direct naar inhoud van 2.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Driebond
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01

2.1 Ruimtelijke structuur

2.1.1 Ontstaansgeschiedenis

Aan weerszijden van het nieuwe Winschoterdiep zijn in de jaren '60 van de 20e eeuw de industriegebieden 'Eemskanaal' en 'Euvelgunne' aangelegd. Destijds werd gekozen voor ontwikkeling van industriegebieden aan de oostkant van de stad in verband met het risico van geuroverlast richting de stad en de overheersende westelijke windrichting. Aan het eind van de jaren '80 werd met de ontwikkeling van het bedrijventerrein Driebond aangesloten bij deze bestaande industriegebieden. De naam Driebond is ontleend aan het voormalige waterschap 'De Driebond', in 1915 gevormd uit de drie waterschappen 'Euvelgunnermolenpolder', 'Westerbroekster-Engelbertermolenpolder' en 'Noorder-Middelbertsterpolder'. Het waterschap is in 1969 opgegaan in het waterschap Duurswold (inmiddels Hunze en Aa's). Aanleiding voor de ontwikkeling van Driebond was onder andere de aanleg van de Oostelijke Ringweg (nu deels N7) en de aantrekkelijke ligging van het gebied aan deze ringweg, die goede ontsluitingsmogelijkheden bood.

Een van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein was het zoveel mogelijk behouden van de landschappelijke en cultuurhistorische gegevens zoals de Euvelgunnerweg met de nog aanwezige of herkenbare Hunze en de bijbehorende bebouwing met erfbeplanting. Het verkavelingspatroon van Driebond is voornamelijk oost-west. Hiermee sluit het patroon aan op de oorspronkelijke oostwestrichting van de oude percelen aan de oostzijde van de oude Hunze en de destijds hier strak tegenaan liggende Euvelgunnerweg. Getracht is het terrein herkenbaar en aantrekkelijk te maken voor bedrijven door de aanleg van groenelementen en de aankleding van de wegen. Daarnaast zijn over het terrein fietsroutes ten behoeve van het woonwerkverkeer en het recreatieve verkeer aangelegd.

2.1.2 De (huidige) ruimtelijk-functionele structuur

Ligging

Het bedrijventerrein Driebond ligt aan de zuidoostkant van de stad Groningen. Samen met de industriegebieden Eemskanaal, Euvelgunne, het bedrijventerrein Eemspoort en het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein Roodehaan vormt Driebond het grootste aaneengesloten bedrijvengebied van Noord-Nederland.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0007.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0008.jpg"

Driebondsweg met links het bedrijventerrein

Ontsluiting

Driebond heeft altijd een goede ontsluiting gehad op de Oostelijke Ringweg. Tot voor kort lag deze in de bocht van de ringweg aan de zuidoostkant van het terrein. Door de recente wijziging in het tracé van de N7 richting Hoogezand is deze ontsluiting vervallen. De ringweg ten zuiden van Driebond is losgekoppeld van de Oostelijke Ringweg en als N7 in zuidoostelijke richting doorgetrokken. Ter plaatse van de oorspronkelijke ontsluiting van Driebond zijn ten behoeve van de aansluiting van de N7 op de Oostelijke Ringweg nieuwe aan- en opritten aangelegd.

Driebond wordt nu ontsloten vanaf de Oostelijke Ringweg via aan- en afritten op de Sint Petersburgweg aan de noordoostkant van het bedrijventerrein, en vanaf de N7 via aan- en afritten bij de Osloweg / Gotenburgweg en een zuidelijke bypass vanaf het Europaplein. Door de verlegging van de N7 richting Driebond ligt het terrein nog gunstiger dan voorheen. De verbindingen via Assen en Drachten met de rest van Nederland en via Hoogezand met Duitsland zijn hiermee verbeterd. Bovendien kan Driebond nu met nog meer recht een zichtlocatie worden genoemd. De interne ontsluiting van het terrein vond altijd via de Osloweg en de Odenseweg plaats. Door de gewijzigde hoofdontsluiting spelen nu ook de Sint Petersburgweg en de Stettinweg hierin een belangrijke rol.

Ruimtelijke structuur

Het verkavelingspatroon is voornamelijk oost-west. Ten behoeve van de gewenste uitstraling van Driebond richting de N7 ligt langs de rand van het terrein een brede watergang uitmondend in een vijver bij de oorspronkelijke, nu afgekoppelde entree van het terrein. Deze watergang en vijver hebben tevens een belangrijke waterbergingsfunctie (zie § 3.3 Water). De profielen van de wegen zijn a-symmetrisch ingericht. Aan één kant van de weg zijn de kavels uitgegeven tot aan de zijkant van de weg. Aan de andere kant is een afstand van vijf meter aangehouden ten behoeve van een trottoir en een groenstrook. Langs de interne hoofdontsluitingswegen Osloweg en Odenseweg liggen aan beide zijden van de weg groenstroken. In de zuidelijke groenstrook langs de Osloweg staan bomen. Aan de oostkant van en evenwijdig aan de Odenseweg en aan de overkant van de Osloweg afdraaiend naar het zuidzuidwesten staat een rij hoogspanningsmasten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0009.jpg"

Koldingweg

Delen van de genoemde groenstroken zijn in een aantal gevallen in gebruik gegeven als tuingrond met de mogelijkheid er een uitrit conform de eisen van de gemeente Groningen in aan te leggen. Het is niet toegestaan om bouwwerken, constructies, tanks, hekwerken, e.d. in de groenstroken te plaatsen. Toch staan op veel plekken in de groenstroken reclamevoorzieningen of is er meer verharding in aangelegd dan voor een inrit noodzakelijk is. Dit is niet wenselijk en hierop zal beter worden gehandhaafd.

Ten noorden van de Koldingweg en ten oosten van de Odenseweg liggen grote kavels, die veelal zijn bebouwd met bedrijfspanden ten behoeve van of gerelateerd aan de autohandel. Tussen de Osloweg en de Koldingweg liggen kleinere kavels met daarop dito bedrijfspanden. Langs de N7 liggen weer grote kavels. Deze worden ontsloten vanaf de Osloweg. De panden op deze kavels staan met hun achterzijde naar de N7. Voor een goede uitstraling van het terrein richting de N7 is in de uitwerking van deze panden een dubbele oriëntatie op zowel de Osloweg als de N7 wenselijk. Hier is een gerichte welstandstoets gewenst, met name in de geveluitwerking en de terreininrichting.

Tussen de Stettinweg en het Winschoterdiep ligt de Euvelgunnerweg. Langs de Euvelgunnerweg bevindt zich incidentele bebouwing in een groene setting met hier en daar karakteristieke erfbeplanting als onderdeel van de Hunzezone. Deze Hunzezone moet worden geïntensiveerd en naar het noorden en zuiden worden doorgetrokken. Eventuele nieuwe bebouwing moet aansluiten op de bestaande bebouwing. Denk aan kleinschalige bebouwing in de vorm van bijvoorbeeld ateliers of andere kleine bedrijfjes. Ten westen van de Hunzezone bevinden zich tenslotte grote kavels met vooral bedrijven ten behoeve van de staalindustrie. Een aantal bedrijven heeft een eigen kade aan het Winschoterdiep. Ten behoeve van een veilig scheepvaartverkeer ligt de bouwgrens voor bedrijven op 20 meter uit de oever. Dit is de adviesafstand uit de Richtijnen Vaarwegen van Rijkswaterstaat. Deze afstand is kleiner daar waar bestaande bedrijfsgebouwen in de 20 meterzone liggen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0010.jpg"

2.1.3 Toekomstige ontwikkelingen

Algemeen

Grenzend aan Driebond vindt in de toekomst een aantal ontwikkelingen plaats, die buiten dit bestemmingsplan zijn gelaten. Het gaat om de ontwikkeling van de route naar Meerstad, de bebouwing in en rond de Woonschepenhaven en het gebied tussen Driebond en de N7/Oostelijke Ringweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0011.jpg"

Route Meerstad

In het kader van de ontsluiting van de in ontwikkeling zijnde wijk Meerstad richting het centrum van Groningen vindt er een studie plaats naar het tracé Meerstad-Sint Petersburgweg/Driebondsweg - Sontbrug - Sontweg. Dit tracé ligt ten noorden van het bedrijventerrein Driebond. Het is nog niet duidelijk hoe breed dit tracé wordt. Om de studie naar het tracé de maximale ruimte te bieden is de plangrens voor het tracé, tevens de noordelijke plangrens voor dit bestemmingsplan, zo veel mogelijk richting Driebond gelegd. De plangrens ligt gelijk met de perceelsgrenzen van de percelen langs de Sint Petersburgweg. Hiermee vallen de Sint Petersburgweg en de groenstroken langs deze weg buiten het bestemmingsplan Driebond. De Sint Petersburgweg speelt een belangrijke rol in de ontsluiting van Driebond. Nu de ontsluiting vanaf de Oostelijke Ringweg is verschoven naar de Sint Petersburgweg, moeten de percelen en de groenstrook langs de Sint Petersburgweg een representatief front gaan vormen. Onder strikte voorwaarden mag deze groenstrook tijdelijk (dit in verband met de toekomstige ontwikkelingen rond de route naar Meerstad) in gebruik worden gegeven. Zo mogen er geen hekwerken hoger dan 1 meter op worden geplaatst en mogen er geen uitritten in worden aangelegd. Bureau Must heeft in het verleden een visie geleverd op dit deel van de route naar Meerstad. Daarin wordt uitgegaan van gebruik van de grond tussen de bedrijven en de nieuwe weg t.b.v. de bedrijven, waarbij zij zich presenteren naar de Sint Petersburgweg. Een openbare groenstrook wordt in deze visie niet genoemd.

Gebied tussen Driebond, Eemspoort en de Oostelijke Ringweg/A7

Ter plaatse van de voormalige entree van het terrein in de bocht van de oude ringweg is door de recente wijzigingen in de aansluiting van de Ringweg op de N7 een soort niemandsland ontstaan. Dit niemandsland vormt nu de entree van de stad. Voor dit gebied worden nieuwe plannen ontwikkeld. Het is wenselijk in deze plannen rekening te houden met dit aspect.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0012.jpg"

terrein ter plaatse van de oude ontsluiting van Driebond