Plan: | Bloemenveiling |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.abp00000004-vast |
In deze paragraaf zal de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige parkeersituatie voor 'Trade Parc Westland' beschreven.
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste ontsluiting voor het noordelijk deel van het plangebied wordt gevormd door de Dijkweg en Middel Broekweg (N466). Deze weg sluit in noordoostelijke richting aan op de Wippolderlaan (N211). Eveneens sluit de Veilingroute (N222) aan op de N211. Het zuidelijke deel van het plangebied is ontsloten op de Veilingroute (N222). Deze doorgaande verbindingen geven toegang tot het landelijke wegennet via de rijksweg A4 ter hoogte van Delft.
In zuidelijke richting, via de Burgemeester Elsenweg (N213), kan langs de kernen Westerlee en Maasdijk de rijksweg A20 worden bereikt. Ten noorden van het plangebied, sluit de Dijkweg aan op de Burgemeester Elsenweg (N213) en het provinciale gedeelte van de Dijkweg (N465).
De Kruisbroekweg (N466) overgaand in de Galgeweg (N467) verzorgt in westelijke richting de verbinding met de kernen Naaldwijk en 's-Gravenzande en de ferry's naar Engeland.
Om de bereikbaarheid in onder andere het Westland te verbeteren, zal het zogenaamde 3-in-1-project gerealiseerd worden. De volgende deelprojecten maken hiervan deel uit:
Door de realisatie van deze projecten zal eveneens de bereikbaarheid van de Bloemenveiling verbeteren.
Ontsluiting langzaam verkeer
Bestaand
Alle ontsluitingswegen zijn conform de inrichting van Duurzaam Veilig voorzien van een vrijliggend fietspad. Via een geregelde fiets- en voetgangeroversteekvoorziening voor de N213, N465 en N466, kan vanuit het plangebied het centrum van Naaldwijk worden bereikt.
Ontwikkelingen
In de toekomst zal naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe fietsverbinding tussen Honselersdijk en de groenstrook nabij de Wollebrand gerealiseerd worden. Onderdeel van deze langzaamverkeerverbinding is de 'fietsbrug Middelbroekweg', een fietsbrug die een ongelijkvloerse kruising met deze weg mogelijk maakt. Dit moet resulteren in een directe en veilige verbinding tussen Honselersdijk en het recreatiegebied en daarmee een versterking van het regionale netwerk. Hiermee wordt de fietsroute met zo'n 880 m verkort, en komt de oversteek van de drukke Middelbroekweg door middel van een VRI ('verkeerslicht') te vervallen.
De fietsbrug zal een hoogte van maximaal 7 m krijgen. Om het hoogteverschil te overbruggen zullen hellingbanen worden toegepast met een lengte tot 160 m. Deze zullen onder andere gepositioneerd worden in de groenstrook langs het bestaande fietspad. Voorwaarde voor de realisatie van de brug is dat er zich geen landschappelijke- en stedenbouwkundige bezwaren tegen mogen verzetten: de zichtlocatie van bedrijven in de nabijheid mag bijvoorbeeld niet in gevaar komen.
Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied is een bushalte gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Ter Heijde, Den Haag-Leyenburg, Maassluis en Den Haag-Voorburg (centraal station). Daarnaast bedienen ook specifieke busdiensten de FloraHolland. Deze busdiensten zijn afkomstig uit de richting van Rotterdam, Vlaardingen, Maasland, Den Haag, Delft, Spijkenisse en Hellevoetsluis. Even buiten het plangebied, aan de Dijkweg ligt nog een bushalte die een directe verbinding heeft met Rotterdam en Den Haag-Leyenburg.
In het noordelijke en zuidelijk deel van het plangebied wordt op eigen terrein van FloraHolland geparkeerd.
De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer zal door het 3-in-1-project de komende jaren alleen maar verbeteren. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in en rondom het plangebied voldoende gewaarborgd.