direct naar inhoud van 10.1 Overleg 3.1.1. Bro
Plan: Zuidelijke Dwarslaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BPZuidelijkedwarsl-Va01

10.1 Overleg 3.1.1. Bro

Op grond van artikel 3.1.1. Bro dient bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg plaats te vinden met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Het voorontwerp-bestemmingsplan is daarom toegezonden aan de volgende partijen:

  • Ministerie van Infrastructuur en Milieu (VROM-Inspectie);
  • Provincie Zuid-Holland;
  • Gemeente Waddinxveen;
  • Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard;
  • GasUnie;
  • Intergemeentelijke samenwerkingsorgaan Midden-Holland
  • NV Nederlandse Spoorwegen
  • Prorail Infrabeheer
  • Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten
  • Rijkswaterstaat
  • Tennet
  • Ministerie van Defensie


Van de VROM-Inspectie, GasUnie, Intergemeentelijke samenwerkingsorgaan Midden-Holland, NV Nederlandse Spoorwegen, ProRail Infrabeheer, Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten, Rijkswaterstaat en Ministerie van Defensie is binnen de gestelde termijn geen overlegreactie ontvangen, waarmee wordt aangenomen dat deze instanties en organisaties onder verwijzing naar artikel 3:6 Algemene wet bestuursrecht kunnen instemmen met het plan.


De provincie Zuid-Holland heeft per brief laten weten dat het voorontwerp conform het beleid is dat is vastgelegd in de Provinciale Structuurvisie en de verordening Ruimte. Tennet heeft per email laten weten dat er in het betreffende plangebied geen eigendommen aanwezig zijn.

De gemeente Waddinxveen heeft de volgende vragen gesteld. Deze zijn hieronder samengevat, waarbij het standpunt van de gemeente is weergegeven:

  • op welke wijze zijn de Waddinxveense belanghebbenden bij dit bestemmingsplan betrokken ?

Gemeentelijk standpunt: Er is een inloopavond over de projecten geweest. Daarnaast kunnen de belanghebbenden hun zienswijze kenbaar maken. Publicatie van het ontwerp zal ook in het Waddinxveense gedeelte van het Hart van Holland worden gepubliceerd.

  • hoe wordt het bestaande fietspad dat aansluit op het Distripark op deze ontwikkeling aangesloten?

Gemeentelijk standpunt: De aansluiting is een uitvoeringstechnisch aspect en zal in later stadium bepaald worden. Aansluiting zal kunnen plaatsvinden volgens dit bestemmingsplan.

  • wat wordt de vrije doorrijhoogte in de tunnel?

Gemeentelijk standpunt: De doorrijhoogte van de tunnel is 4,5 meter en geschikt voor alle verkeer.

Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard heeft per brief gereageerd:

  • De plankaart maakt een grotere hoeveelheid verharding mogelijk dan uitgevoerd gaat worden. Vanuit waterhuishoudkundig oogpunt is dit niet wenselijk. Verzocht wordt om de groenstrook tussen de Zuidelijke Dwarsweg en de Zuidelijke Dwarslaan als groen te bestemmen.

Gemeentelijk standpunt: Om schuifruimte mogelijk te maken voor de situering van de weg is er voor gekozen niet gedetailleerd te bestemmen. In het ontwerp is opgenomen dat aan weerszijde van de weg een berm wordt aangelegd. De 'reststroken' worden dan ook groen ingericht. Binnen de bestemming Verkeer zijn 'groenvoorzieningen, waaronder bermen, taluds en beplanting' en 'water' mogelijk.

  • Het projectplan verslechtert de bestaande waterhuishouding niet en in het projectplan zijn de waterhuishoudkundige belangen voldoende gewaarborgd. Het hoogheemraadschap heeft daarom geen bezwaar tegen de uitvoering van het plan.

Gemeentelijk standpunt: dit is voor kennisgeving aangenomen.