Plan: | Kempenbaan West 2013 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008019-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.
Binnen het plangebied zijn binnen de functie "Maatschappelijk-2 " en "Maatschappelijk-Uit te werken" meerdere geluidgevoelige bestemmingen toegestaan binnen de zones van wegen, zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Door de gemeente Tilburg is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Kempenbaan West, Rulauje d.d. 21 augustus 2012/ revisie onderzoek 14 mei 2013) en is getoetst aan de normen uit de Wet geluidhinder.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat in het plangebied relatief hoge geluidbelastingen voorkomen.
Om de geluidbelasting in het plangebied terug te brengen wordt een aarden grondwal evenwijdig aan de Rijksweg A58 aangelegd.
Ondanks het treffen van deze maatregel wordt de voorkeursgrenswaarde nog steeds overschreden. De voorkeursgrenswaarde vanwege de Rijksweg A58 en de Kempenbaan wordt ter hoogte van de functies "Maatschappelijk-2 " en "Maatschappelijk-Uit te werken" met maximaal 15dB overschreden.
De optredende cumulatieve geluidbelasting varieert in het plangebied tussen de 57 en 70 dB.
Onderzocht is of door het treffen van bron of overdrachtsmaatregelen de geluidbelasting vanwege de Rijksweg A58, de Kempenbaan en de nieuwe ontsluitingsweg ("de Zuidas") kan worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde en de maximaal te ontheffen waarde van 53dB.
Uit de analyse blijkt dat de Rijksweg A58 de dominante weg is m.b.t. het wegverkeerslawaai, de op- en afritten zijn akoestisch niet maatgevend. Het maatregelenonderzoek richt zich dus op de hoofdweg.
Bronmaatregelen Rijksweg A58
Als bronmaatregel kan geluidarm asfalt als wegdekverharding worden aangebracht. De rijksweg A58 is echter al voorzien van geluidreducerend enkellaags ZOAB.
Het toepassen van een ander wegdektype zal een reductie moeten bewerkstelligen van 4 dB ten opzichte van enkellaags ZOAB om de geluidbelasting op 5 meter hoogte te reduceren tot 53 dB (zie bijlage 3, ligging 57 dB contour op 5 meter hoogte). Om de geluidbelasting te reduceren tot de ten hoogst toelaatbare waarde van 48 dB op 5 meter hoogte zal een hogere reductie moeten worden bewerkstelligd.
Gelet op de geluidbelasting op 30 meter hoogte, moet een geluidreductie van ten minste 7 dB worden bewerkstelligd om de geluidbelasting tot 53 dB te reduceren (zie ligging 60 dB contour in bijlage 3 op
30 meter hoogte). Om de geluidbelasting te reduceren tot 48 dB moet een nog grotere geluidreductie worden bewerkstelligd.
Los van de financiële consequenties zijn er geen asfalttypes op de markt die een dergelijke geluidreductie hebben. Bronmaatregelen in de vorm van geluidarm asfalt is dus niet doelmatig.
De rijksweg A58 is een belangrijke verbindingsweg tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch/ Eindhoven. Verkeersmaatregelen die leiden tot een verminderd verkeersaanbod, waardoor een geluidreductie optreedt, zijn mede door het in werking treden van de geluidproductieplafonds (SWUNG I), niet te verwachten.
Voor de hoofdweg van de rijksweg A58 geldt een maximum snelheid van 130 km/ uur voor lichte motorvoertuigen. Het verlagen van de snelheid tot 100 km/ uur, levert een geluidreductie op van 0,6 dB. Hiermee wordt nog steeds niet voldaan aan de ten hoogst toelaatbare waarde en de ontheffingswaarde van 53 dB. De maatregel is niet doelmatig en is vanuit verkeerskundig oogpunt niet wenselijk.
Overdrachtsmaatregelen Rijksweg A58
Om de geluidbelasting te beperken, is de mogelijkheid van het plaatsen van geluidschermen onderzocht. Om een optimaal effect van de geluidschermen te creëren, moeten deze bij voorkeur dicht bij de bron of dicht bij de ontvanger worden geplaatst.
De benodigde schermhoogte is berekend voor de maximaal bouwhoogte van 30 meter voor geluidgevoelige bestemmingen. Indien een scherm van 30 meter hoogte evenwijdig aan de rijksweg A58 wordt gebouwd, zoals weergegeven in bijlage 6, zal de geluidbelasting in het grootste gedeelte van het plangebied afnemen tot ten hoogste 53 dB. Het geluidscherm heeft dan een totale lengte van circa 1000 meter.
Het plaatsen van een geluidscherm met een dergelijke hoogte stuit op overwegende bezwaren:
Een andere optie is om rondom het plangebied een scherm te plaatsen. Vanwege de maximum bouwhoogte van 30 meter, moet het scherm ook minimaal 30 meter hoog zijn om zichtlijn doorbreking te bereiken en dus afschermend effect te hebben. Een dergelijk scherm stuit eveneens op bezwaren van constructieve aard. Daarnaast moet de toekomstige bebouwing bereikbaar zijn, waardoor gaten in het scherm moeten worden toegelaten voor ontsluiting. Een scherm rondom het plangebied stuit op stedenbouwkundige en verkeerskundige bezwaren
Aangezien maatregelen aan de Rijksweg A58 niet doelmatig zijn en deze weg maatgevend is voor de geluidbelasting in het plangebied, en op de Kempenbaan reeds SMA wordt aangebracht, leiden verdere maatregelen aan de Kempenbaan en de Zuidas niet tot een verbetering van het woon- en leefklimaat en zijn daarmee niet doelmatig. Volledigheidshalve zijn de maatregelen nog wel beschouwd.
Bronmaatregelen Kempenbaan
Als bronmaatregel kan geluidarm asfalt als wegdekverharding worden aangebracht. Vast staat dat op de Kempenbaan SMA wordt aangebracht in plaats van de huidige verharding (beton). In het rekenmodel is hier reeds mee gerekend. Vanwege de op- en afritten van de rijksweg en de aantakking met de Zuidas, kan geen dunne deklaag worden aangebracht. De dunne de klaag zal door optrekkend, afremmend en afslaand verkeer te snel slijten.
Door het aanbrengen van dicht asfaltbeton kan een geluidreductie worden bewerkstelligd van 2 dB.
Dit effect is onvoldoende om in het plangebied de geluidbelasting te reduceren tot de maximale ontheffingswaarde van 53 dB of de ten hoogst toelaatbare waarde van 48 dB.
Overdrachtsmaatregelen Kempenbaan
Om de geluidbelasting te beperken, is de mogelijkheid van het plaatsen van geluidschermen onderzocht. Het effect van een scherm evenwijdig aan de Kempenbaan is onderzocht.
De benodigde schermhoogte is berekend voor de maximaal toegestane bouwhoogte van 30 meter. Indien een scherm van 20 meter hoogte evenwijdig aan de Kempenbaan wordt gebouwd, zoals weergegeven in bijlage 7, zal de geluidbelasting in het grootste gedeelte van het plangebied afnemen tot circa 53 dB. De schermlengte bedraagt circa 450 meter. Om de geluidbelasting te reduceren tot
48 dB moet het scherm hoger worden dan 30 meter.
Het plaatsen van een geluidscherm met een dergelijke hoogte stuit op overwegende bezwaren:
De Zuidas heeft een geringe invloed op het woon- en leefklimaat in het plangebied. Indien een afstand tot geluidgevoelige objecten van 20 meter tot de wegas wordt aangehouden, wordt de ontheffingswaarde van 53 dB niet overschreden. Indien een afstand van 50 meter tot geluidgevoelige objecten wordt aangehouden, wordt de ten hoogst toelaatbare waarde van 48 dB niet overschreden.
Deze afstand tot de 48 dB contour kan worden beperkt tot 10 meter indien een dunne deklaag wordt aangebracht. Deze maatregel zal de geluidsituatie in het plangebied nauwelijks veranderen.
Acceptabel woon- en leefklimaat
Gezien de hoge cumulatieve geluidbelasting (57-70 dB) in het plangebied zal er voor gezorgd moeten worden dat er sprake is van een "acceptabel woon- en leefklimaat". Hiervoor wordt in het hogere waarde besluit de voorwaarde opgenomen dat (zelfstandige) woningen dienen te beschikken over één geluidluwe gevel, waaraan minimaal één verblijfsruimte gesitueerd dient te zijn. Een eventuele, al dan niet gezamenlijke, buitenruimte dient aan de geluidluwe gevel te worden gesitueerd. Met geluidluw wordt bedoeld dat de gecumuleerdere geluidbelasting niet meer bedraagt dan 53 dB.
Voor de geluidgevoelige functies als beschreven in het akoestisch onderzoek is door het college van burgemeester en wethouders een hogere waarde-besluit genomen tot een maximale geluidbelasting van 53 dB. Dit besluit is bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Aanpassingen Kempenbaan, op en afritten Rijksweg A58
In verband met het aanpassen van het kruispunt Kempenbaan met de weg het plangebied in en de Rijksweg A58, en de aanpassing van de Kempenbaan is er in het kader van een "goede ruimtelijke ordening" een akoestisch reconstructieonderzoek gemaakt, met kenmerk Rulauje d.d. 21 augustus 2012/ revisieonderzoek 14 mei 2013. De reconstructie vindt plaats buiten het plangebied van het bestemmingsplan "Kempenbaan-West" Uit het onderzoek blijkt dat er geen reconstructie is in het kader van de Wet geluidhinder.
Binnen het plangebied zijn geen geluidgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.
In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.1 lid 3 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.
Cconclusie geluid
Door het nemen van een besluit hogere waarde geluidhinder en het treffen van voorziening wordt voldaan aan de Wet geluidhinder en het garanderen van een acceptabel woon- en leefklimaat.