direct naar inhoud van 6.1 Wegverkeerslawaai
Plan: Nijverheidscentrum 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpNijverheidscentr-On01

6.1 Wegverkeerslawaai

Wegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog niveau van wegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs wegen (art. 74-75 Wgh). Tevens stellen de Wgh en het Besluit geluidhinder regels aan de maximale geluidsbelasting op deze bestemmingen.

Onder geluidsgevoelige bestemmingen wordt verstaan (Art. 1 Wgh):

  • Woningen
  • Onderwijsgebouwen en kinderdagverblijven
  • Ziekenhuizen en verpleeghuizen
  • Geluidsgevoelige terreinen (woonwagenstandplaatsen en ligplaatsen voor woonschepen)

Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Deze voorkeursgrenswaarden worden mede bepaald door de locatie van de gevoelige bestemmingen en het type weg. Bij realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde te bedragen. In onderstaande tabel 6.1 zijn de voor dit bestemmingsplan relevante voorkeursgrenswaarden weergegeven.

bestemming   locatie   Weg   Vgw [dB]  
Woningen   Binnen bebouwde kom   Lokale en provinciale wegen   48  
    Auto(snel)wegen   48  
  Buiten bebouwde kom   Lokale en provinciale wegen   48  
    Auto(snel)wegen   48  
Onderwijsgebouwen en kinderdagverblijven   -   -   48  
Ziekenhuizen en verpleeghuizen   -   -   48  
Geluidsgevoelige terreinen   -   -   53  

Tabel 6.1: voorkeursgrenswaarden (vgw) wegverkeerslawaai (Art. 82 Wgh en art. 3.1 Bgh)

6.1.1 Onderzoek

Onderhavig bestemmingsplan heeft een overwegend conserverend karakter. Dat houdt in dat bestaande functies in het gebied worden bestemd. De enige wijziging is de omzetting van een deel agrarisch gebied naar bedrijfsbestemming, inclusief de reeds gerealiseerde nieuwe ontsluitingsweg voor deze kavels. Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt.

In het kader van de Wet geluidhinder hoeft daarom geen onderzoek plaats te vinden naar de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai. Op basis van een goede ruimtelijke ordening is de cumulatieve geluidsbelasting van de relevante wegen in en in de directe omgeving van het plangebied in beeld gebracht. De rekenresultaten zijn weergegeven in onderstaande figuur 6.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpNijverheidscentr-On01_0008.jpg"

Figuur 6.1: Geluidscontouren ten gevolge van de wegen in de directe omgeving van het plangebied Nijverheidscentrum exclusief aftrek art. 110g Wgh

6.1.2 Conclusie ten aanzien van het plan

Uit figuur 6.1 blijkt dat met name de geluidsbelasting langs de Zuidplasweg hoog is. In dit gebied zijn twee bestaande woningen gelegen. Deze woningen zijn echter opgenomen op een saneringslijst wegverkeerslawaai, waardoor op termijn mogelijk maatregelen getroffen kunnen worden. Er zijn geen belemmeringen om het bestemmingsplan te kunnen vaststellen.