Plan: | Woonzorgvoorziening Adullam |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1896.BP0036-VS01 |
Verkeersbewegingen Adullam
Routes
De locatie is gevestigd aan en wordt ontsloten op de Krommesteeg ten zuiden van Genemuiden. Gezien de ligging van Genemuiden zal het meeste verkeer vanuit zuidelijke richting komen. Genemuiden ligt namelijk aan de noordkant tegen het Zwartewater aan. De wegenstructuur rondom Genemuiden is zo dat de grote verkeerstromen uit zuidelijke richting komen via de N759 en N760. Vanuit het noorden moet men gebruik maken van de veerpont. Het is daarom zeer aannemelijk te veronderstellen dat het grootste deel van het verkeer de locatie zal benaderen via de Krommesteeg en de Randweg. Verkeer uit noordelijke richting zal hoogst waarschijnlijk de locatie benaderen via de Stuivenbergstraat. Het ligt niet voor de hand te veronderstellen dat er verkeer zal zijn dat een route zoekt door de woonstraten tussen de Jan van Arkelstraat en de Stuivenbergstraat, anders dan via de Dorus Rijkersstraat. Alternatieve routes zijn namelijk minder direct en daarmee langzamer.
Verkeersintensiteiten
Uit gegevens van Adullam blijkt dat er op een gemiddelde dag gedurende het etmaal sprake is van een wisselend verloop van aanwezige personeelsleden. De piek in het aantal aanwezige personeelsleden ligt in de middagperiode. Er is dan korte tijd sprake van overlap van de aanwezige personeelsleden van de middag en de avondperiode. In totaal zijn dan circa 22 personeelsleden aanwezig. In totaliteit zullen er circa 40 voertuigbewegingen van personeelsleden naar de locatie Adullam zijn en 40 voertuigenbewegingen vanaf de locatie. In totaal dus 80 voertuigbewegingen, waarvan de piek van circa 20 verkeersbewegingen in de namiddag valt.
Uit gegevens van Adullam over het bezoek aan de locatie blijkt dat verspreidt over het etmaal sprake zal zijn van bezoek van taxi's, taxibusjes, leveranciers, vrijwilligers en (familie)bezoekers. Familiebezoek bij de bewoners zal met name 's avonds plaatsvinden, de andere genoemde bezoekers zullen vooral overdag de locatie bezoeken. In totaliteit zullen er circa 25 verkeersbewegingen naar de locatie zijn en 25 verkeersbewegingen vanaf de locatie. In totaal dus 50 verkeersbewegingen.
Genoemde cijfers betreffen een worst-case benadering waarbij het uitgangspunt is dat een ieder per auto reist en alleen reist.
Uit het voorgaande blijkt dat er van en naar de locatie per etmaal sprake zal zijn van circa 130 verkeersbewegingen. Deze zullen voornamelijk worden afgewikkeld via de Randweg. Op de Randweg rijden per etmaal 4.500 tot 6.000 motorvoertuigen. Op de Krommesteeg rijden per etmaal circa 3.000 motorvoertuigen. Gezien deze etmaalintensiteiten is de conclusie gerechtvaardigd dat een toename van de etmaalintensiteit met 130 motorvoertuigen geen significante verslechtering van de verkeerssituatie met zich meebrengt.
Parkeren Adullam
Er is bij het ontwerp van de parkeerplaatsen gerekend aan de hoeveelheid benodigde parkeerplaatsen. Er worden in totaal 35 parkeerplaatsen gerealiseerd aan beide zijden van de kavel van Adullam. Volgens de CROW-normen zijn er 0,7 parkeerplaatsen per zorgwoning nodig, dus in totaal 21 parkeerplaatsen. Hierbij is het uitgangspunt dat de bewoners een dermate beperking hebben dat ze niet over een auto beschikken en dat de parkeerplaatsen bedoeld zijn voor bezoekers en personeel. Daarnaast is er sprake van een dagbestedingscentrum voor 25 personen. Ook deze personen, voor zover ze niet in de woonzorgvoorziening wonen, beschikken niet over een eigen auto en worden gebracht met taxivervoer. Naar verwachting zijn de overige 14 parkeerplaatsen daarom ruimschoots voldoende om de parkeerdruk van deze functie en de hieraan ondergeschikte winkel op te vangen. Een belangrijke toevoeging aan deze onderbouwing is de informatie van Adullam over de hoeveelheid aanwezige auto’s:
Tijdens de wisseling van de diensten van de dagbesteding naar de woongroepen zullen er ca. 15 begeleiders gelijktijdig aanwezig zijn. Aangevuld met enkele huishoudelijke medewerkers en leidinggevenden zullen er op de piekmomenten in de diensten ca. 20 personen gelijktijdig aanwezig zijn. Andere piekmomenten zijn vergaderingen waarbij één team is betrokken. Hieraan zullen dan ca. 20 personen deelnemen, terwijl gelijktijdig ca. 6 tot 8 personen begeleiding geven op het dagbestedingscentrum.
Daarnaast kan er sprake zijn van ca. 2 gelijktijdig aanwezige behandelaars in de vorm van therapeuten, orthopedagoog of een zorgconsulent. In totaal ca. 28 tot 30 personen. De verwachting is dat ca. 5 medewerkers regelmatig gebruik zullen maken van de fiets, en Adullam stimuleert fietsgebruik middels een fietsenplan in de secondaire arbeidsvoorwaarden. Vrijwilligers gebruiken overwegend de fiets. Aan bezoekers worden tijdens kantoortijden, winkeltijden en in de avonden maximaal 3 tot 5 gelijktijdige auto’s verwacht.