TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant, kaartaanpassingen 2024    

Regels     

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen     

Artikel 1 Begripsbepaling     

In deze wijzigingsverordening wordt verstaan onder:

1.1 Wijzigingsverordening:     

de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.9930.Ovrwijzkaarten2024-va01, met de bijbehorende regels

1.2 Locatie     

gebied genoemd en aangewezen in de Omgevingsverordening Noord-Brabant waar bepaalde regels van toepassing zijn

Hoofdstuk 2 Wijzigingen Interim omgevingsverordening Noord-Brabant     

Artikel 2 Wijzigingen locaties     

De geometrie van de volgende locaties die deel uitmaken van de Omgevingsverordening Noord-Brabant worden voor de in de leden genoemde gemeenten gewijzigd zoals digitaal vastgelegd in deze wijziging:

2.1 Natuur Netwerk Brabant     

Een deel van de begrenzing van 'Natuur Netwerk Brabant' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Altena, Asten, Baarle-Nassau, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Breda, Cranendonck, Deurne, Drimmelen, Eersel, Geertruidenberg, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Rucphen, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalre, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

2.2 Landelijk gebied     

Een deel van de begrenzing van 'Landelijk gebied' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Altena, Asten, Baarle-Nassau, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Breda, Cranendonck, Deurne, Drimmelen, Eersel, Geertruidenberg, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Rucphen, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalre, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

2.3 Stedelijk gebied     

Een deel van de begrenzing van 'Stedelijk gebied' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Altena, Asten, Bergen op Zoom, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Breda, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Heusden, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Sint-Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Tilburg en Waalre.

2.4 Bebouwd gebied     

Een deel van de begrenzing van 'Bebouwd gebied' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

  • Geldrop-Mierlo
  • Reusel-De Mierden
  • Vught

2.5 Groenblauwe waarden     

Een deel van de begrenzing van 'Groenblauwe waarden' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Asten, Baarle-Nassau, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Bladel, Boxtel, Breda, Drimmelen, Eersel, Gilze en Rijen, Goirle, Helmond, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Rucphen, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

2.6 Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone     

Een deel van de begrenzing van 'Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Asten, Baarle-Nassau, Bergeijk, Bernheze, Best, Bladel, Boxtel, Breda, Deurne, Dongen, Drimmelen, Eindhoven, Etten-Leur, Geertruidenberg, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Heeze-Leende, Helmond, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Moerdijk, Nuenen Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Son en Breugel, Steenbergen, Tilburg, Valkenswaard, Veldhoven, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

2.7 Beperkingen Veehouderij     

Een deel van de begrenzing van 'Beperkingen veehouderij' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Asten, Bergen op Zoom, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Breda, Deurne, Drimmelen, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Tilburg, Waalre en Waalwijk.

2.8 Attentiezone waterhuishouding     

ln verband met wijzigingen in Natuur Netwerk Brabant en Stedelijk gebied wordt een deel van de begrenzing van de 'Attentiezone waterhuishouding' in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Asten, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Bladel, Boxtel, Breda, Deurne, Drimmelen, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Rucphen, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Tilburg, Waalwijk en Woensdrecht.

2.9 Geen attentiezone waterhuishouding     

Door wijzigingen in de grenzen van 'Attentiezone waterhuishouding' worden de grenzen van het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' in de volgende gemeenten gewijzigd:

Alphen-Chaam, Asten, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Bladel, Boxtel, Breda, Deurne, Drimmelen, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, Hilvarenbeek, Laarbeek, Land van Cuijk, Meierijstad, Oirschot, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Rucphen, 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Someren, Tilburg, Waalwijk en Woensdrecht.

2.10 Normen wateroverlast     

Een deel van de begrenzing van verschillende Normen wateroverlast worden in de volgende gemeenten gewijzigd:

Oosterhout, Heusden, Alphen-Chaam, Sint-Michielsgestel, Meierijstad, Reusel-De Mierden, Deurne, Tilburg, Vught, Oisterwijk, Helmond, Boxtel, Boekel, Geldrop-Mierlo, Hilvarenbeek, Gilze en Rijen, Asten, Eersel, Waalwijk, Cranendonck, Altena, Land van Cuijk, Best, Woensdrecht, Halderberge, Steenbergen, Zundert, Goirle, Gemert-Bakel, Drimmelen, Laarbeek, Oirschot, Roosendaal, Rucphen, Heeze-Leende, Bergen op Zoom, Waalre, Bernheze, Geertruidenberg, 's-Hertogenbosch, Bergeijk, Bladel, Breda, Baarle-Nassau en Someren.

2.11 Waterwinning voor menselijke consumptie     

Een deel van de begrenzing van 'Waterwinning voor menselijke consumptie' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

  • Altena
  • Drimmelen
  • Geertruidenberg
  • Heusden
  • Oosterhout
  • Waalwijk

2.12 Beschermingszone rivierwaterwinning     

Een deel van de begrenzing van 'Beschermingszone rivierwaterwinning' wordt in de volgende gemeenten gewijzigd:

  • Altena
  • Drimmelen
  • Geertruidenberg
  • Heusden
  • Oosterhout
  • Waalwijk

Toelichting     

Hoofdstuk 1 Aanleiding en achtergrond     

De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels waaraan gemeentelijke omgevingsplannen en sommige vergunningen die daarvan afwijken moeten voldoen. Bijvoorbeeld over woningbouwontwikkelingen buiten de locatie 'Stedelijk gebied' en ontwikkelingen binnen de locatie 'Natuur Netwerk Brabant'. Onder andere vanwege dit soort ontwikkelingen vinden wijzigingen van de locaties in de Ovr plaats. Ook vanwege andere redenen vinden wijzigingen plaats. Deze worden hier kort toegelicht.

1.1 Herbegrenzingen in verband met gemeentelijke plannen     

Het kan voorkomen dat een locatie in de Ovr gewijzigd dient te worden voordat een gemeentelijk plan in overeenstemming is met de daarbij behorende regels. Bijvoorbeeld door Bebouwd gebied op een locatie te leggen, waardoor meer ontwikkelingen in het Landelijk gebied mogelijk zijn. Onder de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant, die gold voor 1-1-2024, moesten de kaarten aangepast worden voordat een gemeentelijk plan vastgesteld kon worden. Meer informatie is te vinden in Hoofdstuk 2.

1.2 Actualisaties en correcties     

Actualisaties en correcties komen gedurende het jaar naar voren. Bijvoorbeeld bij de behandeling van gemeentelijke plannen of vanwege vaststelling van andere besluiten, zoals een waterplan, of nieuwe gegevens. Bijvoorbeeld actuele gegevens van een waterschap over gerealiseerde ecologische verbindingszones. Meer informatie over deze categorie wijzigingen is te vinden in Hoofdstuk 3.

1.3 Wijziging Natuur Netwerk Brabant in samenhang met Natuurbeheerplan: ecologische redenen     

Voor aanpassingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) in het Natuurbeheerplan (NBP) wordt eenmaal per jaar een procedure doorlopen met inspraak. Omdat het NNB ook in de Ovr is opgenomen en grenswijzigingen dus ook voor deze verordening relevant zijn, lopen deze aanpassingsprocedures synchroon. Meer informatie is te vinden in Hoofdstuk 4.

1.4 Bijkomende wijzigingen     

Een wijziging van een locatie heeft vaak ook gevolgen voor andere locaties. Als bijvoorbeeld Stedelijk gebied aan de rand van een kern groter wordt, 'verdwijnt' de locatie Landelijk gebied ter plaatse van die uitbreiding. Deze 'bijkomende' wijzigingen worden beschreven in Hoofdstuk 5.

Hoofdstuk 2 Herbegrenzingen in verband met gemeentelijke plannen     

In dit ontwerp zijn veel wijzigingen meegenomen die voortkomen uit gemeentelijke verzoeken en die samenhangen met een ruimtelijke procedure. Zoals de toevoeging van Stedelijk gebied ter plaatse van de uitbreiding van een woonwijk. Het gaat daarbij om bestemmingsplanprocedures waarvan het ontwerp voor 1 januari 2024 ter inzage is gelegd, waarbij de procedure van de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (IOV) waar mogelijk gevolgd wordt. Onder de IOV kon een bestemmingsplan niet worden vastgesteld voordat de kaart van de IOV was aangepast (na vaststelling van de wijziging door Gedeputeerde Staten).

In artikel 6.2 van de IOV was een procedure opgenomen die de gemeente moest volgen wanneer zij grenzen in de IOV wilde laten wijzigen. Deze strekte ertoe, dat wij kennis konden nemen van reacties over de nieuwe grenzen, voordat wij hierover een besluit namen. Om het overzichtelijk te houden was bepaald dat tegelijkertijd met de terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan gelegenheid moest worden geboden om te reageren op de grenswijziging. Het voornemen tot verzoek om herbegrenzing heeft daarom met de verschillende ontwerpbestemmingsplannen ter inzage gelegen. De bestemmingsplan waarvoor wijzigingen in de Omgevingsverordening zijn doorgevoerd staan in Bijlage 1.

Gelet op de sinds 1 januari 2024 geldende Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) vindt in beginsel de herbegrenzing na inwerkingtreding van een gemeentelijk plan/ vergunning plaats. Zo is het mogelijk een plan in het NNB mogelijk te maken, mits aan alle voorwaarden in de Ovr wordt voldaan, zoals voldoende compensatie en een goede borging daarvan. Er hoeft dan niet gewacht te worden op de herbegrenzing voor vaststelling van het plan/ verlening van de vergunning. Het NNB wordt achteraf aangepast.

2.1 Ingediende reacties     

De reacties over herbegrenzing van de Omgevingsverordening die zijn ingediend op de ontwerpbestemmingsplannen zijn door gemeenten samen met het verzoek om herbegrenzing toegestuurd. Deze reacties hoefden niet opnieuw ingediend te worden. De indieners van de reactie hebben een brief gekregen waarin dit werd bevestigd. De inspraakreacties zijn, samen met eventuele andere reacties op wijzigingen van locaties, bekeken en beoordeeld. In paragraaf 2.3 wordt hier uitgebreider op ingegaan.

2.2 Gemeentelijke plannen en motivering     

De motivering voor de aanvaardbaarheid van het gemeentelijke plan in relatie tot de Interim omgevingsverordening en/of de Omgevingsverordening is opgenomen in de ontwerpbestemmingsplannen.

Alle gemeentelijke verzoeken om herbegrenzing die betrekking hebben op plannen die in lijn zijn met de Ovr, of na wat bijschaven in lijn konden worden gebracht, zijn opgenomen in het ontwerp van deze wijziging.

De wijzigingen in verband met gemeentelijke plannen hebben meestal betrekking op aanpassing van het Stedelijk gebied, Bebouwd gebied en het Natuur Netwerk Brabant. Daarnaast zijn er ook verzoeken ontvangen voor verwijdering van een deel van de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone en voor een deel Beperkingen veehouderij.

Soms was er in het ontwerpbestemmingsplan sprake van het toevoegen van Verstedelijking afweegbaar, maar die locatie, onder de Interim omgevingsverordening bedoeld als voorloper van Stedelijk gebied, is niet meer opgenomen in de Omgevingsverordening. Deze ontwikkelingen zijn deze op de kaart gezet als Stedelijk gebied. Er gelden namelijk dezelfde beoordelingscriteria.

De lijst met gemeentelijke plannen waarvan het verzoek tot wijziging van de locaties is meegenomen is te vinden in Bijlage 1.

De plannen zijn getoetst aan de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant (IOV) en zijn ook langs de Omgevingsverordening (Ovr) gelegd. De plannen leveren geen strijd op met het provinciaal belang en er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen op ingediend tijdens de terinzageleggin van het ontwerp van deze wijziging van de Omgevingsverordening. De bijbehorende wijzigingen van de kaarten van de Ovr zijn daarom meegenomen in deze wijziging.

Er zijn een aantal plannen waarop wel reacties zijn ingediend en waar we daarom uitgebreider op ingaan in parafraaf 2.3 en in de daar genoemde bijlagen.

2.3 Plannen met uitgebreide toelichting     

In deze paragraaf zijn de gemeentelijke plannen opgenomen waar tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan, met bijbehorend voornemen tot verzoek om herbegrenzing, reacties zijn ingediend. Het plan en de afweging worden kort weergegeven, met een verwijzing naar de bijlage waarin een meer uitgebreide motivering is opgenomen.

2.3.1 Gemeente Boxtel: Baroniestraat 24, Boxtel     

Het bestemmingsplan Baroniestraat 24 Boxtel maakt de realisatie van 48 niet-zelfstandige wooneenheden in twee nieuwe gebouwen mogelijk voor senioren en mensen met dementie in de pastorietuin aan de Baroniestraat.

Het bestemmingsplan Baroniestraat 24 Boxtel zou volgens de regels van de IOV niet vastgesteld kunnen worden zolang het werkingsgebied Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone (NNB-evz) hier van toepassing. Er is in het plan van de gemeente goed gemotiveerd dat de ontwikkeling van de woonzorgappartementen en de invulling van een gedeelte van de evz op deze locatie het goed functioneren van de evz niet in de weg staan. Vandaar dat de NNB-evz buffer gewijzigd is. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 2.

2.3.2 Gemeente Vught: Buurtschap Distelberg - Giersbergsebaan     

Het bestemmingsplan Buurtschap Distelberg – Giersbergsebaan voorziet in de herbestemming van de recreatiewoningen in het buurtschap Distelberg - Gierbergsebaan naar woningen waarin permanent gewoond mag worden.

Het plangebied van het bestemmingsplan ligt binnen het in de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (hierna: IOV) Natuur Netwerk Brabant (hierna: NNB). Het plan kan gelet op de IOV niet vastgesteld worden als het NNB van toepassing is. Er wordt gevraagd om het NNB te wijzigen. Ook wordt gevraag om 'Bebouwd gebied' toe te voegen aan de locatie.

In de toelichting van het ontwerp bestemmingsplan Buurtschap Distelberg – Giersbergsebaan en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt onderbouwd dat wijziging van het NNB niet in strijd is met de uitgangspunten van de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant en de Omgevingsverordening Noord-Brabant. Ook wordt zorgvuldig onderbouwd dat de toevoeging van Bebouwd gebied op deze locatie passend is gelet op het doel van dit werkingsgebied. Vandaar dat het NNB en 'Bebouwd gebied' gewijzigd zijn. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 3.

2.3.3 Gemeente Bergen op Zoom: Bezoekerscentrum militaire erevelden     

Het bestemmingsplan Bezoekerscentrum militaire erevelden voorziet in de mogelijkheid om een bezoekerscentrum te realiseren voor de twee militaire erevelden aan de Ruytershoveweg 29 te Bergen op Zoom.

De bestemming 'Maatschappelijk' van het bestemmingsplan ligt binnen het in de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (hierna: IOV) Natuur Netwerk Brabant (hierna: NNB). Het plan kan gelet op de IOV niet vastgesteld worden als het NNB van toepassing is. Vandaar dat gevraagd wordt het NNB te wijzigen.

In de toelichting van het ontwerp bestemmingsplan Bezoekerscentrum militaire erevelden en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat aan de regels behorend bij een verzoek om wijziging van het Natuur Netwerk Brabant met toepassing van kleinschalige herbegrenzing wordt voldaan. Vandaar dat het NNB gewijzigd is. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 4.

2.3.4 Gemeente Waalre: Eeckenrhode Irenelaan, Aalst     

Het bestemmingsplan Eeckenrhode Irenelaan, Aalst voorziet in uitbreiding van de serviceflat Eeckenrhode aan de Irenelaan, waarbij het nieuwe maximale aantal woningen 121 gaat bedragen.

De nieuwe perceelontsluiting komt in het NNB te liggen en het bestaande zandpad wordt verbreed. Het plan kan gelet op de IOV niet vastgesteld worden als het NNB van toepassing is. Vandaar dat gevraagd wordt het NNB te wijzigen.

In de toelichting van het ontwerp bestemmingsplan Eeckenrhode Irenelaan, Aalst en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat aan de regels behorend bij een verzoek om wijziging van het Natuur Netwerk Brabant met toepassing van kleinschalige herbegrenzing wordt voldaan. Vandaar dat het NNB gewijzigd is. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 5.

2.3.5 Gemeente Bladel: Bestemmingsplan gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord     

Het bestemmingsplan gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord (FvdHeijdenstraat-Schotelven-Hoenderberg) voorziet in een samenhangende ontwikkeling aan genoemde straten te Netersel waarbij een aantal agrarische bedrijven wordt gesaneerd en herbestemming naar onder andere wonen plaatsvindt. De gronden waarop de nieuwe woningen zijn voorzien liggen in de Omgevingsverordening binnen Landelijk gebied, waar alleen onder strikte voorwaarden nieuwe woningen kunnen komen. Zonder wijziging van Stedelijk gebied is het plan in strijd met de Interim omgevingsverordening (IOV).

In de stukken die ten grondslag liggen aan het bestemmingsplan wordt zorgvuldig onderbouwd dat de wijziging van de begrenzing van het werkingsgebied Stedelijk gebied nodig is voor een ontwikkeling die past binnen de uitgangspunten en basisprincipes van de IOV. Vandaar dat we instemmen met de wijziging. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 6.

2.3.6 Gemeente Gemert-Bakel: Gemert-Bakel Stedelijke gebieden, december 2023     

Het bestemmingsplan voorziet in diverse ontwikkelingen en actualisatie van het bestemmingsplan. Aan de Haveltweg te Handel kunnen op basis van het plan maximaal 2 woningen worden toegevoegd. De gronden waarop de nieuwe woningen zijn voorzien liggen in de Omgevingsverordening binnen Landelijk gebied. De regels hebben hier als uitgangpunt dat er geen nieuwe woningen ontwikkeld worden, behalve onder strikte voorwaarden.

In de toelichting van het bestemmingsplan Stedelijke gebieden, december 2023 en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat de wijziging van de begrenzing van het werkingsgebied Stedelijk gebied nodig is voor een ontwikkeling die past binnen de uitgangspunten en basisprincipes van de IOV. Dezelfde principes zijn ook weer opgenomen in de Omgevingsverordening Noord-Brabant die sinds 1 januari 2024 geldt. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Bijlage 7.

2.3.7 Gemeente Meierijstad: Woonlocatie Grote Braeck, Schijndel     

Dit bestemmingsplan dat in 2023 in procedure is gebracht voorziet in de planologische basis voor de realisatie van 241 woningen in het gebied tussen Plein, Langstraat en Venushoek in Schijndel.

De gronden waarop de woningbouw ontwikkeling voorzien is liggen binnen de aanduiding Landelijk gebied zoals beschreven en opgenomen in de Interim omgevingsverordening (hierna: IOV). Het bestemmingsplan is daarom niet in overeenstemming met de IOV. Vandaar dat door de gemeente gevraagd is de kaarten van de IOV aan te passen en daarmee de strijd met de verordening op te lossen. Er wordt voldaan aan de voorwaarden in de IOV voor de toevoeging van Stedelijk gebied en daarom is deze wijziging doorgevoerd. Voor een meer uitgebreide motivering kunt u terecht in Woonlocatie Grote Braeck, Schijndel.

Hoofdstuk 3 Actualisatie en correcties     

Naast de in hoofdstuk 2 genoemde grenswijzigingen voor specifieke gemeentelijke plannen, zijn er ook andere kaartaanpassingen verwerkt in deze wijzigingsverordening.

Meestal gaat het om geconstateerde fouten in de begrenzing of om actualisaties. De behoefte hieraan komt meestal naar voren bij een inventarisatie ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Op dat moment blijkt soms dat de bestaande situatie en het geldende omgevingsplan nog niet juist zijn verwerkt.

Het kan ook gaan om nieuwere ontwikkelingen of besluiten van Provinciale Staten, het Rijk, het Waterschap of gemeenten die nog verwerkt moeten worden in de kaart.

3.1 Stedelijk gebied     

Een actualisatie van het stedelijk gebied heeft vaak te maken met geldende bestemmingsplannen voor een woonwijk of bedrijventerrein die nog op de kaart gezet moeten worden. Dan kan de kaart van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) geactualiseerd worden naar 'Stedelijk gebied'.

Bij het aanpassen van deze grenzen in samenhang met geldende plannen kan ook het verwijderen van meestal kleinere delen stedelijk gebied aan de orde zijn.

Soms kunnen er daarbij enige afwijkingen zijn ten opzichte van de grenzen van een omgevingsplan. Vanuit provinciale optiek zijn namelijk niet de komgrenzen doorslaggevend voor de vraag of een perceel tot stedelijk gebied behoort, maar de aanwezige ruimtelijke kenmerken zoals bebouwingsstructuur, -dichtheid en type functies. In komplannen kunnen bijvoorbeeld om praktische redenen ook percelen met een agrarische bestemming zijn opgenomen. Deze worden over het algemeen niet meegenomen in het Stedelijk gebied in de Ovr. In het geval er in of aan de rand van het buitengebied grote of diepe vlakken met een bestemming Wonen zijn opgenomen op basis van de kadastrale eigendommen, is het vanuit de verordening wenselijk om alleen de strook langs de weg met daarin erf, woning en nabijgelegen bijgebouwen op te nemen.

3.2 Natuur Netwerk Brabant     

Bij het Natuur Netwerk Brabant gaat het vaak om correcties die bij het opstellen van nieuwe plannen aan het licht komen. Bijvoorbeeld bestaande legale woningen die al sinds de jaren 70 aanwezig zijn maar niet uit het NNB zijn 'geknipt', of overlap met de bestemming 'Verkeer' vanwege een weg.

3.3 Ecologische verbindingszones     

De locatie Natuur Netwerk Brabant - Ecologische verbindingszone (EVZ) is op vele plekken gewijzigd. Dat kan ermee te maken hebben dat de EVZ gerealiseerd is. Waar een ecologische verbindingszone (EVZ) is gerealiseerd, worden de percelen die met natuur zijn ingericht toegevoegd aan het gebied Natuur Netwerk Brabant. Is daarmee het hele traject klaar, dan komt tegelijkertijd het indicatief opgenomen (zoek-)gebied Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone te vervallen.

Daar waar de inrichting nog niet voldoende is om van een volwaardig functionerende evz te kunnen spreken blijft de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone op de kaart staan.

Soms wordt een gedeelte van een EVZ ingericht, waardoor bij dat gedeelte de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone vervalt en er op de plek van de inrichting Natuur Netwerk Brabant wordt toegevoegd.

Als dat het geval is wordt er ter plaatse van de realisatie NNB opgenomen. Ook is het mogelijk dat een EVZ wordt toegevoegd of verwijderd om ecologische redenen. Bijvoorbeeld omdat een gewijzigde tracé van de EVZ tot een ecologisch gezien betere verbinding leidt.

3.3.1 Toelichting Ecologische verbindingszone     

Ruim vijfentwintig jaar geleden heeft de provincie Noord-Brabant ecologische verbindingszones (EVZ's) aangewezen met indicatieve lijnen op de kaart. De provincie wil met EVZ's de uitwisseling van soorten tussen de belangrijke natuur- en leefgebieden van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) versterken. In de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn instructieregels opgenomen voor gemeenten om het aanleggen van EVZ's mogelijk te maken.

De provincie is in 2018 gestart met het actualiseren van het netwerk van EVZ's. In de loop van de jaren zijn veel EVZ's gerealiseerd. Er is behoefte om de nog uit te voeren opgave duidelijk in beeld te houden en de ligging van de gerealiseerde EVZ's goed op kaart te zetten. Bij het actualiseren van de kaart verdwijnen EVZ's, zijn nieuwe EVZ's toegevoegd en is de ligging op een aantal plekken gewijzigd. Uitgangspunt bij de mutaties is dat er een sterk NNB ontstaat waarbij de EVZ's primair bedoeld zijn als verbindingen waarin soorten in staat zijn te migreren naar andere populaties in het NNB. EVZ's zijn ook goed voor het landschap, biodiversiteit, recreatie, waterhuishouding, enz. Echter voor het toekennen van de EVZ-functie aan een vlak moet sprake zijn van migratie van soorten tussen belangrijke natuur- en leefgebieden van het NNB.

Daar waar de functie EVZ samenvalt met de functie NNB laat de provincie functie EVZ vervallen. De natuur is beschermd met de functie NNB en de provinciale kaarten worden hierdoor beter leesbaar.

Bij wijzigingsvoorstellen vraagt de provincie advies aan betrokken waterschappen en gemeenten, de Brabantse Milieufederatie en Natuurmonumenten. Dit jaar zijn er meer dan 30 EVZ-wijzigingsvoorstellen die de provincie in procedure brengt.

In onderstaande tekst zijn de EVZ-wijzigingsvoorstellen 2024 per gemeente toegelicht. De EVZ-mutaties zijn zichtbaar op een Web Viewer. Een EVZ-traject heeft een uniek nummer. In de tekst en in de Web Viewer komen de EVZ-nummers met elkaar overeen. Het nummer van de EVZ wordt zichtbaar in de Web Viewer door de EVZ aan te raken. De rode-trajecten zijn de EVZ-trajecten die komen te vervallen. De blauwe-trajecten zijn de EVZ-trajecten die worden toegevoegd.

3.3.2 Gemeente Baarle-Nassau     

EVZ Leiloop

EVZ Leiloop (278, 279b) wordt op de kaart aangepast overeenkomstig de realisatie in het terrein. Een deel van de EVZ valt samen met het NNB. Hier komt de functie EVZ te vervallen. Een deel vervalt omdat dit traject geen verbinding maakt tussen twee NNB-gebieden.

3.3.3 Gemeente Bergeijk     

EVZ Run

Er wordt een EVZ-traject toegevoegd om een verbinding te maken tussen EVZ Run (377) en het NNB. Ter plekke doet zich de kans voor dit EVZ-traject te realiseren. Er blijft nog een traject van EVZ Run niet gerealiseerd. Mocht dit laatste traject uiteindelijk niet gerealiseerd worden dan is er al een verbinding tussen EVZ Run met het NNB tot stand gekomen.

EVZ Keersop

Een traject van EVZ Keersop (382a, b) komt te vervallen omdat dit traject samenvalt met het NNB.

EVZ Zoeferloop

EVZ Zoeferloop (381a t/m d) is niet te realiseren. Grondverwerving voor het aanleggen van een EVZ langs de Zoeferloop is erg moeilijk en de EVZ is geprojecteerd door een deel van Luyksgestel waar geen mogelijkheden zijn een EVZ aan te leggen. GS vinden het acceptabel EVZ Zoeferloop te laten vervallen omdat Keersop, Bosserweijerloop, Elzenloop en Beekloop in de omgeving verbindingen tussen NNB-gebieden tot stand brengen waardoor migratie van soorten tussen NNB-gebieden mogelijk is.

EVZ Keersopperbeemden

EVZ Keersopperbeemden (376a) wordt op een andere plek, richting het noordoosten, gerealiseerd dan op de kaart was aangegeven.

3.3.4 Gemeente Bergen op Zoom     

EVZ Molenbeek - Augustapolder

EVZ Molenbeek - Augustapolder (049a, b, c) ligt in het NNB. De EVZ-functie kan vervallen. Nabij deze plek ligt een ingericht traject dat als EVZ functioneert voor het NNB maar geen functie-aanduiding heeft. Dit traject krijgt de functie EVZ.

3.3.5 Gemeente Bernheze     

EVZ 't Grolder

De ligging van EVZ 't Grolder (473a) wordt aangepast. De mogelijkheden voor en robuuste verbinding tussen de Hooge Vorssel en het Jonkerbos nemen hiermee toe.

3.3.6 Gemeente Bladel     

EVZ Raamsloop

Het traject EVZ Raamsloop 298f verbindt geen NNB-gebieden met elkaar. Het traject wordt niet ingericht en kan vervallen.

3.3.7 Gemeente Boxtel     

EVZ Sparrenrijk

EVZ Sparrenrijk (334f) wordt verlegd. Het oorspronkelijk traject is over een bouwblok gelegen waar een kas is voorzien. Er is een alternatief traject gekozen om de verbinding met het NNB te realiseren.

3.3.8 Gemeente Deurne     

EVZ Oude Aa - Zuid

EVZ Oude Aa - Zuid (425g) is met de uitvoering van projectplan Leegveld in het NNB komen te liggen. De functie EVZ kan vervallen.

3.3.9 Gemeente Eindhoven     

EVZ Koemeerloop

EVZ Koemeerloop (374) ligt op vliegveld Eindhoven en verbindt geen NNB-gebieden. EVZ Koemeerloop vervalt.



EVZ Bruggerijt zijtak

EVZ Bruggerijt zijtak (375) is overbodig. EVZ Bruggerijt zorgt al voor de verbinding in het NNB. EVZ Bruggerijt zijtak kan daarom vervallen.

3.3.10 Gemeente Gemert-Bakel     

EVZ Augustahoeve

Het NNB is ter plekke aaneengesloten. De aanleg van EVZ Augustahoeve (431) is niet nodig voor de migratie van soorten.

3.3.11 Gemeente Goirle     

EVZ Goirlesche Weide

EVZ Goirlesche Weide (274a) heeft onvoldoende meerwaarde voor het NNB. Het NNB is ter plekke voldoende aaneengesloten. Het waterschap heeft geen KRW-opgave op de projecteerde EVZ-lijn en zal geen initiatief ondernemen voor het realiseren van EVZ Goirlesche Heide. EVZ Goirlesche Heide komt te vervallen.

3.3.12 Gemeente Heeze-Leende     

EVZ Sterkselsch Kanaal

EVZ Sterkselsche Aa (392) is een goede verbinding voor de versterking van het NNB. EVZ Sterkselsch Kanaal (393), parallel aan EVZ Sterkselsche Aa, biedt veel minder mogelijkheden voor een goede EVZ-inrichting. EVZ Sterkselsch Kanaal kan komen te vervallen.

3.3.13 Gemeente Heusden     

EVZ Kampgraafweg

EVZ Kampgraafweg (250) wordt noordelijker aangelegd als natuurcompensatie binnen het project Oostelijke Langstraat. EVZ Kampgraafweg wordt verlegd.

3.3.14 Gemeente Land van Cuijk     

Het Bord

De ligging van EVZ het Bord (530c) wordt aangepast. Er vervalt een deel en er wordt een deel toegevoegd. Hiermee ontstaat er een verbinding in het NNB.

EVZ Tochtsloot

Ter plekke ligt provinciale NNB. Omdat de provinciale NNB hier gaat vervallen maar er wel een verbinding nodig is voor het NNB wordt dit EVZ-traject (532..) toegevoegd.

EVZ Halsche Beek

De ligging van EVZ Halsche Beek (510) is aangepast. Hierdoor vervalt een deel en wordt er een deel toegevoegd.

3.3.15 Gemeente Moerdijk     

EVZ Vestinggracht Klundert

Het is niet mogelijk uit cultuurhistorisch oogpunt inrichtingsmaatregelen te nemen voor EVZ Vestinggracht Klundert (117 a, b, c). Om het centrum van Klundert heen liggen EVZ's waardoor migratie van soorten mogelijk is. EVZ Vestinggracht Klundert vervalt.

3.3.16 Gemeente Sint-Michielsgestel     

EVZ Woudseweg - Hezelaar

De ligging op de kaarten wordt aangepast zodat de EVZ-lijn op de plek komt waar de EVZ gerealiseerd wordt.

3.3.17 Gemeente Steenbergen     

EVZ Drenkhoos

EVZ Drenkhoos (039) ligt in het NNB en kan daarom vervallen.



EVZ Zegblocksche Watergang

EVZ Zegblocksche (042) Watergang verbindt geen NNB en kan daarom vervallen.



EVZ Cruijslandse Kreken

Hier gaat het om het verbinden van het NNB (nabij EVZ 043 en EVZ 044c) door het toevoegen van EVZ's Cruijslandse Kreken.

3.3.18 Gemeente Tilburg     

EVZ Zwaluwenbunders

De provincie heeft een voorstel ontvangen van het waterschap en de gemeente voor het aanpassen van de ligging EVZ Zwaluwenbunders. De provincie neemt het voorstel over.

EVZ nabij Wilhelminakanaal

Nabij het Wilhelminakanaal ter hoogte van de Reeshof in Tilburg wordt NNB-evz toegevoegd ter plaatse van de locatie die aangewezen is voor prioritaire soorten (opgenomen als bolletjeslijn op de subsidiekaart van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).

3.3.19 Gemeente Valkenswaard     

EVZ Bekenweg Zuid

2.300 m ten zuiden van EVZ Bekenweg Zuid (385) legt de gemeente EVZ Bekenweg Noord (384) aan. Met EVZ Bekenweg Noord wordt verbinding tussen NNB-gebieden gemaakt. Bij Bekenweg Zuid zijn de mogelijkheden om een goede verbinding te maken beperkt. EVZ Bekenweg Zuid vervalt omdat het NNB verbonden is met EVZ Bekenweg Noord.

3.3.20 Gemeente Waalwijk     

EVZ Overdiepse Uiterwaard

EVZ Overdiepse Uiterwaard ligt in de uiterwaarden en verbindt geen NNB-gebieden. Aan de zuidzijde van de Overdiepse Polder ligt langs 't Oude Maasje NNB waar soorten door kunnen migreren. EVZ Overdiepse Uiterwaard kan vervallen.

3.3.21 Gemeente Woensdrecht     

EVZ De Blaffert

EVZ De Blaffert (050) is geprojecteerd op een leidingenstraat. Dit terrein is extensief in gebruik en behoort tot landgoed Mattenburgh. Inrichtingswerken voor migratie van soorten zijn in deze situatie niet nodig. EVZ De Blaffert kan daarom vervallen.

3.3.22 Gemeente Zundert     

EVZ Hazeldonkse Beek

EVZ Hazeldonkse Beek (166a) is geprojecteerd op een bouwblok en is hierdoor niet te realiseren. Met het toevoegen van een klein EVZ-traject komt er een verbinding met het NNB ter plekke tot stand en is EVZ Hazeldonkse Beek (166a) niet noodzakelijk. Dit traject vervalt.

3.3.23 EVZ Dintel, EVZ Mark-West, EVZ Mark-Oost     

Mark - Oost gaat over in Mark - West en daarna in de Dintel. Op dit hele traject (ongeveer 22 km) (029a, 029b, 029c, 029d, 029e, 110a, 110b, 110c, 110d, 144a, 144b, 144c deels) is een EVZ geprojecteerd. Dit traject is niet als EVZ op de kaart gezet met de gedachte dat soorten over het hele traject van het ene uiteinde naar het andere moeten kunnen migreren. Dit traject kan als EVZ vervallen, maar vanwege de bijdrage aan het behalen van de KRW-doelen blijft de EVZ-buffer op de kaart langs de Dintel en de Mark op de trajecten: 029d, 029e, 110a en op 110b deels gehandhaafd. Op een aantal plekken langs de Dintel de Mark liggen NNB-gebieden en helpen EVZ's om migratie van soorten tussen de NNB-gebieden mogelijk te maken. Op deze plekken blijft de EVZ op de kaart staan.

3.4 Beschermingszone rivierwaterwinning     

De beschermingszone rivierwaterwinning is op enkele plaatsen uitgebreid. Er is gebruik gemaakt van de meest recente data van Rijkswaterstaat: de begrenzing zoals opgenomen in kaart 14 van het Nationaal Water Programma 2022-2027 (die eerder door Rijkswaterstaat is gebruikt voor de gebiedsdossiers van de drinkwaterwinningen). De begrenzing zoals die opgenomen was in de omgevingsverordening was gebaseerd op een oudere versie van de data van Rijkswaterstaat.

Ook de overkoepelende aanduiding Waterwinning voor menselijke consumptie wordt aan de nieuwe grenzen van de beschermingszone aangepast.

Hoofdstuk 4 Wijziging Natuur Netwerk Brabant in samenhang met Natuurbeheerplan - ecologische redenen     

Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) hebben doorwerking naar het Natuurbeheerplan (NBP), omdat daar ook het NNB verwijderd of toegevoegd dient te worden. De gronden die aan het NNB worden toegevoegd in de Omgevingsverordening Noord-Brabant zijn opgenomen in het besluit voor het Natuurbeheerplan 2025. In het NBP is daarbij opgenomen welk natuurbeheertype deze gronden krijgen.

Dit besluit bevat voornamelijk wijzigingen van het NNB om ecologische redenen. Deze zijn bijvoorbeeld het gevolg van een herijking of opschoning van kaarten, of naar aanleiding van verzoeken van terreinbeherende organisaties. De afwegingen voor de wijzigingen in het NNB zijn te vinden in Bijlage 9 (Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2025, Nota van wijzigingen ).

Er wordt beoordeeld of een aanpassing gewenst dan wel noodzakelijk is. Daarbij staat centraal dat er na aanpassing sprake blijft van een robuust, goed functionerend NNB. De grenswijzigingen van het NNB worden op hoofdlijnen beschreven in deze toelichting. Een gedetailleerdere beschrijving van de wijzigingen is ook opgenomen in Bijlage 9.

4.1 Beschikking Groenontwikkelbedrijf     

Een bijzondere categorie zijn de wijzigingen naar aanleiding van beschikkingen van het Groenontwikkelbedrijf. Het GOB verleent subsidies voor realisering van het NNB. Bij de subsidieverlening wordt een ecologische toets uitgevoerd. Het is niet altijd mogelijk natuurontwikkeling precies op de oorspronkelijk geplande plaats tot stand te brengen. In de praktijk kan dit op problemen stuiten, terwijl op een andere wijze in de nabijheid wel natuur is te realiseren. In zo'n geval kan het GOB soms ook subsidie verlenen voor gronden buiten de begrenzing van het NNB.

Deze nieuwe gronden zien wij mede als compensatiegrond vanwege kleinschalige aantastingen van het Natuurnetwerk, waarbij de begrensde oppervlakte NNB in kleiner is geworden. Dit kan het geval zijn bij plannen waarbij financiële compensatie (storting in de provinciale compensatievoorziening) is toegepast of plannen waarbij de compensatie wordt gerealiseerd binnen nog niet gerealiseerde delen van het NNB.

Daar waar het doel is om de oorspronkelijke kwalitatieve en kwantitatieve ambities van het NNB in het desbetreffende gebied te behouden of te versterken is het nodig om te borgen dat de percelen een op natuur gerichte functie krijgen. Hierdoor kunnen ze niet op termijn weer ingezet worden voor andere doeleinden. Daarom worden die gronden in de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant als NNB opgenomen. Hiermee ontstaat voor de gemeente de verplichting er een passende functie aan toe te kennen of, als deze er al ligt, in stand te houden.

4.2 Gerealiseerde ecologische verbindingszone     

De locatie Natuur Netwerk Brabant - Ecologische verbindingszone (EVZ) is op vele plekken gerealiseerd. Waar een ecologische verbindingszone (EVZ) is gerealiseerd, worden de percelen die met natuur zijn ingericht toegevoegd aan het gebied Natuur Netwerk Brabant, waarbij de EVZ bufferzone meestal komt te vervallen. Zie hiervoor ook paragraaf 3.3.

Hoofdstuk 5 Bijkomende wijzigingen     

5.1 Algemeen     

Een actualisatie van een locatie (zoals NNB) kan indirect ook gevolgen hebben voor een andere locatie (zoals Landelijk gebied). Deze 'afgeleide' wijzigingen worden ook in deze wijzigingsverordening opgenomen.

Soms is er heel direct sprake van communicerende vaten: waar aan een legenda-eenheid iets wordt toegevoegd, moet datzelfde van een andere verwijderd worden. Zo leidt het verwijderen van 'Attentiezone waterhuishouding' tot een overeenkomstige toevoeging aan het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding'.

Vaak is deze samenhang in gebieden wat minder duidelijk en vloeit deze voort uit de technische opbouw van de verordening of omdat onderwerpen inhoudelijk samenhang met elkaar hebben. De 'afgeleide' wijzigingen zijn daarom hieronder nader toegelicht.

5.2 Basis kaartopbouw     

In de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant sluiten het 'Stedelijk gebied', het 'Natuur Netwerk Brabant' en 'Landelijk gebied' op elkaar aan en overlappen niet.

Dit betekent dat een wijziging in één van deze legenda-eenheden ook gevolgen heeft voor het aangrenzende locatie, dat soms ook op een andere kaart voor kan komen. Er kan bijvoorbeeld niet volstaan worden met het toevoegen van het NNB, er moet op die plek ook de tot dan toe geldende legendaeenheid uit het genoemde rijtje worden verwijderd.

Het toevoegen van 'Stedelijk gebied' betekent op zijn beurt dat daar meestal 'Landelijk gebied' verwijderd moet worden.

Bij het verwijderen van het NNB wordt voor de nieuwe invulling gekeken naar de omringende locaties. De hoofdregels voor toekenning van een ander locatie aan de gronden waar NNB is verwijderd zijn als volgt:

  • het vlak grenst aan 'Landelijk gebied' en 'Groenblauwe waarde': het vlak wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied' en 'Groenblauwe waarde';
  • het vlak raakt geen 'Groenblauwe waarde', maar wel 'Stedelijk gebied': het vlak wordt toegevoegd aan 'Stedelijk gebied';
  • het vlak was volledig omringd door 'Landelijk gebied': het wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied';
  • het vlak wordt volledig omringd door NNB: de toekenning is maatwerk.
  • Bij smalle lange vlakken kan het gebeuren dat de strook deels aan de 'Groenblauwe waarde' grenst. Dan zal het toegevoegde 'Landelijk gebied' op vergelijkbare wijze voorzien worden van 'Groenblauwe waarde'.

5.3 Wijzigingen als gevolg van aanpassing Stedelijk gebied     

Een aanpassing van 'Stedelijk gebied' kan ertoe leiden dat een aantal andere locaties mee wijzigt. Dat doet zich voor bij 'Beperking veehouderij'. Waar deze op de kaart aansluiten aan het 'Stedelijk gebied' schuift de grens van deze gebieden mee met de verplaatsing van de grens van het 'Stedelijk gebied' zodat ze daar op aan blijven sluiten. Ook de norm voor wateroverlast zal vaak meewijzigen. Zie hiervoor ook paragraaf 5.6 Bijkomende wijzigingen in de normen voor wateroverlast

Indien op de aan Stedelijk gebied toe te voegen gronden de locatie Groenblauwe waarden (GBW) van toepassing is, zal dit normaal gesproken gehandhaafd blijven: met deze waarden is als het goed is rekening gehouden bij het opstellen van het plan (voldoende ruimte voor groen, water en dergelijke) en dit moet ook naar de toekomst toe geborgd worden. In een enkel geval kan de opzet van een plan aanleiding geven om de overlap van GBW (deels) te verwijderen.

5.4 Wijzigingen als gevolg van aanpassing Natuur Netwerk Brabant     

Omdat de regels binnen Natuur Netwerk Brabant een strenger beschermingsregime bevatten dan de regels voor Groenblauwe waarden (GBW), heeft het handhaven van de locatie GBW geen zin op gronden waar NNB wordt toegevoegd. De locatie GBW wordt dan standaard verwijderd.

Werkzaamheden zoals bijvoorbeeld grondwateronttrekking, het graven van sloten en aanleggen van drainage, kunnen invloed hebben op de waterhuishouding in een gebied. Dergelijke activiteiten kunnen zo nadelige gevolgen hebben voor verdrogingsgevoelige natuur in de nabijheid. Om dit type natuur te beschermen is in de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) een 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen die mede is afgestemd op de grenzen van het NNB. Hier moet de gemeente regels in het omgevingsplan opnemen om verdroging te voorkomen, bijvoorbeeld een vergunningplicht voor werkzaamheden die verdrogend kunnen werken.

Daarnaast kent de Ovr ook een gebied 'Beperkingen veehouderij' dat als een beschermingszone op en rondom het NNB ligt.

De wijzigingen in de buitengrenzen van het NNB in deze wijzigingsverordening kunnen daardoor ook leiden tot aanpassing van de grens van 'Attentiezone waterhuishouding' en 'Beperkingen veehouderij'.

Toevoeging van percelen NNB op gronden waar nog geen 'Beperkingen veehouderij' ligt zorgt ervoor dat het perceel in kwestie bij deze wijzigingsverordening wordt toegevoegd aan 'Beperkingen veehouderij'.

Toevoeging van percelen NNB aan de rand van een gebied met natte natuur kan ertoe leiden dat de grens van de 'Attentiezone waterhuishouding' mee op moet schuiven. Waar het toevoegen van NNB daar aanleiding toe geeft worden er bij de vaststelling van deze wijzigingsverordening ook toevoegingen van 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen. Andersom geldt ook, dat verwijdering van percelen aan de rand van het NNB ertoe kan leiden dat de Attentiezone aan de nieuwe grens moet worden aangepast en ook kleiner kan worden.

5.5 Wijziging van het gebied attentiezone waterhuishouding     

In de Omgevingsverordening Noord-Brabant zijn regels opgenomen die verbonden zijn aan het gebied waar de 'Attentiezone waterhuishouding' níet ligt.

Een toevoeging van percelen aan de 'Attentiezone waterhuishouding' zoals beschreven in de paragrafen hierboven betekent dus dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' kleiner wordt. Andersom betekent een verwijdering van de attentiezone dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' op de kaart groter wordt.

5.6 Bijkomende wijzigingen in de normen voor wateroverlast     

In hoofdstuk 2 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn normen voor wateroverlast opgenomen waar de waterschappen rekening mee moet houden.

Deze normen hangen onlosmakelijk samen met de functie van de gronden en zijn bijvoorbeeld soepel in natuurgebieden en het strengst in stedelijk gebied. Daarom hebben de wijzigingen van het NNB, 'Stedelijk gebied', 'Regionale waterberging' en 'Reservering waterberging' automatisch ook gevolgen voor de normen wateroverlast die horen bij de instructieregels voor het waterschap. Er wordt altijd een norm voor wateroverlast toegekend. Wanneer gronden bijvoorbeeld niet langer deel uitmaken van het Natuur Netwerk Brabant maar 'gewoon' landelijk gebied worden brengt met zich mee dat de voor NNB geldende status 'normvrij' verwijderd moet worden en op dezelfde plek de norm voor wateroverlast buiten stedelijk gebied moet worden toegevoegd.

De hoofdregels voor de toekenning van de normen voor wateroverlast zijn als volgt:

  • De strengste normen gelden in het stedelijk gebied zoals dat is opgenomen in de Ovr. Hier is sprake van twee normen: in een gebied met 's-Hertogenbosch en een aantal omliggende plaatsen (soms in stukken afgekort als HoWaBo) geldt een gezamenlijk afgesproken aparte norm.
  • Gronden die zijn aangewezen als Natuur Netwerk Brabant, regionale waterberging, reservering waterberging en overig oppervlaktewater zijn normvrij.
  • In het overige buitengebied is de norm afhankelijk van het grondgebruik - voor bebouwing, akker of weiland bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 6 Overige informatie     

6.1 Bevoegdheid aanpassing grenzen     

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd tot vaststelling of wijziging van de Omgevingsverordening in de gevallen die genoemd worden in het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Noord-Brabant. Bijvoorbeeld als evidente fouten hersteld moeten worden. Specifiek wordt in het besluit aangegeven dat 'werkingsgebieden' gewijzigd kunnen worden als:

  1. de wijziging nodig is voor een doelmatige uitvoering;
  2. de wijziging bijdraagt aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen;
  3. er sprake is van een kennelijke onjuistheid in de begrenzing; of
  4. de grens van een gebied niet langer in overeenstemming is met een in werking getreden omgevingsplan.

De wijzigingen in deze Omgevingsverordening passen binnen deze gevallen.

Gemeentelijke plannen 

In de toelichting van het ontwerp van de gemeentelijke plannen is beschreven waarom deze passen binnen (afwijk)regels en/ of de uitgangspunten van de Interim omgevingsverordening en/ of de Omgevingsverordening Noord-Brabant. Het kan zo zijn dat het voor een passend plan nodig is een werkingsgebied te wijzigen, bijvoorbeeld door toevoeging van 'Bebouwd gebied'. De wijzigig is dan nodig voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt bij een het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Ook komt het vaak voor dat een ontwikkeling plaats kan vinden zonder wijziging van een werkingsgebied, maar later wel een wijziging nodig is om de juiste regels ter plaatse van de ontwikkeling te laten gelden. Bijvoorbeeld bij de uitbreiding van een kern in Landelijk gebied met een stedelijke ontwikkeling. Daar wordt Stedelijk gebied opgenomen en wordt bijvoorbeeld de Norm wateroverlast aangepast.

Actualisaties en correcties

De actualisaties betreffen soms begrenzingen die niet meer in overeenstemming zijn met in werking getreden omgevingsplannen. Ook komt het voor dat de wijzigingen nodig zijn voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt de wijziging bij aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Zoals bij de wijziging van ecologische verbindingszones, waardoor ze op een ecologisch gezien betere plek komen te liggen. Of het wijzigingen van Regionale waterberging op basis van recente gegevens van een Waterschap.

De wijzigingen die vallen onder de categorie 'correcties' zijn kennelijke onjuistheden van begrenzingen of de begrenzing is niet langer in overeenstemming met een in werking getreden omgevingsplan.Bijvoorbeeld bij een puntje van een bouwvlak van een veehouderij waar zonder reden Beperkingen veehouderij overheen ligt.

6.1.1 Bevoegdheid aanpassen grenzen Natuur Netwerk Brabant     

Bij de wijziging van een grens van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) geldt aanvullend dat GS bevoegd is als:

  1. hierdoor geen wijziging optreedt van de grens van een N2000-gebied;
  2. de ecologische samenhang van het Natuur Netwerk Brabant wordt verbeterd;
  3. de kwalitatieve en kwantitatieve ambities van het Natuur Netwerk Brabant worden behouden of versterkt.

Er treedt geen wijziging van de grens van een Natura 2000 - gebied op.

Bij de punten II en III gaat het om het NNB op de schaal van de provincie Noord-Brabant, dus op een hoger abstractieniveau dan bijvoorbeeld gronden waar het NNB wordt verwijderd in verband met een gemeentelijke planontwikkeling. In de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant en de Omgevingsverordening Noord-Brabant is geregeld dat op het hogere abstractieniveau aan punten II en III voldaan wordt, onder andere door het opnemen van een algemeen artikel tot behoud, herstel of duurzame ontwikkeling van ecologische waarden en kenmerken ter plaatse van NNB (art. 3.15 IOV en 5.30 Ovr). Ook het onder voorwaarden toestaan van planontwikkelingen binnen het NNB, mogelijk gemaakt in de IOV artikelen 3.19, 3.20, 3.21 en Ovr artikelen 5,34, 5,35, en 5,36 past binnen punten II en III van de GS bevoegdheid tot wijziging.

6.2 Raadplegen Omgevingsverordening voor regels     

De wijziging heeft alleen betrekking op de begrenzingen van een beperkt aantal gebieden in de Ovr. Daarom dient naast dit wijzigingsbesluit ook altijd de Omgevingsverordening te worden geraadpleegd:

  • voor de regels die van toepassing zijn op de gronden die in dit besluit aan een andere locatie zijn toegevoegd, zoals bijvoorbeeld de toevoeging van 'Natuur Netwerk Brabant';
  • omdat er nog andere locaties en dus regels op dezelfde plek van toepassing kunnen zijn.

Hoofdstuk 7 Procedure     

7.1 Terinzagelegging voornemen verzoek tot herbegrenzing     

In artikel 6.2 van de Interim omgevingverordening Noord-Brabant (IOV) was een procedure opgenomen die de gemeente moest volgen wanneer zij ten behoeve van een concrete ontwikkeling grenzen in de IOV wilden laten wijzigen. Deze strekte ertoe, dat wij kennis konden nemen van reacties over de nieuwe grenzen, voordat wij hierover een besluit namen. Om het overzichtelijk te houden was bepaald dat tegelijkertijd met de terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan gelegenheid werd geboden om te reageren op de grenswijziging. Het voornemen tot verzoek om herbegrenzing heeft daarom met de verschillende ontwerpbestemmingsplannen genoemd in Bijlage 1 ter inzage gelegen. Eventuele inspraakreacties hierop zijn met het definitieve verzoek aan de provincie toegestuurd door de gemeente. In paragraaf 2.3 en de bijbehorende bijlagen wordt ingegaan op deze plannen en reacties.

7.2 Procedure wijziging Omgevingsverordening     

In de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn de regels gewijzigd ten opzichte van de IOV. Onder de Ovr is achteraf herbegrenzen het uitgangspunt geworden. Zoals ook in hoofdstuk 2 is toegelicht is het bij de meeste locaties zo geregeld dat de ontwikkeling plaats mag vinden als aan de afwijkregels in de Ovr voldaan is. Een voorbeeld is het Natuur Netwerk Brabant. Hierin mag via een ruimtelijke procedure een ontwikkeling mogelijk gemaakt worden die daar niet in past, mits aan de voorwaarden in de Ovr voldaan wordt, waaronder een voldoende en goed geborgde compensatie. De wijziging van het omgevingsplan is daardoor op het moment van vaststellen niet strijdig met de Ovr, ondanks de ligging in het NNB. Na inwerkingtreding van de wijziging verwerken wij deze in de eerstmogelijke kaartaanpassingsronde (waarbij het NNB verwijderd wordt).

Deze kaartaanpassingsrondes vinden twee keer per jaar plaats. Het ontwerp van de eerste ronde ligt in mei/juni ter inzage en deze wijziging ligt in september voor aan GS ter vaststelling. Het ontwerp van de tweede ronde ligt in december/ januari ter inzage en vaststelling vindt plaats aan het einde van het eerste kwartaal.

Tijdens de terinzagelegging van het ontwerp (6 weken) kon iedereen een zienswijze indienen. GS heeft tegelijkertijd over de beantwoording van de zienswijzen en de vaststelling van de wijziging van de Omgevingsverordening besloten. In de Nota van zienswijzen en wijzigingen, opgenomen in Bijlage 10 is de beantwoording van de zienswijzen terug te vinden en eventuele wijzigingen die daaruit voortgekomen zijn. Ook de ambtshalve wijzigingen zijn hierin opgenomen. Deze nota ziet ook op de wijzigingen en inspraakreactie op het met deze wijzigingsverordening samenhangende Natuurbeheerplan 2025.