Op Driebond is in principe ruimte voor benzinestations (die geen LPG verkopen). Dit sluit goed aan op de functie van autoboulevard die zich het oostelijk deel van het bedrijventerrein bevindt. Er zijn momenteel twee benzinestations. Nieuwe stations kunnen via een wijzigingsbevoegdheid worden toegestaan. Op die manier kan vooraf de ruimtelijke en milieuinvloed van een nieuw verkooppunt getoetst en gestuurd worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0013.jpg"

onbemand benzinestation

Bedrijfswoningen

Er bevinden zich in het plangebied twee bedrijfswoningen. De aard van de gevestigde bedrijvigheid is zodanig dat de behoefte aan bedrijfswoningen zeer klein gebleken is. Daarom worden in dit plan geen nieuwe bedrijfswoningen meer toegestaan, met uitzondering van de locatie ten noorden van Euvelgunnerweg 13 (bedrijven met evt. woonwagen(s) als bedrijfswoning). Dat is des te meer van belang omdat de status van gezoneerd bedrijventerrein van Driebond zal worden opgeheven. Na opheffing zouden eventuele nieuwe bedrijfswoningen vallen onder de Wet geluidhinder. Dat zou mogelijk ongewenste beperkingen opleveren voor aanwezige bedrijvigheid.