Plan: | Dorpsgebied Melissant 2012 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.DLDMelissant11-BP40 |
Beoogde ontwikkeling
Op de locatie Julianaweg 49 zal de functie wijzigen van detailhandel naar wonen. Een woning is volgens de Wet geluidhinder een geluidsgevoelige functie waarvoor, ook bij een functiewijziging, akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB (binnenstedelijke situatie) uit de Wgh als referentiekader gehanteerd. De uiterste grenswaarde geldt hierbij als maximaal aanvaardbare waarde. Daarnaast is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
Onderzoek
De nieuwe woning is gelegen buiten de 250 m brede geluidszone van de N215. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de aanvaardbaarheid van het geluidsniveau ten gevolge van het verkeer op de Julianaweg beoordeeld.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 5.
Verkeersgegevens
De verkeersintensiteit op de Julianaweg bedroeg in 2008 circa 600 mvt/weekdagetmaal (verkeerslawaaikaart). Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2021 is uitgegaan van 1% autonome groei per jaar.
Tabel 4.2 Verkeersintensiteit in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
wegvak | 2021 |
Julianaweg | 700 |
De wegdekverharding op de Julianaweg bestaat uit klinkers. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg.
Resultaten niet-gezoneerde weg
De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Julianaweg bedraagt op een minimale afstand van 5 m maximaal 51 dB. Hierbij wordt de waarde van 48 dB met 3 dB overschreden. Gezien deze geringe overschrijding en het feit dat de hoogst aanvaardbare waarde van 63 dB niet wordt overschreden, wordt de geluidsbelasting aanvaardbaar geacht.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de Julianaweg is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de functiewijziging naar wonen dan ook niet in de weg.