direct naar inhoud van Hoofdstuk 8 Overleg
Plan: Batavia Stad fase 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00024-VG01

Hoofdstuk 8 Overleg

Het concept-ontwerpbestemmingsplan is op 21 december 2012 in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Bro digitaal aan de volgende instanties gezonden:

  • 1. Provincie Flevoland;
  • 2. Waterschap Zuiderzeeland;
  • 3. Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland;
  • 4. Brandweer Flevoland.

Vermeld is dat wanneer vóór 1 februari 2012 niet gereageerd was, de procedure tot vaststelling van het bestemmingsplan wordt voortgezet.

Van de genoemde instanties hebben de Provincie en het Waterschap gereageerd. Het Waterschap heeft te kennen gegeven dat het concept-ontwerp geen aanleiding geeft tot een inhoudelijke reactie. De waterparagraaf is duidelijk en correct. De instanties 3 en 4 hebben binnen de gestelde termijn niet gereageerd. De overlegreacties van de Provincie en het Waterschap zijn in de bijlagen bij deze toelichting gevoegd.

Provincie Flevoland

De Provincie geeft in haar reactie aan niet bekend te zijn met het nieuwe detailhandelsbeleid van de gemeente Lelystad, zoals verwoord in de nota "Winkelstructuur Lelystad 2020". De Provincie verneemt graag of in het nieuwe detailhandelsbeleid ook is aangetoond dat met de uitbreiding van Batavia Stad de detailhandelsstructuur van Lelystad niet (duurzaam) wordt aangetast.

Gemeentelijke standpunt

De ontwikkeling van fase 3 van Batavia Stad is in voldoende mate onderbouwd en afgewogen in het geldende detailhandelsbeleid. De ontwikkeling van fase 3 van Batavia Stad is in ruime mate beschreven en verantwoord in de nota Winkelstructuur Lelystad 2020. Deze nota is te raadplegen via de website van de gemeente Lelystad onder 'digitaal loket' > 'beleidsregels'.

De nota beschrijft dat het versterken van de bovenregionale en unieke functie van Batavia Stad voor het komende decennium een belangrijk subdoel is binnen het detailhandelsbeleid. De versterking kan plaatsvinden door een afronding, en daarmee extra vierkante meters, toe te staan.

In eerste instantie wordt geconstateerd dat deze extra vierkante meters op een veel breder draagvlak leunen dan alleen Lelystad. Batavia Stad heeft een bovenstedelijke aantrekkingskracht.

Bovendien heeft het een uniek karakter dat niet vergelijkbaar en inwisselbaar is met reguliere detailhandelsconcentraties. Het is een thematisch detailhandelsgebied.

Daarnaast schaadt een verdere uitbreiding van Batavia Stad de bestaande detailhandelsstructuur niet. In het verleden werd verwacht dat de ontwikkeling van Batavia Stad de detailhandelsstructuur uit balans bracht. Uit tweejaarlijkse monitoring blijkt dat de nadelige effecten minimaal zijn. Maar 2% van de Lelystedelingen is georiënteerd op Batavia Stad en leunt dus niet op het primaire draagvlak van de winkelcentra in Lelystad. Batavia Stad leunt op een vele malen groter marktgebied en een ander bezoekersprofiel, waaronder veel toeristen en recreanten.

Het profiel van Batavia Stad is als volgt:

Bezoekmotief   Recreatief winkelen  
Omvang   Niet-dagelijks: 25.000 m² verkoopvloeroppervlak  
Functies   Outlet detailhandel, horeca, overige dienstverlening  
Aandachtspunten   - Uitbreidingsmogelijkheden
- Uitwisseling Stadshart en Batavia Stad
- Evalueren van de overeenkomst  

Om tot de gewenste versterking van Batavia Stad te komen, maar wel rekening te houden met de detailhandelsstructuur, wordt afronding met een laatste fase toegestaan. Het maximum aan vierkante meters is 25.000 m² verkoopvloeroppervlak, ingevuld volgens het outlet-concept. Het is noodzakelijk hieraan vast te houden, om de effectmetingen minimaal te houden.

De overlegreactie heeft geen gevolgen voor de inhoud van dit bestemmingsplan.