Beleidskader
In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) dient voor de ontwikkeling van geluidsgevoelige functies een akoestisch onderzoek te worden verricht. De Wgh stelt grenzen aan de geluidsbelasting waaraan woningen en andere geluidsgevoelige objecten en terreinen mogen worden blootgesteld. De gestelde eisen verschillen per geluidsbron (industrie, spoorwegen, wegverkeer) en per belast object of terrein (bijvoorbeeld woning, school, etc.). Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen aanwezige objecten en aanwezige geluidsbronnen en nieuwe objecten en nieuwe geluidsbronnen. De Wgh stelt dat alle wegen een geluidszone hebben, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. Conform artikel 74 lid 2 van de Wgh hoeft geen akoestisch onderzoek te worden verricht voor 30 km/h wegen. De wettelijke voorkeursgrenswaarde voor geluidsgevoelige objecten binnen de geluidszone van wegen bedraagt 48 dB, de maximaal te ontheffen geluidsbelasting bedraagt 63 dB.
Onderzoek
Het plangebied ligt binnen de invloedssfeer van enkele wegen. Het plangebied is gelegen nabij een gezoneerd bedrijventerrein en het spoorwegtraject tussen Dordrecht en Geldermalsen, maar is niet gelegen binnen de invloedssfeer van deze geluidsbronnen. Derhalve hoeven deze bronnen niet meegenomen te worden en kunnen derhalve buiten beschouwing worden gelaten voor wat betreft het aspect geluid.
Het onderhavige plan betreft de toevoeging van 5 wooneenheden. In het kader van de Wgh is hiermee sprake van het toevoegen van geluidsgevoelige objecten. Om de geluidbelasting ten gevolge van wegverkeer- en spoorweglawaai op de geplande wooneenheden in kaart te brengen is door Voortman Ingenieurs voor beide locaties een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De onderzoeken zijn toegevoegd in de bijlage van deze toelichting. De conclusies uit dit onderzoek luiden:
Vlietskant 12
‘Doel van het onderzoek is om in het kader van de ruimtelijke onderbouwing de geluidbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai te bepalen en te toetsen aan de Wet geluidhinder en het gemeentelijk geluidbeleid.
Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek blijkt dat:
• De berekende geluidbelasting ten gevolge van de Oranje Nassaulaan ten hoogste 39 dB, inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt en niet hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeer;
• De geluidbelasting van de Horndijk is gezien de grote afstand tot de woningen en de afschermende werking van de tussenliggende bebouwing ruimschoots lager dan de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer en derhalve niet apart beschouwd en getoetst maar wel meegenomen in de gecumuleerde geluidbelasting.
• De berekende gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van alle 30 km/h wegen ten hoogste 48 dB bedraagt , inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt. 30 km/h wegen hebben van rechtswege geen geluidzone en worden in het kader van de ruimtelijke ordening niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder;
• De berekende gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van alle wegen (incl. 30 km/h wegen) ten hoogste 48 dB, inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt;
• De woningen beschikken over een geluidluwe gevel en buitenruimte, zodat aan het gemeentelijk geluidbeleid wordt voldaan en er sprake is van een goed woon- en leefklimaat.
Aan te vragen hogere grenswaarden wegverkeerslawaai
Voor de onderzochte woningen hoeft geen hogere waarden te worden vastgesteld.
Geluidwering van de gevel
Algemeen geldt dat voor verblijfsruimten met een geluidbelasting tot 53 dB, excl. aftrek art. 110g Wgh zonder aanvullende geluidwerende voorzieningen en bij toepassing van gebruikelijke bouwconstructies/materialen (spouwmuren, standaard dubbel glas, enkele kierdichting, ventilatieroosters etc.) een minimale geluidwering van 20 dB wordt bereikt.
Een aanvullend onderzoek naar de geluidwering van de gevel is derhalve niet noodzakelijk.’
Vlietskant 24
‘Doel van het onderzoek is om in het kader van de ruimtelijke onderbouwing de geluidbelasting op de woning ten gevolge van wegverkeerslawaai te bepalen en te toetsen aan de Wet geluidhinder en het gemeentelijk geluidbeleid.
Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek blijkt dat:
• De berekende geluidbelasting ten gevolge van de Oranje Nassaulaan ten hoogste 37 dB, inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt en niet hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeer;
• De geluidbelasting van de Koningin Emmaweg/Spoorstraat en de Horndijk gezien de grote afstand tot de woningen en de afschermende werking van de tussenliggende bebouwing ruimschoots lager dan is de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer en derhalve niet apart beschouwd en getoetst maar wel meegenomen in de gecumuleerde geluidbelasting;
• De berekende gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van alle 30 km/h wegen ten hoogste 50 dB bedraagt , inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt. 30 km/h wegen hebben van rechtswege geen geluidzone en worden in het kader van de ruimtelijke ordening niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder;
• De berekende gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van alle wegen (incl. 30 km/h wegen) ten hoogste 50 dB, inclusief aftrek artikel 110g Wgh, bedraagt;
• Alle woningen beschikken over een geluidluwe gevel en buitenruimte, zodat aan het gemeentelijk geluidbeleid wordt voldaan en er sprake is van een goed woon- en leefklimaat.
Aan te vragen hogere grenswaarden wegverkeerslawaai
Voor de onderzochte woningen hoeft geen hogere waarden te worden vastgesteld.
Geluidwering van de gevel
Algemeen geldt dat voor verblijfsruimten met een geluidbelasting tot 53 dB, excl. aftrek art. 110g Wgh zonder aanvullende geluidwerende voorzieningen en bij toepassing van gebruikelijke bouwconstructies/materialen (spouwmuren, standaard dubbel glas, enkele kierdichting, ventilatieroosters etc.) een minimale geluidwering van 20 dB wordt bereikt.
Een aanvullend onderzoek naar de geluidwering van de gevel is derhalve alleen voor de twee woningen aan de Vlietskant noodzakelijk.’
Conclusie
Het plan ondervindt voor wat betreft het aspect geluid geen belemmeringen. Voor de twee woningen aan de Vlietskantzijde op het perceel Vlietskant 24 is een aanvullend onderzoek naar de geluidwering van de gevels noodzakelijk. De aanvullende onderzoeken geluidwering worden als voorwaarde opgenomen bij de omgevingsvergunning.