Plan: | Facetbestemmingsplan parkeren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1586.BPPAR1800-VG01 |
Op 29 november 2015 is een wetswijziging van onder andere de Woningwet inwerking getreden. Deze wijziging heeft tot gevolg dat de stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening vervallen. In de wet is een overgangsregeling opgenomen, namelijk dat artikelen uit de Woningwet van toepassing blijven tot het tijdstip dat het bestemmingsplan wordt gewijzigd, doch uiterlijk tot 1 juli 2018. Dit betekent dat na 1 juli 2018 niet meer worden teruggevallen op de bepalingen uit de bouwverordening en moeten gewenste parkeereisen in het bestemmingsplan worden opgenomen. De gemeentelijke parkeernormen werken dan niet meer door in de bestemmingsplannen via de bouwverordening. Om deze reden stelt de gemeente Oost Gelre een facetbestemmingsplan op. In dit facetbestemmingsplan worden de gemeentelijke parkeernormen opgenomen en bewerkstelligd dat deze doorwerken in de reeds vastgestelde bestemmingsplannen van de gemeente Oost Gelre.
Het plangebied van bestemmingsplan Facetbestemmingsplan parkeren omvat het gehele grondgebied van de gemeente Oost Gelre met uitzondering van de kleine kernen Lievelde, Zieuwent, Vragender en Harreveld. Op de navolgende afbeelding is het plangebied weergegeven.
In het verkeersprogramma 'Integraal verkeersprogramma Oost Gelre 2014-2024' is het parkeerbeleid van de gemeente Oost Gelre opgenomen. Door ontwikkelingen als gezinsverdunning en krimp is de verwachting dat het autobezit en -gebruik in de toekomst zal toenemen. Voor een autoafhankelijke gemeente als de gemeente Oost Gelre zal dit een groot beslag leggen op de beschikbare parkeerruimte. Het beleid van de gemeente is gericht op het faciliteren van voldoende parkeerruimte in de kernen en de winkelcentra om het sociaal en economisch functioneren van de gemeente te waarborgen. In de kernen (met name Lichtenvoorde en Groenlo) is er beperkte ruimte. Bij nieuwe ontwikkelingen is belangrijk dat elke ontwikkelaar zorgdraagt voor voldoende parkeervoorzieningen op eigen terrein. Dit is uitgangspunt bij elke ruimtelijke ontwikkeling.
De nota ‘Parkeernormen gemeente Oost Gelre’ is een nadere uitwerking van het parkeerbeleid zoals dat is opgenomen in het integraal verkeersprogramma.
In deze nota is een eenduidig toepassingskader vastgelegd van de parkeernormen. Tevens zijn in deze nota de toe te passen parkeernormen van de gemeente Oost Gelre vastgelegd.
Het hanteren van parkeernormen is van belang om de vraag naar en aanbod van parkeerplaatsen met elkaar in evenwicht te houden. Bij bouwplannen (nieuwbouw, verbouw, herontwikkeling etc.) kan extra parkeerbehoefte ontstaan. De hoeveelheid en de kwaliteit van de extra te realiseren parkeer-plaatsen wordt berekend aan de hand van parkeernormen. Bij nieuwe ontwikkelingen moet de initiatiefnemer in principe op eigen terrein in de eigen parkeerbehoefte voorzien. Hierdoor wordt een verhoging van de parkeerdruk in de openbare ruimte voorkomen.
De basis voor deze Nota Parkeernormen is het ASVV 2012 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) en publicatie 317 'Parkeerkencijfers - basis voor parkeernormering' van CROW - het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
Op basis van het autobezit in Oost Gelre is ervoor gekozen om de gemiddelde CROW-parkeerkencijfers als uitgangspunt te hanteren. Bij de toekomstige werkwijze bij het aanvragen van een omgevingsvergunning wordt de gemiddelde norm gehanteerd voor het aantal aan te leggen parkeerplaatsen. De normen zijn opgenomen in de nota. De parkeernormen zijn opgenomen per functie, onderverdeeld naar de stedelijke zones: centrum Groenlo en Lichtenvoorde, schil rond centrum Groenlo en Lichtenvoorde, rest bebouwde kom (overige gebieden binnen de bebouwde kom van Groenlo en Lichtenvoorde evenals de kernen Zieuwent, Mariënvelde, Harreveld, Vragender en Lievelde) en buitengebied. In de normering is rekening gehouden met een aandeel van bezoekers van 0,3 parkeerplaatsen per woning. In de nota zijn ook richtlijnen gegeven voor bijvoorbeeld maatvoering van de parkeerplaatsen en de locatie van de parkeerplaatsen. Verder is een ontheffingsmogelijkheid opgenomen.
Er dient te worden aangetoond dat het plan uitvoerbaar is. Dit facetbestemmingsplan betreft het opnemen van parkeernormen naar aanleiding van het vervallen van stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening na recente wetswijzigingen. Hiervoor zijn geen aanvullende onderzoeken noodzakelijk. Onderzoek en afwegingen ten aanzien van de uitvoering is in dit plan dan ook niet nodig.
Het Facetbestemmingsplan parkeren is een bestemmingplan dat één onderdeel wil regelen in meerdere plannen. Het bestemmingsplan Facetbestemmingsplan parkeren heeft tot doel om parkeernormen op te nemen in alle thans geldende bestemmingsplannen van de gemeente Oost Gelre.
Het bestemmingsplan is opgesteld conform de normen die zijn opgenomen in de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012. Daarnaast zijn de verplichte bepalingen uit het Besluit ruimtelijke ordening, te weten de anti-dubbeltelbepaling en het overgangsrecht, opgenomen.
In artikel 2 van de regels is een schakelbepaling opgenomen. Deze bepaling heeft als doel om alle geldende bestemmingsplannen van toepassing te verklaren. De enige aanpassing die dit artikel maakt op de geldende bestemmingsplannen is dat artikel 4 van het facetbestemmingsplan wordt ingevoegd in de hoofdstukken 3 'Algemene regels' van de geldende bestemmingsplannen. De geldende bestemmingsplannen zijn vervolgens opgesomd. Voor het overige worden de geldende bestemmingsplannen door dit facetbestemmingsplan niet aangepast en blijven ze volledig inwerking.
In artikel 4 is de regeling voor parkeren opgenomen. In de regeling wordt verwezen naar de gemeentelijke Parkeernota of een rechtsopvolger daarvan. Expliciet is aangegeven dat ook een rechtsopvolger het kader kan vormen. Als de Nota Parkeernormen gemeente Oost Gelre wordt aangepast, dan vormt de opvolger daarvan het nieuwe toetsingskader.
In de parkeernota is ook aangesloten op de bepalingen die waren opgenomen in de bouwverordening, maar door de recente wetswijziging zijn vervallen. Voor specifieke gevallen is een afwijkingsbevoegdheid (onder voorwaarden) opgenomen. Door het laten doorwerken van deze parkeerbepaling in alle geldende plannen is het wegvallen van de parkeerregels door de wetswijziging, hersteld.
Met het facetbestemmingsplan worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het plan leidt dan ook niet tot kosten en kan derhalve als economisch uitvoerbaar geacht worden. Het is daarom ook niet noodzakelijk om een exploitatieplan of een overeenkomst over kostenverhaal op te stellen.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 22 december 2017 tot en met 1 februari 2018 op de gebruikelijke wijze ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.