Verkeer
Het plangebied is gelegen aan de Greenteweg en de Bereklauw. Ontsluiting van het plangebied zal middels twee opritten plaatsvinden aan de oostzijde van het plangebied op de Bereklauw. De realisatie van de kerk zal zorgen voor toename in het aantal verkeersbewegingen. Gelet op het feit dat de kerk op beperkte tijden wordt bezocht zal de ontwikkeling niet zorgen voor een noemenswaardige toename van de verkeerintensiteit. de bestaande infrastructuur is derhalve afdoende.
Parkeren
Over het onderdeel parkeren heeft intensief overleg plaats gevonden tussen het kerkgenootschap en de gemeente. De gemeente heeft middels een brief van 11 januari 2010 voorwaarden aan de parkeerbalans gesteld. De onderstaande voorwaarden, voor zover relevant voor het parkeren, zijn in de brief opgenomen:
- Er moeten in ieder geval 25 parkeerplaatsen op eigen terrein (binnendijks) gerealiseerd worden.
- Het buitendijks parkeerterrein moet landschappelijk verantwoord ingepast worden.
- Het totaal aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op 1 pp per 10 zitplaatsen (conform norm ASVV).
- Er dient overleg plaats te vinden met het nabijgelegen tuincentrum over mede gebruik van hun parkeerterrein.
De parkeerbehoefte van de kerk is:
Direct ten oosten van de kavel waar de kerk is gesitueerd zijn ca. 40 parkeerplaatsen auto’s voorzien waarvan een aantal geschikt zijn voor minder validen. Er zullen vervolgens ca. 130 parkeerplaatsen buitendijks gerealiseerd moeten worden.
Aan de overige voorwaarden gesteld in de brief van 11 januari 2010 wordt eveneens voldaan. Voor de inrichting van het buitendijks gedeelte is een inrichtingsschets gemaakt (zie paragraaf 2.2.2). Tevens is beoordeeld of er medegebruik mogelijk is van het parkeerterrein van het tuincentrum. Het gaat hier om een beperkt terrein van ca. 20 parkeerplaatsen dat buiten winkeltijden afgesloten is. Dubbel gebruik van deze plaatsen is derhalve niet mogelijk. Daarnaast is beoordeeld of op de zuidelijk gelegen nieuwbouwlocatie en nabij de ijsbaan ruimte is voor extra parkeergelegenheid. Deze locaties zijn beide geen mogelijke optie. De ijsbaan ligt te ver van het plangebied en zal tevens eerder door de bestaande oude kerk in het centrum gebruikt worden. De zuidelijk gelegen nieuwbouwlocatie is eveneens geen mogelijke optie. In dit plan zijn de geplande parkeerplaatsen al verdeeld voor de parkeerbehoefte die door het plan zelf gegenereerd wordt.
Het terrein zal volledig ten dienste van de bezoekers van de kerk worden gerealiseerd. Wanneer gebruik van het parkeerterrein niet noodzakelijk is, zal het worden afgesloten en ontoegankelijk zijn voor andere gebruikers. Slechts in uitzonderlijke situaties zal er dubbelgebruik van het buitendijks parkeren plaats vinden. Er valt hierbij te denken aan evenementen. Daarnaast zal op eigen terrein nog een fietsenstalling voor 100 fietsen gerealiseerd worden
Onderstaande afbeelding toont op welke wijze het parkeren in onderhavig plan wordt opgelost. De parkeervoorzieningen voor de auto zijn door middel van de rood omlijnde gebieden weergegeven en voor het parkeren ten aanzien van fietsen geldt het geel omlijnde gebied.
Situatietekening kerk en parkeren
Conclusie
De locatie is voldoende ontsloten middels twee ontsluitingen op de Bereklauw. Gelet op de gezette bezoekuren zal de ontwikkeling niet zorgen voor een noemenswaardige toename in verkeersintensiteit Het parkeren wordt deels opgelost op eigen terrein en grotendeels op een buitendijks gelegen parkeerterrein. Het parkeerterrein zal volledig ten dienste van de kerk worden gerealiseerd. Voldaan wordt aan de gestelde parkeernormen. Er zijn geen belemmeringen op het gebied van verkeer en parkeren.