direct naar inhoud van Bijlagen bij de toelichting
Plan: Afsluitdijk
Status: ontwerp
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0000.IMip15Afsluitdijk-2000

Bijlagen bij de toelichting

Bijlage 1 Literatuurlijst

  • 1. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Structuurvisie Toekomst Afsluitdijk, 2011;
  • 2. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Startdocument planuitwerking Afsluitdijk, 2013;
  • 3. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Economische zaken; Ministerie van binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties, MIRT Projectenboek, 2014;
  • 4. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Handreiking ontwerpen met overstromingskansen, 2013;
  • 5. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Legger Afsluitdijk, 2009;
  • 6. Feddes Olthof Landschapsarchitecten en architectenbureau Paul de Ruiter, definitief Masterplan Beeldkwaliteit Afsluitdijk 2015;
  • 7. Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Samenwerkingsovereenkomst uitvoering boswet Rijkswaterstaat, 2000;
  • 8. Ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Economische zaken, Deltaprogramma 2015, 2014;
  • 9. Witteveen+Bos, Kernkwaliteiten cultuurhistorie, 2014;
  • 10. Witteveen+Bos, Kernkwaliteiten ecologie, 2014.

Bijlage 2 Samenvatting en beantwoording reacties Bro-overleg inclusief originele Bro-reacties

Hieronder is per bevoegd gezag de ontvangen Bro-reactie samengevat en beantwoord. De originele reacties zijn achteraan bijgevoegd. Het gaat achtereenvolgens om reacties van de volgende bevoegde gezagen:

  • 1. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;
  • 2. Waterschap Groot Salland;
  • 3. Waterschap Zuiderzeeland;
  • 4. Wetterskip Fryslân;
  • 5. Gemeente Súdwest-Fryslân;
  • 6. Gemeente Harlingen;
  • 7. Gemeente Hollands Kroon;
  • 8. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;
  • 9. Gedeputeerde Staten van Fryslân.

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Samenvatting

Het rijksinpassingsplan raakt op een aantal onderwerpen de belangen van het hoogheemraadschap. De inhoud van het rijksinpassingsplan geeft het hoogheemraadschap dan ook aanleiding een reactie te geven.

Waterveiligheid

Het Hoogheemraadschap en Rijkswaterstaat hebben afgesproken de versterking van de Havendammen bij Den Oever mee te nemen in het project Afsluitdijk. Deze havendammen hebben namelijk niet alleen een functie voor de Afsluitdijk, maar hebben ook een golfbrekende werking voor de primaire waterkering, de havendijk in Den Oever. De aanpak van de Havendijk maakt onderdeel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma-2.

Het Hoogheemraadschap verzoekt in het rijksinpassingsplan en in het milieueffectrapport dan ook expliciet te verwoorden dat:

  • de havendammen ook van nut zijn voor de havendijk in Den Oever;
  • de genoemde havendammen binnen het project Afsluitdijk zodanig worden versterkt dat deze voldoen aan een veiligheidsniveau van tenminste 1:4000;
  • en dat de versterking van deze havendammen uiterlijk in 2022 gereed is.

Hetzelfde geldt voor de natuurtoets en de Passende Beoordeling.

In het milieueffectrapport is beschreven dat de bestaande constructie van het spuicomplex Den Oever versterkt wordt tot 2050. Voor de versterking van de havendijk in Den Oever is het uitgangspunt dat de waterkering tot 2070 aan het veiligheidsniveau blijft voldoen. Gezien de samenhang van de havendammen met de havendijk Den Oever gaat het hoogheemraadschap ervan uit dat de levensduur van 2050 niet geldt voor de havendammen. Het verzoek is dit in het milieueffectrapport te vermelden.

Watersystemen

De werkzaamheden bij het sluizencomplex Den Oever kruisen de uitstroomkoker van het gemaal Leemans en de effluentleiding van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Wieringen. Het hoogheemraadschap vraagt vroegtijdig overleg over de werkzaamheden bij deze uitstroomkoker en effluentleiding.

Het hoogheemraadschap is zeer tevreden met de wijze waarop in de plannen aandacht is besteed aan de Afsluitdijk als scheiding tussen zoet en zout water. Het hoogheemraadschap geeft aan graag betrokken te worden bij eventueel toekomstige wijzigingen.

Verdere afstemming

Voor werkzaamheden binnen het beheergebied van het hoogheemraadschap dient een watervergunning te worden aangevraagd. Het hoogheemraadschap verzoekt dit aan te geven in de toelichting van het rijksinpassingsplan.

Beantwoording

Waterveiligheid

Zoals het hoogheemraadschap aangeeft hebben de havendammen bij Den Oever ook een functie voor de bescherming van de havendijk in Den Oever. Afspraken over een samenhangende aanpak zijn gemaakt, deze afspraken worden verder uitgewerkt en vastgelegd in een realisatie-overeenkomst. Naar aanleiding van deze reactie is de toelichting van het rijksinpassingsplan en de tekst van het milieueffectrapport aangevuld met de door het hoogheemraadschap voorgestelde punten, namelijk:

  • de havendammen zijn ook van nut voor de havendijk in Den Oever;
  • de havendammen worden zodanig versterkt dat deze voldoen aan een veiligheidsniveau van tenminste 1:4000;
  • de versterking van deze havendammen is in 2022 gereed.

Het hoogheemraadschap gaat ervan uit dat de levensduur van 2050 niet geldt voor de havendammen bij Den Oever. Dat is juist. Gezien de afspraken over de samenhangende aanpak van de havendammen en de havendijk Den Oever geldt voor de havendammen dezelfde levensduur als voor de havendijk, namelijk 2070. In de tekst van het milieueffectrapport en de toelichting van het rijksinpassingsplan is dit vermeld.

Watersystemen

Voorafgaand aan de werkzaamheden aan de schutsluis bij Den Oever zal overleg plaatsvinden met het hoogheemraadschap over de gevolgen van de werkzaamheden op de uitstroomkoker en effluentleiding.

Verdere afstemming

In de toelichting van het rijksinpassingsplan is in paragraaf 11.4 reeds aandacht besteed aan de benodigde vergunningen. Waar nodig is verduidelijkt dat het daarbij ook een watervergunning van het hoogheemraadschap betreft.

Waterschap Groot Salland

Samenvatting

Het waterschap ziet geen bezwaren in het voorontwerp rijksinpassingsplan Afsluitdijk. Wel maakt het waterschap gebruik van de gelegenheid om een aantal voor hen belangrijke randvoorwaarden te benoemen voor de komende fasen.

  • A. Waterveiligheid

Het waterschap juicht de versterking van de Afsluitdijk toe en vertrouwt erop dat in de uitvoeringsfase van het project de beschreven tijdsplanning en het bijbehorende ambitieniveau gehaald worden.

  • B. Flexibel peil en inzet pompcapaciteit

Het waterschap benadrukt dat het werken met vroege voorjaarsopzet pas acceptabel is na realisatie van de pompcapaciteit op de Afsluitdijk conform de uitgangspunten in de genoemde veiligheidstoets.

Beantwoording

  • A. Waterveiligheid

Deze reactie is voor kennisgeving aangenomen.

  • B. Flexibel peil en inzet pompcapaciteit

Een toekomstige aanpassing van het peilbeheer in het IJsselmeer valt buiten het bereik van dit rijksinpassingsplan. De reactie zal worden doorgeleid naar de projectteams die de invoering van het flexibel peilbeheer voorbereiden.

Waterschap Zuiderzeeland

Het waterschap ziet geen bezwaren in het voorontwerp rijksinpassingsplan Afsluitdijk. Het waterschap schetst in de reactie waar de belangen en zorgpunten liggen, met het oog op de komende fasen.

  • A. Waterveiligheid

Het waterschap juicht de versterking van de Afsluitdijk en Houtribdijk toe en vertrouwt erop dat in de uitvoeringsfase van het project de beschreven tijdsplanning en het bijbehorende ambitieniveau gehaald worden.

  • B. Flexibel peil en inzet pompcapaciteit

Het waterschap benadrukt dat het werken met vroege voorjaarsopzet pas acceptabel is na realisatie van de pompcapaciteit op de Afsluitdijk conform de uitgangspunten in de genoemde veiligheidstoets.

  • C. Optimalisatie in energieverbruik

Bij het toekomstig peilbeheer wordt gestreefd naar optimalisatie van het energieverbruik. Het energieverbruik van de gemalen op de Afsluitdijk wordt daarbij afgewogen tegen het energieverbruik van de gemalen langs de randen van het IJsselmeer en Markermeer. Het waterschap vraagt de verbinding tussen deze projecten te waarborgen.

Beantwoording

  • A. Waterveiligheid

Deze reactie is voor kennisgeving aangenomen.

  • B. Flexibel peil en inzet pompcapaciteit

Een toekomstige aanpassing van het peilbeheer in het IJsselmeer valt buiten het bereik van dit rijksinpassingsplan. De reactie zal worden doorgeleid naar de projectteams die de invoering van het flexibel peilbeheer voorbereiden.

  • C. Optimalisatie in energieverbruik

Zoals aangegeven bij het vorige punt ligt een aanpassing van het peilbeheer buiten de doelstellingen van het rijksinpassingsplan.

Wetterskip Fryslân

Samenvatting

Het Wetterskip kan zich vinden in de inhoud van het rijksinpassingsplan. Het plan geeft geen aanleiding opmerkingen te maken.

Beantwoording

Deze reactie is voor kennisgeving aangenomen.

Gemeente Súdwest-Fryslân

Samenvatting

De gemeente Súdwest-Fryslân spreekt haar waardering uit over het opgestelde inpassingsplan. Gelet op de complexiteit van het gebied, ligt er een goed document waarin alle planologische belangen worden afgewogen. In de brief stelt de gemeente een aantal punten aan de orde.

  • a. Opschortingstermijn

De gemeenteraad en Provinciale Staten zijn gedurende 10 jaar niet bevoegd een nieuw bestemmingsplan, dan wel een provinciaal inpassing vast te stellen. De gemeente voert aan dat de opschortingstermijn geldt voor tien jaar, terwijl de werkzaamheden geen tien jaar in beslag nemen. Een aantal concrete projecten is van deze opschorting uitgezonderd. De gemeente betreurt het dat er geen flexibiliteit is opgenomen om meer uitzonderingen mogelijk te maken. Súdwest-Fryslân verzoekt nogmaals kritisch naar de opschortingstermijn te kijken.

  • b. Plangebied en regels

De gemeente constateert dat de noordelijke kazematten bij de locatie vismigratierivier binnen het rijksinpassingsplan vallen. Súdwest-Fryslân verzoekt het gebruik van de kazematten voor educatieve doeleinden ten behoeve van de vismigratierivier op te nemen in de regels.

Ook verzoekt de gemeente camperplekken mogelijk te maken bij Kornwerderzand, door het opnemen van de functie verblijfsrecreatie in de bestemming Water – Waterkering.

  • c. Windenergie

Plannen voor windturbines bij de Afsluitdijk zijn in voorbereiding. De beoogde locaties liggen buiten de grens van het rijksinpassingsplan. Wel geldt op basis van de Legger Afsluitdijk een dijkbeschermingszone IJsselmeerzijde, deze is niet opgenomen in het rijksinpassingsplan. De gemeente verzoekt inzicht te geven in de dijkbeschermingszone in relatie tot de bouw van windturbines in deze beschermingszone.

Beantwoording

  • A. Opschortingstermijn

Mede naar aanleiding van deze reactie is overwogen de flexibiliteit in de opschortingstermijn te vergroten. Dit heeft geleid tot een wijzigingsbevoegdheid in de regels van het rijksinpassingsplan (art. 13 lid 2). Met deze bevoegdheid kan ook voor andere projecten dan genoemd in artikel 13 lid 1, sub a een uitzondering worden gemaakt.

  • B. Plangebied en regels

Het voorliggende rijksinpassingsplan maakt recreatief medegebruik van de gronden met de bestemming 'Water-Waterkering' mogelijk. Ook aan de kazematten in Kornwerderzand is deze bestemming toegekend. Een meer uitgebreide functie is geen onderdeel van de doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer en daarmee ook niet van het rijksinpassingsplan. Mocht de regeling in het inpassingsplan niet toereikend zijn voor het door gemeente beoogde gebruik, dan kunnen de kazematten eventueel worden betrokken bij het ruimtelijk plan voor de vismigratierivier.

Ook voor het camperterrein geldt dat deze functie geen onderdeel is van de doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer. Aan de gemeente is de mogelijkheid geboden om tijdig een concreet uitgewerkt en onderbouwd plan voor deze ambitie aan te dragen, maar hier is geen gebruik van gemaakt. Op verzoek van de gemeente is daarom in artikel 13 een uitzondering van de opschortingstermijn opgenomen voor het camperterrein. Op deze manier is het voor de gemeente mogelijk om na afronding van de werkzaamheden een voor de locatie van het camperterrein toegesneden planologische regeling te maken, wanneer de ontwikkeling actueel wordt.

  • C. Windenergie

Aan de zuidkant van de Afsluitdijk zijn geen versterkingsmaatregelen voorzien. De beschermingszone aan deze zijde van de dijk blijft dan ook ongewijzigd. Voor de actuele beschermingszone wordt verwezen naar de Legger Afsluitdijk.

Gemeente Harlingen

Samenvatting

De gemeente Harlingen geeft aan dat de begrenzing en inhoud van het inpassingsplan de belangen van de gemeente niet raakt. Er is voor de gemeente dan ook geen aanleiding een inhoudelijke reactie te geven.

Beantwoording

Deze reactie is voor kennisgeving aangenomen.

Gemeente Hollands Kroon

Samenvatting

De gemeente geeft aan dat de documenten een goed beeld geven van de toekomst van de Afsluitdijk en de regionale ambities. Er is veelvuldig ambtelijk overleg geweest en de inbreng op eerdere concepten is naar behoren verwerkt.

  • a. Bebouwingsmogelijkheden Sluiskolkkade

In de meest recente versie van het inpassingsplan is ruimte geboden voor het bouwen van een installatiegebouw ten behoeve van het spuisluizencomplex, ten noorden van Sluiskolkkade 2. De gemeente geeft aan dat in haar beleving deze bouwmogelijkheid onevenredig dicht op de A7 ligt. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar gebruik van het terrein bij de voorhaven van de schutsluis (Sluiskolkkade 4). De gemeente verzoekt de planaanpassing te heroverwegen.

  • b. Masterplan beeldkwaliteit Afsluitdijk

De gemeente vertrouwt er op dat de kwaliteit van de dijk bewaakt wordt op basis van de richtlijnen zoals opgenomen in het Masterplan. Zij ziet dan ook geen aanleiding het welstandsbeleid aan te passen.

  • c. Aansluiting Waddenpoort

De gemeente constateert dat in het Masterplan beeldkwaliteit de aansluiting van Waddenpoort op de Afsluitdijk ambitieus is ingetekend. De gemeente stelt dat deze ambitie niet geheel aansluit op de mogelijkheden die dit gebied geeft.

Beantwoording

  • A. Bebouwingsmogelijkheden Sluiskolkkade

De locatie aan de Sluiskolkkade is als zoekgebied voor de installatiegebouwen in het RIP opgenomen onder meer vanwege de goede bereikbaarheid van deze locatie. In paragraaf 7.3.3 van de toelichting op het rijksinpassingsplan is uitgebreid aangegeven waarom is gekozen voor verschillende zoekgebieden. Aan de inpassing en vormgeving van de installatiegebouwen worden strikte eisen gesteld. Dit borgt de ruimtelijke kwaliteit en de zorgvuldige omgang met de aanwezige cultuurhistorische waarden.

  • B. Masterplan beeldkwaliteit Afsluitdijk

Het Masterplan Beeldkwaliteit Afsluitdijk geeft richtlijnen voor ruimtelijke kwaliteit en vormgevingsprincipes. Het vastgestelde Masterplan Beeldkwaliteit heeft de status van een bestuurlijke afspraak; het is geen wettelijk instrument en daarom op zichzelf niet juridisch bindend. De komende periode bekijkt Rijkswaterstaat in overleg met de regionale overheden op welke wijze de doorwerking het beste vorm kan krijgen.

  • C. Aansluiting Waddenpoort

In het Masterplan zijn beelden opgenomen van het project Waddenpoort. Deze beelden dienen als referentie voor het formuleren van de richtlijnen voor de ruimtelijke kwaliteit van het Project Afsluitdijk. De elementen van het project Waddenpoort maken geen onderdeel uit van het rijksinpassingsplan Afsluitdijk. Deze reactie leidt niet tot aanpassing van het inpassingsplan.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Samenvatting

Gedeputeerde Staten waarderen de constructieve wijze waarop is samengewerkt om te komen tot het rijksinpassingsplan. Over het geheel genomen vinden GS het een duidelijk plan. Een aantal zaken wordt nog onder de aandacht gebracht.

  • a. Flexibiliteit

De gemeenteraden en Provinciale Staten zijn gedurende 10 jaar niet bevoegd een nieuw bestemmingsplan, dan wel een provinciaal inpassing vast te stellen. GS van Noord-Holland verzoeken flexibilisering van deze bepaling te overwegen.

  • b. Groene uitstraling Afsluitdijk

GS geven aan dat de regio de wens heeft de groene vegetatie uitstraling van de Afsluitdijk ook door middel van het rijksinpassingsplan te borgen. GS verzoeken dit in overweging te nemen.

  • c. Effecten fietspad op natuurverbinding

GS van Noord-Holland zijn tevreden met het juridisch-planologisch mogelijk maken van het fietspad. Wel vragen GS in de Passende Beoordeling het onderdeel 'effecttypen verstoring door gebruik fietspad' te verduidelijken.

  • d. Borging ruimtelijke kwaliteit

GS geven aan dat het meekoppelen van ruimtelijke kwaliteit steviger verankerd zou kunnen worden in het rijksinpassingsplan.

Beantwoording

  • A. Flexibiliteit

Mede naar aanleiding van deze reactie is overwogen de flexibiliteit in de opschortingstermijn te vergroten. Dit heeft geleid tot een wijzigingsbevoegdheid in de regels van het rijksinpassingsplan (art. 13 lid 2). Met deze bevoegdheid kan ook voor andere projecten dan genoemd in artikel 13 lid 1, sub b een uitzondering worden gemaakt.

  • B. Groene uitstraling Afsluitdijk

Aan het dijklichaam ten noorden van de A7 is de bestemming 'Water-Waterkering' toegekend. Binnen de bij deze bestemming behorende regels is een groene vegetatie uitstraling mogelijk. Er is niet gekozen voor een specifieke “groene bestemming” of voorwaardelijke verplichting vanwege de vrijheidsgraden die mee worden gegeven aan de opdrachtnemer. In de toelichting op het rijksinpassingsplan en in andere documenten (onder andere Masterplan Beeldkwaliteit, MER) is het uitgangspunt voldoende vastgelegd. Ook is de groene uitstraling geborgd via het Esthetisch Programma van Eisen, dat bindend onderdeel uitmaakt van het aanbestedingsdossier voor het realisatiecontract met opdrachtnemer.

  • C. Effecten fietspad op natuurverbinding

De effecten van het fietspad zijn in de Passende Beoordeling voldoende onderbouwd. De onderbouwing is weergegeven in paragraaf 7.6.

  • D. Borging ruimtelijke kwaliteit

In de planuitwerking is onderscheid gemaakt tussen de integrerende rol van ruimtelijke kwaliteit als ontwerpopgave bij het bepalen van de oplossingsruimte, de beoordeling van effecten in het MER en de borging van de gemaakte keuzen. Ruimtelijke kwaliteit is bij de planuitwerking als een belangrijk thema gezien bij het tot stand komen van de oplossingsruimte. Het breed opgezette Masterplan Beeldkwaliteit is de referentie bij het maken van keuzen. In het MER is dat tot uiting gebracht door ruimtelijke kwaliteit als ontwerpopgave te positioneren en los te zien van de gebruikelijke score met +/- beoordeling voor landschap en cultuurhistorie. Ruimtelijke kwaliteit is voor elk onderdeel van het project een ontwerpissue. Voor bijvoorbeeld de oplossingsruimte van het dijkontwerp is de ruimtelijke opgave voor instandhouding van het historische zeedijkprofiel bepalend. Daarnaast is beoordeeld waar de oplossingsruimte belangen van cultuurhistorie en landschap raakt. Ook dit leidt tot inperking van de oplossingsruimte. In de planuitwerking is ruimtelijke kwaliteit een uitdagende integrale ontwerpopgave waar landschap en cultuurhistorie onderdeel van zijn. Landschap en cultuurhistorie worden daarnaast ook los beoordeeld op de effecten op bestaande waarden. Om die reden zijn ze –ondanks de verwevenheid- toch naast elkaar gezet.

De borging vindt plaats door keuzen voor de fysieke oplossingsruimte vast te leggen in de regels en verbeelding van het rijksinpassingsplan en in de toelichting de eisen en voorwaarden op te nemen die bij het contract zullen gelden.  Daarmee zijn ruimtelijke kwaliteit als integrale ontwerpopgave en landschap en cultuurhistorie als te behouden kwaliteiten stevig geborgd.

Gedeputeerde Staten van Fryslân

Samenvatting

GS geven aan dat het rijksinpassingsplan een helder stuk is. Ook geven zij complimenten voor de constructieve samenwerking om te komen tot een rijksinpassingsplan dat de rijkswerkzaamheden mogelijk maakt en tegelijkertijd voldoende ruimte geeft aan de regionale ambities.

  • a. Groene uitstraling Afsluitdijk

GS geven aan dat de regio de wens heeft de groene vegetatie uitstraling van de Afsluitdijk ook door middel van het rijksinpassingsplan te borgen. GS verzoeken dit in overweging te nemen.

  • b. Flexibiliteit

De gemeenteraden en Provinciale Staten zijn gedurende 10 jaar niet bevoegd een nieuw bestemmingsplan, dan wel een provinciaal inpassing vast te stellen. GS verzoeken flexibilisering van deze bepaling te overwegen.

  • c. Brugdekken A7

GS pleiten ervoor de brugdekken van de A7 in het rijksinpassingsplan op te nemen. De reden is het mogelijk maken van de regiovariant voor de schutsluis Kornwerderzand.

Beantwoording

  • a. Groene uitstraling Afsluitdijk

Aan het dijklichaam ten noorden van de A7 is de bestemming 'Water – Waterkering' toegekend. Binnen de bij deze bestemming behorende regels is een groene vegetatie uitstraling mogelijk. Er is niet gekozen voor een specifieke “groene bestemming” of voorwaardelijke verplichting vanwege de vrijheidsgraden die mee worden gegeven aan de opdrachtnemer. In de toelichting op het rijksinpassingsplan en in andere documenten (o.a. Masterplan Beeldkwaliteit, MER) is het uitgangspunt voldoende vastgelegd. Ook is de groene uitstraling geborgd via het Esthetisch Programma van Eisen, dat bindend onderdeel uitmaakt van het aanbestedingsdossier voor het realisatiecontract met opdrachtnemer.

  • b. Flexibiliteit

Mede naar aanleiding van deze reactie is overwogen de flexibiliteit in de opschortingstermijn te vergroten. Dit heeft geleid tot een wijzigingsbevoegdheid in de regels van het rijksinpassingsplan (art. 13 lid 2). Met deze bevoegdheid kan ook voor andere projecten dan genoemd in artikel 13 lid 1, dub a een uitzondering worden gemaakt.

  • c. Brugdekken A7

De brugdekken van de A7 maken geen deel uit van de oplossingsruimte en zijn daarom niet opgenomen in het rijksinpassingsplan. Voor zover de regiovariant en het rijksinpassingsplan elkaar overlappen geldt het uitgangspunt dat het rijksinpassingsplan de regiovariant niet onmogelijk maakt. Er is dan ook geen aanleiding de brugdekken op te nemen ten behoeve van de regiovariant.

De originele Bro-reacties zijn hierna bijgevoegd.

Bijlage 3 Afzonderlijke bijlagen

In dit rijksinpassingsplan is verwezen naar het MER met bijlagen, het Masterplan Beeldkwaliteit Afsluitdijk en de twee ontwerp-natuurvergunningen. Deze zijn niet als bijlage in dit rijksinpassingsplan opgenomen, maar zijn te raadplegen op de website www.platformparticipatie.nl , via de volgende link:

www.platformparticipatie.nl/afsluitdijk