direct naar inhoud van 6.1 Bedrijven en milieuzonering
Plan: Kandt en Schotte
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.WpKandtenSchotte-VA01

6.1 Bedrijven en milieuzonering

Bedrijven zijn milieubelastende bestemmingen die hinder ten opzichte van milieugevoelige bestemmingen (waaronder wonen) kunnen veroorzaken. Om deze hindersituaties te voorkomen dient bij een bestemmingsplan(wijziging) waarin milieubelastende en milieugevoelige bestemmingen in elkaars nabijheid mogelijk worden gemaakt in principe uit te worden gegaan van scheiding van functies. Daartoe zijn in de VNG-brochure Bedrijven en Milieuzonering (2009; hierna te noemen B&M) richtafstanden opgesteld. Deze afstanden geven voor gemiddelde bedrijfssituaties aan op welke afstand geen hinder is te verwachten. De meer fijne afstemming voor de voorkoming van milieuhinder vindt vervolgens plaats in het kader van de Wet milieubeheer.

Deze afstanden in B&M zijn naast de factoren aard en omvang van het bedrijf mede afhankelijk van de omgeving. Voor een rustige woonomgeving gelden andere afstanden (strengere eisen) dan voor andere gebieden, zoals drukke woonwijken, gemengde gebieden en landelijke gebieden. Het plangebied kan door de nabijheid van een provinciale weg, een snelweg en glastuinbouw worden gekarakteriseerd als een gemengd gebied. Doordat de gronden grenzen aan het bedrijventerrein Hooge Veenen, kan het perceel na de functiewijziging als onderdeel van het bedrijventerrein beschoudw worden. Een bedrijventerrein waar zeker ook bedrijven met een milieucategorie 3.2 zijn toegestaan. Een overschrijding van de wettelijke normen (qua geluidsbelasting, stof, geur en gevaar), zoals besproken in voorgaande en volgende hoofdstukken, is echter niet toelaatbaar.

De betreffende VNG-publicatie vormt geen wettelijk kader. De in de publicatie opgenomen afstanden betreffen richtafstanden.

6.1.1 Plangebied

Het wijzigingsplan maakt bedrijven met een milieucategorie 3.2 mogelijk. Dit is mogelijk binnen de wijzigingsvoorwaarden van het bestemmingsplan met toepassing van de opgenomen ontheffing, zoals bedoeld in bepaling 41.12.5 van het bestemmingsplan.

De bedrijven die zich vestigen binnen het plangebied zijn Kandt B.V. en Schotte B.V.

Kandt B.V.

Kandt B.V., een bedrijf gespecialiseerd in het aanbrengen van funderingen. Het overgrootte deel van het perceel wordt gebruikt voor opslagdoeleinden. Gezien het zware verkeer dat hier af- en aanrijdt, is dit bedrijf te kenmerken als een categorie 3.2 bedrijf. Het aspect 'geluid' is bepalend voor het bedrijf. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang dat aangetoond wordt dat de uitbreiding van het bedrijf Kandt B.V. op deze locatie mogelijk is. Er is akoestisch onderzoek verricht (Greten Raadgevende Ingenieurs, Rrop020aaA0.jg, 07 september 2012, Roosendaal, zie bijlage 1), waaruit blijkt onder welke omstandigheden de uitbreiding plaats kan vinden.

De bestaande bedrijfsactiviteiten van Kandt B.V. aan de Hoogeveenenweg vallen onder bijlage 1, onder I van het Besluit Algemene Regels voor Inrichtingen milieubeheer. Hierdoor wordt de inrichting aangemerkt als zijnde een inrichting type C. Daarmee is het bedrijf vergunningplichtig (er worden aardolieproducten in tanks met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 15 m3 per opslagruimte inpandig opgeslagen). Het bedrijf valt onder bijlage 1, categorie 5 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer.

Vooralsnog vindt er aan de Eerste Tochtweg alleen opslag plaats. Daarmee zijn de activiteiten van Kandt B.V. vooralsnog niet milieuvergunning plichtig. Indien de activiteiten in de toekomst veranderen, passend binnen de maximaal toegestane milieucategorie 3.2, kan dit ertoe leiden dat voor deze locatie een milieuvergunning aangevraagd moet worden.

Schotte B.V.

De bedrijfsactiviteiten, zoals omschreven in paragraaf 3.2, vallen onder het Activiteitenbesluit. Er behoeven daarmee geen milieuvoorschriften voorgeschreven te worden.

Akoestisch onderzoek

Voor beide bedrijven samen is er akoestisch onderzoek verricht. Met het akoestisch onderzoek is beoordeeld of en in hoeverre de uitbreiding mogelijk is met behoud van een goed woon- en leefklimaat van de nabij gelegen woningen. Het onderzoek richt zich op het bepalen van de gevelbelasting op de bestaande woningen en de toekomstige woningbouw plannen ten noorden van het perceel. Er is gerekend met mogelijke toekomstige bebouwing op het perceel en zonder bebouwing, aangezien er op korte termijn geen concrete plannen zijn om op het perceel te gaan bouwen.

Kandt B.V. en Schotte B.V. vallen onder de werkingssfeer van het Besluit algemene regels voor inrichtingen Milieubeheer (Activiteitenbesluit). De inrichtingen moeten voldoen aan de voorwaarden en geluidsgrenswaarden die gesteld zijn in het Activiteitenbesluit. Bij de beoordeling van de akoestische inpasbaarheid van het plan is derhalve uitgegaan van het toetsingskader, zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit.

Het onderzoek beperkt zich tot lichte,- en zware motorvoertuigen (heftruck, shovel, kraan en vrachtwagens) welke op het buitenterrein actief kunnen zijn. De geluiduitstraling vanwege de mogelijk nieuw te realiseren opslagloods/buizenlashal/kantoor is in onderhavig onderzoek niet meegenomen vanwege het geringe (binnen)niveau van de diverse ruimtes ten opzichte van de zware motorvoertuigen welke op het buitenterrein actief zijn. Op het terrein van Kandt B.V. zijn de volgende relevante geluidbronnen te onderscheiden:

  • zware motorvoertuigen (vrachtwagens) die de inrichting bezoeken. De vrachtwagens rijden met een maximale snelheid van 10 km/h (= stapvoets) over het terrein van de inrichting;
  • shovel welke gedurende 6 uur in de dag-, 2 uur in de avond- en 1 uur in de nachtperiode op het buitenterrein in bedrijf kan zijn ten behoeve van het laden/lossen;
  • dieselheftruck (2 stuks) welke gedurende 4 uur in de dag-, 2 uur in de avond- en 1 uur in de nachtperiode op het buitenterrein in bedrijf kan zijn ten behoeve van het laden/lossen;
  • hijskraan welke gedurende 4 uur in de dag-, en 2 uur in de avond- en 1 uur in de nachtperiode op het buitenterrein in bedrijf kan zijn ten behoeve van het laden/lossen;
  • elektrische kraanbaan welke 0,5 uur in de dag-, avond-, of nachtperiode in bedrijf kan zijn;
  • lasactiviteiten welke gedurende 4 uur op het buitenterrein plaats kunnen vinden in de dagperiode;
  • lichte motorvoertuigen (personenauto’s en bestelwagens) die de inrichting bezoeken. De voertuigen rijden met een maximale snelheid van 20 km/h over het terrein van de inrichting.

Op het terrein van Schotte B.V. zijn de volgende relevante geluidbronnen te onderscheiden:

  • zware motorvoertuigen (vrachtwagens) die de inrichting bezoeken. De vrachtwagens rijden met een maximale snelheid van 10 km/h (= stapvoets) over het terrein van de inrichting;
  • 2 dieselheftrucks welke gedurende 3 uur in de dag-, 1 uur in de avond-, en 1 uur in de nachtperiode periode op het buitenterrein in bedrijf kan zijn ten behoeve van het laden/lossen;
  • lichte motorvoertuigen (personenauto’s en bestelwagens) die de inrichting bezoeken. De voertuigen rijden met een maximale snelheid van 10 km/h over het terrein van de inrichting.

Conform de Handreiking Industrielawaai en Vergunningverlening is voor de dagperiode een toetsingshoogte van 1,5 meter gehanteerd. Voor de avond- en nachtperiode is een toetsingshoogte van 5 meter gehanteerd. Uit de rekenresultaten blijkt dat:

  • 1. het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) met maximaal 10 dB(A) wordt overschreden in de avondperiode. Maatgevend voor de geluidbelasting zijn de activiteiten met de heftrucks, shovel en kraan;
  • 2. het maximaal geluiddrukniveau (LA,max) wordt met maximaal 9 dB(A) in de dagperiode overschreden en met 16 dB(A) respectievelijk 21 dB(A) in de avondperiode en de nachtperiode als gevolg van laad- en losactiviteiten. Dit geldt voor beide situaties (met en zonder bebouwing).
  • 3. het maximaal geluiddrukniveau wordt met maximaal 2 dB(A) overschreden in de nachtperiode als gevolg van het rijden van de zware motorvoertuigen (situatie zonder bebouwing). Voor de situatie met bebouwing bedraagt de overscrijding maximaal 4 dB(A) als gevolg het rijden van de zware motorvoertuigen.

Om deze overschrijdingen terug te dringen is het nodig om maatregelen te treffen om een goed woon- en leefklimaat voor de omgeving te creëren / behouden. Maatregelen treffen aan de (mobiele) bron zijn moeilijk te realiseren. Reducties van maximaal 3 dB(A) op het bronverm ogen zijn theoretisch mogelijk. In het kader van het onderhavige onderzoek lijkt dit geen haalbare weg, aangezien de overschrijding maximaal 10 dB(A) betreft. Om deze overschrijdingen terug te dringen is het effect van een geluidscherm ten noordoosten van de inrichting met een hoogte van 7,0 meter doorgerekend.

Hieruit blijkt dat alleen voor de woning aan de Eerste Tochtweg 16 een overschrijding van zowel het langtijdgemiddelde (LAr,LT) als het maximaal geluiddrukniveau (LA,max) aanwezig is. Opgemerkt dient te worden dat de overschrijding plaatsvindt op de woning van de eigenaar van Kandt B.V. Om de overschrijding op deze woning teniet te doen kan het voorgestelde scherm met ongeveer 25 à 30 meter worden verlengd richting het zuiden. Vanwege kostentechnisch oogpunt is hier verder niet mee gerekend, mede gezien het feit dat deze woning de functie heeft van bedrijfswoning.

Voor de woning aan de Eerste Tochtweg 16 (woning eigenaar) dient echter wel voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau een binnenniveau van 35 dB(A) etmaalwaarde gegarandeerd te worden. Voor het maximaal geluiddrukniveau dient een binnenniveau van 45 dB(A) in de nachtperiode gegarandeerd te worden.

Conclusie milieuzonering

Geconcludeerd kan worden dat door het beoogde plan de akoestische situatie in de omgeving wijzigt. Met een geluidscherm (of een groen uitgevoerde geluidswal) van 7,0 meter hoog wordt voor de bestaande woningbouw aan de Eerste Tochtweg voldaan aan de voorkeursgrenswaarde voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau en de grenswaarde voor het maximaal geluiddrukniveau, behoudens voor de woning aan de Eerste Tochtweg 16 (= bedrijfswoning Kandt BV). Hiermee is aangetoond dat de beide bedrijven op deze locatie mogelijk zijn en dat daarmee dit wijzigingsplan uitvoerbaar is. Het plaatsen van een geluidsscherm (of een groen uitgevoerde geluidswal) is een voorwaarde voor het in gebruik nemen van het perceel. De geluidwerende voorziening is daarom als voorwaardelijke verplichting opgenomen in de regels.

Voor de eventuele toekomstige woningbouw wordt geconcludeerd dat op circa 370 meter afstand van het perceel de geluidsbelasting 45 dB(A) is. Bij een toekomstige ontwikkeling van woningbouw zal, om een goed woon- en leefklimaat te garanderen, een afstand van ongeveer 370 meter in acht genomen moeten te worden. Mocht woningbouw plaatsvinden binnen deze afstand van 370 meter dan zullen geluidwerende voorzieningen getroffen moeten worden aan de woningen of zullen er maatregelen in de vorm van geluidschermen getroffen moeten worden, teneinde een goed woon- en leefklimaat te garanderen.