direct naar inhoud van 5.5 Infrastructurele opgaven
Plan: Structuurvisie tevens woonvisie Zwartewaterland 2013
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.1896.SV2011-0003

5.5 Infrastructurele opgaven

In vergelijking tot Hasselt ligt het in Zwartsluis veel minder voor de hand om de barrièrewerking van de Provinciale weg (N334) te verminderen door aanleg van een rondweg. De aandacht zal hier uit moeten gaan naar de bestaande oversteekvoorzieningen. Wij onderscheiden hierbij in Zwartsluis vier oversteekplaatsen: bij het Buitenkwartier, bij de Berkenlaan, bij de begraafplaats en bij de rotonde Weteringallee. Door op een veilige manier het oversteken te vergemakkelijken, kan de barrièrewerking gevoelsmatig worden verkleind. Ontwikkelingen in het centrum, bij het busstation en de ontwikkeling van de woonzorgzone rond De Schans op het voormalig Besto-terrein bieden hiertoe kansen. Ons doel is om samen met de provincie kansen te verkennen en maatregelen te ontwikkelen die de subjectieve onveiligheid laat afnemen. Dit is lastig meetbaar, maar wij willen bereiken dat de klachten over de kruispunten in Zwartsluis afnemen.

Een belangrijke ontbrekende schakel in het fietsnetwerk is de verbinding van Hasselt naar Genemuiden. Het fietsgebruik op deze relatie kan een impuls krijgen door deze schakel in te vullen. Met name voor de bereikbaarheid per fiets van het bedrijventerrein Zevenhont is dit relevant, maar ook de verbinding naar de woonwijken van Genemuiden wordt verbeterd. Door realisatie van deze fietsverbinding willen wij bereiken dat meer mensen op de fiets stappen. Ook willen we aandacht geven aan de relatie Zwolle - Hasselt. Met maatregelen gericht op prettig, snel en veilig fietsen willen we bereiken dat meer mensen tussen Hasselt en Zwolle de fiets gebruiken.

In de drie historische centra van Hasselt, Zwartsluis en Genemuiden speelt de kwestie dat de historische centra niet ontworpen zijn op het hoge autobezit van de tegenwoordige tijd. Dit heeft tot gevolg dat er spanning is ontstaan in de parkeervraag van bewoners, werknemers en bezoekers. Oplossingen zullen moeten worden gezocht aan de randen van de centra of daarbuiten. Wij willen bereiken dat er in de centra een helder onderscheid is tussen kort- en langparkeren, en een overeenkomstig gebruik.